MEDYA OKUR YAZARLIĞI ve Temel İlkeler

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yaşam Boyu Öğrenme S Kaynak II; Eğitimde Program Geliştirme Yazar;Ö.DEMİREL Hazırlayan; Cemil YAYLAR Ders Sor.; Doç. Dr. Nasip DEMİRKUŞ.
Advertisements

Ankara Örneğinde Medya Okuryazarlığı Dersi Süreci ve Yaygınlaştırılması Çalışmaları İçin Öneriler 1.
MTO HALKLA İLİŞKİLERİN BASINLA İLİŞKİSİ
KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARI
MEDYA Medyayı Tanımak - Medya Çalışanları -.
ÖĞRETİM MATERYALLERİNİN SEÇİMİ ve GELİŞTİRİLMESİ
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
İnsan İletişimine Giriş Human Communication [Bölüm 1]
ÜNİTE: İLETİŞİM VE İNSAN İLİŞKİLERİ KONU: KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARI
Çağın Gidişine Göre Öğretmen Nasıl Olmalı?
MEDYA OKURYAZARLIĞI DERSİ BAĞLAMINDA EĞİTİM İHTİYACI VE KONYA’DA MEDYA OKURYAZARLIĞI DERSİ SEÇİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER: 1.
İZMİR İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
Yeni Medya’nın Etkileri İsmail Hakkı POLAT Kadir Has Üniversitesi İlkbahar İstanbul.
Siyaset Bilimine Giriş
Görsel Okur-Yazarlık *
TEKNOLOJİYİ KULLANMAK VE TEKNOGERÇEKÇİ OLABİLMEK
Bilgi Okuryazarlığı Bu çalışma Prof. Dr. Buket Akkoyunlu’nun “Bilgi Okuryazarlığı ve Yaşam Boyu Öğrenme” başlıklı bildirisine dayanılarak hazırlanmıştır.
MEDYA Medyayı Tanımak - Medya Okuryazarlığı -.
Kuram Oluşturma Durum Çalıması Eylem Araştırması Alımlama Çalışması
ÖĞRETİM MODELLERİ S.59-74; 1-Carroll’in Okullarda Öğrenme Modeli 2-Bloom’un Tam Öğrenme Modeli 3-Gardner’in Öğretimde Çoklu Zeka Kuramı Kaynak;Öğretimi.
EĞİTİMDE YENİ YAKLAŞIMLAR VE KÖY ENSTİTÜLERİ ÖRNEĞİNDE TÜRK MİLLİ EĞİTİM SİSTEMİ VE 21. YÜZYIL BECERİLERİ.
İletişimde Süreç Yaklaşımı
Kitle İletişim Araçları
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 1.Temel Kavramlar
5 Soruda Medya Okuryazarlığı.
21. Yüzyıl becerileri.
MEDYA Medyayı Tanımak - Kitle İletişimi ve Medya -
MEDYA OKURYAZARLIĞI YRD. DOÇ. DR. GÜLÜM ŞENER.
HAFTA I.
Problem Çözme Becerileri
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
Aileler için bir kültür kaynağıdır Çocukların düşünce alanını genişletir Çocukları düşünmeye teşvik eder Çocukların estetik zevklerini geliştirir Çocukların.
Medya Araçlarının Yararları Ve Zararları
ÜNİTE ÖZETİ Öğrenciler çevrelerinde gördükleri teknolojik araçlar hakkında bilgi edinecekler. Yeni teknolojik araçlar tanıyacaklar. Tanıdıkları araçların.
ÇAĞDAŞ EĞİTİMDE YENİ TEKNOLOJİLER
ZEHRAŞAHİN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ
BİT’İN SOSYAL KÜLTÜREL KATKILARI
Medya ile ilişkiler Webinar-3 Kütüphan-e Türkiye Projesi Tanıtım Çalışma Grubu 23 Ekim 2014.
İletişim Süreci ve Türleri
Yeni Medya ve Sosyal Medya
SPORDA KULLANILAN İLETİŞİM ARAÇLARI
Medya Okuryazarlığı ve Çocuk
Yrd. Doç. Dr. Özlem CANAN GÜNGÖREN
Probleme Dayalı Öğrenme
YETERLİK VE MODÜL TABLOSU
EĞİTİMİN POLİTİK TEMELLERİ
EĞİTİMDE İLETİŞİM SÜRECİ
BASAMAKLI ÖĞRETİM PLANI
Bilişim Teknolojileri Öğretim Yöntemleri. Öğretim Yöntemi Nedir?  Hedefe ulaşmak için izlenecek önceden belirlenmiş yol.(Oğuzkan,1981)  Bir sorunu çözmek,
BÖLÜM 2 ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM. BÖLÜM 2 ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM.
YANSITICI DÜŞÜNME Dewey yansıtıcı düşünmeyi herhangi bir düşünce ya da bilgiyi ve onun amaçladığı sonuçlara ulaşmayı destekleyen bir bilgi yapısını etkin,
ÖĞR.GÖR. ALİ OSMAN GÖKCAN
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
MEDYA NEDİR?. MEDYA NEDİR? ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİSİ.
BİT’İN SOSYAL KÜLTÜREL KATKILARI
SOSYAL MEDYA.
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TASARIMI
İletişim Araçları.
Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Eğitim Alanında Teknolojik Gelişmeler
Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi için ortam hazırlama
İNSAN HAKLARI DEMOKRASİ
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
Teknoloji Nedir?.
BİT’İN SOSYAL KÜLTÜREL KATKILARI
SOSYAL MEDYA VE ETKİLERİ. Sosyal Medya Nedir? En basit tabiriyle sosyal medya; Haber, içerik ve bilgi paylaşma, okuma ve keşfetme alışkanlıklarının değişmesidir.
HALKLA İLİŞKİLERE GİRİŞ
21. YY BECERİLERİ.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMI. PLAN Bir düşünceyi, bir işi ve tasarıyı sonuçlandırmak için önceden belirtilen hususların çizgi resim ve ya yazıyla gösterilmesidir.
Sunum transkripti:

MEDYA OKUR YAZARLIĞI ve Temel İlkeler

Medya Okur Yazarlığı “media literacy” -- “medya okuryazarlığı” büyük çeşitlilik gösteren yazılı ve yazılı olmayan farklı formlardaki (TV, video, sinema, reklamlar, internet vs.) iletilere erişim, onları çözümleme, eleştirel olarak değerlendirme, iletme ve üretme yeteneği olarak tanımlanmaktadır bireyin kitle iletişim araçlarından gelen sembolleri eleştirel olarak seyredip anlayabilme yeteneğini geliştirmeyi amaçlamaktadır Bu nedenle medya okuryazarlığında ve medya metinlerinin analizinde eleştirel düşünme becerileri çok önemli yere sahiptir. Evlere TV ve interneti sokmamak, gazete ve dergi aboneliklerini iptal ettirmek, radyo dinlememek, kitap okumamak, cep telefonu kullanmamak değildir. Medya araçları ve onların verdikleri mesajlara karşı bilinçlenmeyi, medyayı daha etkin kullanabilmenin yollarını öğrenmektir. Medya okuryazarlığı aynı zamanda demokratik toplumlarda vatandaşlar için vazgeçilemez bir beceridir. Sosyal adaletin sağlanması, düşünen vatandaş olabilme, uzlaşma ve demokratik katılımın sağlanmasında medya okuryazarlığı önemli bir işlevi yerine getirmektedir.

Temel İlkeler Medya okuryazarlığının temel ilkeleri herhangi bir medya mesajının çözümlenmesinde kullanılan kriterler ve bu kriterlerden oluşturulmuş sorulardır.

Temel İlkeler İlke 1: Tüm Medya Mesajları kurgudur Medya tarafından insanlara sunulan mesajlar; dikkatle seçilen, düzenlenen ve kurgulanan yapılardır. Medyada gördüğümüz ya da duyduğumuz mesajlar gerçeğin birebir yansıması değil, gerçeğin farklı boyutlarda düzenlenmiş son halidir. Her ne kadar medya ürünleri gerçek gibi görünse de bu mesajlar bir ekip tarafından yazılmış, resim ve görüntülerle desteklenmiş, bazı kelimeleri atılmıştır. (Yani yapılandırılmıştır.) Mesajlar yalnızca, mesajı üretenlerin sunduğu kadar görelebilir, işitilebilir ve ya okunabilir. Medya mesajlarının bilinçli bir çözümleme ve değerlendirme sürecinden geçirilmeden alındığında “gerçek” ile “kurgu” arasındaki ayrım gittikçe bulanıklaşacaktır (Şahin, 2011). Böylelikle medya kendi gerçeklik algısını oluşturmuş olacaktır. Medya mesajı algılanırken bunun bir «kurgu olduğu» gerçeği unutulmamalıdır.

Temel İlkeler İlke 2: Medya mesajları, medyanın kendi kuralları dâhilinde yaratıcı bir dil kullanılarak kurgulanmıştır Medya mesajlarını oluştururken kendine özgü bir dil kullanır. Mesajın hedefe ulaşmasını sağlamak ve dikkati çekebilmek için etkileyici yollar dener ve yaratıcı bir dil kullanır. Örneğin; korkuyu arttıran gerilim dolu bir müzik, kameranın samimiyeti ifade etmesi için yakınlaşması, daha anlamlı kılmak için büyük başlıklar izleyiciye yönelik etkinin artırılması için kullanılan bazı yöntemlerdir. Bir medya mesajı değerlendirilirken bu husus gözden kaçmamamalıdır.

Temel İlkeler İlke 3: Farklı insanlar aynı mesajı farklı şekillerde algılar Bir medya mesajını herkes farklı şekilde algılayıp yorumlayabilir Medya izleyicisi homojen değil aslında heterojendir – farklılıklarla doludur Kişinin bir medya mesajını nasıl algılayıp değerlendireceği; o kişinin bilişsel becerileri, sosyal çevresi, entelektüel altyapısı, cinsiyeti, medyayı kullanırken ne gibi beklentileri olduğu gibi faktörlere bağlıdır. Bu faktörler de kişiden kişiye değişmekte, hatta aynı kişide farklı zamanlarda değişiklik göstermektedir.

Temel İlkeler İlke 4: Medya mesajları, belli değer ve farklı bakış açıları içerir Medya mesajının içinde kurgulamayı yapan kişi ya da kurumların değer ve bakış açılarını içermesi kaçınılmazdır. Hedef alınan bireylere yönelik yaş, cinsiyet, yaşam biçimi, tutum ve davranışlar gibi unsurlar medya mesajının içine yerleştirilerek sunulur.

Temel İlkeler İlke 5: Medya mesajları, kâr ve/veya iktidar sağlamak amacıyla kurgulanır Medyanın politik ve ticari yönü daima vardır. Medya kuruluşları kâr amacına yönelik olarak çalışırlar. Üretilen medya içerikleri birer ticari meta gibi alınıp satılabilirler. Gazetelerin dizaynında, internet sayfalarında, TV program saatlerinin belirlenmesinde en önemli unsur reklamlardır. Medya izleyenlerine/ takipçilerine medya mesajının yanında ürünler de pazarlanır. Mesajın iletiminde ticari kaygı söz konusudur. Ayrıca medya toplumun düşüncelerini etkileyebilen politik bir güçtür. Algılatılmak istenen düşüncelerin geniş kitlelere aktarılmasında en etkili yollardan biri medya mesajlarıdır.