Bir psikolojik yapı olarak "tutum" ve madde geliştirme süreci

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
Advertisements

Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
Program Tasarım Modelleri
Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğrenme Stratejileri
Hipotez ve İlişkili Kavramlar
Mann-Whitney U Testi.
Üretim teknolojisi ve bilişim teknolojisindeki değişim
ÖĞRETİM MATERYALLERİ HAZIRLAMA İLKELERİ
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Sıklık Dağılımları Yrd. Doç. Dr. Emine Cabı.
Kişisel-Sosyal Rehberlik
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 3
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ VE ÖĞELERİ
Din Psikolojisinde Yöntem A.Ü.İ.F./Güz Dönemi 5. Hafta
EĞİTİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Entegre Müfredat Modeli
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Bölüm 5: Araştırmalarda Ölçme ve Ölçekler
Program Tasarım Modelleri
TUTUM VE ALGILAR.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Yrd.doç.dr. h. deniz gülleroğlu
OKUL-AİLE-ÇEVRE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
PIRLS (The Project of International Reading Language Skills-Uluslararası Okuma Becerileri Projesi) Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Tutumların Ölçülmesi, Tutum Kuramları, Tutum Ölçekleri Ve Sorunları
Bir psikolojik yapı olarak "zeka" ve madde geliştirme süreci*
Bir psikolojik yapı olarak "kaygı" ve madde geliştirme süreci
SOSYAL DAVRANIŞ.
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
ÖĞRETİM ARAÇ-GEREÇLERİNİN SEÇİMİ ve HAZIRLANMASI
Diğer Teknikler II Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
Öğretimle İlgili Temel Kavramlar
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
Öğrenci Başarısının Belirlenmesinde Yeni Yaklaşımlar
Test Geliştirme Süreci
PROGRAM DEĞERLENDİRME
Geçerlik ve Kullanışlılık
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
SOSYAL PSİKOLOJİDE YÖNTEM
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Tezin Olası Bölümleri.
Eğitimde Ölçülen Bilişsel Özellikler
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Nitel Araştırma Süreci
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 1
Araştırma Önerisi ve Hazırlanması
PSİKOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Ölçmede Hata Kavramı ve Hata Türleri
6.HAFTA: ARAŞTIRMALARDA ÖLÇME VE ÖLÇEKLERDE GÜVENİLİRLİK
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Nitel Araştırmalar.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
ÖĞRENME.
2. HAFTA BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAKLAŞIMLARI
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
Öz, Akran ve Grup Değerlendirmeleri
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sunum transkripti:

Bir psikolojik yapı olarak "tutum" ve madde geliştirme süreci Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu

Tutum Nedir? Tutum, deneyim ve yaşantıyla örgütlenir ve öğrenme sonucudur (Tavşancıl,2010). Tezbaşaran’ a (1996) göre tutum belirli bir nesneye, kuruma ya da bireye karşı öğrenilmiş, olumlu ya da olumsuz tepki verme eğilimidir. Thurstone tutumu tanımlarken psikolojik bir objeden ve söz konusu objeye yöneltilen olumlu ya da olumsuz tüm duyguların bir derecelendirilmesinden bahseder.

Tutumun Öğeleri Tutumun üç öğesi olduğu kabul edilir. Bunlar bilişsel öğe, duyuşsal öğe ve davranışsal öğedir (Kağıtçıbaşı, 1979): Tutumun Bilişsel Öğesi: Tutum objesi hakkında bireylerin sahip oldukları bilgiler. Tutumun Duyuşsal Öğesi: Bireyin tutum objesi ile ilgili olumlu ya da olumsuz eğilimidir. Tutumun Davranışsal Öğesi: Bireyin söz konusu tutum objesi ile ilgili davranış eğilimidir. (Tavşancıl, 2010)

Tutumun Özellikleri Tutumun Şiddeti: Tutumun derecesidir. Bireylerde en zor değişen tutumlar şiddeti fazla olan tutumlardır. Tutumun Karmaşıklığı: Tutumun karmaşıklığı aslında tutum öğelerinin karmaşıklığını ifade eder. öğeleri karmaşık olan bir tutumun karmaşık, öğeleri yalın olan bir tutumun ise yalın olduğu sonucuna varılabilir. Tutumun Merkezîliği: Tutumlar birbirleriyle de ilişki içinde olabilirler. A durumuna yönelik tutum bireyin B ve C objelerine yönelik tutumlarıyla ilişkili olması durumu olarak ifade edilebilir.

Öğeler Arası Tutarlık: Tutumun öğeleri arasında tutarlılık vardır Öğeler Arası Tutarlık: Tutumun öğeleri arasında tutarlılık vardır. Herhangi bir öğeye yönelik olumlu olumlu bilişsel ve duyuşsal öğeye sahip bireyin davranışsal öğesinin olumlu olması beklenir. Tutumlar Arası Tutarlık: Tutumlar arası tutarlığın temel varsayımı olan tutumların birbiriyle ilişkili olduğu ve bu ilişki örüntüsü içindeki tutumlardan birine sahip bireyin o örüntüdeki diğer tutumlara da sahip olmasıdır. (Kağıtçıbaşı, 1979)

Tutumların Ölçülmesi Tutumlar hakkında bilgi toplamaya yarayacak yaklaşımlar üç kategoride toplanmaktadır (Baysal, 1981): 1) Birey davranışlarının gözlemine dayalı yöntemler 2) Bireyin fizyolojik tepkilerine dayalı yöntemler 3) Bireylerin madde ya da sıfatlara verdikleri tepkilere dayalı yöntemler(ölçekleme teknikleri)

1. Birey davranışlarının gözlemine dayalı yöntemler Tutumların davranışların temel alınarak ölçülmesi ölçekleme tekniklerinin güvenirliklerinin düşük olmasına tepki olarak doğmuştur. Bu yöntemde önemli olan unsurlar bireyin herhangi bir ölçmeye konu olduğunun farkında olmaması( farkında olursa beklenen davranışı gösterme eğiliminde olabilir) ve araştırmacı ile deneğin işbirliği içine girmemesidir (Tavşancıl, 2010). Yapılan kısıtlı araştırmalar, tutum ölçeği ile elde edilen sonuçlarla davranışlardan yapılan tutum kestirimleri arasında oldukça düşük bir korelasyon olduğunu göstermektedir.

2) Bireyin fizyolojik tepkilerine dayalı yöntemler Tutum ölçülmesinde sıklıkla konu edinilen fizyolojik tepkiler gözlerin kısılması, göz bebeği büyümesi/küçülmesi, kalp ritmi hızlanması/azalması, solunum sıklığı gibidir (Arul, 1977). “Tutumu ölçmenin bireyin kontrolü altında olmayan-sözel olmayan- bir yolunun bulunması kesinlikle yararlı olacaktır. Fakat bilinen herhangi bir fizyolojik tepkinin bu amaca hizmet edeceği kuşkuludur.” (Fishbein ve Ajzen, 1975)

3. Bir Grup Sıfat veya Maddeye Verilen Tepkilere Dayanan Yöntemler (Ölçekleme Teknikleri) Ölçekleme teknikleri bir bireyin belli tutum konularına ilişkin tepkilerinin belli kurallara göre sayısal değerlendirilmesine dayanır (Baysal, 1981). Ölçekleme teknikleri kapsamında maddelere verilen tepkilere dayalı olarak başvurulan çeşitli tutum ölçekleri: Thurstone Tutum Ölçekleri Likert Tipi Tutum Ölçekleri Guttman Tutum Ölçekleri

KAYNAKLAR Arul, M. J. (1977). Mesaurement of attitudes. http://115.111.81.83:8080/xmlui/bitstream/handle/123456789/1288 /WP%201977_158.pdf?sequence=y adresinden 28 OCAK 2018 tarihinde alınmıştır. Baysal, A.C. (1981). Sosyal ve örgütsel psikolojide tutumlar. İstanbul: Yalçın Ofset Matbaası. Kağıtçıbaşı, Ç. (1979).İnsan ve insanlar: Sosyal psikolojiye giriş. İstanbul: Cem Ofset Tavşancıl, E. (2010). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım Tezbaşaran, A.A. (1996). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. Ankara: Psikologlar Derneği Yayınlar