MİRAÇ KANDİLİ SUNUM VAAZI Hazırlayan: Salim SELVİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KUTLU DOĞUM HAFTASI BİLGİ YARIŞMASI
Advertisements

Hüsn-ü Zan Su-i Zan.
Allah’ın Huzurunda Olma Bilinci
İÇİNDEKİ FEYİZ VE BEREKET
BAKARA SÛRESİNDEN SON İKİ AYETİ
BERÂT KANDİLİNİZ MÜBAREK OLSUN
Sevdiklerinizle ve sevenlerinizle Sıhhat ve afiyet içinde elemsiz-kedersiz, huzurlu bir bayram idrak etmenizi ve nice bayramlara kavuşmanızı, Ve idrak.
Recep ayının 27. gecesi Mîrâc Gecesi’dir. Mîrâc, merdiven demektir. Resûlullahın göklere çıkarıldığı, bilinmeyen yerlere götürüldüğü gecedir. İslâm âlimleri.
KOLAYLAŞTIRINIZ, GÜÇLEŞTİRMEYİNİZ. MÜJDELEYİNİZ, NEFRET ETTİRMEYİNİZ.
KUTLU DOĞUM HAFTASI BİLGİ YARIŞMASI
MÜMİNLERİN BİRBİRLERİNE OLAN SEVGİLERİ
İlköğretim DKAB Dersi 4. Sınıf 5. Ünite Sunusu
"Biz seni ancak âlemlere rahmet olarak gönderdik." (Enbiyâ, 107)
Dünya hayatı doğumla başlar ölümle sona erer.
Ramazan ve Kur’an Vaazı
Bu Slayt gösterisi www. varolmak. com sitesi tarafından hazırlanmıştır
Değerler Eğitimi Hoşgörü
Merhametli - Hoşgörülü ve Affediciydi
CEYHUN YILDIZ 7/C&955 KONU:VARLIKLAR ALEMİ.
KUR’AN’ IN ANA KONULARI
Sorumluluk Bilinci.
2. Çocukların Anne Babaya Karşı Sorumlulukları
Hz. Muhammed Merhametli, Hoşgörülü ve Affediciydi
4. İbadetlere Devamlılığı
2. Nimete Şükür (Besmele ve Hamd)
İNSANIN PAYLAŞMA VE YARDIMLAŞMA İHTİYACI
2. Nezaket.
2. İnanca Bağlılığı.
4. İyiliğe Karşılık Beklememek
Rasulullah (sav) buyurdular ki ;
Kur’an-ı Kerim’e Göre Peygamber Efendimiz(sav)
Kur’an-ı Kerim’i Diğer Kutsal Kitaplardan Ayıran Başlıca Özellikleri
Kur'an'da Bilgi Edinme Yolları
İlahi Kitaplara İman -Allah Niçin Vahiy Göndermiştir?
4. Kendimize Karşı Sorumluluklarımız :
DEĞERLER EĞİTİMİ Konu: Sevgi ve Saygı.
Peygamberlere Gelen İlahi Mesajların Ortak Amaçları
1. Hz. Muhammed’in İbadet Anlayışı
1 1.ÜNİTE KUR’AN’A GÖRE HZ. MUHAMMED’(sav)İN KONUMU SAYFA:
6. Akrabalarımıza Karşı Sorumluluklarımız
T.C. KÖYCEĞİZ MÜFTÜLÜĞÜ. KADİR GECESİ, İNSANLARA HİDAYET REHBERİ OLAN YÜCE KİTABIMIZ KUR’AN-I KERİM’İN, ALEMLERE RAHMET OLAN PEYGAMBER EFENDİMİZE İNDİRİLMEYE.
İslamda kutsal sayılan gecelere verilen isimdir. Bu gecelerin dinimizde ayrı bir önemi vardır. Coşku ve sevgi ile kutlanır. Allaha bol dua edilir.
Cuma günü ve önemi. Müslümanlar için Cuma niçin önemlidir?  Toplanma ve cemaat olma anlamına gelen cuma, Müslümanların haftalık bayramıdır.  Cuma günü.
KADİR GECESİ Bir Ömre Bedel Gece
İSTİŞARE VE ÖNEMİ.
HAZRET MUHAMMED (SAV).
MİRAÇ HAZIRLAYAN: İbrahim SUCUOĞLU
REGAİP KANDİLİ HAZIRLAYAN:
Aşağıda verilen kandillerle ilgili kavramları
KUR’AN BULUŞMALARI 118 Bakara, 2:
Mirac Kandiliniz Mübarek Olsun
ÜNİTE KONULARI 1. Hz. Muhammed’in Doğduğu Ortam
Hz. Musa Prof. Dr. Şadi Eren.
ÜNİTE KONULARI 1. Hz. Muhammed’in Doğduğu Ortam
Peygamberimizin Doğumu
İBADET VE NAMAZIN MANASI
İlk Çağrı ve İlk Müslümanlar
ORUÇ İBADETİ 7. SINIF 2. ÜNİTE RAMAZAN AYI VE ÖNEMİ RAMAZAN AYI VE ÖNEMİ.
ALLAH RASULÜNE SALAVAT
ALLAH’IN KULLARINI KONTROL ve DENETİMİ
İSLAM ESASLARI (İSLAMIN ŞARTLARI) SEYMEN OKUR 10/A 307.
KÜLTÜRÜMÜZDE H.Z MUHHAMMED SEVGİSİ. Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi: Bir çocuğa bir ad, çocuğun o adin manasını yasaması veya o ada sahip bir şahsin.
İMÂNLA İLGİLİ HADİS-İ ŞERİFLER عن عبدالله بن عمرو رَضِيَ اللّهُ عَنْهما عن النبي صلى الله عليه وسلم قال : الْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ
HZ.ADEM İ N HAYATI Hz. Adem;ilk Peygamber ve ilk insandır. Allah O’nu topraktan yaratmı ş, sonra ruhundan üfleyerek can vermi ş tir.
7. SINIF 1. ÜNİTE Melek ve Ahiret İnancı.
5. Sınıf 2. Ünite: Ramazan ve Oruç
Peygamber ve İlahi Kitap İnancı
Peygamber ve İlahi Kitap İnancı 6. SINIF 1. ÜNİTE Ünite Konuları için tıklayınız.
Sunum transkripti:

MİRAÇ KANDİLİ SUNUM VAAZI Hazırlayan: Salim SELVİ

أَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ, بِسْمِ ﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم 1  سُبْحَانَ الَّذِى اَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ اِلَى الْمَسْجِدِ اْلاَقْصَى  الَّذِى بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ اَيَاتِنَا اِنَّه هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ  إِنَّ الزَّمَانَ قَدِ اسْتَدَارَ كَهَيْئَتِهِ يَوْمَ خَلَقَ اللَّهُ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضَ ، اَلسَّنَةُ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا ، مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ، ثَلاَثٌ مُتَوَالِيَاتٌ ، ذُو الْقَعْدَةِ وَذُو الْحِجَّةِ وَالْمُحَرَّمُ وَرَجَبُ مُضَرَ الَّذِى بَيْنَ جُمَادَى وَشَعْبَانَ MİRAÇ KANDİLİ SUNUM VAAZI

İSRA VE MİRAC  Yüce Rabbimizin yaratmış olduğu biz kullara rahmetinin bolca tecelli ettiği;  Tövbede bulunanlar için tövbe kapılarının açıldığı,  Dualara icabet edildiği, Birçok feyiz ve hikmetlerle dolu olan bir Miraç kandiline kavuşmuş bulunmaktayız.  Bizi bu güne eriştiren Allah-u Telaya hamd ediyoruz.  Bu güzel zaman dilimini en güzel şekilde değerlendirmeyi rabbim cümlemize nasip eylesin! 2

 Miraç kandili Recep ayının 27. gecesidir. Hicretten bir buçuk yıl kadar önce vuku bulmuştur.  Hz. Peygamber bir gece Kâbe’nin çevresinde uyku ile uyanıklık arası bir durumda iken Cebrail gelmiş onu Burak adlı, -bizce mahiyeti bilinmeyen- bir binite bindirerek, önce Kudüs’teki Mescid-i Aksa’ya götürmüş, oradan da göklere yükseltmiş “Sidretü’l-Müntehâ” denilen en üst makama ulaştırmıştır.  Hz. Peygamber bu makamı da geçerek Cenabı Hakk’ın huzuruna erişmiştir. 3 İSRA VE MİRAC

 Bu gece Sevgili Peygamberimiz şahsında “Miraç Mucizesi” olarak gerçekleşen, İsra ve Miraç olarak iki bölümden oluşan olayın ortak adıdır.  İsra, gece yürüyüşünün yani Peygamber Efendimizin bir gece Mescid-i Haramdan Mescid-i Aksaya gidişinin,  Miraç ise Efendimizin Mescid-i Aksa’dan semaya yükselişinin adıdır.  İsra olayı Kur’an-ı Kerimde Miraç olayı ise Sevgili Peygamberimizin hadislerinde bizlere bildirilmektedir. 4 İSRA VE MİRAC

 İsra: Sözlükte gece yürüyüşü, geceleyin yaya veya binekli olarak yapılan yürüyüş anlamına gelen isra,  Istılahta; Hz. Peygamber (s.a.s)'in gece Burak isimli bir binitle Mekke'den Kudüs'teki Beyt-i Makdis'e götürülmesi hadisesidir. Buradan Hz. Peygamber Mi'raca çıkmıştır.  Kur'an-ı Kerîm'de bu olay şöyle anlatılmıştır:  سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ  Kendisine âyetlerimizden bir kısmını gösterelim diye kulunu (Muhammed’i) bir gece Mescid-i Haram’dan çevresini bereketlendirdiğimiz Mescid-i Aksa’ya götüren Allah’ın şanı yücedir. Hiç şüphesiz o, hakkıyla işitendir, hakkıyla görendir. 5 İsrâ hadisesi Kur'an ile sabit olduğu için bu hadisenin inkârı mümkün değildir.

 Ayet-i Kerimenin ifadesine göre isrâ hadisesi ruhanî bir hadise değildir. Hz. Peygamber bedeni ile birlikte Beyt-i Makdis'e götürülmüştür.  İsrâ'dan sonraki safhanın, yani mi'rac hadisesinin yalnızca ruhanî olduğunu bazı âlimler söylemişlerdir.  İsrâ hadisesinin, önemli bir diğer boyutu da, bu olaydan sonra Kudüs ve Mescidi Aksanın İslâm ümmetinin gözündeki öneminin daha da artmış olmasıdır. 6 İSRA (Gece Yürüyüşü)

 Mirac: Arapça'da merdiven, yukarı çıkmak, yükselmek anlamlarını dile getirir.  İslam'da Hz. Peygamber (s.a.s)' in göğe yükselerek Allah'ın huzuruna kabul edilmesi mucizesidir.  Birinci aşaması İsra ve ikinci aşaması ise Hz.Peygamber (s.a.s)'in Beytü'l-Makdis'ten Allah'a yükselişi oluşturur.  Mirac olarak anılan bu yükselme olayı Kur'an'da anılmaz, ama çok sayıdaki hadiste ayrıntılı biçimde anlatılır. 7 MİRAÇ (Yükseliş)

 Miraç sonrası Hz. Peygamber (s.a.s) olayını anlattı. Olayı duyan müşrikler yoğun bir kampanya başlatarak Hz. Peygamber (s.a.s)'i suçlamaya, alaya almaya başladılar.  Bu kampanya bazı Müslümanları da etkileyerek şüpheye düşürdü. Olayın gerçek olup olmadığını araştırmak isteyenler Beytü'l-Makdis'e ve Mekke'ye gelmekte olan bir kervana ilişkin sorular sorarak Hz. Peygamber (s.a.s)'i sınadılar.  Hz. Peygamber (s.a.s)'in verdiği bilgilerin doğruluğu Müslümanların şüpheden kurtulup imanlarının artmasına vesile olduğu gibi; 8 MİRAÇ (Yükseliş)

 Mirac olayı müşriklerin inatlarını ve düşmanlıklarını artırarak onlar için bir fitne nedeni oldu.  Bu olay karşısındaki tutumu nedeniyle Hz. Ebu Bekr, Hz. Peygamber (s.a.s)'ce "Sıddîk" lakabıyla onurlandırıldı.  Hz. Ebu Bekir olayı kendisine anlatarak hala inanmaya devam edip etmeyeceğini soran müşriklere "O söylüyorsa şüphesiz doğrudur" cevabını vermişti. 9

10  وعن جابرٍ رَضِيَ اللّهُ عَنه قال : قَالَ رَسُولُ اللّهِ : لَمَّا كَذَّبَتْنِى قُرَيْشٌ قُمْتُ في الْحِجْرِ فَجَلَّى اللّهُ لِى بَيْتَ الْمَقْدِسِ فَطَفِقْتُ أُخْبِرُهُمْ عَنْ آيَاتِهِ وَأنَا أنْظُرُ إلَيْهِ  Hz. Cabir (r.a) anlatıyor: "Resulullah (s.a.v) buyurdular ki:"Kureyş beni tekzib ettiği vakit, Hıcr'da doğruldum. Allah Teala Hazretleri Beytu'l-Makdis'i bana tecelli ettirdi. Ben onlara onun alâmetlerini birer birer haber vermeye başladım. Ben Beytu'l-Makdis'e bakıyor hem de haber veriyordum." (Buharî, Tefsir, İsra 3; V / 224) Sevgili Peygamberimizin birçok hadisinde Miraç hususu bizlere aktarılmıştır.

11  Mirac olayının gerçekleştiği gece Müslümanlarca kadir gecesinden sonra en kutsal gece sayılmış.  Osmanlılar döneminde, camiler kandillerle donatıldığı için Mirac kandili olarak anılan geceyi izleyen gün, cami ve tekkelerde Mirac olayını anlatan ve Miraciye adı verilen şiirlerin okunması, dinleyenlere süt ikram edilmesi de bir gelenekti.  Mevlid’in müellifi merhum Süleyman Çelebi de bu olayı şöyle tasvir eder: “Söyleşirken Cebrail ile kelâm, Geldi Refref önüne verdi selâm, Aldı ol şâh-ı cihân-ı ol zaman, Sidreden gitti ve götürdü heman.” MİRAÇ

12  Mirac, "yükselmek, yukarı çıkmak, yücelmek" anlamına gelen uruc kökünden gelir.  Tarihsel olarak ne zaman gerçekleştiği, kaç kez vuku bulduğu ve mahiyeti bizce meçhul olsa da, amacı net ve açıktır:  " لِنُرِيَهُ مِنْ اَيَاتِنَا :  Hakikate atıf olan sembollerimizden bazılarını göstermek için.." Sorumluluğunun bilincinde olan `insan`ın, yüreğinin çeperlerine tutunarak, ruhunun imkanlarıyla manevi yücelişini sembolize eder "Mirac".

Kâinatın yüce yaratıcısının daveti üzerine gerçekleşen mucizevî bir buluşmadır.  Mîrac; insanlığın kurtuluşu için gönderilen Sevgili Peygamberimizin, Cenab-ı Hakk’ın sonsuz kudretinin ürünü olan eserlerini temâşa etmesidir. Yüce Allah’ın huzuruna yükseldiği mukaddes ve manevî bir yolculuktur.  Yüce Allah’ın sınırsız ve sonsuz kudreti sayesinde zaman ve mekân boyutları aşılarak bir gece vakti gerçekleşen bu mucize; Mi’rac Kandili olarak müslümanlar, özellikle milletimiz tarafından manevî yoğunluğu yüksek bir atmosfer içinde kutlanmaktadır.

13  Hz. Peygamber`in miracı, onun şahsında, insanın `imkanlarının` insana gösterilmesindir.  Ruhani yetenekler yardımıyla bu imkanların kullanılması halinde, eşyanın, zamanın ve mekanın kısıtlayıcı ve baskıcı ortamından ruhun özgür iklimine kanat çırpışın yollarının gösterilmesidir.  Miraç, yücelmeyi ifade eder. Miracın tam karşı kutbunda "dünyevileşme" yer alır. Resulullah’ın şahsında insanlığın önüne açılmış sınırsız bir yükseliş ufkudur. Maddî ve manevî yükselişe bir örnektir.

14  Hz. Peygamber, bir "esas duruş dinamiği" olan namazı "mü`minin miracı" olarak niteliyordu. Öyle ya, tüm namazlar, bir namazı bulmak için değil miydi; miraç olan namazı?  Mi'rac bir yükseliştir... Kulun Allah nezdinde yükselişi... Kullar bu yükselişi hiç şüphesiz O'nun razı olacağı bir hayat ile gerçekleştirirler. İhlas ile, takva ile, ibadet ve taat ile... Bilhassa da namaz ile. Zira namaz müminin mi'racıdır. "Namaz Mü'minin miracıdır"

15  Allah Resulü (s.a.s.) bir hadisi şerifinde: "Namaz mü'minin miracıdır"  Namazın gerçekten bir mirac olabilmesi için Mü'minin adeta Allah'ı görüyormuşçasına O'na ibadet etmesi gerekir. Nitekim Resulullah (s.a.s.) bu hususa da bir başka hadisi şerifinde şöyle işaret ediyor: أنْ تَعْبُدَ اللّهَ كَأنّكَ تَراَهُ، فإن لمْ تَكُنْ تَراهُ فإنّهُ يَراكَ  "İhsân, Allah'a adeta O'nu görüyormuşçasına ibadet etmendir. Sen her ne kadar O'nu görmüyorsan da O seni görüyor." İşte bu ruh ve hisle kılınan namaz gerçekten mü'min için bir mirac olur. O zaman mü'min günde beş kere miraca yani Allah'ın katına yükselme mutluluğuna erişir. Günde beş kere miraca yükselebilen mü'minden de iyilikten başka bir şey beklenmez "Namaz Mü'minin miracıdır"

16  Tıpkı Hz. Peygamber`in Mirac`ının hem kendisi hem de etrafındakiler için bir sınav olduğu gibi. Mirac, sınav özelliği sayesinde kazandırır "sıddîkları".  Her miraç bir `insan eleği`dir; sadıkı kâzipten, dostu düşmandan ayırır.  Sorumluluğunun bilincinde olanlar ve onu yerine getirenler sorumlu oldukları makama `tekmil/hesap vermek` için can atarlar.  Sorumsuzların hesap vermeye can attığı nerede görülmüş? Onların adetidir hesaptan kaçmak. Çünkü, sorumluluklarını yerine getirmemiş, hak ve yükümlülüklerine sahip çıkmamıştır. Her miraç bir sınavdır.

17  Bütün bu özellikleriyle, her miraç bir "ödül töreni" bir "teselli mükafatı"dır. "Sevgi" eksenine oturtulmuş bir insan-Allah ilişkisi, aşk ehlinin dediği gibi;  zahmeti aşk,  sorumluluğu aşk,  hakkı aşk,  görevi aşk,  ödülü aşk,  teşekkürü aşk olan bir `muhabbet kaynağı` olur. "Senetu-l Hüzün-Hüzün Yılı"

18  Bi'setin 10. yılında, Peygamber Efendimizin (a.s.) amcası Ebu Talib ve otuzbeş gün aradan sonra sâdık eşi, anamız Hz. Hatice (r.a.), fâni dünyada baki âleme göç etti.  Hz. Hatice (r.a.), Peygamber Efendimizi ilk tasdik iden ve ulvî da'vasmda en büyük yardımcısı idi... Derdini 0 na açar, O'nun yanında huzur ve sükûn bulurdu...  Ebu Talib ise, Peygamberimize görevinde destek oluyor ve yeğenini müşriklere karşı koruyordu... "Senetu-l Hüzün-Hüzün Yılı"

19  Peygamberimizin amcası ve hanımı arka arkaya vefat edince; Kureyş ezâ ve cefâyı artırdı.  Hatta Rasûlallah Efendimizin başına toprak saçtılar. Rasûlallah o haliyle ire geldi. Kızlarından biri kalkıp, ağlayarak başındaki toprakları siliyor ve yıkıyordu. Peygamberimiz (a.s.) de, ağlayan kızının göz yaşlarını mübarek eliyle siliyor ve:  "Ağlama kızım, Allah babanı koruyacak" diyordu. Ve o anda amcası Ebu Talib'i hatırlıyordu. "Senetu-l Hüzün-Hüzün Yılı"

20  Ebu Talib'in ve Hz. Hatice (r.a.)'nin vefatından sonra Mekke'de tebliğ imkânı zorlaştı. İslâm davetine yol ver imkânlar iyice zorlaşmaya, hatta imkansız hale gelmişti.  Rasûlallah Efendimiz davete göttiği gibi geri dönüyordu. Anlattığı şeyleri dinleyen, davetine icabet eden, inanan yoktu. Görevinin zorlaşması ve neticeye varamaması Rasûlallah Efendimizi ve Eshab'ı üzüyordu...  İşte bundan dolayı Peygamberliği nin 10. yılma (M: 620) "Hüzün Yılı-Senetu-l Hüzün" verildi. "Senetu-l Hüzün-Hüzün Yılı"

21  Cenâb-ı Hak, Allah Rasûlünün üzüntüsünü hafifletmek için, teselli eden âyetlerini vahyediyordu:  قَدْ نَعْلَمُ إِنَّهُ لَيَحْزُنُكَ الَّذِي يَقُولُونَ فَإِنَّهُمْ لَا يُكَذِّبُونَكَ  وَلَكِنَّ الظَّالِمِينَ بِآَيَاتِ اللَّهِ يَجْحَدُونَ  "Onların söylediklerinin hakikaten seni üzmekte olduğunu biliyoruz. Aslında onlar seni yalanla­ mıyorlar. Fakat o zâlimler açıkça Allah' âyetlerini inkâr ediyorlar." (En'âm: 33) "Senetu-l Hüzün-Hüzün Yılı"

22  وَالنَّجْمِ اِذَا هَوٰىۙ ﴿١﴾ مَا ضَلَّ صَاحِبُكُمْ وَمَا غَوٰىۚ ﴿٢﴾ وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوٰىۜ ﴿٣﴾ اِنْ هُوَ اِلَّا وَحْيٌ يُوحٰىۙ ﴿٤﴾ عَلَّمَهُ شَد۪يدُ الْقُوٰىۙ ﴿٥﴾ ذُومِرَّةٍۜ فَاسْتَوٰىۙ ﴿٦﴾ وَهُوَ بِالْاُفُقِ الْاَعْلٰىۜ ﴿٧﴾ ثُمَّ دَنَا فَتَدَلّٰىۙ ﴿٨﴾ فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ اَوْ اَدْنٰىۚ ﴿٩﴾ فَاَوْحٰٓى اِلٰى عَبْدِه۪ مَٓا اَوْحٰىۜ ﴿١٠﴾ مَا كَذَبَ الْفُؤٰ۬ادُ مَا رَاٰى ﴿١١﴾ اَفَتُمَارُونَهُ عَلٰى مَا يَرٰى ﴿١٢﴾ وَلَقَدْ رَاٰهُ نَزْلَةً اُخْرٰىۙ ﴿١٣﴾ عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهٰى ﴿١٤﴾ عِنْدَهَا جَنَّةُ الْمَأْوٰىۜ ﴿١٥﴾ اِذْ يَغْشَى السِّدْرَةَ مَا يَغْشٰىۙ ﴿١٦﴾ مَا زَاغَ الْبَصَرُ وَمَا طَغٰى ﴿١٧﴾ لَقَدْ رَاٰى مِنْ اٰيَاتِ رَبِّهِ الْـكُبْرٰى ﴿١٨﴾  “Andolsun batan yıldıza ki, arkadaşınız (Muhammed) ne saptı, ne de azıttı. O, hevadan konuşmaz. O, kendisine vahyolunan, vahiyden başka bir şey değildir. Onu çok kuvvetli (Cebrail ) öğretti. Kamil akıl sahibi (Cebrail ) hemen doğruldu (kendi suretinde göründü.) O en yüksek ufukta idi. Sonra (Cebrail ) yaklaştı ve sarktı (daha da yaklaştı). İki yay kadar veya daha da yakın oldu. (Allah’ın) kuluna vahy ettiğini vahy etti. Sidret’ül – Münteha’nın yanında. Cennetül Me’va, onun (Sidre’nin) yanındadır. Sidre’yi bürüyen bürüyordu. Göz ne kaydı ne de saptı. And olsun O, Rabbi’nin büyük ayetlerini gördü.” (Necm, 1-18) buyurmaktadır. Necm suresinde Allah Teala:

23  عن أنسٍ رَضِيَ اللّهُ عَنه عَنْ مَالِكِ بْنِ صَعْصَعةَ رَضِيَ اللّهُ عَنه : أنَّ رَسُولَ اللّهِ حَدَّثَهُمْ عَنْ لَيْلَةِ أُسْرِيَ بِهِ. قَالَ : بَيْنَا أنَا في الْحَطِيمِ، وَرُبَّمَا قَالَ في الْحِجْرِ مُضْطَجِعاً، زَادَ في رِوَايَةٍ : بَيْنَ النَّائِمِ وَالْيَقْظَانِ إذْ أتَانِي آتٍ فَشَقَّ مَا بَيْنَ هذِهِ. يَعْنِى ثُغْرَةَ نَحْرِهِ الى شِعْرَتِهِ؛ قَالََ : فَاسْتَخْرَجَ قَلْبِي، ثُمَّ أُتِيتُ بِطِسْتَ مِنْ ذَهَبِ مَمْلُوءٍ إيمَاناً. فَغُسِلَ قَلْبِي، ثُمَّ حُشِيَ، ثُمَّ أُعِيدَ، ثُمَّ اُتِيتُ بِدَابَّةٍ دُونَ الْبَغْلِ وَفَوْقَ الْحِمَارِ أبْيَضَ، هُوَ الْبُرَاقُ. يَضَعُ خَطْوَهُ عِنْدَ أقْصى طَرْفِهِ، فَحُمِلْتُ عَلَيْهِ. فَانْلَطَقَ بِى جِبْرِيلُ عَلَيْهِ اﻟﺴﻻمُ حَتّى أتَى السَّمَاءَ الدُّنْيَا فَاسْتَفْتَحَ فإذَا فِيهَا آدَمُ عَلَيْهِ اﻟﺴﻻمُ َ ،....) ثُمَّ ( ؛ بِيَحْيَى عَلَيْهِ اﻟﺴﻻمُ وَعِيسَى اﻟﺴﻻمُ ثُمَّ صَعِدَ بِي إلى السَّمَاءِ الثَّالِثَةِ فإذَا يُوسُفُ عَلَيْهِ اﻟﺴﻻمُ ) ثُمَّ (.. إدْرِيسُ عَلَيْهِ اﻟﺴﻻمُ. ثُمَّ ( هَارُونَ عَلَيْهِ اﻟﺴﻻمُ.... ) ثُمَّ ( مُوسى عَلَيْهِ اﻟﺴﻻمُ، ،... ) ثُمَّ ( إبْرَاهِيمُ عَلَيْه اﻟﺴﻻمُ، ثُمَّ رُفِعْتُ الى سِدْرَةِ الْمُنْتَهى فَرَجَعْتُ فَمَرَرْتُ عَلى مُوسى عَلَيْهِ اﻟﺴﻻمُ. فَقَالَ : بِمَ أُمِرْتَ فَقُلْتُ.... أُمِرْتُ بِخَمْسِ صَلَوَاتٍ... Peygamber Efendimizin birçok hadis-i şerifinde Miraç hususu bizlere aktarılmıştır.

24  Resulullah (s.a.v) onlara, Mirac'a götürüldüğü geceden anlatarak demiştir ki,"Ben Ka'be'nin avlusundan Hatim kısmında belki de Hıcr'da demişti- yatıyordum, -bir rivayette şu ziyade var: Uyku ile uyanıklık arasında idim- Derken bana biri geldi, şuradan şuraya kadar (göğsümü) yardı. -Bu sözüyle boğaz çukurundan kıl biten yere kadar olan kısmı kasdetti.- Kalbimi çıkardı. Sonra bana, içerisi imanla [ve hikmetle] dolu, altından bir kap getirildi. Kalbim [çıkarılıp su ve zemzem ile] yıkandı. Sonra içerisi (imanla) doldurulup tekrar yerine kondu. Sonra merkepten büyük katırdan küçük beyaz bir hayvan getirildi. Bu Burak'tı..... Ben onun üzerine bindirilmiştim. Böylece Cibril aleyhisselam beni götürdü. Dünya semasına kadar geldik. Kapının açılmasını... (takiben) Hz. Adem aleyhiselam'ı gördüm.(Daha sonra) Hz. Yahya ve Hz. İsa aleyhimasselam ile karşılaştım. Sonra Cebrail beni üçüncü semaya çıkardı.(Orada) Hz. Yusuf aleyhiselam'la karşılaştık. (Daha sonra) Hz. İdris, Hz Harun, Hz. İbrahim, (aleyhimüsselam) ile karşılaştım.... Sonra Sidretü'l- Münteha'ya çıkarıldım..... Oradan geri döndüm. Hz. Musa aleyhisselam'a uğradım. Ne ile emredildin?" dedi."Her gün beş vakit namazla!" dedim.” (Buhari, Bed’ül- Halk, 6 (IV/77), Müslim, İman, 264 (I/ Hz. Enes (r.a) Malik anlatıyor:

25  Miraçta, Peygamber Efendimiz (s.a.v)’in Allah Teala’nın huzurunda iken konuşmalarının başlangıcını oluşturan ve namazlarımızda her oturuşta okuduğumuz “ettehiyyatü” duası da miracın bir hediyesidir;  Efendimiz (s.a.v)’in Miraç anını:  Peygamber efendimiz miracda yüce Yaradan'a şunu söylemiştir:  التَّحِيَّاتُ لِلَّهِ وَالصَّلَوَاتُ وَالطَّيِّبَاتُ  “Hayat sahibi varlıkların hayatlarıyla sundukları ibadetler, dualar ve bütün güzel söz ve davranışlar Allah'a mahsustur.” “ettehiyyatü” duası da miraç

1  Ve ALLAH'tan O’na:  السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ  “Ey nebî, Selâm, Allah’ın rahmeti ve bereketleri senin üzerine olsun.”  Peygamber efendimiz de şu şekilde karşılık vermiş:  السَّلامُ عَلَيْنَا وَعَلَى عِبَادِ اللَّهِ الصَّالِحِينَ  “Selâm bize ve Allah’ın salih kullarının üzerine olsun.”  Bu konuşmaya tanık olan melek Cebrail (a.s) Kelime-i şehadet getiriyor:  أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ  “Şehadet ederim ki ALLAH'tan başka ilâh yoktur. Yine şehadet ederim ki Muhammed O'nun kulu ve elçisidir.”

24  Miraç sadece Müslümanlara değil, tüm insanlık için bir hediyedir. Çünkü Peygamberimiz insanlık adına Âlemlerin Rabbi ile buluştu. Efendimiz Allah'ın huzurunda iken bizim elçimizdi, miraçtan döndüğünde de içimizde Allah'ın elçisiydi.  Rasulüllahın miracı, İnsanları ahsen-i takvim suretine çıkaran çok önemli bir durumdur. Allah, katına insanlardan bir elçi çıkarıp, ona ayetlerini göstererek gerçekten insanın bütün varlıklar içerisinde en üstün ve en değerli varlık olduğunu ispat edip, her insanın kendisiyle konuşabileceğini ve katına yükselebileceğini bütün insanlara göstermiş ve yollarını da öğretmiştir.  Hz. Peygamber buyurur ki; “Allah ile konuşmak isteyen Kuran okusun.” Miraç Hediyeleri 1

25  Peygamberimiz miraçtan Kâinatın Sahibi'nin, Alemlerin Rabbi'nin razı olacağı ve seveceği şeylerin neler olduğu müjdesini getirdi.  İnsan sevdiği ve saygı duyduğu Rabbi için: "Ne yaparsam Allah beni sever, nasıl hareket edersen Allah'ın hoşnutluğunu kazanırım?" diye Rabbi'nin razı olacağı şeyleri merak eder.  İşte Peygamberimiz, miraç dönüşü Allah'ın nelerden razı olacağı haberi getirdi. Allah ile nasıl buluşacağımızı, nasıl görüşeceğimizin yollarını anlattı.  Yüce Yaratıcı ile beraber olmanın en güzel yolu, O'nun razı olacağı en tatlı vesile Resûlullah’ın gözümün nuru ve müminlerin miracı olarak tanıttığı beş vakit namazda huzura çıkmaktır. 2- Şuursal yükselişimizi gerçekleştirdiğimiz namaz

1 Üçüncü olarak sonsuz mutluluğun hazinesini görüp, anahtarını alıp getirmiştir  “Ümmet-i Muhammedin, şirk haricindeki bütün günahlarının bağışlanıp cennetle müjdelenmesidir.  Hz. Peygamber, Allah-u Teala’dan sonsuz saadetin anahtarını alıp, insanlara ve cinlere hediye etmiştir. İşte insanların ve cinlerin, geçici olan dünyada, her an ölen ve yok olan varlıkların ürpertici yok oluşlarıyla sızlanan ruhlarına cennet müjdesi gerçekten ne kadar huzur ve mutluluk vericidir.  İşte cennet müjdesi de insanlar ve cinler için dünyadan ve ahiretten tam ümitlerini kestikleri anda Rasulüllah tarafından; ümmete Allah’ın bir va’di olarak getirilmiştir.

24  Peygamberimiz bize Allah'ın nur cemalini görme hediyesini getirdi. Kendisi Rabbinin cemalini gördüğü gibi, Cennette de Mü'minlerin göreceği müjdesini verdi.  İnsan gördüğü ve göremediği bütün güzeller ve güzellikler O'nun (Allah’ın) eseri, bütün nimetler O'ndan geliyor, hayat ve hayatla gelen ne kadar güzel şey varsa hepsi O'nun güzelliğinden kaynaklanıyor. Bütün aşklar, sevgiler, muhabbetler ve saadetler O'nun katından bize ulaşıyor.  Bunun içindir ki, Allah'ın cemalini görmek Cennetin bütün nimetlerini gölgede bırakıyor. Dördüncüsü,

25  İnsanın kâinatın kıymetli bir meyvesi ve Kâinatın sanatkârının seçkin ve gözde bir kulu olduğu anlaşılmıştır.  İnsan aciz, zayıf ve muhtaç bir varlık iken, Allah ile yakınlık kurunca öyle bir makama ulaştı ki, bütün kainat üstünde bir mertebe kazandı.  Nasıl ki rütbesiz düz bir ere, "Sen paşa oldun" dense dünya çapında bir sevince ulaşır. Bunun gibi, sürekli ayrılık acısı çeken, yok olma korkusuyla endişeler içinde kıvranan bir insana da, "Sen öldükten sonra yok olmayacaksın, ebedi bir Cennete gideceksin. Hayalinin hızında, ruhunun genişliğinde, kalbinden geçen her şey önüne gelecek, o âlemde Rabbinin cemalini göreceksin" müjdesinin verilmesi her şeyin üstünde bir rütbe kazandırır. Beşincisi,

1 Mirac ile ümmete Bakara suresinin son iki ayeti hediye edilerek, imanın hükümleri belirlenmiş ve kimseye gücünün üstünde bir mükellefiyet verilmeyeceği müjdelenmiştir.  اٰمَنَ الرَّسُولُ بِمَا اُنْزِلَ اِلَيْهِ مِنْ رَبِّه وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ اٰمَنَ بِاللّٰهِ وَمَلٰئِكَتِه وَكُتُبِه وَرُسُلِه لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ اَحَدٍ مِنْ رُسُلِه وَقَالُوا سَمِعْنَا وَاَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَاِلَيْكَ الْمَصيرُ لَا يُكَلِّفُ اللّٰهُ نَفْساً اِلَّا وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا اِنْ نَسينَا اَوْ اَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَا اِصْراً كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذينَ مِنْ قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِه وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا اَنْتَ مَوْلٰينَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرينَ  “Peygamber, Rabbinden kendisine indirilene iman etti, mü’minler de (iman ettiler). Her biri; Allah’a, meleklerine, kitaplarına ve peygamberlerine iman ettiler ve şöyle dediler: “Onun peygamberlerinden hiçbirini (diğerinden) ayırt etmeyiz.” Şöyle de dediler: “İşittik ve itaat ettik. Ey Rabbimiz! Senden bağışlama dileriz. Sonunda dönüş yalnız sanadır.” “Allah, bir kimseyi ancak gücünün yettiği şeyle yükümlü kılar. Onun kazandığı iyilik kendi yararına, kötülük de kendi zararınadır. (Şöyle diyerek dua ediniz): “Ey Rabbimiz! Unutur, ya da yanılırsak bizi sorumlu tutma! Ey Rabbimiz! Bize, bizden öncekilere yüklediğin gibi ağır yük yükleme. Ey Rabbimiz! Bize gücümüzün yetmediği şeyleri yükleme! Bizi affet, bizi bağışla, bize acı! Sen bizim Mevlâmızsın. Kâfirler topluluğuna karşı bize yardım et.” Bakara,

24  Miraç Kandili aydınlığını fırsat bilerek çeşitli sebeplerle lekelenen kalplerimizi önce tevbe ve istiğfar ile temizleyelim.  Aramızdaki dargınlık ve kırgınlıkları ortadan kaldırarak; "Müminler ancak kardeştirler." (Hucurat, 10) âyetine uyalım.  Bu mübarek gecede mü’minlerin miracı olan namazı bolca kılalım.  En azından Miraç'ın önemli sonuçlarından biri olan, Bakara sûresinin son iki ayetini (Âmenerrasûlü)’yü okuyarak ne anlam ifade ettiğini düşünelim.  Miraç gecesinde Yüce Allah’ın; “Hz. Peygamber'in ümmetinden, Allah'a şirk koşanların dışındakileri affedilebileceği va'dine” mazhar olabilmek için bu mübarek gecede çokça tevbe istiğfarda bulunalım. İSRA VE MİRAC

25  Yüce Rabbim miraç kandilimizi mübarek kılsın. Bu geceden istifade etmeyi bizlere nasip etsin. Günahlarımızı, hatalarımızı, kusurlarımızı ve isyanlarımızı bağışlasın. Dualarımızı, yaptığımız ve yapacağımız ibadetlerimizi makbul eylesin. Bizi razı olan ve razı olunanlardan eylesin. Hakkı hak bilip hakka tabi batılı batıl bilip batıdan kaçınanlardan eylesin. Devletimize dirlik milletimize birlik nasip etsin. Bizleri bölmek isteyenlere fırsat vermesin. Ölülerimize rahmet, dirilerimize merhamet etsin.  Bu duygularla hepinizin Mi'rac kandilini kutlar, bu mübarek gecenin hepimiz için hayra vesile olmasını yüce Mevlâ'dan dilerim. İSRA VE MİRAC