Bir kişinin kendisini karşısındaki kişinin yerine koyarak olaylara onun bakış açısıyla bakması, o kişinin duygularını ve düşüncelerini doğru olarak anlaması,

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖĞRENCİ VE YAŞAM KOÇLUĞU PROGRAMI
Advertisements

İki insan birbirinin farkına vardığı andan itibaren iletişim başlar;
ERGANİ DEVLET HASTANESİ EĞİTİM BİRİMİ
Değerler Eğitimi Özgüven.
İletişim Nedir? Duygu, düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır.
EMPATİ.
HASTA VE YAKINLARI İLE İLETİŞİM
öğretmen-öğrencİ İletİşİmİ ve etkİn dinleme
AİLE EĞİTİM SUNUSU 5.
Empati – Sempati Empatik Dinleme MDBS 116 KİŞLERARASI İLETİŞİM
İLETİŞİM.
İLETİŞİM & HASTA MEMNUNİYETİ
Yorumla-Yansıt İfadeleri (YYİ)
AİLE İÇİ İLETİŞİM.
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM -2-
DUYGU KUMBARAMDA DOSTLUK BİRİKİYOR!
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …. Çocuklarımızı çok severken kişisel isteklerimizin, beklentilerimizin onlar için belki de aşırı bir yük olacağını.
Öfke, insanı inciten ya da yararına dokunan bir olay karşısında içinde duyduğu, kendisini sert davranışlara zorlayan durumdur. ÖFKE NEDİR?
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
Empati – Sempati Empatik Dinleme COMM 322 KİŞLERARASI İLETİŞİM
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU
ETKİLİ İLETİŞİM ve EMPATİ Hazırlayan: Psk. Sezgi Gümüş
MURGUL İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ REHBERLİK HİZMETLERİ
İletişim ve Empati.
DUYMAK MI, DİNLEMEK Mİ?.
EMPATİ NEDİR?.
Eğitimin anlamından bahsedile bilir eğitimde çocuğun özgür iradesinin de olması gerektiği vurgulana bilir ÇOCUĞA SINIR KOYMAK.
-İLETİŞİM- SUNUSU.
Empati – Sempati Empatik Dinleme MDBS 116 KİŞLERARASI İLETİŞİM
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İLETİŞİM VE İNSANİ İLİŞKİLER
Çocuğun Eğitiminde Disiplin ve Sınırlar
Aile İçi İletişim.
İLETİŞİM BECERİLERİ KARATAY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ.
ETKİLİ İLETİŞİM.
SINAV KAYGISI.
İLETİŞİM BECERİLERİ.
Akran İlİşkİlerİnde İletİşİm ve empatİ
EMPATİ KURMA.
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
MİDYAT ANADOLU LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
HAZIRLAYAN : EGE KÖMÜRCÜOĞLU SINIFI : 7-C NUMARASI : 333 İLETİŞİM.
ÇOCUKLA KALİTELİ ZAMAN GEÇİRMEK
İLETİŞİM VE EMPATİ.
Didim Akbük Sağlık Eğitim Merkezi
SBS - AİLELERE ÖNERİLERİMİZ ERHAN BUDAK (Psikolojik Danışman)
Pozitif psikoloji İletişim becerileri.
EMPATİ ve ETKİLİ DİNLEME
SEMPATİ.
BAŞKALARINI TANIMA VE EMPATİ
İLETİŞİM BECERİLERİNE GİRİŞ
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
EMPATİ.
DİĞERGAMLIK AYŞEGÜL ŞULE KARAR.
EMPATİ.
Sağlıklı İletişimin Vazgeçilmez Öğeleri
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
İLETİŞİM.
Bir kişinin kendisini karşısındaki kişinin yerine koyarak olaylara onun bakış açısıyla bakması, o kişinin duygularını ve düşüncelerini doğru olarak anlaması,
Diksiyon ve Güzel Konuşma 1. Hafta
KENDİNİ SEV.
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU
Gökçe Erinç Büyükşengür
Cinsel İstismara Uğrayan Çocuğa Yaklaşım ve İletişim Doç.Dr. Ayşegül İŞLER Akdeniz Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği.
EMPATİK İLETİŞİM Bireyler arası ilişkilerde gönderilen iletilerin duygusal yönü ve içeriği ile algılanması ve anlaşılması.
İLETİŞİMİN TEMEL BECERİLERİ
EMPATİ HAZIRLAYAN: Efe Demir BOZKURT OKULU: Özel Antakya Ata Koleji
İ L E T İ Ş İ M ve E M P A T İ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EMPATİK İLETİŞİM.
SEMPATİ. Eroğlu, Feyzullah, 1996, Davranış Bilimleri, Beta Yayıncılık, Syf.159 Sempati, karşımızdaki kişiyle duygu ve düşünce bakımından tam bir örtüşme.
Sunum transkripti:

Bir kişinin kendisini karşısındaki kişinin yerine koyarak olaylara onun bakış açısıyla bakması, o kişinin duygularını ve düşüncelerini doğru olarak anlaması, hissetmesi ve bu durumu ona iletmesi sürecine "empati" adı verilir.

1. Empati kuracak kişi kendisini karşısındakinin yerine koymalı, olaylara onun bakış açısıyla bakmalıdır.

2. Empati kurmuş sayılmamız için, karşımızdaki kişinin duygularını ve düşüncelerini doğru olarak anlamamız gereklidir.

3. Empati tanımındaki son öğe ise,empati kuran kişinin zihninde oluşan empatik anlayışın, karşıdaki kişiye iletilmesi davranışıdır.

Bir insana sempati duymak demek, o insanın sahip olduğu duygu ve düşüncelerin aynısına sahip olmak demektir. Empatide anlamak, sempati de ise anlamış olalım ya da olmayalım, karşımızdakine hak vermek sözkonusudur.

Empati Kurma ve Yardım Etme Davranışı

 Onlar Basamağı Sorunu dinleyen kişi, sorun sahibine öyle bir geri bildirim verir ki, bu geri bildirim, o ortamda bulunmayan üçüncü şahısların (toplumun) görüşlerini dile getirmektedir.

 Ben Basamağı Empatik tepki veren kişi, benmerkezcidir; kendisine sorununu anlatan kişinin duygu ve düşüncelerine eğilmek yerine, sorunun sahibini eleştirir, ona akıl verir; bazende kişiyi kendi sorunlarıyla başbaşa bırakıp kendinden söz etmeye başlar.

 Sen Basamağı Empatik tepki veren bir kişi, kendisine sorununu ileten kişini rolüne girer, olaylara o kişinin bakış açısıyla bakar.

1.Senin problemin karşısında başkaları ne düşünür, ne hisseder: “ Sanki dünyada bir tek sen böylesin’’ “ Senin bu lekelerin hastane için çok fazla problem değil, daha neleri var’’

2.Eleştiri: “ Lekelerine kimse bakmaz sen sorun yapıyorsun’’ “Bunu yapmaya hiç hakkın yok’’

3.Akıl Verme: “Mutlaka denemelisin,denemezsen hiç iyileşemezsin’’ “Kalan zamanını iyi değerlendirmelisin’’

4.Teşhis: “Bu durumun sebebi toplumsal baskıdır” “Sen bunu kendine fazla dert ediyorsun”

5.Ben de Var  (Kendi derdini anlatma): “Aynısı benim başımda”

6.Benim Duygularım: “Üzüldüm” “Sevindim” “Bu sıkıntıların oldukça doğal’’

7.Destekleme: “Bu durum sizin için çok zor olmalı’’

8.Soruna Eğilme: “Sıkıntılı görünüyorsunuz, konuşmak istermisiniz’’ “Maske takmak istemeyişinizin sebebini bana anlatırmısınız’’

9.Tekrarlama(Bireyin vermek istediği mesajları anlama ve ona iletme-Yansıtma): “Çok kötü durumda olduğunuzu anlatmak istiyorsunuz’’

10.Derin Duyguları Anlama: “Sizi bu şekilde kimsenin görmesini istemiyorsunuz’’ “Eşinizin durumu sizi endişelendiriyor ve yanında olmak istiyorsunuz’’

 Beni anlamıyorsun.  Beni anlamak istemiyorsun!  Senin tavsiyelerini dinlemeye gelmedim.  Beni dinliyor musun? Problem: İletişim kopukluğu

İletişimin kalite çizgisinin ölçütleri Dinleme kabiliyetleri ve empatidir “Karşımızdakinin ayakkabılarını giymek”

Dinleyen kişi;  Dinliyormuş gibi davranıp aslında dinlemeyebilir,  Yüzeysel bir anlama ile, devamlı söz keserek dinleyebilir,  Kendi kimliğini “bir süre için” bir kenara bırakıp kendisine anlatılanlara motive olup, karşısındakinin duygularını ve düşüncelerini derin bir anlayış çalışmasıyla sanki O’ymuşçasına hissederek tecrübe edebilir.

 Empati kurma yeteneğine sahip olan insanlar; 1. Toplumda en fazla sevilen insanlar olurlar. 2. Samimi yaklaşımları dinlenen kişiye güven aşılar 3. İletişimde yakaladıkları kalite ile hayat standartlarını devamlı yükseltirler

 Empatinin kendini açma, toplumsallaşma, sosyal duyarlılık ve topluma uyum ile pozitif ilişkisi vardır.  Kaygı depresyon, çocukları ihmal etme ve saldırganlık ile empati kurma arasında negatif bir ilişki vardır

Empati yeteneğini sonradan kazanabilmenin yolu:  Açık uçlu sorular sormak,  Yavaş hareket etmek ve yorumda bulunmak,  Hızlı yargılara varmaktan kaçınmak,  Kendi davranış ve düşüncelerimizi anlamaya çalışmak,  Geçmişten ders almak,  Olayları akışına bırakmak ve kendimiz ve karşımızdakilerin davranışları için belli sınırlar oluşturmaktır.

 (L)- Merhaba  (H)- Merhaba. Nasılsın?  (L)- Fena değil... Senden ne haber?  (H)- Ben iyiyim. Ama senin sesin biraz üzüntülü geliyor bir şey mi oldu?  (L)- Hayat her zaman yolunda gitmiyor.  (H)- Haklısın da, ne oldu ki?  (L)- Pek bişey yok. Babamla biraz tartıştık da...  (H)- Babanla mı tartıştınız? Hayrola?  (L)- Hafta sonu için yaptığımız programa ben katılamıycam.

 (H)- Üzüldüm. Katılamayışın babanla aranızda geçen tartışmadan mı kaynaklanıyor?  (L)- Şey... Aslında annemle biraz atıştık, söz verdiğim saatte eve gelmediğim için bana çok kızdı ve durumu babama anlattı, babamda ceza olarak hafta sonu programımı iptal etti.  (H)- Hımm. Anlıyorum... Gerçekten moral bozucu bir durum. Kızgın mısın?  (L)- Hı hı...  (H)- Bu durumda yapabileceğimiz başka birşeyler de olmalı. Annenle tekrar konuşmayı denedin mi... Belki seni affeder...  ve konuşma böylece devam ediyor...

 (L)- Merhaba.  (H)- Merhaba. Nasılsın?  (L)- Fena değil... Senden ne haber?  (H)- Ben iyiyim. Ama senin sesin biraz üzüntülü geliyor bir şey mi oldu?  (L)- Hayat her zaman yolunda gitmiyor.  (H)- Hayat işte. Ne zaman yolunda gider ki. Sana ne oldu?  (L)- Pek bişey yok. Babamla biraz tartıştık da...  (H)- Gene mi? Bu sefer ne oldu?  (L)- Hiç işte. Atıştık. Ben hafta sonu için kararlaştırdığımız programa katılamıyacağımı söylemek için aramıştım.  (H)- Durum kötü desene. Benim babam da böyle yapar, ille çıkarır acısını...  (L)- Neyse. Sonra görüşürüz oldu mu?  (H)- Tamam. Takma kafana. Bilirsin babalar hep böyledir. Görüşürüz...

Empati; bizleri gerçek, doğru ve güzel iletişim ile insanlarla olan ilişkilerimizde en iyiye, en güzele doğru yönlendirir. Bu yönlendirme ise; eşler ararsında, ebeveyn-çocuk, öğretmen-öğrenci, işveren-işçi, kişi-toplum ilişkilerinde daimi bir anlaşmayı getirir.

 Kişinin kendi kendisi ile uyumlu olması: Kişi neyse onu ortaya koyar,çıkarcı davranmaz. Kişi zorda da kalsa olduğu gibi davranmalıdır, kişinin davranışları tutarlı olmalıdır.  Kişi içinde yaşadığı yakın ve uzak çevre ile ilişkiler kurup sürdürebilmelidir.  Sevgi ve saygıya dayalı bağlar kurabilmelidir.

 Kendine güveni olmalıdır.  Kendini görebilmelidir: Kendini olumlu olumsuz yönleriyle değerlendirebilmelidir.  Toplumda bir yeri ve görevi olduğu duygusunu kazanmış olmalıdır: Birey kendisinin değerli olduğunu hissetmelidir.

 Geleceğe dönük tasarıları olmalı ve bunlarla gerçekçi çaba gösterebilmeli,sıkıntılara katlanabilmelidir.  Kişinin karşılaştığı güç durumlarda baş vuracağı bir gücü bulmalı ve uyma esnekliği gösterebilmelidir.  Bağımsız olarak girişimler yapabilmelidir. Kararlarını tek başına verebilmelidir.

 Kişinin yaşadığı çevre,toplumla ters düşmeyen inandığı değerleri ve inançları olmalıdır.  Ruh sağlığı yerinde bir insanın mesleği dışında eğlendirici dinlendirici,geliştirici uğraşları olmalıdır

Eğer bir gün yolunuzu kaybederseniz; bir çocuğun gözlerine bakın. Çünkü bir çocuğun bir yetişkine her zaman öğreteceği 3 şey vardır 1. Nedensiz yere mutlu olmak Her zaman meşgul olabilecek bir şey bulmak. 3. Ve elde etmek istediği şey için var gücüyle dayatmak