I. Hafta Dil Nedir? Dilin Kökeni

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
EBA BİLİŞİM AĞI TANITIMI VE KULLANIMI. EBA v2 EBAv2 : Eğitimde FATİH Projesinin içerik bileşeni olarak 2012 yılında yayın hayatına başlayan Eğitim Bilişim.
Advertisements

1 SÖZCÜKTE ANLAM ÖZELLİKLERİ TÜRKÇE / Sözcükte Anlam Özellikleri.
SUNU HAZIRLAMA PROGRAMI: powerpoint
COĞRAFYA PROJE ÖDEVİ ÖZGÜR SÖNMEZ 10/A Ulaşım Nedir ?
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
PLATON NAMI DİĞER: EFLATUN
İSİMLER İSİM: Canlı ve cansız varlıkları, duygu ve düşünceleri, çeşitli durumları bildiren kelimelere İSİM denir.
SÖZCÜKTE ANLAM.
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
EYLEM. EYLEM KİPLERİ A-HABER(BİLDİRME)KİPLERİ B-DİLEK(TASARLAMA)KİPLERİ.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğrenme Stratejileri
Mustafa Süreyya SEZGİN Mustafa Süreyya SEZGİN HAT SANATI Arap harfleri çevresinde oluşmuş güzel yazı yazma sanatıdır. Bu sanat Arap harflerinin 6. yüzyıl.
PSİKANALİTİK KURAM. KURAMIN TARİHÇESİ Psikanaliz Sigmund Freud ( )tarafından kurulmuştur. Freud un kuramı çok tartışmalı olmakla beraber danışma.
GELECEKTEKİ DÜNYAMIZ.
Ünite 2.
İnternet'e Bağlanmak İçin Neler Gereklidir?
Metin Tabanlı İçerik Oluşturma Araçları (Microsoft Word Programı)
Bilgiye Ulaşma ve Biçimlendirme
KAZA VE KADER.
Metinlerin Sınıflandırması
AYŞE ÖZEL MERYEM ÖZDEMİR MERWAN RUBAR BEYAZGÜL MUHAMMED ENES YILDIRIM
Tarih Felsefesi.
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
İletişimin Zamanda yolculuğu
Slaytı kendi akışında ve sesli izleyiniz.
klasik mantik önermeler
İLETİŞİM.
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
Ünite 8: Olasılığa Giriş ve Temel Olasılık Hesaplamaları
KİŞİLİK GELİŞİMİ KİŞİLİK KURAMLARI SAVUNMA MEKANİZMALARI
Madde 2: Tanımlar Bu Sözleşmenin amaçları bağlamında,
HAVA PERSPEKTİFİ Doğada yakınımızda bulunan varlıklar gözümüze gerçek renk ve boyutlarıyla net olarak görünür. Oysa bizden uzaklaştıkça nesnelerin boyutları.
TEMEL GEOMETRİK KAVRAMLAR VE ÇİZİMLER
PAZARLAMA YÖNETİMİ PAZARLAMA YÖNETİMİ • PAZARLAMAYA GİRİŞ
RESİM VE RESİM DÜZENLEME İŞLEMLERİ
KELİME-SÖZCÜK NEDİR? Cümlenin anlamlı en küçük birimlerine ya da tek başına anlamı olmadığı hâlde cümle içinde anlam kazanan anlatım birimlerine kelime.
Kırınım, Girişim ve Müzik
HLK 222 SOMUT OLMAYAN KÜLTÜREL MİRAS (SOKÜM) ve KORUMA YAKLAŞIMLARI
ANLAMA.
KÜMELER HAZIRLAYAN : SELİM ACAR
BENLİK VE KİMLİK.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Temel Bilgisayar Bilgileri
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
Sözcük Türleri İsimler(Adlar)
DÜŞÜNME.
Hıristiyanlığın Kutsal Kitapları
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
MADDEYİ TANIYALIM.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 2
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Yazı Sistemleri.
İcat, Buluş, Keşif, Endüstri ve Endüstri 4.0 Kavramlarını tanıyalım
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
İNTERNET VE BİLGİSAYAR AĞLARI
I. Hafta Dil Nedir? Dilin Kökeni
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
SESBİLGİSEL GELİŞİM Dil EdİNimi-4. Hafta.
Sunum transkripti:

I. Hafta Dil Nedir? Dilin Kökeni

1. Dil Nedir? Kişinin dünyadaki yerini kavraması ve varlığının farkına varması dili sayesinde olmuştur. Dünyada on milyon (Havıland, 2008: 51) canlı türü yaşamasına rağmen, bunlar arasında kendini ve çevresini inceleyen, dünya ve gezegenleri keşfedip yorum yapan, nesneleri adlandıran, değiştiren, onlardan yeni bir eşya oluşturan canlı, insan olmuştur. Bu insanı kâinattaki on milyon canlı türünden ayıran özelliği aklını kullanarak meydana getirdiği dil sistemidir. Diğer canlılar kendi aralarında anlaşacak bazı hareketler yapmış olmalarına rağmen insan, sistematik biçimde sesleri kullanarak anlaşmayı sağlayan yegâne varlıktır.

Banguoğlu(1998:10) dili, insanların meramlarını anlatmak için kullandıkları, sesli işaret sistemi olarak tanımlarken, Sapir (1999:46), sistemli olarak üretilen simgeler düzeni aracılığıyla, düşünce, duygu ve isteklerin bildirişiminde kullanılan iç güdüsel olmayan, yalnızca insana özgü bir yöntem olduğunu dile getirir.

Dil Nedir ? Dil bir cemiyetin bütün sosyal sınıflarının gerek kendi içlerinde gerek aralarında anlaşmak, geçmişin mirası üzerinde hak sahibi olmak ve geleceğe kültür mirası bırakmak üzere ortaklaşa kullandıkları sözlü ve yazılı işaretlerden ve işaretlerin düzenini tayin eden kaidelerden teşekkül etmiş bir takımdır (Gemalmaz, 2010: 35).

Dil, insan deneyiminin topluluktan topluluğa değişen biçimlerde, anlamsal bir içerikle sessel bir anlatım kapsayan birimlere ayrıştırılmasını sağlayan bir bildirişim aracıdır. Bu sessel anlatım da her dilde belli sayıda bulunan, öz nitelikleriyle karşılıklı bağlantıları da bir dilden öbürüne değişen ayırıcı ve ardışık sesbirimler biçiminde eklemlenir sistemdir (Martinet: 1985:13). .

Dil bir iletişim dizgesidir Dil bir iletişim dizgesidir. Dilin kendisi iletişimi desteklemiyorsa bir anlam içermez. Kâinatın var oluşu kendi içinde bir dil sistemini ortaya koymuştur. Her birinin varlığını sürdürmesi kendi dinamiklerinin varlığıyla ve onların kendi içinde anlamsal boyutunun oluşmasıyla alakalıdır. Bu anlamsal boyutun açıklanması ise o oluşumun bağlamının düzenli ve tekrarlanabilir olan hareketlerin şifresinin çözümlenmesiyle mümkündür. “Firsh, arıların değişik dönüş hamleleri yaparak birbirlerine polenlerin yerini ilettiğini ilk keşfeden kişidir. Arıların dansı, bir iletişim sistemi olarak arıların dilidir (Altonörs, 2012:21). Tüm hareketlerin anlamsal bir kavram ağı oluşturabilmesi için bu hareketlerin iletişimde ortak bir kod ile özleşmeleri gerekmektedir. Bir sözcüğü belirli kurallara göre kullanan kişinin bu sözcüğünün, toplum üyeleri tarafından aynı anlam çerçevesi içinde çözümlenmesi gerekir. Saussure, dili o dili konuşan herkese dağıtılmış olan bir sözlüğü benzetir. Ona göre, konuşucu iletişim durumunda bu sözlüğe bakarak anlatım için gerekli ses imgesini orada bulur. Dinleyici de aynı sözlüğe sahiptir ve konuşucu tarafından üretilen ses zincirini işittikten sonra, o da sözlüğe başvurarak konuşucunun bildirisini çözer. Ortak gösterge varlığının kullanımının gerçekleştiği bireysel konuşma eyleminde bu ortak sözlükten belirli göstergeler seçilip çizgesel bir biçimde dizilip söylenir (Toklu:2003: 12).