ÜNİTE 14 ÇOKLU YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLER

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Prof. Dr. Ahmet Arıkan Gazi Ü niversitesi Gazi Eğitim Fakültesi OFMAE Bölümü Matematik Eğitimi Anabilim Dalı.
Advertisements

ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
ÇOCUK GELİŞİMİNE GİRİŞ
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
Zihinsel Engelliliğin Tanımı
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ MADDE ay arasındaki özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin okul öncesi eğitimi zorunludur. Ancak,
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
Okul Kademelerine Göre Gelişim Özellikleri YRD.DOÇ.DR. MUSTAFA TOPRAK.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
ÖZÜRLÜLÜĞE YAKLAŞIM. Yanlış: Özürlü kişiler hastadır, tedavi edilip iyileştirilmelidirler. Doğru: Özürlülük hastalık değildir. Özürlü kişiler özürlü olmayan.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT III. İBE alanında etkileşimi anlamaya çalışan uzmanlar, özellikle şema ve zihinsel modeller üzerinde yoğunlaşırlar.
Öğretim  Öğrenci gelişimini amaçlayan, öğrenmenin başlatılması, sürdürülmesi ve gerçekleştirilmesi için düzenlenen planlı etkinliklerden oluşan bir süreçtir.
ÖZEL E Ğİ T İ MDE ETK İ L İ Ö Ğ RET İ M YÖNTEMLER İ KONU Ö ğ renmenin Aşamaları (Yanlışsız Ö ğ retim Yöntemleri) HAZIRLAYANLAR.
Filiz DİKİCİ Psikolojik Danışman ÜSTÜN ZEKALILAR.
KENDİMİZİ TANIMAK MESLEKLERİ TANIMAK MESLEK SEÇİMİNİN ÖNEMİ SEÇMEK İSTEDİĞİM MESLEKLER HAKKINDA NERELERDEN BİLGİ ALABİLİRİM.
KONYA BİLİM VE SANAT MERKEZİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI.
Program Tasarım Modelleri
ÖĞRENME SINIF YÖNETİMİ
FRAJEL-X
ÖZEL GEREKSİNİMLİ BİREYLER VE ÖZEL EĞİTİM
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
Öğretimin Uyarlanması
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Ankara Halk Sağlığı Müdürlüğü
NOT VERME VE MEZUNİYET.
YETİŞKİNLİK DÖNEMİ İlk Yetişkinlik Orta Yetişkinlik Yaş
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
Teknolojİ ve tasarIm dersİ
Program Tasarım Modelleri
Abant İzzet Baysal Üniversitesi
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ZEE ZİHİN ENGELLİLERE BECERİ VE KAVRAM ÖĞRETİMİ
10. Sınıf alan-dal seçimi REHBERLİK SERVİSİ.
PISA 2015 Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
ÖĞRENME STİLLERİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
Oyun İçine Gömülü Öğretim
Gelişim ve Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ÖZEL DURUMLARDA( HASTALIK-KAZA) PSİKOLOJİK DESTEK
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
ÖĞRENME.
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
Gelişme ve Büyümenin Temelleri
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
ÜNİTE 15 ÜSTÜN ZEKALI ÖĞRENCİLER
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sunum transkripti:

ÜNİTE 14 ÇOKLU YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLER ÖZEL EĞİTİM ÜNİTE 14 ÇOKLU YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLER

TANIM Çoklu yetersizlik, birden fazla yetersizlik durumunun bireyde birlikte görülmesidir. Ağır ve çok engelliler, genellikle engelliler içerisindeki oranları önemli derecede düşük olan, zihinsel fonksiyonlarda bağlantılı çevrenin günlük isteklerine uyum sağlamada geriliği olanlar olarak tanımlanmaktadır. Orelove ve Sobsey (1996) ise “Geniş anlamda ve kapsamlı zeka geriliği bulunmakla birlikte bir veya daha fazla alanda ağır motor veya duygusal bozukluk ve/veya özel tıbbi tedavi gerektiren bireylerdir” olarak tanımlamışlardır.

YAYGINLIK Çoklu yetersizliği olan öğrencilerin sayıları diğer grupların sayılarına göre en azdır. Bu gruptaki çocukların okul çağı çocukların nüfusuna oranı %1’dir.

ÇOKLU YETERSİZLİĞİN NEDENLERİ DOĞUM ÖNCESİ Genetik anormallikler Enfeksiyonlar Uyuşturucu madde Beslenme düzensizlikleri Anneye yönelik fiziksel travmalar DOĞUM ANI Bebeğin oksijensiz kalması Kordon dolanması, kopması Beyin zedelenmesi Frengi gibi enfeksiyonel rahatsızlıklar DOĞUM SONRASI Menenjit gibi enfeksiyonlar Travmatik beyin zedelenmesi Kurşun zehirlenmesi Yanlış ilaç kullanımı Çevreden gelen maddelerden zehirlenme

ÇOKLU YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERİN ÖZELLİKLERİ Bilişsel Özellikler IQ puanları genellikle 25-40 arasında seyreder. Yeni kavramları öğrenmede uzun bir zamana gereksinim duyarlar. Soyut kavramları öğrenmede güçlük çekerler. Kavramları genişletmede zorlanırlar. Bu öğrenciler becerileri küçük adımlara bölerek öğretmek, doğru tepkilerini hemen ödüllendirmek, öğrendiklerini farklı ortam ve durumlarda kullanabilmeleri için fırsatlar sağlamak gerekir.

ÇOKLU YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERİN ÖZELLİKLERİ Akademik Özellikleri Akademik becerilerdeki yetersizlikleri doğrudan çok engellilikle ilgili olmayabilir. Bu nedenle onların uyum ve yaşam becerilerine odaklanmakta fayda vardır. Bazı öğrenciler para sayma, marketten aradıkları nesneleri bulma, yol işaretlerini okuma gibi fonksiyonel akademik becerileri geliştirirler.

ÇOKLU YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERİN ÖZELLİKLERİ İletişim Becerileri Bazı öğrenciler harfleri öğrenebilir. Öncelikle kendi ismindeki harfleri öğrenebilirler. Kelimeleri, resimleri tanıyabilirler. Çok basitleşmiş metinleri anlayabilirler. Ancak çoğu iletişimle ilgili becerileri kazanamayabilir. Yine de bu grupta genelleme yapmak mümkün değildir. Bireysel özelliklere uygun programlarla gelişim gösterebilirler.

ÇOKLU YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERİN ÖZELLİKLERİ Sözel Dil Gelişimi Konuşmayı iletişim için kullanmak bu grup için çok zor olabilir. Konuşmalarının anlaşılması çok güç olabilir. Alıcı dil becerilerini öğrenmede oldukça zorlanırlar. Ancak bazıları çok anlamlı ve açık bir şekilde heceyi söyleyebilirler. Bu heceleri aile bireyleri anlayıp, onlarla iletişime rahatlıkla geçebilirler.

ÇOKLU YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERİN ÖZELLİKLERİ Matematik Farklı düzeylerde bazı matematik becerilerini öğrenebilirler. Eşleşme, sınıflama, hesap makinesinde sayıları tanıma gibi beceriler kazandırılabilir. Ancak bazıları sayıları dahi öğrenemeyebilir. Çeşitli bir grup olduğundan bu konuda da genelleme yapılamaz.

ÇOKLU YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERİN ÖZELLİKLERİ Sosyal Duygusal Özellikleri İletişimdeki sınırlılıklar, dil gelişiminde gecikme gibi nedenlerle sosyal becerileri kazanmada akranlarına göre geride kalırlar. Arkadaşlık kurma, başkalarıyla etkileşime geçmede güçlük çekerler. Bu durumda içe kapanma, travma, depresyon gibi duygusal bozukluklara yol açabilir.

ÇOKLU YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERİN ÖZELLİKLERİ Davranışsal Özellikleri İletişimdeki sınırlılıklar, davranış problemlerine yol açabilir. Uygun olmayan davranışlar sergileme, ellerini, başını sallama gibi yineleyen davranışlar sergileme gibi durumlar doğabilir. Davranışlar iyi gözlenirse uzmanlar bu davranışların nedenlerini bularak, çözüm önerileri üretebilirler.

ÇOKLU YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERİN ÖZELLİKLERİ Yıkıcı Davranışlar İnsanlara ve eşyalara karşı yıkıcı davranışlar sergileyebilirler. Tekme atma, kitap yırtma, saç yolma, eşya kırma gibi. Konuşamadığından ve beklentilerini anlatamadığından bu tip tepkiler gösterebilirler. Öncelikle davranışın nedenini anlamak gerekir.

Ne öğretilecek? İşlevsellik: öğretilmesi planlanan becerinin bireyin günlük yaşamında kullanılma ve kullanıldığında da bireyi bağımsızlaştırma olasılığıdır. Örneğin çoğu birey için tuvalet kullanma becerisi okuma becerisine kıyasla işlevsel olabilir. Bir birey ya da ortam için işlevsel olan bir beceri bir başka birey ya da ortam için işlevsel olmayabilir. Öz Karar ve Tercihler: Bir bireyin kendisi ile ilgili karar verme ve tercih yapma hakkı vardır. Çoklu yetersizliği olan bireylere her fırsatta kendileri ile ilgili karar verme ve tercih yapma hakkı tanınmalı ve bu beceriler öğretilmeli. Bu aynı zamanda davranış sorunlarını da azaltır ve öğretimin etkililiğini ve verimliliğini arttırır.

Ne öğretilecek? İletişim becerileri: Bazıları geleneksel iletişim biçimi olan konuşma kazandırılabilirken bazılarına alternatif iletişim becerileri (jestlere dayalı iletişim, işaret diliyle iletişim ve görsel sembollerle iletişim) öğretilir. Alternatif iletişim: Ek araçlı ve ek araçsız iletişim biçimleri olmak üzere 2 biçimdedir. Özbakım becerileri: Beslenme, giyinme, soyunma, yıkanma, tuvalet, kişisel bakım ve temizliğin sağlanması ve devamı için gerekli becerileri kapsar. Bu becerilerin öğrenilmesi sağlıklı yaşam sürdürmeye, bağımsız yaşayabilmeyi sağlama ya da kolaylaştırmaya ve yaşam kalitesini arttırmaya önemli katkısı vardır. Ayrıca bu bireylerin işe yerleşme, bir ev ya da kuruma yatılı olarak yerleşmeleri durumunda ön koşul özellikler olarak değerlendirilmektedir.

Ne öğretilecek? Günlük yaşam becerileri: Kişisel bakım becerileri, ev içi beceriler, kişisel yönetim becerileri ve yiyecek hazırlama becerileri olarak 4 grupta toplanabilir. Bu beceriler özellikler ergenlik ve yetişkinliğe adım atma dönemlerinde çok önemli rol oynar. Bu beceriler bu bireylere sistematik olarak öğretilmelidir. Öğretim sunulmasına rağmen bu becerileri kazanamayan bireyler de olabilir. Bu durumda destek sistemleri (örn. Yardım talep etmeyi öğretme) devreye sokulmalıdır. Serbest zaman becerileri: bu beceriler sistematik olarak öğretilmelidir. Bu beceriler bireylerin uygun davranışlarını arttırıcı ve uygun olmayan davranışlarını azaltıcı rol de oynar. Yaşam kalitesini arttırır ve aile üyeleri ile ve arkadaşlarla olumlu etkileşim kurma olasılığını da arttırır.