Soru Cevap yöntemi Mehmet Taş 21194828.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
SORU-CEVAP YÖNTEMİ Tuba Koç Gülpınar Gökşen.
Advertisements

Eğitim İçeriğinin Sunumu
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Test Geliştirme ve Madde Analizi
Öğretim yöntem ve teknikleri
ÖRNEK OLAY TEKNİĞİ Nedir? Amaçları nelerdir? Kullanıldığı Durumlar
DİNLEYİN ! GRUP ÜYELERİNİN BİRBİRLERİNİ DİNLEMELERİNİ TEŞVİK EDİN ! DİNLEMELERİNİ TEŞVİK EDİN !
Tam Öğrenme Modeli (Mastery Learning)
BİLİŞSEL HEDEFLERE GÖRE DAVRANIŞ YAZMA (ANALİZ–SENTEZ-DEĞERLENDİRME)
Proje Tabanlı Öğrenme Modeli ve Bilgisayar Destekli Eğitim
ÖĞRETİM ANALİZİ Amaçların Sınıflandırılması Bilişsel Öğrenmeler
ÖRNEK OLAY.
Yazılı Sınavlar ve Açık Uçlu Yanıtların Değerlendirilmesi
TARTIŞMA YÖNTEMİ.
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
TAM ÖĞRENME MODELİ Hazırlayan Güzide BAŞDAĞ Ankara 2003.
Ölçme ve Değerlendirme Semineri
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 2
Bilişşsel Hedeflerin Ölçülmesi
AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ
Öğretim Durumlarını Planlama
YANSITICI DÜŞÜNME.
BİLİŞSEL HEDEFLERE GÖRE DAVRANIŞ YAZMA (KAVRAMA-UYGULAMA) ÖĞRETİM ÜYESİ: PROF.DR.MUSTAFA ERGÜN HAZIRLAYAN: GÜLDEN SONGUN AFYONKARAHİSAR 2008.
BİLİŞSEL HEDEFLERE GÖRE DAVRANIŞ YAZMA (KAVRAMA VE UYGULAMA)
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
TÜRKÇE / Paragrafın Anlam Yönü
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
EĞİTİMDE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
EĞİTİMDE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ
SORU-CEVAP YÖNTEMİ.
KEŞFEDEREK ÖĞRENME (BULUŞ YOLUYLA ÖĞRENME)
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEDE Kısa Cevaplı Testler Yazılı Yoklamalar
HEDEF TAKSONOMİLERİ AHMET TEVFİK KARAASLAN. İnsan Eğitim TOPLUM İstendik özellikli İstendik Toplum insanlar.
PSİKO-MOTOR (DEVİNİŞSEL) ALAN
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Ölçme ve Değerlendirme Semineri
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
Öğretim Modelleri Anlamlı (Okulda) Öğrenme, Tam Öğrenme, Çoklu Zeka, Yapılandırmacılık, Dr. Kerim Karabacak.
PSİKO-MOTOR (DEVİNİŞSEL) ALAN
SINIF YÖNETİMİ.
BÖLÜM 3 ÖĞRETİM ANALİZİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETİM ANALİZİ.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMAYI KOLAYLAŞTIRAN YÖNTEMLER BURSA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ BURSA TEMEL EĞİTİM SONRASI KARİYER DANIŞMANLIĞI PROJESİ MODÜL 3 DESTEK SÜREÇLERİ.
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
Bilişim Teknolojileri Öğretim Yöntemleri. Öğretim Yöntemi Nedir?  Hedefe ulaşmak için izlenecek önceden belirlenmiş yol.(Oğuzkan,1981)  Bir sorunu çözmek,
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
YANSITICI DÜŞÜNME Dewey yansıtıcı düşünmeyi herhangi bir düşünce ya da bilgiyi ve onun amaçladığı sonuçlara ulaşmayı destekleyen bir bilgi yapısını etkin,
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
ADAY ÖĞRETMENİN Öğretme-Öğrenme Süreci (ders verme)
Yrd. Doç. Dr. Süleyman AKYÜREK
ADILLAR (ZAMİRLER).
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Bir Öneri… 5E Modeli 1. Girme 2. Keşfetme 3. Açıklama 4. Derinleştirme
Duyuşsal Alan.
SORU CEVAP YÖNTEMI MEHMET TAŞ SORU TÜRLERI Nitelikli Açısından Amaçların Düzeyine Göre Cevaplama Şekline Göre Öğretim Yöntemine Göre Yöneltme.
GÖSTERİ (DEMONSTRASYON) YÖNTEMİ
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Öğretim Yöntemleri Prof. Dr. Recai Doğan.
Eşleştirme ve Doğru/Yanlış Maddeleri
Sınav Türleri: Uzun Yanıtlı ve Kısa Yanıtlı
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

Soru Cevap yöntemi Mehmet Taş 21194828

Soru türleri Nitelikli Açısından Zamanlama Açısından Amaçların Düzeyine Göre Cevaplama Şekline Göre Öğretim Yöntemine Göre Yöneltme Biçimine Göre Yönelten Kişiye Göre Zamanlama Açısından Giriş Testi Soruları Derse Hazırlık Soruları Ders İçi Soruları Değerlendirme Soruları Geri Bildirim / Dönüt soruları

Soru türleri Nitelikli Açısından Zamanlama Açısından Amaçların Düzeyine Göre Cevaplama Şekline Göre Öğretim Yöntemine Göre Yöneltme Biçimine Göre Yönelten Kişiye Göre Zamanlama Açısından Giriş Testi Soruları Derse Hazırlık Soruları Ders İçi Soruları Değerlendirme Soruları Geri Bildirim / Dönüt soruları

Bilişsel Davranışlar Duyuşsal Davranışlar Devinişsel (psikomotor)Davranışlar

Bilişsel Davranışlar Duyuşsal Davranışlar Devinişsel (psikomotor)Davranışlar

Bilişsel Davranışlar Bireyin öğrenilmiş davranışları içinde zihinsel özellikleri daha ağırlıklı olanlar bu kapsamda yer alır. Kendi içinde 6 basamaktan oluşur. Bunlar bilgi, kavrama, uygulama, analiz, sentez ve değerlendirme basamaklarıdır.

Bilişsel Davranışlar Bilgi basamağı: Kavrama basamağı: Zamir nedir, tanımlayınız? Kaç çeşit soru vardır? Kavrama basamağı: Verilen metni okuyarak, konuya uygun bir başlık yazınız? Soru türlerinden amaçların düzeyine göre soru türünün özelliklerini örnekleriyle açıklayınız?

Bilişsel Davranışlar Uygulama basamağı: Analiz basamağı: Verilen metinde gerekli yerlere noktalama işaretlerini koyunuz? Öğrencilerin başarılarını ölçmek için 5 adet çoktan seçmeli test sorusu hazırlayınız? Analiz basamağı: Verilen cümleyi ögelerine ayırınız, her ögenin gerekçesini yazınız? Kanser hastalığını oluşturan sebepler ile hastalık arasındaki ilişkiyi gerekçeleri ile yazınız?

Bilişsel Davranışlar Sentez basamağı: Türkiye’ deki eğitim finansmanı sorunu için çözüm önerileri geliştiriniz? Psikolojide sağlıklı iletişim kurabilmek için yeni bir yöntem öneriniz?

Soru Cevap 1 Türkiye’nin başkenti neresidir? 2 Yukarıda verilen soruya göre aşağıdaki cevaplardan hangisi doğrudur? 3 Yanda belirtilen eserdeki anlatım bozukluklarını bulunuz? 4 Kutupların erimesine yol açan faktörleri gerekçeleriyle beraber yazınız? 5 Türkiye’nin Suriye sorunu ile ilgili çözüm önerileri geliştiriniz? 6 Türkiye’nin İsrail’le ilgili sorunlarından hangisi daha önemli olduğunu düşünüyorsunuz?

Soru Cevap 1 Türkiye’nin başkenti neresidir? Bilgi 2 Yukarıda verilen soruya göre aşağıdaki cevaplardan hangisi doğrudur? 3 Yanda belirtilen eserdeki anlatım bozukluklarını bulunuz? 4 Kutupların erimesine yol açan faktörleri gerekçeleriyle beraber yazınız? 5 Türkiye’nin Suriye sorunu ile ilgili çözüm önerileri geliştiriniz? 6 Türkiye’nin İsrail’le ilgili sorunlarından hangisi daha önemli olduğunu düşünüyorsunuz?

Soru Cevap 1 Türkiye’nin başkenti neresidir? Bilgi 2 Yukarıda verilen soruya göre aşağıdaki cevaplardan hangisi doğrudur? Kavrama 3 Yanda belirtilen eserdeki anlatım bozukluklarını bulunuz? 4 Kutupların erimesine yol açan faktörleri gerekçeleriyle beraber yazınız? 5 Türkiye’nin Suriye sorunu ile ilgili çözüm önerileri geliştiriniz? 6 Türkiye’nin İsrail’le ilgili sorunlarından hangisi daha önemli olduğunu düşünüyorsunuz?

Soru Cevap 1 Türkiye’nin başkenti neresidir? Bilgi 2 Yukarıda verilen soruya göre aşağıdaki cevaplardan hangisi doğrudur? Kavrama 3 Yanda belirtilen eserdeki anlatım bozukluklarını bulunuz? Uygulama 4 Kutupların erimesine yol açan faktörleri gerekçeleriyle beraber yazınız? 5 Türkiye’nin Suriye sorunu ile ilgili çözüm önerileri geliştiriniz? 6 Türkiye’nin İsrail’le ilgili sorunlarından hangisi daha önemli olduğunu düşünüyorsunuz?

Soru Cevap 1 Türkiye’nin başkenti neresidir? Bilgi 2 Yukarıda verilen soruya göre aşağıdaki cevaplardan hangisi doğrudur? Kavrama 3 Yanda belirtilen eserdeki anlatım bozukluklarını bulunuz? Uygulama 4 Kutupların erimesine yol açan faktörleri gerekçeleriyle beraber yazınız? Analiz 5 Türkiye’nin Suriye sorunu ile ilgili çözüm önerileri geliştiriniz? 6 Türkiye’nin İsrail’le ilgili sorunlarından hangisi daha önemli olduğunu düşünüyorsunuz?

Soru Cevap 1 Türkiye’nin başkenti neresidir? Bilgi 2 Yukarıda verilen soruya göre aşağıdaki cevaplardan hangisi doğrudur? Kavrama 3 Yanda belirtilen eserdeki anlatım bozukluklarını bulunuz? Uygulama 4 Kutupların erimesine yol açan faktörleri gerekçeleriyle beraber yazınız? Analiz 5 Türkiye’nin Suriye sorunu ile ilgili çözüm önerileri geliştiriniz? Sentez 6 Türkiye’nin İsrail’le ilgili sorunlarından hangisi daha önemli olduğunu düşünüyorsunuz?

Soru Cevap 1 Türkiye’nin başkenti neresidir? Bilgi 2 Yukarıda verilen soruya göre aşağıdaki cevaplardan hangisi doğrudur? Kavrama 3 Yanda belirtilen eserdeki anlatım bozukluklarını bulunuz? Uygulama 4 Kutupların erimesine yol açan faktörleri gerekçeleriyle beraber yazınız? Analiz 5 Türkiye’nin Suriye sorunu ile ilgili çözüm önerileri geliştiriniz? Sentez 6 Türkiye’nin İsrail’le ilgili sorunlarından hangisi daha önemli olduğunu düşünüyorsunuz? Değerlendirme

Duyuşsal Davranışlar Bilişsel Davranışlar Devinişsel (psikomotor)Davranışlar

Duyuşsal Davranışlar Bireyde geliştirilmek istenilen ilgi, tutum, alışkanlık ve değer yargıları ile ilgili davranışları kapsar. Duyuşsal davranışlar okul içinde veya dışında oluşabilir.

Devinişsel (psikomotor)Davranışlar Bilişsel Davranışlar Duyuşsal Davranışlar Devinişsel (psikomotor)Davranışlar

Devinişsel (psikomotor)Davranışlar Öğrenilmiş fiziksel davranışları ifade eder. Piyano çalma, daktilo ile yazma, otomobili tamir etme gibi

Soru türleri Nitelikli Açısından Zamanlama Açısından Amaçların Düzeyine Göre Cevaplama Şekline Göre Öğretim Yöntemine Göre Yöneltme Biçimine Göre Yönelten Kişiye Göre Zamanlama Açısından Giriş Testi Soruları Derse Hazırlık Soruları Ders İçi Soruları Değerlendirme Soruları Geri Bildirim / Dönüt soruları

Cevaplama Şekline Göre Sorular Sorular beklenen cevap açısından açık ve kapalı uçlu sorular olarak sınıflandırılabilir Açık uçlu sorular: Bu soruların cevabında bir açıklama zorunluluğu vardır. Trafikte sinyalizasyon işaretleri neden önemlidir? Deprem için erken uyarı sistemleri neden önemlidir? Kapalı uçlu sorular: sorunun cevabı bir ya da birkaç sözcükten oluşur. Türkiye’nin en kalabalık şehri neresidir? İstanbul ne zaman feth edilmiştir?

Soru türleri Nitelikli Açısından Zamanlama Açısından Amaçların Düzeyine Göre Cevaplama Şekline Göre Öğretim Yöntemine Göre Yöneltme Biçimine Göre Yönelten Kişiye Göre Zamanlama Açısından Giriş Testi Soruları Derse Hazırlık Soruları Ders İçi Soruları Değerlendirme Soruları Geri Bildirim / Dönüt soruları

Öğretim Yöntemine Göre Ders sırasında kullanılan öğretim yönteminin özelliğine göre sorular şöyle sınıflandırılabilir. Önderlik edici soru: Tartışmayı yönlendirmek amacıyla kullanılabilen sorulardır. Peki; o halde trafik kurallarına neden uymalıyız? Takip eden soru: Belirli bir ana fikri verildikten sonra tartışmayı geliştirmeyi amaçlayan sorulardır. “Öğrenme eğitim sürecinin sonunda ortaya çıkar” ana fikrinin verilmesinden sonra “Buna göre eğitim süreci sonunda ortaya çıkan öğrenmeler her zaman olumlu davranışlar mıdır?

Öğretim Yöntemine Göre Plansız soru: öğrencilerin dikkatinin dağıldığı anda, dersin amacından uzaklaşmaya çalışan öğrencileri derse döndürmek amacıyla kullanılabilecek sorulardır. Ahmet, yapmış olduğum eğitim tanımını bir de sen tekrar eder misin? Cevap beklenmeyen soru: öğretmen sorunun cevabını beklemekle beraber öğrencinin kendi düşüncesi içinde cevabı vermesini bekler. Anlattığım konuyu anladığınızı varsayıyorum.

Soru türleri Nitelikli Açısından Zamanlama Açısından Amaçların Düzeyine Göre Cevaplama Şekline Göre Öğretim Yöntemine Göre Yöneltme Biçimine Göre Yönelten Kişiye Göre Zamanlama Açısından Giriş Testi Soruları Derse Hazırlık Soruları Ders İçi Soruları Değerlendirme Soruları Geri Bildirim / Dönüt soruları

Yöneltme Biçimine Göre Bu tür sorular sorunun kim ya da kimlere yöneltileceği ile ilgilidir. Bu sorular iki gruba ayrılır. Bütün gruba yöneltilen soru: önderlik edici sorular bu grupta yer almakla birlikte sınıfın tümüne yöneltilen sorudur. Tüm öğrencilerin derse katılmaları açısından yararlıdır. Fenerbahçe ile Galatasaray arasındaki farkı kim açıklayacak? Kişiye yöneltilen soru: Sınıfta belirli bir öğrenciye yöneltilen sorudur. Öğrencinin derse ilgisini çekmek açısından yararlıdır. Nizamettin, sen ne diyorsun bu olaya? Alex, Nizamettin’in dediğine katılıyor musun?

Soru türleri Nitelikli Açısından Zamanlama Açısından Amaçların Düzeyine Göre Cevaplama Şekline Göre Öğretim Yöntemine Göre Yöneltme Biçimine Göre Yönelten Kişiye Göre Zamanlama Açısından Giriş Testi Soruları Derse Hazırlık Soruları Ders İçi Soruları Değerlendirme Soruları Geri Bildirim / Dönüt soruları

Yönelten Kişiye Göre Sınıfta soruyu soran kişi açısından yapılan sınıflamadır. 3’e ayrılır Öğretmenin öğrenciye yönelttiği sorular Öğrencinin öğretmene sorduğu sorular Öğrencinin öğrenciye sorduğu sorular

Soru türleri Nitelikli Açısından Zamanlama Açısından Amaçların Düzeyine Göre Cevaplama Şekline Göre Öğretim Yöntemine Göre Yöneltme Biçimine Göre Yönelten Kişiye Göre Zamanlama Açısından Giriş Testi Soruları Derse Hazırlık Soruları Ders İçi Soruları Değerlendirme Soruları Geri Bildirim / Dönüt soruları

Giriş Testi Soruları Açık uçlu sorulara ağırlık verilmelidir. Sorular ezber bilgilerden daha çok kavrama, uygulama, analiz düzeyi sorularından oluşmalıdır. Bir önceki dersin tekrarına yönelik sorular yer alabilir. Derste işlenecek konu yeni ise, o konuya hazırlık niteliği taşıyan sorular olabilir. Öğrencilerin bir önceki konuların tekrarına yönelik sorular hazırlamaları ve cevaplarını yazmaları istenebilir. Böylelikle öğrencinin soru sormaya yönlendirilmesine bir katkı sağlanabilir.

Soru türleri Nitelikli Açısından Zamanlama Açısından Amaçların Düzeyine Göre Cevaplama Şekline Göre Öğretim Yöntemine Göre Yöneltme Biçimine Göre Yönelten Kişiye Göre Zamanlama Açısından Giriş Testi Soruları Derse Hazırlık Soruları Ders İçi Soruları Değerlendirme Soruları Geri Bildirim / Dönüt soruları

Derse Hazırlık Soruları Sorular derste kazandırılacak davranışlarla paralel göstermelidir. Sorular ezberden daha çok araştırmaya, eleştiri yapmaya, kendi düşüncelerini derse taşımaya yönelik olmalıdır. Soruların kapsamı iyi belirlenmelidir. Sorular temel başvuru kaynağındaki/ kitaptaki konu başlıkları ile aynı ifadeleri taşımamalıdır. Sorular grup çalışmalarına yönelik özellikler taşımalıdır.

Soru türleri Nitelikli Açısından Zamanlama Açısından Amaçların Düzeyine Göre Cevaplama Şekline Göre Öğretim Yöntemine Göre Yöneltme Biçimine Göre Yönelten Kişiye Göre Zamanlama Açısından Giriş Testi Soruları Derse Hazırlık Soruları Ders İçi Soruları Değerlendirme Soruları Geri Bildirim / Dönüt soruları

Soru türleri Nitelikli Açısından Zamanlama Açısından Amaçların Düzeyine Göre Cevaplama Şekline Göre Öğretim Yöntemine Göre Yöneltme Biçimine Göre Yönelten Kişiye Göre Zamanlama Açısından Giriş Testi Soruları Derse Hazırlık Soruları Ders İçi Soruları Değerlendirme Soruları Geri Bildirim / Dönüt soruları

Değerlendirme Soruları Sorular dersin amaçlarına ulaşma durumunu ortaya çıkaracak nitelikte olmalıdır. Sorular ezberden öteye nitelikler taşımalıdır. Öğrencilerin sorularına da yer verilmeli, dersin değerlendirilmesine ilişkin eleştirileri de alınmalıdır. Bu uygulama “öğrenmeyi öğrenme” anlayışı açısından önemlidir.

Soru türleri Nitelikli Açısından Zamanlama Açısından Amaçların Düzeyine Göre Cevaplama Şekline Göre Öğretim Yöntemine Göre Yöneltme Biçimine Göre Yönelten Kişiye Göre Zamanlama Açısından Giriş Testi Soruları Derse Hazırlık Soruları Ders İçi Soruları Değerlendirme Soruları Geri Bildirim / Dönüt soruları

Geri Bildirim / Dönüt soruları Sorular eksik öğrenilen davranışların kazandırılmasını amaçlayan bir içeriğe sahip olmalıdır. Ezber bilgilere değil, daha üst davranışlara yönelik olmalıdır. Bu soruların ve cevapların oluşturulmasında yine öğrenciler aktif hale getirilmelidir.

Soru Sormanın Yararları Öğrencinin derse aktif katılmasını sağlar. Öğrenciyi düşünmeye yöneltir, ilgisini canlı tutar. Öğrenci ve öğretmene geri bildirim sağlar. Uygulanan yöntem konusunda öğrencilerin tutumlarını ortaya çıkmasını sağlar. Yapılan eğitimin değerlendirilmesini sağlar. Öğretmen-öğrenci iletişimini geliştirir. Öğrencilerin düşüncelerini ifade edebilme yetenekleri ve sosyal özellikler gelişir. Yeni fikirler oluşturulmaya rehberlik eder

Soru Sormanın Dezavantajları/Sınırlılıkları Soru soran çoğunlukla öğretmendir. Bun durum belirli ölçüde öğrencinin düşünce özgürlüğüne engel olmaktır. Öğretmenin sorduğu sorular telkin edici olabilir. Bu durum bireyin tam olarak duygu ve düşüncelerini ortaya koymasını engeller. Ders boyunca sürekli soru-cevap ortamının oluşturulması öğrencileri sıkabilir. Belli bir konuda bilgi vermek açısından sunu/anlatım yöntemine göre daha yavaş bir yöntemdir, ek zaman gerektirir. Öğrencinin cevaplarında hata miktarı fazla olduğunda zaman kaybına ve öğretmenin öğretimin iyi olmadığı düşüncesine kapılmasına neden olabilir.