ÖZBAKIM BECERİLERİ VE SORUMLULUK

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İSTEK ÖZEL ACIBADEM OKULLARI PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK BÖLÜMÜ
Advertisements

SORUMLULUK Düşen bir çığda hiç bir kar tanesi kendisini olup bitenden sorumlu tutmaz.
Öğrenciler Neden Başarısız Olur?
ÇOCUKLARIMIZA ANNE BABA OLARAK NE YAPMALIYIZ
EĞİTİM BAŞARISINI ARTTIRMADA ANNE BABANIN ROLÜ
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
Psikolojik Danışman Ayçin YILMAZ
AİLE EĞİTİM SUNUSU 5.
ÇOCUKLARDA SORUMLULUK DUYGUSU VE KİŞİLİK GELİŞİMİ Haziran 2009
OKUL-AİLE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ
Çocuğumuzu tanımanın önemi:
S o r u m l u l u k.
ÇOCUKLARIMIZ İÇİN EN BÜYÜK DİLEĞİMİZ NEDİR…?
ÇOCUK EĞİTİMİNİN ANAHTARI: ÖZGÜVEN
DÖNEMLERE GÖRE GELİŞİM GÖREVLERİ
ANNE-BABA ÇOCUK İLETİŞİMİ
ANNE-BABA ÇOCUK İLİŞKİSİ
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE ÖZ BAKIM BECERİLERİ
Sabiha Hamdi Türkay İlkokulu Rehberlik Servisi 2014
ÇOCUKLARIMIZIN EVDEKİ ÇELIŞMALARINA NASIL YARDIMCI OLABİLİRİZ ?
ÇOCUKLARDA SORUMLULUK DUYGUSU GELİŞİMİ
Aile Eğitimi Etkinlikleri
GELİŞİM PİSKOLOJİSİ.
Anne-Baba Eğitim Programı
ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN ÇOCUKLARIN AİLELERİ İÇİN ÖNERİLER
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
Kazanım 3. Katıldığı gruplarda aldığı roller ile rollerin gerektirdiği hak ve sorumlulukları ilişkilendirir.
__________Mehlika –Emir Altay Anaokulu Okul Kuralları
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
ÇOCUĞUMA NASIL YARDIMCI OLURUM?.
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
ZiHiNSEL ENGELiLi ÇOCUKLARIN ÖZELLiKLERi
KURALLAR – SINIRLAR ( Davranış Kazandırma ve Kaldırma) Amaç.
ÖZEL EĞİTİME MUHTAÇ ÇOCUKLARIN AİLELERİNE ÖNERİLER
ANNE BABA OLABİLMEK.
ÇOCUĞUN OKULA UYUM BAŞARISINI ARTTIRMAK İÇİN VELİYE DÜŞEN GÖREVLER
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
REHBERLİK SERVİSİ SUNAR
OKULÖNCESİNİN ÖNEMİ.
AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA.
OLUMLU DİSİPLİN YÖNTEMLERİ
ERGENLİK DÖNEMİ VE GENÇLERLE İLİŞKİLER
1 CANSAN İLKÖĞRETİM OKULU. 2 “Dünyanın en güzel insanlarına” Sevgili anneme ve babama mektup.
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
AİLEYE VERİLECEK GENEL ÖNERİLER 1.Çocuğunuzla normal çocuklarla nasıl iletişime giriyorsanız aynı şekilde sözlü iletişime girin. 2.Çocuğunuzla sözlü iletişime.
AİLE EĞİTİMİ ÇALIŞMALARI. ÇOCUĞA; İNANDIĞINIZI, GÜVENDİĞİNİZİ VE SEVDİĞİNİZİ BELLİ EDİNİZ !
PATNOS RAM 1 AİLE EĞİTİM SUNUSU 4. 2PATNOS RAM EĞİTİM BAŞARISINI YÜKSELTMEDE, SAĞLIKLI VE MUTLU İNSANLAR YETİŞTİRMEDE “AİLENİNİN ROLÜ”
“ŞU DÜNYADA HER ŞEYİN EN İYİSİNE LAYIK ÇOK ÖZEL VE GÜZEL BİR ÇOCUK VAR
VE ÇOCUGUN GELİŞİMİNE ETKİLERİ
Hoş Geldiniz Hoş Geldiniz Sunum: Abdurrahman ÇIĞRIK İZMİR.
2016 Çocuklarda Özbakım ve Sorumluluk TUVALET EĞİTİMİ & ENUREZİS
KOLLARI SIVAYALIM.
Her evde yapılması gereken pek çok iş vardır. Yemek pişirme,
OLUMLU DİSİPLİN YÖNTEMLERİ
Ailenin Çocuğun Başarısındaki Rolü ,Sağlıklı İletişim ve Aile Sağlığı
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
GÜNDEM 1.Açılış 2.Yeni müfredat programı 3.Öğrencilere evde yapılacak rehberlik çalışmaları 4.Eğitim öğretim çalışmalarının ailede de desteklenmesi 5.Ailede.
GELİŞİM DÖNEMLERİ 0-3 Yaş Gelişim Dönemi 3-6 Yaş Gelişim Dönemi.
EĞİTİM BAŞARISINI ARTTIRMADA ANNE BABANIN ROLÜ
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
HAZIRLAYAN: CANAN MAÇAN BALİBEY İLKÖĞRETİM OKULU
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ Psikolojik Danışman Serpil KARACA
EVDEKİ SORUMLULUKLAR.
Çocuklarımız için en büyük dileğimiz nedir? Çocuklarımızı Beden ve ruh sağlığı yerinde, kendi ayakları üstünde durabilen, sorumluluk sahibi, kendine.
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ Gülçin UYSAL Psikolojik Danışman.
Sunum transkripti:

ÖZBAKIM BECERİLERİ VE SORUMLULUK

Özbakım becerileri (tuvalet eğitimi, temizlik ve yeme alışkanlığı v Özbakım becerileri (tuvalet eğitimi, temizlik ve yeme alışkanlığı v.b) doğuştan getirilmeyen öğrenilerek kazanılan davranışlardır. Bu nedenle davranışların öğretilmesinde aileye ve eğitimcilere önemli sorumluluklar düşmektedir. Özellikle erken çocukluk döneminde çocuklara bu alışkanlıkları kazandırmak çok önemli aksi takdirde çocuklar ileriki yaşlarında sosyal yaşantılarında çok büyük problemlerle karşılaşabilmekte ve duygusal-sosyal sorunlar yaşayabilmekteler.

Çocuğunuzda özbakım becerİlerİ gelİştİrİrken nelere dİkkat etmelİsİnİz? • tutarlı olmaya çalışın • çocuğunuza kendi işlerini yapabilmesi için fırsatlar sunun • yapamadığı işler için onu demoralize etmeyin • çocuğunuza yardım etmek için her şeyi ile ilgilenmeyin • bir görevi tamamlayabilmesi için yeterli zamanı ona tanıyın • tehdit etmeyin • yaşına uygun beklentiler içinde olun

ÖZBAKIM BECERİLERİ İLE İLGİLİ AİLE KATILIMI (4-5 YAŞ) HAFTALIK EV İŞLERİNDEN BİRİNİ ÜSTLENİP İSTENİLDİĞİNDE YAPIYORUM.  Etkinlik Önerileri:  1. Çocuğun kolayca yapabileceği iş seçin.(Örneğin: süpürmek, toz almak, kitapları düzenlemek, oyun odasını toplamak)  2. O hafta hangi iki işi yapacağını çocuğa seçtirin.  3. Yükümlülüğünü yerine getirince çocuğu övün. 

KENDİ GİYSİLERİMİN DÜĞMELERİNİ ÇÖZEBİLİYORUM.  KENDİ GİYSİLERİMİN DÜĞMELERİNİ İLİKLEYEBİLİYORUM. FERMUARIN ALT KISMINI BİRBİRİNE GEÇİREBİLİYORUM ELLERİMİ VE YÜZÜMÜ YIKIYORUM. MASADA KENDİME AİT OLAN YERİ TOPLAYABİLİYORUM.  YİYECEKLER İÇİN DOĞRU ARAÇ GEREÇLERİ KULLANABİLİYORUM.  HATIRLATILMADAN, GEREKTİĞİNDE BURNUMU SİLİP, SÜMKÜRÜYORUM. ELBİSE VEYA PANTOLONUMDAKİ, AYAKKABIMDAKİ TOKALARI ÇÖZÜP BAĞLAYABİLİYORUM. 

4-5 yaşında çocukların sahip olması gereken özbakım becerileri aşağıdaki gibidir:  Giyim konusunda, Fazla yardım görmeden elbiselerini kendi kendine giyebilme.  Çıt çıt, kemer, ayakkabı tokalarını açıp kapayabilme.  Giysilerinin önünü ve arkasını ayırt edebilme,  Fermuarını çekebilme,  Temizlik konusunda, Elini yüzünü yıkayabilme.  Dişlerini fırçalayabilme  Burnunu mendille silebilme  Tuvalete kendi gitme, (Ancak annesine veya başka büyüğe haber verir, orada birisi olsun ister.)  Yemek konusunda, Yemeğini dökmeden kendisi yiyebilme, suyunu kendisi koyabilme.  Kamış kullanarak içecekleri içebilme,  Düzen konusunda, Eşyalarını toplayıp ufak tefek işlerde büyüklerine yardım edebilme gibi öz bakım becerilerine sahip olmaları gerekmektedir. 

YAŞLARA UYGUN VERİLEBİLECEK SORUMLULUKLAR İki ve Üç Yaş   YAŞLARA UYGUN VERİLEBİLECEK SORUMLULUKLAR İki ve Üç Yaş   ·         Yardımla giyinmek ve soyunmak (Düğmeleme, ayakkabı bağlama hariç olabilir). ·         Ne giymek istediği gibi bazı durumlarla ilgili seçme imkanı vererek, karar verme yeteneğinin gelişmesi. ·         Oyuncaklarını oyun sonrasında toplamak ve  yerlerine koymak, ·         Gazete, dergileri düzeltmek, katlamak gerekli yerlere koymak, ·         Tuzluk, peçete, ekmek, çatal kaşık gibi kırılmayacak, risk taşımayan sofra malzemelerini masaya taşımak, istenen biçimde olmasa bile yerleştirmek, ·         Yemek sonrası sofranın toplanmasına yardımcı olmak, ·         Bezelye, barbunya gibi sebzelerin ayıklanmasına yardım etmek, ·         Hamurla yapılan kurabiye gibi şeylere şekil verme gibi yapmaktan keyif alacağı, öğrenip gelişebileceği çeşitli işlerde yardım.            

Dört Yaş ·         2-3 yaş çocukların yerine getirebileceği sorumluluklara ek olarak kendine ait eşyaları yerlerine kaldırmak, düzenlemek, ·         Oyun yeri anne babanın görmeyeceği bir alanda ise nerede olacağını  söylemek, haber vermek. ·         Toz almak gibi basit ev işlerinde yardımcı olmak, ·         Basit bazı yiyecekleri hazırlanmasında soyma, karıştırma gibi yardımlarda bulunmak. ·         Bulaşık makinesinin boşaltılmasına ve doldurulmasına yardım etmek, ·         Market alışverişlerinde alt raflardaki paketlerin alınmasına yardımcı olmak, ·         Alışveriş paketlerinin boşaltılması ve dolaplara yerleştirilmesine yardımcı olmak.

Beş Yaş ·         Masada her şey yerli yerinde olacak biçimde sofrayı hazırlamak, ·         Yatağını, dolaplarını düzeltmek ve odasını temizlemek, ·         Kendi başına basit bir kahvaltıyı hazırlamak yapabilmek, ·         Önerileri de dikkate alarak giyecek seçimini yapmak ve kendi başına giyinmek, ·         Kirli kıyafetlerini sepete atmak, ·         Çiçekleri sulamak, ·         Gelen telefona gerektiği biçimde yanıt vermek, ·         Ayakkabılarını bağlamayı öğrenmek, ·         Kendi kendine hazırlanmak (saçını tarama).

Sorumluluk Kazandırmada Anne Babaya Düşen Görevler · Çocuğunuz sizinle işbirliği yapsa da yapmasa da koşulsuz sevgi ve onay gösterin. · Çocuğunuz her ne yaparsa yapsın ona değer verdiğinizi ve kabul ettiğinizi bilmesini sağlayın. · Çocuğunuzun size bağımlı olduğunu düşünüyorsanız koruyucu tutumunuzu değiştirin. · Sürekli sorumsuz davranan çocuklar anne babaları tarafından sorumlu davranmalarına izin verilmeyen çocuklardır. · Çocuğunuzun kendi davranışlarının sorumluluğunu almasına ve iyi gitmeyen davranışlarını değiştirmesine fırsat verin.

-Çocuğunuzun yaşına uygun sorumluluklar listesi hazırlayın -Çocuğunuzun yaşına uygun sorumluluklar listesi hazırlayın. Sorumluluğunu üstlenmek istediği işleri bu listeden seçmesine fırsat verin ve onun doğru kararlar verebileceğine olan güveninizi koruyun. · Bu listeden seçim yapması konusunda onu zorlarsanız ya da yapacağı işleri siz seçerseniz sorumluluk duygusunu geliştirmeniz zorlaşır. · Ev ile ilgili sorumlulukları çocuklarınız arasında paylaştırırken adil olun. Bunun en iyi yolu işlerin sırayla yapılmasıdır. · Çocuğun kırıp dökmesinin ve yaşadığı olumsuz deneyimlerin öğrenmenin gerekli şartı olduğunu unutmayın.

· Çocuğunuzun yaptığı yanlış seçimlerin (hayatını tehlikeye atmadıkça) sonuçlarını yaşamasına izin verin ki onlardan bazı dersler çıkarabilsin. · Çocuğunuza yardım edeyim derken, onun sorumluluğunun gelişmesini engelleyebileceğinizi unutmayın. Eğer işin nasıl yapılabileceğini bilmiyorsa ona işin nasıl yapılacağını gösterin. · Çocuğunuza uygun model oluşturun. Çünkü sorumluluk kazandırmak istediğiniz halde sizin sorumluluklarınızı yerine getirmemeniz onu olumsuz etkileyecektir. İşe yaramayan davranış, inanç ve tutumlarınızı değiştirmeye istekli olun. · Çocuğunuz sorumluluklarını yerine getirmediği zaman ne gibi ceza veya yaptırımlarla karşılaşabileceğini söylemek yerine işini bitirdiğinde onu manevi yönden destekleyerek(aferin, çok güzel oldu, teşekkür ederim gibi) güven duygusunun ve sorumluluk bilincinin gelişmesini sağlayın.( Bluestein,2000) · Çocuğunuzdan hiçbir zaman sizin kadar sorumlu olmasını beklemeyin.