Suç alette mi? Işık Barış Fidaner.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ZAMİRLER.
Advertisements

SOSYAL MEDYA: KURGUSALLIK VE MAHREMİYET
ÜÇ FİLTRE SOKRATES. ÜÇ FİLTRE SOKRATES SOKRATES (M.Ö ) “Kendi kendini tanı" özdeyişinin felsefesinin temel kuralı olduğuna inanmış, “Hiç bir.
İLETİŞİM NEDİR? İletişim,nesnel kriterlere dayalı aktaranın ve algılayanın,algısından bağımsız olan bilginin ve kişilerin özelliklerinin ifadesi olan duygu.
ATATÜRK’TEN BEŞ ALTIN SÖZ
Sosyalleşme & Sosyal Ahlak
Etik ve Meslek Etikleri
YALAN SÖYLEMEK.
AHLAK FELSEFESİ.
Bilimsel Proje Hazırlamanın Basamakları
Kadına Yönelik Şiddetle Mücadele Günü
ANLATIM BOZUKLUKLARI Ali Burak YOLAŞAN.
ADILLAR(ZAMİRLER) Bunu siz mi aldınız? Burası çok sıcak.
Uluslararası İş Etiği.
Bilimsel Araştırmada Etik Bilim Nasıl Etik Olur?
DİL VE KÜLTÜR İLİŞKİSİ.
1 Okul Kültüründe Değişim. 2 Küresel Ekonominin Gerçekleri Problemler ve sistemler karmaşıktır. Problemler ve sistemler karmaşıktır.  Büyük resmi kavramsallaştırabilme;
Problem 6 adet kibrit çöpü ile 4 adet ‘eşkenar üçgeni’ nasıl elde edebiliriz?
ÇALIŞMA ARKADAŞI Hazırlayan Hüsnü Çeşmeci Ağustos 2009.
ÇOCUKLARIMIZA DİNİMİZİ NASIL ANLATALIM
Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Dersi 11. Sınıf 1. Ünite
Göl’ün Hikayesi.
BÖLÜM 1. BÖLÜM 1 Yaşam Boyu Bakış Açısı A) Yaşam Boyu Bakış Açısı B) Gelişimin Doğası C) Gelişim Kuramları D) Yaşam-Boyu Gelişimde Araştırma.
Althusser ve İdeoloji Haz: Özgür ŞAHİN.
İŞLETMELERİN KURULUŞ AMAÇLARI OBJECTIVES OF THE ESTABLISHMENT OF ENTERPRISES.
Estetik ZKÜ Estetik Ders Notları Mustafa Eyriboyun.
Kolukısa Anadolu Lisesi Öğrenci;Nisa Bağdatlı Öğretmen; Esra Çiftçi
Felsefe Performans Ödevi
KÜSMEYELİM KÜSTÜRMEYELİM
İŞLETMELERİN KURULUŞ AMAÇLARI OBJECTIVES OF THE ESTABLISHMENT OF ENTERPRISES.
RİSKLİ DAVRANIŞLAR NEDİR?
Yaptıklarına bir karşılık ve Allah’tan caydırıcı bir müeyyide olmak üzere hırsız erkek ile hırsız kadının ellerini kesin. Allah, mutlak güç sahibidir,
Osho’dan ….
HUKUK: kişilerin birbirleriyle ve toplumla olan ilişkilerini düzenleyen ve devlet gücüyle uyulması zorunlu hale getirilmiş kurallardır . Kanunların esas.
AHLAK NEDİR?.
Hürriyet Özel Ödülü 2015 “Cinsiyetçi Söylemlere Son Projesi” Brief
2. Nezaket.
İLETİŞİM DERSLERİ - MYO
AHİLİK KÜLTÜRÜ HAFTASI ( EKİM)
HUKUK VE ADALET Hukuk Nedir? Adalet Nedir? Hukukun Ve Adaletin Önemi
SANAT FELSEFESİ Sercan KALKAN Felsefe Öğretmeni.
Araştırma Yöntemleri-12 Mevcut Verilere Dayalı Araştırmalar - II Mevcut istatistiklerin incelenmesi.
BİR YAŞAM TARZI OLARAK SPOR Doç.Dr.Sebahattin DEVECİOĞLU
İnsan İradesi ve Kader İnsanı diğer varlıklardan ayıran en temel özellikler, -akıl -irade AKIL, iyiyi kötüden, güzeli çirkinden, doğruyu yanlıştan ayırt.
Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN
ÜCRETLİ KADIN EMEĞİ İLE İLGİLİ KURAMLAR
BOSTANCI İLKOKULU BİREY. Birey En küçük birey ailedir. Aile anne,baba ve çocuklardan oluşan top- lumdur. Birey:Birey sosyal olan,fiziksel,duygusal, Kişilik,farklı.
PARÇADA ANLAM Parçada anlam şiir ve paragraftan oluşur.
Tarih Sosyolojisi-4- Yöntem-1- Tarihsel Materyalizm.
IV. Ünite Ahlak Felsefesi ETİK.
VII. Ünite SİYASET FELSEFESİ
TÜRKÇE ANLATI SLAYTI EV İ N KAYAHAN. CÜMLE, BIR DÜŞÜNCEYI, BIR DILE Ğ I, BIR HABERI YA DA DUYGUYU TAM OLARAK ANLATAN, BIR VEYA BIRDEN ÇOK SÖZCÜKTEN.
İŞ VE İŞLETME AHLAKI.
Etik Günü 25 Mayıs tarihi bütün dünyada etik günü olarak kutlanmaktadır. Bizim kültürümüze kavram ve çerçeve olarak farklı olan bu terim son yıllarda ülkemizde.
3.1. İnsanın Özgürlüğü ve Sorumluluğu
“"Where Is The Love?" ” “ AŞK NEREDE “ SESLİDİR Black Eyed Peas.
İYİLİK YAP DENİZE AT
Küresel Bağlantılar BÖLÜM 11 Genel olarak, NCSS program standartlarının (2010) dokuzuncu tematik alanı olan Küresel Bağlantılar; coğrafya, tarih, ekonomi.
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ Hazırlayan = Büşra Kocaman
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
GENEL OLARAK ETİK ve AHLAK KAVRAMLARI
Sosyal Hizmet Etiği Dersine Giriş Etik Nedir Ne Değildir?
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE YAZILIM DERSİ
TOPLUMSAL KURALLAR.
Sağlık ve Kültür Doç.Dr. Melike KAPLAN.
KAMU YÖNETİMİNDE ETİK.
ETKİLİ İLETİŞİM VE TOPLUMSAL CİNSİYET
TEST 1.
3. HAFTA İLK KURAMCILAR.
Sunum transkripti:

suç alette mi? Işık Barış Fidaner

suç alette mi? suç <----> alet iyilik fayda kötülük bağımlılık özne <---> nesne eylem <---> sistem

"suç alette mi?" | V ([[ ??? ]]) hayır? evet?

suç alette mi? 1- tabi ki hayır, suç alette olamaz. (çünkü suç sadece öznede olur) o zaman kimde veya nerede? ...? (nesneden bağımsız bir özne bulamıyoruz) 2- evet, suç alette. o zaman 'alet' bir nesne değil mi? veya 'suç' sadece öznede olmaz mı? - soruyu yeniden yorumlayıp 1. adıma dön.

suç alette mi? 1- hayır... suç alette değil. - tabanca var diye kimseyi vurman gerekmiyor. gücün veya yetkin var diye kimseyi ezmen gerekmiyor. x - ama sistemdeki eşitsiz konumlar insanları yozlaştırmaya yetiyor. sistem belirli insanları öne çıkarıyor. bu yüzden "suç insanda" deyip geçemeyiz.

suç alette mi? 2- evet... suç alette. - aletlerle kurduğumuz modern toplum doğayı sömürüyor, dengesini bozuyor. farklı bir yaşam kurmalıyız. x - ama alet ve doğa birbirinden ayrılamaz. diğer birçok "doğa felaketi" gibi, alet kullanan insan da doğanın kendi içinden çıktı.

suç alette mi? suç "alet"te mi? ne evet, ne hayır. peki alet'i nasıl anlıyoruz? soruyu yeniden soralım: suç "alet"te mi? yani suç alet'i nasıl anladığımızda mı? "alet"ten yola çıkarak suçu tespit edebilir miyiz?

suç "alet"te mi? 1- hayır... suç "alet"te değil. - teori doğru ama pratik yanlış... bir yandan bilimi savunmalıyız, öbür yandan teknolojinin kötü emellere alet olmasını önlemeliyiz. x - ama bilgi bir kez üretildiğinde mutlaka bu amaçla da kullanılıyor. hatta neredeyse bütün yatırım silahlara/savunmaya yapıldığından bilim ve teknolojinin gelişimi askeri faaliyetlerle paralel ilerlemiş oluyor.

suç "alet"te mi? 2- evet... suç "alet"te. - bilim ve teknolojinin örgütlenmesi bütünüyle problemli. "bilim adamı", "uzman" vb. kavramlar... hepsi toptan değişmeli. x - ama bu alanın neresinde suç tespit edip nasıl düzelteceğiz? kişilerde mi? ilişkilerde mi? çalışma alanlarında mı? ürünlerde mi? kavramlar üzerinden polislik yapılabilir mi? "Yaşadığın özgürlüğün varlığını söylemeye özgürlüğün yok çünkü kafan, kalbin, düşüncen ipotekli. Onu söylemeye özgür değilsin. Var olan sonuna kadar yaşadığın özgürlükleri, 'var' diyecek özgürlüğün yok. Orada tutsaksın. Seni tutsak yapan, sana sanal özgürlük yok dedirten o güçle de mücadele ediyoruz. Seni de seni konuşturanı da yok ederek, seni de senin yapını da bölücüler ve uzantılarını da özgürleştirmeye çalışıyoruz aynı zamanda. Yaptığımız iş bu. Çok derin, çok kapsamlı bir iş." (İdris Naim Şahin - TC İçişleri Bakanı) "Felsefi polisin çalışması sıradan polisinkine göre çok daha zor ve incedir. Sıradan polis meyhanelere gidip hırsızları yakalar; biz sanatsal kokteyllere gidip kötümserleri tespit ederiz. Sıradan polis bir defter veya günlükten suçun işlendiğini keşfeder. Biz bir şiir kitabından bir suçun işleneceğini keşfederiz. İnsanları nihai olarak entelektüel fanatizm ve entelektüel suça iten korkunç fikirlerin kökenini izlememiz gerekir." (Chesterton'dan aktaran Slavoj Zizek)

suç "alet"te mi? "suç" "alet"te mi? ne evet, ne hayır. peki suç'u nasıl anlıyoruz? soruyu yeniden soralım: "suç" "alet"te mi? yani suç kavramımız alet kavramımızla mı ilişkili? "alet"ten yola çıkarak "suç" düzeltilebilir mi?

"suç" "alet"te mi? 1- hayır... "suç" "alet"te değil. - kavram yanlışsa bile konuşarak tartışarak, hayat/tarih içinde sınanarak doğrusu bulunur. x - ama konuşmak her zaman söylenenlerden fazlasıdır. söylenmeyen şeyler simgesel olarak konuşmaya dahil olur. konuşmanın bu boyutu, iletilen söylemi bazen destekler, bazense yalanlar.

"suç" "alet"te mi? 2- evet... "suç" "alet"te. - konuşma ve dil kendi başına iktidar yaratır. böylece bilim ve teknoloji bütün toplumu saran bir iktidar/suçlama mekanizması olur. x - ama bilgi ve teknolojinin ötesine bakarsak hiçbir şey bulamayız. elimizde hiçbir referans noktası kalmaz. yolumuzu kaybederiz. (In Defence of Lost Causes - Slavoj Zizek)

"suç" "alet"te mi? "suç" alette mi? ne evet, ne hayır. peki alet'ten ne anladığımıza dönersek? soruyu yeniden soralım: "suç" alette mi? yani "suç" kavramımızı alet'ten ne anladığımız mı belirliyor?

"suç" alette mi? 1- hayır... "suç" alette değil. - insan temelde özgürdür. kendi varoluşunu sıfırdan yaratır. içinde yetiştiği kültür ancak buna ancak dolaylı bir etkide bulunur. x - ama insan toplumla varolur. tek başına değişemez, ancak toplumla birlikte değişebilir. düşünce ve anlam dünyamız kültürümüz ve yaşantımız içinde şekillenir.

"suç" alette mi? 2- evet... "suç" alette. - düşüncenin değişmesi için aletler yani kültür değişmeli, kuşak değişmeli...

suç alette mi? hayır evet suç "alet"te mi? hayır evet "suç" "alet"te mi? hayır evet "suç" alette mi? hayır evet

suç toplumsal cinsiyette mi? suç alette mi? (psikanaliz) alet = fallus, toplumsal cinsiyetin belirleyeni "alet" = F = fallik gösteren suç toplumsal cinsiyette mi?

suç alette suç "alet"te "suç" "alet"te "suç" alette kadınlar kadın olduklarından, erkekler erkek olduklarından böyledir. suç "alet"te kadın objeleştiriliyor, erkek üstün tutuluyor, eşcinsellik hastalık olarak görülüyor. "suç" "alet"te toplumsal cinsiyet rolleri ahlakımızı ve yasalarımızı biçimlendirip eşitsizliği besliyor. "suç" alette özel olan politiktir. politik/etik meseleler cinsel meseleden ayrı düşünülemez.

suç alette mi? 1- hayır... suç alette değil. - tabanca var diye kimseyi vurman gerekmiyor. gücün veya yetkin var diye kimseyi ezmen gerekmiyor. x - ama sistemdeki eşitsiz konumlar insanları yozlaştırmaya yetiyor. sistem belirli insanları öne çıkarıyor. bu yüzden "suç insanda" deyip geçemeyiz.

suç alette mi? 2- evet... suç alette. - aletlerle kurduğumuz modern toplum doğayı sömürüyor, dengesini bozuyor. farklı bir yaşam kurmalıyız. x - ama alet ve doğa birbirinden ayrılamaz. diğer birçok "doğa felaketi" gibi, alet kullanan insan da doğanın kendi içinden çıktı.

suç "alet"te mi? 1- hayır... suç "alet"te değil. - teori doğru ama pratik yanlış... bir yandan bilimi savunmalıyız, öbür yandan teknolojinin kötü emellere alet olmasını önlemeliyiz. x - ama bilgi bir kez üretildiğinde mutlaka bu amaçla da kullanılıyor. hatta neredeyse bütün yatırım silahlara/savunmaya yapıldığından bilim ve teknolojinin gelişimi askeri faaliyetlerle paralel ilerlemiş oluyor.

suç "alet"te mi? 2- evet... suç "alet"te. - bilim ve teknolojinin örgütlenmesi bütünüyle problemli. "bilim adamı", "uzman" vb. kavramlar... hepsi toptan değişmeli. x - ama bu alanın neresinde suç tespit edip nasıl düzelteceğiz? kişilerde mi? ilişkilerde mi? çalışma alanlarında mı? ürünlerde mi? kavramlar üzerinden polislik yapılabilir mi? "Yaşadığın özgürlüğün varlığını söylemeye özgürlüğün yok çünkü kafan, kalbin, düşüncen ipotekli. Onu söylemeye özgür değilsin. Var olan sonuna kadar yaşadığın özgürlükleri, 'var' diyecek özgürlüğün yok. Orada tutsaksın. Seni tutsak yapan, sana sanal özgürlük yok dedirten o güçle de mücadele ediyoruz. Seni de seni konuşturanı da yok ederek, seni de senin yapını da bölücüler ve uzantılarını da özgürleştirmeye çalışıyoruz aynı zamanda. Yaptığımız iş bu. Çok derin, çok kapsamlı bir iş." (İdris Naim Şahin - TC İçişleri Bakanı) "Felsefi polisin çalışması sıradan polisinkine göre çok daha zor ve incedir. Sıradan polis meyhanelere gidip hırsızları yakalar; biz sanatsal kokteyllere gidip kötümserleri tespit ederiz. Sıradan polis bir defter veya günlükten suçun işlendiğini keşfeder. Biz bir şiir kitabından bir suçun işleneceğini keşfederiz. İnsanları nihai olarak entelektüel fanatizm ve entelektüel suça iten korkunç fikirlerin kökenini izlememiz gerekir." (Chesterton'dan aktaran Slavoj Zizek)

"suç" "alet"te mi? 1- hayır... "suç" "alet"te değil. - kavram yanlışsa bile konuşarak tartışarak, hayat/tarih içinde sınanarak doğrusu bulunur. x - ama konuşmak her zaman söylenenlerden fazlasıdır. söylenmeyen şeyler simgesel olarak konuşmaya dahil olur. konuşmanın bu boyutu, iletilen söylemi bazen destekler, bazense yalanlar.

"suç" "alet"te mi? 2- evet... "suç" "alet"te. - konuşma ve dil kendi başına iktidar yaratır. böylece bilim ve teknoloji bütün toplumu saran bir iktidar/suçlama mekanizması olur. x - ama bilgi ve teknolojinin ötesine bakarsak hiçbir şey bulamayız. elimizde hiçbir referans noktası kalmaz. yolumuzu kaybederiz. (In Defence of Lost Causes - Slavoj Zizek)

"suç" alette mi? 1- hayır... "suç" alette değil. - insan temelde özgürdür. kendi varoluşunu sıfırdan yaratır. içinde yetiştiği kültür ancak buna ancak dolaylı bir etkide bulunur. x - ama insan toplumla varolur. tek başına değişemez, ancak toplumla birlikte değişebilir. düşünce ve anlam dünyamız kültürümüz ve yaşantımız içinde şekillenir.

"suç" alette mi? 2- evet... "suç" alette. - düşüncenin değişmesi için aletler yani kültür değişmeli, kuşak değişmeli...

suç alette mi? suç <----> alet ahlak kullanım hukuk mübadele etik üretim

"suç" alette mi? suç: ahlak yasa alet: kullanım mübadele etik üretim

"suç" alette mi? ahlak ve kullanım arkadaşlık yasa ve kullanım komşuluk etik ve kullanım kolektif kullanım (?) ahlak ve mübadele cemaat yasa ve mübadele ticaret etik ve mübadele paylaşım (?) ahlak ve üretim faşist toplum yasa ve üretim kapitalist toplum etik ve üretim kolektif üretim (?)

suç alette mi?

suç alette mi? Işık Barış Fidaner