Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Doç.Dr. Bülent ÇAVAŞ Fen Bilgisi Eğitimi ABD.
Advertisements

ZiHiNSEL ÖZELLiKLER.
PROGRAM TASARIMI YAKLAŞIM VE MODELLERİ
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TALİM VE TERBİYE KURULU BAŞKANLIĞI
“Çocuğunuzun Yaşam Kalitesini Yükseltin”
FIRST ENGLISH 4. ve 5. Sınıflar için by İrfan BOY
Öğrenme-Öğretme Süreci
Açık ve Uzaktan Öğretimde Öğrenme Kuramları ve Nasıl Öğretmeliyiz?
Eğitim Bilimlerine Giriş.
JEROME BRUNER ‘İN ÖĞRENME KURAMI
Üst Düzey Düşünme Becerilerine Odaklanma
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN STRATEJİ, YÖNTEM VE TEKNİKLER
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
1 eğitimde yeni yaklaşımlar İbrahim KALYONCU Zehra Kitapçıoğlu İlköğretim Okulu Ocak 2007 Tonya Halk Eğitim Merkezi “ y e n i d e r s p r o g r a.
Bilişsel Hedeflere Göre Davranış Yazma
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TASARIMI
Durumlu Öğrenme (Situated Learning)
PROGRAM GELİŞTİRME ve PROGRAM GELİŞTİRME SÜRECİ
DİL ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL GELİŞTİRME
İLETİŞİM - DİL VE KÜLTÜR İLİŞKİSİ
Okulöncesi dönemde okuma yazmaya hazırlık çalışmaları
GÖRSEL-İŞİTSEL ARAÇLARIN ÖNEMİ VE KULLANIMI
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
Bloom’un (bilişsel) Taksonomisi
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
Öğretim İlke ve Yöntemleri
FIRST ENGLISH ANKARA ve 5. Sınıflar için.
Öğrenme Düzeyi Araştırması 3:
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 12 Öğrenmek İçin Okuma.
Bu bölümün sonunda şu amaçlara ulaşmanız beklenmektedir: Hayat bilgisi dersinde öğrencilerin özelliklerini tanıyabilme,
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 11 Okumayı Öğrenme.
Yapılandırmacı kuramın özelliklerini tanıyabilme, Hayat bilgisi dersinde öğretme-öğrenme sürecinin özelliklerini kavrayabilme, Yapılandırmacı kuramın.
BÖLÜM 1 Bilişsel Psikolojiye Giriş
DİL-KÜLTÜR-UYGARLIK İLİŞKİSİ
DİL GELİŞİMİ.
Doç. Dr. Murat Özdemir Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Lev Vygotsky.
Bir kavramın uygulama düzeyinde kazandırılması ile ilgili kuralın “eğitim” kavramına uygulanması İçerik Türü: Kavram İçerik Türü: Kavram Davranış Düzeyi:
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TALİM VE TERBİYE KURULU BAŞKANLIĞI
Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
Bir İŞLEM Öğretilecekse, Öğretmenin Sunuda Kullanacağı içerik Öğeleri Öğrencinin Alıştırma + Değerlendirme Etkinliklerinde Kullanacağı İçerik Öğeleri Genelleme.
TANITIM - KARŞILAŞTIRMA
Sosyo-Kültürel Kuram Dr. Sadiye KELEŞ.
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
Erken çocukluk döneminde fen ve matematiğin önemi
Ders 5 Kavram öğretiminde öğretim yöntemleri
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Araştırma-Sorgulamaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımı
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Bölüm 2 ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ PROGRAM
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
8 Bilişsel Yöntem (Cognitive Code-Learning/ Kognitives Code-Lernen/ Apprentissage du code cognitif) Bilişsel yöntem Noam Chomsky'nin üretimsel dönüşümlü.
Öğretim Programı (1-4) Kazanımları Sunusu
2 Yabancı Dil Öğretim Yöntemleri
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
OSB’Lİ ÇOCUKLARIN EĞİTİMİNDE KULLANILAN YÖNTEMLER
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Başşliyoouu... Başlıyor....
KAVRAM HARİTALARI.
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE YENİ YAKLAŞIMLAR
Eğitim ve Öğretim Teknolojisi İletişim Süreci
YAPLANDIRMACILIK VE TÜRKÇE ÖĞRETİMİ
DİL ÖĞRETİM YAKLAŞIMLARI
Sunum transkripti:

Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi

Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi Yaklaşım, bir konuyu ya da sorunu ele alma biçimidir. Eğitim yaklaşımları, amaç, ilke ve yöntem yönüyle benzer teorilerin bir araya getirilmesi ve sistemli olarak uygulamaya aktarılmasıdır. Dil öğretim yaklaşımlarında da bu anlayış, söz konusu olmaktadır. Çeşitli teorilere dayanan dil öğretim yaklaşımları sistemli süreçler, ilkeler, yöntemler ve kurallarla eğitim uygulamalarına yön vermektedir.

Dil Öğretim Yaklaşımları Geleneksel yaklaşımlar Davranışçı yaklaşım Bilişsel yaklaşımlar Yapılandırmacı yaklaşımlar

1. Geleneksel Yaklaşımlar Dil öğretimi alanında kullanılan en eski yaklaşımlardır. Puren bunları üç gruba ayırmıştır: Dil bilgisi yaklaşımı Kelime yaklaşımı Kültür yaklaşımı

Dil Bilgisi Yaklaşımı Bu yaklaşıma göre dil kurallardan oluşur. Bir dili öğrenmenin yolu o dilin kurallarını iyi bilmekten geçer. Dil kurallarını öğrenen kişi dili iyi kullanır. Bu nedenle dil öğretiminde öncelik dil bilgisi öğretimine verilir. Dil bilgisi konuları belli bir sıra içerisinde aşamalı olarak öğretilir. Öğretim sürecinde dilin temel kuralları, kavramları, kelime ve cümle yapıları üzerinde önemle durulur. Dil kuralları öğrencilere ezberletilir.

Kelime Yaklaşımı Bu yaklaşım 1980’li yıllarda günlük yaşamda kullanılamayan dil bilgisi yaklaşımı ile dil bilgisi-çeviri yöntemine tepki olarak doğmuştur. Bu yaklaşımda kelime öğretimine ağırlık verilmiştir. İlköğretimde öğrencilerin ilgilerinden hareket ederek kelime ve metin seçme anlayışına önem veriliyordu. Bu nedenle ders kitaplarındaki kelimelerin öğrencilerin ilgi ve yakın çevresinden seçilmesine dikkat edilmiştir. Bu şekilde belirlenen kelimeler öğretilmiş ardından aşamalı olarak günlük yaşamdaki diğer kelimelere geçilmiştir.

Kültür Yaklaşımı 1920-1960 yılları arasında aktif yöntemle birlikte uygulanmıştır. Bu yaklaşımda dille –kültür ilişkisi kurulmuş, “Öğretilen dilin kültürü ve mantığı da öğretilmelidir.” Düşüncesinden hareket edilmiştir. Bu amaçla dil öğretiminde kültürel ögelere geniş yer verilmiştir.

Davranışçı Yaklaşım Öğrenme, dışarıdan gelen uyaranlara karşı oluşturulan tepki ve bu etki-tepki işleminin çok kez tekrarlanması sonucunda oluşur. Dil edinimi için de çocuğun çevresinden uyaran olarak dil girdisi alması gerekir. Çocuklar doğuştan ses çıkarma, başkalarının seslerini işleme, sesleri nesnelerle eşleştirme, bağlantı kurma için gerekli itkiler (beslenme gibi) ve koşullanma yeteneğini sahiptir. Bu kuram daha çok sözcük edinimi ve sesletim üzerine odaklanmıştır, dil bilgisi edinimi konusunda fazla bir açıklama yoktur. Bu kuramı savunanlara göre dil bilgisi sözcükler arasındaki bağlantılara dayalı, tahmin edilebilir bir sıraya göre oluşan kalıplardır.

Bilişsel Yaklaşımlar Çocuklar dilin yapısı hakkında bilgi ile donanmış olarak doğarlar. Chomsky bu bilginin yer aldığı varsayımsal bir dil edinim aracını Language Acquisition Device (LED) olarak adlandırmıştır. Dışarıdan gelen dil girdisi doğuştan getirilen dil edinim aracının harekete geçmesini sağlar. Dil dizimsel değil aşamalıdır ve bu nedenle dil sıralı sözcükler arasındaki bağlantıdan daha karmaşık bir sistemdir. Dil aşamalıdır ve en az iki düzlemde yer alır: derin yapı ve yüzey yapı. Dilin evrensel ilkeleri herhangi bir dilde mümkün olan dil bilgisini sınırlar (Evrensel Dil bilgisi). Bu da çocuğun doğuştan getirdiği genetik programın bir parçasıdır. Bilişsel yaklaşımın dayandığı önemli iki kanıt dilin yaratıcı olması (creativity) ve çocuğa yönlendirilen dilin mükemmel olmamasıdır (poverty of the stimulus).

İletişimsel yaklaşım Bu yaklaşım, dil bilgisi, kelime ve kültür yaklaşımlarına iletişim boyutunun eklenmesiyle oluşmuştur. Dilin kuralları değil dilin kullanımı esas kabul edilmiştir. Bu yaklaşıma göre dil bir iletişim aracıdır. İletişim kavramı bu yaklaşımın en önemli ve temel kavramıdır. Amerikan ve İngiliz dilbilimciler bu yaklaşımı, Dil öğretimin temel amacı olan iletişim becerilerini geliştirme ile, Dil ve iletişimi birbirine bağlayan ve dilin dört alanı olan dinleme, konuşma, okuma ve yazma becerilerini öğretme yöntemlerini geliştirme amacını taşıyan bir yaklaşım olarak görür.

Kavramsal-İşlevsel Yaklaşımlar Dil öğretimini dil bilgisi ve kelime bilgisi kavramları ile açıklamak yerine iletişimde kullanmanın temeli olan anlam üzerinde dururlar. Dil eğitiminde içerik seçiminin önemli olduğu, öğretilecek kelimeler, dil ögelerinin sunumu, öğretim ilkeleri, modeli vb. üzerinde durulması gerektiğini vurgularlar. Dil öğretim teknikleri birleştirme ve çözümleme teknikleridir.

Kavramsal-İşlevsel Yaklaşımlar Bu yaklaşımda amaçlar: Öğrencinin gözle görülebilir davranışları olarak belirlenmelidir. Amaçları gerçekleştirme koşulları iyi tanımlanmalıdır. Ulaşılacak en düşük performans düzeyi belirlenmelidir. gibi ilkeler göz önünde bulundurularak belirlenir.

4. Yapılandırmacı Yaklaşım Öğrenme, birey ve çevresi arasındaki etkileşimler sonucunda gerçekleşir. Dil öğrenmede sosyal ilişkilerin önemi üzerinde dururlar. Onlara göre dil öğrenme sadece zihinsel gelişime değil sosyal ilişkilere de bağlıdır. Dilin dışarıdan içeriye olduğu kadar içeriden dışarıya da yolduğunu kabul ederler. Vygotsky’e göre çocuklar çevresindeki kişiler aracılığıyla öğrenmeye başlar. Bu durum dil öğrenmede de geçerlidir. Çocuklar başkalarıyla etkileşerek ve zihinsel becerilerini geliştirerek dili öğrenirler.

Yapılandırmacı Yaklaşım Yapılandırmacı yaklaşımın görüşleri dil öğretim alanında yeni yaklaşımları gündeme getirmiştir. Bunlar: Beceri yaklaşımı Etkinlik yaklaşımı