HOŞGELDİNİZ
VERİMLİ ÇALIŞMA ve ÇALIŞMA ORTAMI
Ders çalışma ve sınavla ilgili olarak, bir çoğunuz da çeşitli şikayetler vardır.
DERSLER- ÇALIŞMA- SINAV VE OKULLA İLGİLİ ŞİKAYETLERİNİZ Çok çalışıyorum ancak olmuyor, Anlamıyorum, yapamıyorum Konsantre olamıyorum Okul notlarım iyi fakat, Deneme sınavlarım kötü Zamanı yetiştiremiyorum Heyecanlanıyorum, stres yapıyorum Her şeyi unutacağımı sanıyorum
Ders çalışmaya nereden başlayacağımı bilemiyorum Bir soruya takılıp çok zaman kaybediyorum Sınavda zamanım yetişmiyor Eve gidince nereye, nasıl çalışacağımı bilemiyorum Sınavda kaydırma yapıyorum
Bir kısmınız çalışma esnasında derse konsantre olamazken Bir kısmınız ders çalışmaya başlamakta güçlük çekerken Bir kısmınız çalışma esnasında derse konsantre olamazken Bir kısmınız da çalıştığı halde başarılı olamamaktadır
BU DURUM ÇEŞİTLİ NEDENLERDEN KAYNAKLANABİLİR Başlıca Nedenler Amaçsız çalışma: Neden çalışmanız gerektiği konusunda tanımlanmış bir amacınız olmadığı için
Plansız ve programsız çalışma Evin değişik yerlerinde çalışma Yatarak uzanarak çalışma Kaynaklardan yararlanmama
Derslerden korkma, anlayamadığı dersi bırakma Dersle ilgili ön yargılar Vs.. Vs.. Bu ve benzeri faktörleri çoğaltabilirsiniz
DERS ÇALIŞMAK ZORDUR ZAHMETLİDİR EMEK İSTER
Önceliklerinizi sıralayın Başarmama korkusunu yenin NE YAPMAK GEREK Amaç belirleyin Hedef seçin Önceliklerinizi sıralayın Başarmama korkusunu yenin Ön yargılarınızı kırın
Niçin ders çalışıyorum yada Niçin ders çalışmalıyım sorusunun cevabı Amacınızdır
Hedef belirlerken kendinize 10 sene sonra nerede olmak istiyorum. 5 sene sonra nerede olmak istiyorum. 1 sene sonra nerede olmak istiyorum. 1 ay sonra nerede olmak istiyorum. 1 gün sonra nerede olmak istiyorum.Sorularını sormalı Ve Zamanı daha da yakınlaştırıp uzun zaman dilimi ve kısa zaman dilimi için hedef seçmelisiniz. Hedefiniz sizi çalışmaya motive eder.
AMAÇ VE HEDEFİ BELİRLEDİK ŞİMDİ SIRADA UYGULAMA VAR ÇALIŞMAK … PEKİİ NEREDEN BAŞLAMALIYIM?
AKLIMI SEVEYİM... BEN ÇALIŞMADAN DA BAŞARILI OLURUM! Bazıları, kendine güven ile hava atmayı birbirine karıştırırlar. Oysa başarının en kolay ve en kısa yolu ÇALIŞMAKTIR. Yatarak başarıya ulaşabilen tek yaratık tavuktur. “Bir Anneden Mektuplar” adlı kitaptan…
DÖNEM BAŞINDAN BERİ İŞLENEN KONULARDAN BAŞLAMAK GEREKİYOR Önce geçmiş temizlenmeli BUNUN İÇİN DE ÖNCELİKLE KONULAR OKUNUP, Nedir, önemi nedir?, Özellikleri nelerdir?, ne tür sorular gelir? VB. SORULAR EŞLİGİNDE Özet çıkarılabilir Öğretmeninizin defterinize çözdürdüğü örnekler tekrar edilebilir.
Özetini çıkardıktan sonra Her konudan 20’ şer soru çöz Çözemediğin sorular için hemen deftere bak Yanlış soruları sorgula Böylece Geçmiş temizlendi
BU AŞAMADAN SONRA NASIL ÇALIŞMALIYIM Çalışma programı hazırla Gününü planla Çalışma ortamını düzenle Dersi derste öğren Düzenli tekrar yap
ÇALIŞMA PROGRAMI
İyi Bir Program Nasıl Olmalıdır? Önemli olan programı kiminle hazırladığınız değil, programın uygulanabilir olup olmadığıdır. Programın içeriği öncelikle konu tekrarına çoğunlukla ise ders çalışmaya ayrılmalıdır. Günlük, haftalık ve aylık tekrarlar programa yansıtılmalıdır. Sene başındaki program yapısı ile sene ortası ve sonundaki program yapısı birbirinden farklı olmalıdır. Hazırlayan: Salim Ünsal 20 20 20
İyi bir program "ne zaman çalışmalıyım" , "neyi çalışmalıyım", ne kadar çalışmalıyım", "nasıl çalışmalıyım" sorularına yanıt verebilmelidir.
PROGRAM YAPILIRKEN ŞU İLKELERİ GÖZÖNÜNDE BULUNDURUNUZ Bir günde kaç saat çalışabileceğinizi belirleyin, Günün hangi saatlerinde çalışabileceğinizi belirleyin, Çalışmak için belirlediğiniz saatler , yorgun olmayacağınız ve çalışma dışında her şeye “hayır” diyebileceğiniz saatler olsun. Programı tamamladığınızda , programda değişiklik yapma ihtiyacı duyup duymadığınızı kontrol edin, Çalışmak için belirlediğiniz saatte çalışma odanızda ve masanızda olun.Çalışma isteğiniz yoksa bile lütfen masadan kalkmayın ve başka bir şeyle ilgilenmeyin 22 22 22
* Ders çalışmak için oturan bir insanın “dikkatini” dağıtan sebepler ya iç ya da dış sebeplerdir. İç sebepler, hayal kurmak ve gelecekle ilgili endişelerdir. Dış sebepler, ders çalışma ortamının belirli özellikleri olması gerekir. Özellikler ise şunlardır: DERS ÇALIŞMA ORTAMI
Çalışma ortamının öğrenmeye uygun şekilde düzenlenmesi gerekir! Işık,ısı, gürültü seviyesi Düzenli ve temiz olmalı Sade olmalı Çalışma masasında sadece o anda ihtiyaç olanlar olmalı Çalışmaya başlamadan önce gerekli malzemeler hazırlanmalı Ders çalışırken ders dışı her şeyden uzaklaşılmalı araç gereçler kapatılmalı
SANDALYEMİZ Ders çalışırken kullandığımız sandalye veya koltuk çok rahat olmamalı. Çünkü gereğinden fazla rahatlarız, uyku getirebilir.Bu da öğrenmeyi olumsuz etkiler. Çalışmak için sandalye her zaman koltuktan daha kullanışlıdır.
ÇALIŞMA ODASINDAKİ POSTERLER Özel zevklerimizi yansıtan duvarlara astığımız poster, afiş, resimler ders çalışırken hayallere kolayca dalmamızı sağladığı için sakıncalıdır.
DERSLER GENEL OLARAK İKİ KATEGORİYE AYRILIR
Dersi derste öğren ETKİN DİNLENME (İSOAT) İ-İZLE S-SOR O-OKU A-ANLAT T-TEKRAR
ETKİN DİNLEME Konuyla İlgili Ön Okuma Yapın. Sorular Çıkarın, Fikirleri Düşünün. Önemli Fikirleri Yazın. Ana fikir, Sebep ve Sonuç Bildiren Bölümlere Dikkat Edin. Dersi Sorular Sorarak, Fikirler Üreterek Dinleyin. Not Tutarken Kısaltılmış Kelimeler Kullanın. Not Tutarken Yetişemediğiniz Yerleri Boş Bırakıp Daha Sonra Tamamlayın. Renkli Kalemlerle İşaretlemeler Yapın. Ana Başlık ve Alt Başlıkları Numaralama Sistemi Geliştirerek Yazın. 29
Unutma ! Okuduklarımızın % 10 ‘ unu, İşittiklerimizin % 20 ‘ sini, Gördüklerimizin % 30 ‘ unu, Hem görüp hem işittiklerimizin % 50 ‘ sini, Söylediklerimizin % 80 ‘ ini, Yaşayarak söylediklerimizin % 90 ‘ ını hatırlarız.
Verimli Ders Çalışma Nedir? Bir amaç doğrultusunda planlı ve programlı çalışmaktır. Sadece ders çalışmak için zaman ayırarak diğer etkinlikleri göz ardı etmek değildir.
DERS ÇALIŞIRKEN 1 Hangi dersin, hangi saatte çalışılacağı belirlenmeli Genellikle zor dersleri en iyi anlaşılan saatlerde çalışmak gerekir 2 3 En verimli saatler sabah saatleridir 4 O gün gördüğünüz dersleri çalışın 5 Yemekten yarım saat sonra çalışın 6 Ara vererek çalışın
Descartes ‘ın 4 Temel Prensibi’ ni göz önünde bulundurun DERS ÇALIŞIRKEN Descartes ‘ın 4 Temel Prensibi’ ni göz önünde bulundurun 1.Ön yargısız olmak. 2.Bütünü parçalarına ayırmak. 3.En kolay olandan başlamak. 4.Tekrar yapmak. 33
ders çalışırken uzak durun ERTELE-ME YA DA YARIN ÇALIŞIRIM ders çalışırken uzak durun
____ __________ ____ _____
GEREKSİZ DÜŞÜNCELER BEN MAHVOLDUM ! ENDİŞELERE KAPILMAK ! YA KAZANAMAZSAM ! BU İŞ OLMAYACAK GİBİ ! ÇALIŞTIĞIM HALDE OLMUYOR ! BAŞKALARI BENDEN DAHA İYİ ! BEN MAHVOLDUM !
Ders başarısızlığı, zekâ seviyesinin düşüklüğünden değil ders çalışma yöntem ve tekniklerinin bilinmemesinden, programlı çalışılmamasından kaynaklanmaktadır.
ÇALIŞIRKEN 1 SAATİ NASIL PLANLAMALIYIM 45’+5’+10’=60’ 45 dakika ders çalıştıktan sonra 5 dakika çalıştığınız konuları gözden geçirmelisiniz Her çalışma süresinden sonra da 10 dakikalık bir dinlenme arası vermelisiniz
10 dakikalık dinlenmede TV’den uzak durun.
Küçük kartonlara özet bilgiler yazın Kere Yazmak Defa Okumaktan İyidir Çin Atasözü 1 10 Küçük kartonlara özet bilgiler yazın
Bir Dersi Bir Günde 9 Saat Çalışmaktansa, O Dersi 9 Gün Birer Saat Çalışmak Daha İyidir.
PLANLI ÇALIŞIN PLAN AYLIK GÜNLÜK HAFTALIK
EN İYİ ÖĞRENME UYKUDAN 2 SAAT ÖNCE YAPILAN ÇALIŞMA İLE MÜMKÜNDÜR.
YOĞUN ZİHİN FAALİYETİ GEREKTİREN DERSLER ARKA ARKAYA ÇALIŞILMAMALIDIR.
Başarının en kolay yolu Unutma ! Başarının en kolay yolu ÇALIŞMAKTIR!
Unutma ! Düzenli çalışmayan daha çok çalışır !
İYİSİNİ YAP VE KENDİN OLMAKTAN GURUR DUY Unutma ! SEN ÖZEL BİR KİŞİSİN. KENDİN İÇİN YAPABİLECEĞİNİN EN İYİSİNİ YAP VE KENDİN OLMAKTAN GURUR DUY
yerinde ve zamanında çalışmaktır! Unutma ! Önemli olan çok çalışmak değil, yerinde ve zamanında çalışmaktır!
ENDİŞELERİ DÜŞÜNÜRSEN BAŞARISIZ OLURSUN ENDİŞELERİ DÜŞÜNÜRSEN BAŞARILI OLURSUN ZAFERİ DÜŞÜNÜRSEN 49 49
“Uğraş, didin düşün, ara, bul, koş, atıl, bağır. Durmak zamanı geçti çalışmak zamanıdır.” Tevfik Fikret