Hazırlayan: Mehmet Mutlu Sunan: Prof. Dr. Ali ERYILMAZ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

Prof. Dr. Ahmet Arıkan Gazi Ü niversitesi Gazi Eğitim Fakültesi OFMAE Bölümü Matematik Eğitimi Anabilim Dalı.
SUNU HAZIRLAMA PROGRAMI: powerpoint
Hat Dengeleme.
ELEKTRİK AKIMI ISI Etkisi IŞIK Etkisi MANYETİK Etki KİMYASAL Etki
MED 167 İnternette İstatistik. İnternetteki istatistik verileri, özellikle ülke hakkındaki makro istatistiklerden bahsediyorsak, çoğunlukla resmi kurumlardan.
İklim ve İklim Elemanları SICAKLIK. Bilmemiz Gereken … Isı : Cisimlerim potansiyel enerjisidir. Sıcaklık : Isının dışa yansıtılmasıdır.Birimi santigrat.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
Hazırlayan: Dr. Emine CABI
AKIL (ZİHİN) HARİTASI.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
HERON & ZEPLİN İbrahim KURU SİVAS.
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
EQUIZSHOW.
Dünya engelliler günü. Engelli Olmak Bir Engel Mi?
Sözsüz İletişimin Özellikleri
İçindekiler Ünitenin Özeti Ünite Kazanımları OHM Kanunu Akımın kollara ayrılması Direncin bağlı olduğu faktörler, eşdeğer direnç Elektrik motoru Kaynaklar.
11. SINIF: ELEKTRİK ve MANYETİZMA ÜNİTESİ Elektrik Alan ve Sığa
11. SINIF: KUVVET ve HAREKET ÜNİTESİ Denge
11. SINIF: ELEKTRİK ve MANYETİZMA ÜNİTESİ Alternatif Akım 1
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Duygu Işık Doç. Dr. Ali Eryılmaz
Hazırlayan: Mehmet Mutlu Sunan: Doç. Dr. Ali ERYILMAZ
Elektriksel potansiyel
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
Sıklık Dağılımları Yrd. Doç. Dr. Emine Cabı.
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Arş. Gör. Dilber Demirtaş
Hazırlayan: Safiye Çakır Mat.2-A
YER MANYETİK ALANI.
KİMYASAL BAĞLAR.
BİR BOBİNİN ÖZİNDÜKSİYON KATSAYISININ BULUNMASI
Bilgi ve İletişim Teknolojileri
TEMEL GEOMETRİK KAVRAMLAR VE ÇİZİMLER
Abant İzzet Baysal Üniversitesi
YAĞMURUN KARIN OLUŞUMU YERYÜZÜNDE SUYUN UĞRADIĞI DEĞİŞİKLİKLER
ZEE ZİHİN ENGELLİLERE BECERİ VE KAVRAM ÖĞRETİMİ
PROJENİN AMACI Milli Eğitimin Temel Amaçlarında ifadesini bulan; beden, zihin, ahlâk, ruh ve duygu bakımlarından dengeli ve sağlıklı şekilde gelişmiş bir.
BÖLÜM 7 SIVILAR VE GAZLAR. BÖLÜM 7 SIVILAR VE GAZLAR.
Bilgi? Öğrenme, araştırma veya gözlem yolu ile elde edilen gerçek,
SİSMİK PROSPEKSİYON DERS-3
Gözde Görüntü Oluşumu ve Göz Kusurları
Paralel Yüzeylerden Kırılma Görünür Uzaklık
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
ÜRETEÇLERİN BAĞLANMASI VE KIRCHOFF KANUNLARI
Bölüm28 Doğru Akım Devreleri
10. SINIF: 3. ÜNİTE: DALGALAR-1
3.ÜNİTE TEMAS GEREKTİRMEYEN KUVVETLER MIKNATISLARLA OYNAYALIM
Doğrusal Mantık Yapısı İle Problem Çözme
Bölüm23 Elektrik Alanlar
İÇERİK DÜZENLEME -Bilgi türleri- Fiziksel bilgi
Kırılma Prof. Dr. Ali ERYILMAZ.
Manyetik Alanın Kaynakları
Bölüm 5 Manyetik Alan.
BÖLÜM 13 STATİK ELEKTRİK. BÖLÜM 13 STATİK ELEKTRİK.
10. SINIF: 3. ÜNİTE: 3.2. Su Dalgası
2. Isının Işıma Yoluyla Yayılması
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Saf Madde ve Karışımlar Hazırlayan: İlayda Turgut
Işığın Kırılması.
Düzgün Elektrik Alan ve Sığa
11. SINIF: ELEKTRİK ve MANYETİZMA ÜNİTESİ Manyetizma ve Elektromanyetik İndükleme: Yüklü Parçacıkların Manyetik Alan İçerisindeki Hareketleri Prof.
Eğitsel Robotların Bileşenleri-2
14. EKİPLE ÖĞRETİM İKİ KAFA TEK KAFADAN DAHA İYİDİR ( Two heads are better than one) ingiliz atasözü.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Duygu Işık Prof. Dr. Ali Eryılmaz
FEN BİLİMLERİ-6 5.ÜNİTE SES VE ÖZELLİKLERİ 3.Sesin Sürati HALİM GÜNEŞ.
Enerji ve Hareket Belkıs Garip.
Sunum transkripti:

Hazırlayan: Mehmet Mutlu Sunan: Prof. Dr. Ali ERYILMAZ 11. SINIF: ELEKTRİK ve MANYETİZMA ÜNİTESİ Manyetizma ve Elektromanyetik İndükleme: İndüksiyon Akımı Hazırlayan: Mehmet Mutlu Sunan: Prof. Dr. Ali ERYILMAZ

Ne Öğreneceğiz: KAZANIMLAR 11.2.4. Manyetizma ve Elektromanyetik İndüklenme  11.2.4.6. Manyetik akı kavramını açıklar. Manyetik akının matematiksel modeli verilir. 11.2.4.7. İndüksiyon akımını oluşturan sebeplere ilişkin çıkarım yapar. Çıkarımların deney veya simülasyonlardan yararlanılarak yapılması ve indüksiyon akımının matematiksel modelinin çıkarılması sağlanır. 11.2.4.8. Manyetik akı ve indüksiyon akımı ile ilgili hesaplamalar yapar.

Bugün Neler Öğreneceğiz? Geçen Hafta Neler Öğrendik? Elektriği Nasıl Üretiriz? Manyetik Akı İndüksiyon Akımı Günlük hayatımızdan örnekler Günün özeti Soru Çözümü

𝐹=𝐵.𝑞.𝑣.sinƟ Geçen Hafta Neler Öğrendik? Geçen Hafta Neler Öğrendik? Elektriği Nasıl Üretiriz? Manyetik Akı İndüksiyon Akımı Günlük hayatımızdan örnekler Günün özeti Soru Çözümü 𝐹=𝐵.𝑞.𝑣.sinƟ

Elektriği Nasıl Üretiriz? Geçen Hafta Neler Öğrendik? Elektriği Nasıl Üretiriz? Manyetik Akı İndüksiyon Akımı Günlük hayatımızdan örnekler Günün özeti Soru Çözümü Elektriğin günlük hayatta ne kadar çok kullanıldığından bahsedilip nasıl üretildiği sorulacak. Öğrencile barajlarla gibi bir cevap verebilirler. Peki barajlarda elektrik üretimi nasıl oluyor diye sorarak devam edeceğiz.

Manyetik Akı Belirli bir yüzeyi dik kesen manyetik alan büyüklüğüdür. Geçen Hafta Neler Öğrendik? Elektriği Nasıl Üretiriz? Manyetik Akı İndüksiyon Akımı Günlük hayatımızdan örnekler Günün özeti Soru Çözümü Manyetik akı manyetik alanın büyüklüğü ile manyetik alana dik bir yüzey alanın büyüklüğünün çarpımı ile bulunur B B Manyetik akının birimi T.m2 ya da Wb dir.

Manyetik Akı? Geçen Hafta Neler Öğrendik? Elektriği Nasıl Üretiriz? İndüksiyon Akımı Günlük hayatımızdan örnekler Günün özeti Soru Çözümü Sıfırdır

Manyetik Akı Manyetik akıyı nasıl arttırabilirim? Geçen Hafta Neler Öğrendik? Elektriği Nasıl Üretiriz? Manyetik Akı İndüksiyon Akımı Günlük hayatımızdan örnekler Günün özeti Soru Çözümü Manyetik akıyı nasıl arttırabilirim? Manyetik alanın büyüklüğünü arttırarak Manyetik alanın geçtiği yüzey alanını arttırarak Sarım sayısını arttırarak ta yüzey alanı artırabiliriz Yüzey normali ile manyetik alan arasındaki açıyı 00 ye kadar azaltarak Bir önceki slayta bakarak öğrencinin bu soruya cevap vermesi beklenmektedir. Alanın aynı zamanda sarım sayısı arttırılarak da arttırılabilineceği belirtilir.

Manyetik Akı: Örnek Çözelim Geçen Hafta Neler Öğrendik? Elektriği Nasıl Üretiriz? Manyetik Akı İndüksiyon Akımı Günlük hayatımızdan örnekler Günün özeti Soru Çözümü Çerçeve, 1 konumundan 2 konumuna getirildiğinde manyetik akı nasıl değişir? Öğrencilerle beraber çözülecektir.

Manyetik Akı: Örnek Çözelim Geçen Hafta Neler Öğrendik? Elektriği Nasıl Üretiriz? Manyetik Akı İndüksiyon Akımı Günlük hayatımızdan örnekler Günün özeti Soru Çözümü Öğrencilerle beraber çözülecektir.

Üreteci Olmayan Kapalı Bir Devrede Akım Oluşturabilir Miyiz? Geçen Hafta Neler Öğrendik? Elektriği Nasıl Üretiriz? Manyetik Akı İndüksiyon Akımı Günlük hayatımızdan örnekler Günün özeti Soru Çözümü Deneyelim Görelim denilip resimdeki uygulamayı yapıyoruz. Veya Resme bağlantısı yapılmış olan PHET simülasyonundan yapılabilir.

İndüksiyon Akımı Geçen Hafta Neler Öğrendik? Elektriği Nasıl Üretiriz? Manyetik Akı İndüksiyon Akımı Günlük hayatımızdan örnekler Günün özeti Soru Çözümü Elektriksel enerji sağlayan cihazlara elektromotor kuvvet kaynağı denir. Birim yükün devreyi bir defa dolanması için gerekli enerji elektromotor kuvveti olarak tanımlanır. Manyetik akı değişimi ile oluşan akıma indüksiyon akımı, oluşan elektromotor kuvvete de indüksiyon elektromotor kuvveti denir.

Aktivite: Bu Akımı Arttırabilir Miyiz? İndüksiyon Akımı: Aktivite: Bu Akımı Arttırabilir Miyiz? Geçen Hafta Neler Öğrendik? Elektriği Nasıl Üretiriz? Manyetik Akı İndüksiyon Akımı Günlük hayatımızdan örnekler Günün özeti Soru Çözümü Öğrenciler akımın oluştuğunu fark ettikten sonra elimizdeki farklı sarım sayısındaki bobinleri, farklı mıknatıs büyüklükleri öğrencilerin kullanımına açıp istedikleri şekilde deneyerek akımı arttırma yolları bulmalarını isteyebiliriz. Bu sayede akı değişiminin akımı oluşturduğunu keşfetmeleri sağlanabilir.

İndüksiyon Akımı Mıknatıs ile akım makarasının birbirlerine göre hızlarını arttırmak Akım makarasının sarım sayısını arttırmak Manyetik alanın büyüklüğünü arttırmak Akım makarasının yüzey normali ile manyetik alan arasındaki açıyı 00 ye kadar azaltarak Bu devrede elektrik akımının oluşmasını sağlayan manyetik akı değişimidir. Akımın büyüklüğünü ise manyetik akının değişim hızı belirler. Geçen Hafta Neler Öğrendik? Elektriği Nasıl Üretiriz? Manyetik Akı İndüksiyon Akımı Günlük hayatımızdan örnekler Günün özeti Soru Çözümü

İndüksiyon Akımı: Oluşan Akımın Yönü Nedir? Geçen Hafta Neler Öğrendik? Elektriği Nasıl Üretiriz? Manyetik Akı İndüksiyon Akımı Günlük hayatımızdan örnekler Günün özeti Soru Çözümü Mıknatısı yaklaştırdığımızda yani manyetik alanı arttırdığımızda akımın bir yöne doğru oluştuğunu Mıknatısı uzaklaştırdığımızda yani manyetik alanı azalttığımızda akımın diğer yöne doğru oluştuğunu gözlemledik İndüksiyon akımı, her zaman çemberde oluşan manyetik akıyı sabit tutacak şekilde yönlenir. https://phet.colorado.edu/en/simulation/legacy/faraday bu sorunun cevabını bu adresteki pick up coil kısmında gözlemliyoruz. Akımın yönünün kendisini oluşturan manyetik akı değişimini azaltmak için oluşması gereken akımdan bulabildiğimizi gösterelim.

İndüksiyon Akımı: Oluşan Akımın Yönü Nedir? Geçen Hafta Neler Öğrendik? Elektriği Nasıl Üretiriz? Manyetik Akı İndüksiyon Akımı Günlük hayatımızdan örnekler Günün özeti Soru Çözümü

İndüksiyon Akımı: Geçen Hafta Neler Öğrendik? Elektriği Nasıl Üretiriz? Manyetik Akı İndüksiyon Akımı Günlük hayatımızdan örnekler Günün özeti Soru Çözümü

İndüksiyon Akımı: Örnek Çözelim Geçen Hafta Neler Öğrendik? Elektriği Nasıl Üretiriz? Manyetik Akı İndüksiyon Akımı Günlük hayatımızdan örnekler Günün özeti Soru Çözümü Şekildeki gibi bir akım makarası kendi düzlemine dik düzgün bir manyetik alanın etkisindedir. Manyetik alan büyüklüğü 0,5 saniyede 0,6 T dan 0’a düşerse akım makarasının üzerinden geçen indüksiyon akımının yönü ne olur?

İndüksiyon Akımı: Örnek Çözelim Geçen Hafta Neler Öğrendik? Elektriği Nasıl Üretiriz? Manyetik Akı İndüksiyon Akımı Günlük hayatımızdan örnekler Günün özeti Soru Çözümü Akım hangi yönde oluşur? Mıknatıs halkanın yanında dururken; Mıknatıs halkaya yaklaşırken; Mıknatıs halkadan uzaklaşırken; Yukarıdaki üç şıkkı 2V hızıyla yaparsa

İndüksiyon Akımı Oluşur Mu? Geçen Hafta Neler Öğrendik? Elektriği Nasıl Üretiriz? Manyetik Akı İndüksiyon Akımı Günlük hayatımızdan örnekler Günün özeti Soru Çözümü

İndüksiyon Akımı Oluşur Mu? Geçen Hafta Neler Öğrendik? Elektriği Nasıl Üretiriz? Manyetik Akı İndüksiyon Akımı Günlük hayatımızdan örnekler Günün özeti Soru Çözümü Akım değil electromotor kuvveti oluşur

İndüksiyon Akımı Oluşur Mu? Geçen Hafta Neler Öğrendik? Elektriği Nasıl Üretiriz? Manyetik Akı İndüksiyon Akımı Günlük hayatımızdan örnekler Günün özeti Soru Çözümü Akım değil electromotor kuvveti oluşur

Elektriği Nasıl Üretiriz? Geçen Hafta Neler Öğrendik? Elektriği Nasıl Üretiriz? Manyetik Akı İndüksiyon Akımı Günlük hayatımızdan örnekler Günün özeti Soru Çözümü https://phet.colorado.edu/en/simulation/legacy/faraday simülasyon yardımıyla manyetik akı değişimini nasıl yapacağımız vurgulanabilir. Mekanik enerjinin elektrik enerjisine dönüştürdüğümüz fark ettirilir. Peki bunu elektrik santralleri nasıl yapıyor diye sorarak bir sonraki görsele geçilir. Görseldeki mekanik enerjiyi elektrik enerjisine çeviren alete dinamo denir deyip iki sonraki slayta geçiyoruz.

Günlük Hayatımızdan Örnekler Geçen Hafta Neler Öğrendik? Elektriği Nasıl Üretiriz? Manyetik Akı İndüksiyon Akımı Günlük hayatımızdan örnekler Günün özeti Soru Çözümü Akıllı lamba, click Akıllı trafik lambaları: arabalar içinden akım geçen telin üzerinden geçerek lambalara ulaşan manyetik alanı değiştirirler. Bu da trafik lambasının içindeki devreyi çalıştırarak yeşil yanmasını sağlar. Bu sayede trafik yoğunluğuna göre yeşil yanmış olur. İndüksiyon ocak: ocağın içinde akımı sürekli değişen teller vardır. Bu değişim tavanın üzerinde indüksiyon akımı oluşturur. Temassız kartlar: Manyetik özellikleri ile pos cihazında indüksiyon akımı oluşmasını sağlarlar

Günün Özeti Geçen Hafta Neler Öğrendik? Elektriği Nasıl Üretiriz? Manyetik Akı İndüksiyon Akımı Günlük hayatımızdan örnekler Günün özeti Soru Çözümü click

Soru Çözümü LYS2015 Geçen Hafta Neler Öğrendik? Elektriği Nasıl Üretiriz? Manyetik Akı İndüksiyon Akımı Günlük hayatımızdan örnekler Günün özeti Soru Çözümü LYS2015

Soru Çözümü Geçen Hafta Neler Öğrendik? Elektriği Nasıl Üretiriz? Manyetik Akı İndüksiyon Akımı Günlük hayatımızdan örnekler Günün özeti Soru Çözümü

Soru Çözümü Geçen Hafta Neler Öğrendik? Elektriği Nasıl Üretiriz? Manyetik Akı İndüksiyon Akımı Günlük hayatımızdan örnekler Günün özeti Soru Çözümü

Soru Çözümü Geçen Hafta Neler Öğrendik? Elektriği Nasıl Üretiriz? Manyetik Akı İndüksiyon Akımı Günlük hayatımızdan örnekler Günün özeti Soru Çözümü

Soru Çözümü Geçen Hafta Neler Öğrendik? Elektriği Nasıl Üretiriz? Manyetik Akı İndüksiyon Akımı Günlük hayatımızdan örnekler Günün özeti Soru Çözümü

Bugün Neler Öğrendik? 11.2.4. Manyetizma ve Elektromanyetik İndüklenme 11.2.4.6. Manyetik akı kavramını açıklar. Manyetik akının matematiksel modeli verilir. 11.2.4.7. İndüksiyon akımını oluşturan sebeplere ilişkin çıkarım yapar. Çıkarımların deney veya simülasyonlardan yararlanılarak yapılması ve indüksiyon akımının matematiksel modelinin çıkarılması sağlanır. 11.2.4.8. Manyetik akı ve indüksiyon akımı ile ilgili hesaplamalar yapar.

ÖNÜMÜZDEKİ HAFTA NE ÖĞRENECEĞİZ? 11.2.4. Manyetizma ve Elektromanyetik İndüklenme  11.2.4.9. Öz-indüksiyon akımının oluşum sebebini açıklar. Öz-indüksiyon akımı ile ilgili matematiksel hesaplamalara girilmez. 11.2.4.10. Yüklü parçacıkların manyetik alan ve elektrik alandaki davranışını açıklar. a) Lorentz kuvvetinin matematiksel modeli verilir. Matematiksel hesaplamalara girilmez. b) Lorentz kuvvetinin günlük hayattaki uygulamalarına örnekler verilir. 11.2.4.11. Elektromotor kuvveti oluşturan sebeplere ilişkin çıkarım yapar. a) Deney veya simülasyonlar yardımıyla çıkarımın yapılması sağlanır. b) Öğrencilerin elektrik motoru ve dinamonun çalışma ilkelerini karşılaştırmaları sağlanır.

Önümüzdeki Hafta Görüşürüz Düzenli Çalışalım ve 