Öğrenme Psikolojisi Kuramları: Davranışçı Yaklaşım IV

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Advertisements

1. 2 Edimsel (Operant) koşullanmaya bazen Araçsal (instrumental) koşullanma da denir.
Program Geliştirme Modelleri
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ. Test çözmede 3 unsur önemlidir.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
Öğretim  Öğrenci gelişimini amaçlayan, öğrenmenin başlatılması, sürdürülmesi ve gerçekleştirilmesi için düzenlenen planlı etkinliklerden oluşan bir süreçtir.
SOLUNUM VE GEVŞEME EGZERSİZLERİ İLE ETKİLİ MÜZİK EĞİTİMİ AYŞEN ÜMİT İSTANBUL BİLİM VE SANAT MERKEZİ Müzik Mentoru.
Paragraf Nedir? & Herhangi bir yazının bir satırbaşından öteki satırbaşına kadar olan bölümüdür. & Duygu, düşünce, istekleri anlatım tekniklerinden yararlanarak.
AYNUR ŞİMŞEK İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI ÖNÜNÜZDEN ÇEKİLİN.
Program Tasarım Modelleri
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
PROGRAMLAMAYA GİRİŞ VE ALGORİTMA
Sosyal Psikoloji Konuları I
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ 1
RIFAT YUSUF BAHADIR Psikolojik Danışman
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Tehlikeyi Görmek.
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Prof. Dr. Yasemin ışıktaç
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Program Tasarım Modelleri
TEKNİK RESİM KESİT ÇIKARMA.
Buluş nedir?.
TUTUM VE ALGILAR.
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
EMPATİK İLETİŞİM 1.
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
PSİKOLOJİK DANIŞMA İLE İLGİLİ ÖNYARGILAR
PROBLEM ÇÖZME VE ALGORİTMALAR
Pedagojİk formasyon sertİfİka programI ÖğreTİM İLKE ve YÖNTEMLERİ Hafta I – 2. Bölüm Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
SOSYAL DAVRANIŞ.
SİSMİK PROSPEKSİYON DERS-3
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
Test Geliştirme Süreci
PROGRAM DEĞERLENDİRME
MOTOR ÖĞRENME KURAMLARI
PROGRAMLAMAYA GİRİŞ VE ALGORİTMA
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Öğrenme Psikolojisi Kuramlar: Sosyal Bilişsel Öğrenme
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
ÖĞRENME STİLLERİ.
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - I
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Gelişim ve Temel Kavramlar
YRD. DOÇ. DR. EDA ÖZDİLER KÜÇÜK
ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI 3. HAFTA FATMA MIZIKACI.
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ SUNUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI 3. HAFTA FATMA MIZIKACI.
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
Araştırma Önerisi ve Hazırlanması
SAĞLIK PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Tüketici Davranışları
TOPLUMSAL TABAKA ve SINIFLAR
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Her ülkenin sistemi ne olursa olsun, eğitim politikasının en üst seviyede amacı, bireyi topluma yararlı hale getirmektir. BİREYİ TOPLUMA YARRLI HALE GETİRME;
ÖĞRENME.
ÇAĞDAŞ VARLIK GÖRÜŞLERİ VE BİR VARLIK OLARAK İNSAN
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
Sunum transkripti:

Öğrenme Psikolojisi Kuramları: Davranışçı Yaklaşım IV

Bağ Kuramı (Thorndike) Edward Thorndike, davranışçılığın önde gelen kuracılarından birisidir. Thorndike’a göre öğrenme, bağlanmadır/bağlantının kurulmasıdır.

Gözlenebilir davranışlar üzerine odaklanan nesnel ve mekanik bir öğrenme kuramı tasarlamaya çalışan Thorndike psikolojinin zihin elemanları veya bilinçli deneyimleri değil davranışları araştırması gerektiğine inanıyordu

Thorndike eğer insan zihnin analiz edecek olsaydı, ne yapardı? « a- koşullar, koşulların element ve bileşikleri ile b- tepkiler, tepki vermeye hazırlık, yardımlar, ketleme ve tepkilerin doğrultusunda değişen güçlerde bağlantılar bulabilirdim. Eğer akla yakın tüm durumlarda tüm bunların yani adamın (!)* ne düşüneceğinin ve ne yapacağının ve onu neyin hoşnut edip neyin sıkacağının bir envanterini çıkarabilse hiçbir şey atlanmamış gibi olur…» *20.yy başlangıcında psikoloji bilimi türün temsilcisinin «adamlar» olduğu yanılgısına dört elle sarılmış durumdaydı.

Bağlaşımcılık Thorndike, uyarıcı ile tepkiyi bir arada tutan şeyin ne olduğunu araştırmış ve bunun nöronlar arasında kurulan sinirsel bir bağdan kaynaklandığına karar vermiştir. Başka bir anlatımla bağlaşımcılık, uyarıcı ile tepki arasında sinirsel bağın kurulmasıdır.

Deneme-yanılma (Seçme ve Bağlama) Thorndike’a göre öğrenmenin en temel biçimi deneme-yanılma öğrenmesidir. Organizma ya da birey bir amaca ulaşmak ya da problem çözmek için çeşitli yollar dener. Bu denemeler sonucunda en pratik/kısa yolu bulunca onu seçer ve beyinde sinaptik bağlarla bağlar.

Küçük Adımlar Thorndike’a göre öğrenme aniden değil, yavaş yavaş olur. Örneğin, bir müzik aletini çalmak için belli aşamalar gereklidir. Bunun için belirli aşamalar takip edilir ve böylelikle öğrenme gerçekleşir.

Öğrenme Kanunları Hazırbulunuşluk Tekrar Sonuç etki yasası

Hazırbulunuşluk Kanunu Organizmanın bir davranışı yapıp yapmaması ne kadar hazır olduğuyla ilgilidir. Eğer organizma/birey bir davranışı yapmaya hazırsa, o davranışı yapması ona mutluluk verir. Eğer organizma/birey, bir davranışı yapmaya hazır değilse ve yapmaya zorlanıyorsa bu onda kızgınlık ve kaygı oluşturur. Eğer organizma/birey, bir davranışı yapmaya hazır, fakat yapmasına izin verilmezse bu onda kızgınlık meydana getirir.

Tekrar (Egzersiz) Kanunu Bu kanuna göre, uyarıcı ile tepki arasındaki bağ tekrar yolu ile güçlenir. Ne kadar çok tekrar edilirse, şartlanma o kadar güçlü olacak demektir. Thorndike, bu kanunda bazı değişiklikler yapmış, geribildirim elde edildiğinde alternatif yollar denendiğinde egzersizin/tekrarın yararlı olduğunu, dolayısıyla tekrarın ilk başlarda göründüğü kadar sınırsız yararlı olmadığını belirmiştir

Sonuç-Etki Kanunu: Thorndike’a göre, uyarıcı ile tepki arasındaki bağın kuvvetlenmesi için bitişiklik ve tekrar yeterli değildir. Çağrışım bağının kuvvetlenmesi için tepkinin doğurduğu sonuçlar (etkiler) önemlidir.

Sonuç-Etki Kanunu Organizma yapmış olduğu bir davranış sonucunda hoşa giden bir uyarıcı almışsa o davranışının yapılma sıklığı artar, eğer hoşa gitmeyen bir uyarıcı almışsa o davranışın yapılma sıklığı azalır. Thorndike’nin Etki kanunu, Skinner’in Edimsel Koşullanma kuramını geliştirmesine dayanak teşkil etmiştir.