Sosyal Etki ve Uyma Sosyal Etki Uyma Davranışı Benzerlik (Sosyal Davranış Düzenliliği)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
SOSYAL ETKİ ve UYMA BÖLÜM ÜÇ.
Advertisements

SOSYAL ETKİ VE UYMA DAVRANIŞI.
İZMİR YÜKSEK TEKNOLOJİ ENSTİTÜSÜ Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanlığı Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Hizmetleri.
SINIF YÖNETİMİNİ ETKİLEYEN ETKENLER.
Davranış Bilimleri Hafta VII.
ANA BABA VE ERGENLİK.
Öğrenen Kişi ve Bağlam Analizi
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
8 Sınıf Düzen Kuşağı.
GÜÇLÜ ETKİLERE GERİ DÖNÜŞ: GÜNDEM KURMA VE SUSKUNLUK SARMALI MODELİ
GÜÇLÜ ETKİLERE GERİ DÖNÜŞ: GÜNDEM KURMA VE SUSKUNLUK SARMALI MODELİ
Nitel Araştırma Teknikleri
ÖRGÜTLERDE GRUPLAR VE GRUPSAL FARKLILIKLAR BÖLÜM 5
AHLAK GELİŞİMİ.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları Eser ÇEKER (M.Sc.)
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
MİLGRAM DENEYİ. İnsanların erk (otorite) sahibi bir kişi veya kurumun isteklerine, İnsanların erk (otorite) sahibi bir kişi veya kurumun isteklerine,erk.
Tutum Kişinin herhangi bir olaya ve kişiye karşı olan tutumu onun kişiliği doğrultusunda gerçekleşir. Genellikle ev dışındaki ortamlarda yaşıtları tarafından.
MESLEKİ GELİŞİM SÜRECİ
Nitel Araştırma Desenleri
İyi İnsanlar Neden Etik Dışı Davranışlarda Bulunurlar
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde anlatım bozukluğu vardır? A- Giydiği sarı ceketten aynısı bende de var. A- Giydiği sarı ceketten aynısı bende de var.
LABORATUARDA DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR GENEL KİMYA LABORATUARI.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
15.1 GİRİŞ Bu kitabın diğer üniteleri çevreci bir seçeneği tercih etmeyi açıklayan bireysel ve bağlamsal etkenler üzerinde durmaktadır. Bu ünite.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
ARAŞTIRMA ETİĞİ. BİLİM Bilimsel araştırma sonuçları bilimin kendi doğasından gelen geçicilik, değişebilirlik ve gelişebilirlik özelliklerini taşırlar.
BÖLÜM 13 SOSYAL PSİKOLOJİNİN KÖKENLERİ Bilimsel psikoloji yaklaşık 100 yıllık bir girişimdir Sosyal psikolojideki ilginç ve karmaşık olguların incelendiği.
Grup adı: Çift dikiş. Grup Üyeleri: Mert Özbay Burcu Eren.
DİĞER TUTUMLAR.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Uyma Nedir? Klasik Uyma Ve İtaat Araştırmaları Nelerdir? Uymayı Neler Yordar? Neden Uyarız? Kimler Uyar? Farklı.
ARAŞTIRMA ETİĞİ.
BEN OLMADAN BENİM ADIMA HİÇ BİR ŞEY! Bağımsız Yaşam hareketinin merkezinde “engelli bireyler” in kendileri vardır. Engelli bireyler, kendi hayatlarına.
EĞİTİMİN BİLİMSEL TEMELLERİ
Görgü Tanığı İfadesi Ne Kadar Güvenilirdir? Jüri Üyelerinin Kararlarını Etkileyen Diğer Faktörler Nelerdir? Bireysel Jüri Üyesini Neler Etkiler?Grup.
BİREY-GRUP ETKİLEŞİMİ SOSYAL ETKİ HAZIRLAYAN NERİMAN ARICI.
SOSYAL ETKİ VE UYMA.
SOSYAL ETKİ VE UYMA HAFTA II PDR Dr. Hüseyin Bayraktaroğlu.
GİRİŞİMSEL KARAR VERME SÜRECİ GİRİŞİMCİLİĞİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
Doç. Dr. Ali Arslan.
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
ERGENLİK.
Deneme 1. Deneme 2 Deneme 3.
Zinde Eğitim Kurumu İSG Etiği AHMET YİĞİTALP ZİNDE.
Davranış Bilimlerine Giriş
Günümüzde insan ve insanlar
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde anlatım bozukluğu vardır?
ANA BABA VE ERGENLİK.
Deney hayvanlarının refahı
PSİKOLOJİK TESTLER.
İç Geçerlik Varılan bir nedensel ilişkide sonucun deney değişkenleri ile açıklanma düzeyi ile ilgilidir. Deneyde kontrol iç geçerliği arttırmak için yapılır.
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
Zinde Eğitim Kurumu İSG Etiği AHMET YİĞİTALP ZİNDE.
Araştırma Problemlere güvenilir çözümler bulmak amacı ile planlı ve sistematik olarak, verilerin toplanması, çözümlenmesi, değerlendirilmesi ve raporlaştırılması.
SOSYAL PSİKOLOJİNİN TEMEL YÖNTEMLERİ
REHBERLİK PSİKOLOJİKDANIŞMANLIK VE İLGİLİ BİLİMLER
BAKIMIN KALİTESİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE
İLETİŞİMİ ETKİLEYEN DEĞİŞKENLER
Davranış Üzerinde Sosyal Etkiler
Toplumsal Araştırma.
PDR Dr. Hüseyin Bayraktaroğlu
Gruplarla Sosyal Hizmet Dersi (Sosyal Çalışma Mesleğinin Yöntemleri)
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Nicel ve Nitel Araştırmalar
SOSYAL ETKİ.
TEST.
DENEME.
DENEME
Sunum transkripti:

Sosyal Etki ve Uyma Sosyal Etki Uyma Davranışı Benzerlik (Sosyal Davranış Düzenliliği)

Üç Sosyal Etki Araştırması Araştırma 1. Muzaffer Sherif’in «grup normunun oluşması deneyi» Işık deneyi (1935) Klasik bir araştırmadır. Deneyin 1.aşamasında: denek tek başınadır. (Bireysel standart oluşuyor) Deneyin 2. aşamasında: denek yanlız değildir.(Grup standardı oluşuyor.) Deneyin 3. aşamasında: denek tek başınadır. (Bireysel standart terk edilip, grup standardı benimseniyor) .

Araştırma 2. Asch’ın «uyma» deneyi Üç Sosyal Etki Araştırması

Üç Sosyal Etki Araştırması Araştırma 2. Asch’ın «uyma» deneyi (1951) Deneye katılacak olan katılımcılara bir görüş testine girecekleri söylenmiştir. Deneyde tüm katılımcılara bir çift kart gösterilmektedir. Bu kartların birinde biri kısa biri orta ve biri uzun olmak üzere 3 çizgi vardır. Diğer kartta ise tek bir çizgi bulunmaktadır. Deneklere bu karttaki çizginin diğer karttaki çizgilerden hangisine benzediği sorulmuştur. Deneyde katılımcılardan biri hariç diğer hepsi Asch'ın asistanlarıydı ve önceden belirlenen davranışları yapmaktaydılar. Deneyin amacı gerçek deneğin davranışlarının diğer deneklerden ne derece etkilendiğini bulmaktı. Katılımcıların hepsi aynı odada durmakta ve kendilerine kart çiftleri gösterildikten sonra sırayla cevap vermeleri istenmekteydi. Gerçek deneğe ise sıra en son gelmekteydi. Sıra ona gelene kadar denek diğer katılımcıların cevaplarını duymaktaydı. İlk birkaç denemede tüm denekler doğru cevap vermekteydi. Fakat daha sonra gerçek denek dışındaki katılımcılar hep birlikte yanlış cevaplar vermeye başladılar. Cevap sırası kendisine gelen gerçek deneklerden %32'si grubun yanlış da olsa söylediği cevaba katılmıştır.

Bu demek oluyor ki büyük oranda insan cevabı yanlış bulsa bile grup içindekilere uygun hareket ediyor ve onların cevabını kabulleniyor. Neden? Küçük düşmemek için, Herkes öyle düşünüyor diye, Baskı hissettiği için vb.

1. ve 2. deneyin karşılaştırılması Sherif’in «grup normunun oluşması» deneyinde fiziksel gerçek «belirgin değildir». Bu nedenle sosyal bir gerçeklik oluşturulmuştur. Belirsizliklerde gerçek için başkalarının bilgisine ihtiyaç duyarız. Asch’ın deneyinde fiziksel gerçek apaçık ortadadır. Ama buna rağmen gördüğümüzün tersine diğerlerinin görüşüne uyum sağlayabiliriz. Sherif’in deneyinde benimse söz konusudur. Zorlama yoktur. Asch’ın deneyinde ise baskı ve zorlanma söz konusudur.

Üç Sosyal Etki Araştırması Araştırma 3. Milgram’ın «İtaat» deneyi (1965) Uyma davranışını bir insana zarar verecek kadar ileri götürebilir miyiz?

Milgram’ın deneyi

Milgram’ın deneyi

Deney’den elde edilen bulgular 40 kişiden hiçbirisi 300 volttan önce durmamıştır! 5 denek 300 volttan sonra 4 denek 315 volttan sonra Diğer 5 denek de daha sonra durmuştur. 40 denekten 26’sı (%665’i) 450 voltu görmüştür! Kekelemişler, terlemişler, korkmuşlar ancak araştırmacıya itaat etmişlerdir. Açıklama: İTAAT’tir.

Deney’den elde edilen bulgular 40 kişiden hiçbirisi 300 volttan önce durmamıştır! 5 denek 300 volttan sonra 4 denek 315 volttan sonra Diğer 5 denek de daha sonra durmuştur. 40 denekten 26’sı (%665’i) 450 voltu görmüştür! Kekelemişler, terlemişler, korkmuşlar ancak araştırmacıya itaat etmişlerdir. Açıklama: İTAAT’tir.

Uyma Davranışı Türleri İtaat Benimseme Özdeşleme

Uymama Davranışı Türleri Ters Tepki Bağımsızlık

Uyma ve Uymamanın Kime Ne Yararı Var? Uymanın bireye ve topluma? Uymamanın bireye ve topluma?

Uyma Davranışını Etkileyen Ortamsal Etkenler A- Grubun büyüklüğünün etkisi B- Yüz yüze olmanın etkisi C- Mevkii ve saygınlığın etkisi D- Kişiliğin kaybolması E- Gruba bağlılığın etkisi

Uyma Davranışını Etkileyen Kişisel Etkenler A- Benliğin etkileri B- Birey olma gereksinimi C- Kişisel kontrol arzusu D- Cinsiyet ve uyma

Uyma Davranışını Etkileyen Kültürel Etkenler A- Bireyci Kültür B- Kolektivist (toplulukçu kültür)