Otistik Çocuklar İçin Davranışsal Eğitim Programı (OÇİDEP)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yanlışsız Öğretim Yöntemleri
Advertisements

ABLLS Nicky Nükte Altıkulaç
ZİHİNSEL YETERSİZLİK VE EĞİTİMİ
Bilgi Yönetimi İnternete Dayalı Önlisans Programı TBD 21. Türkiye Bilişim Kurultayı, 6 Ekim 2004, Ankara Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi.
OTİZM (AUTISM).
Tam Öğrenme Modeli (Mastery Learning)
SOSYAL ÖYKÜ TEKNİĞİNİN AKILLI OYUNCAKLAR İLE ÖĞRETİMİNİN OTİZMLİ ÖĞRENCİLERİN SOSYAL BECERİLERİ ÜZERİNE ETKİSİ Meryem Demirkaya Necdet Karasu 2014, Eylül.
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Nedir?
İPUÇLARI VE KULLANIMI Hülya KAYGISIZ
“Çocuğunuzun Yaşam Kalitesini Yükseltin”
REHBERLİK DERS II.
Dil ve İletişim Becerilerinin Kazandırılması
TAM ÖĞRENME MODELİ Hazırlayan Güzide BAŞDAĞ Ankara 2003.
AİLE KATIMI YAKLAŞIMLARI
EGIT 450 Öğrenci Merkezli Eğitim
ZİHİNSEL ENGELLİ ÖĞRENCİLERE KAVRAM ÖĞRETİMİ
YANLIŞSIZ ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
SABİT BEKLEME SÜRELİ ÖĞRETİM
BEP HAZIRLAYACAK EKİBİN OLUŞTURULMASI
Öğretim Öğrenci gelişimini amaçlayan, öğrenmenin başlatılması, sürdürülmesi ve gerçekleştirilmesi için düzenlenen planlı etkinliklerden oluşan bir süreçtir.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Yüz yüze Akademik Danışmanlık Hizmetleri Öğrenme-öğretme süreçlerinin ve uygulamalarının öğretmen ve öğrencilerle bir arada yürütülmesi.
UZAKTAN EĞİTİMDE AKADEMİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK
Gözleyerek Öğrenme Kuramı
Durumlu Öğrenme (Situated Learning)
Patnos Rehberlik ve Araştırma Merkezi Özel Eğitim Hizmetleri Bölüm Başkanlığı KAYNAŞTIRMA BEP.
Erken Eğitim Şeyda Altuntaş
Dil Öğretimi Yöntem ve Teknikleri
UYGUN DAVRANIŞLARIN ARTIRILMASI
Sosyal Beceri Eğitimi.
Öğretim Görevlisi Özge ELİÇİN Uludağ Üniversitesi Üniversitesi
Zihin Engellilerin Eğitimi-2
KAVRAM ÖĞRETİMİNDE ÇALIŞMA YAPRAKLARININ KULLANILMASI
ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN ORTAÖĞRETİM KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİLERİNE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE YANLIŞSIZ ÖĞRETİM TEKNİKLERİNDE EŞZAMANLI İPUCUYLA SUNULAN.
SINIF YÖNETİMİ.
Otizmin nedenleri, belirtileri ve tanılama
ZEE 307 – OTİZM SPEKTRUM BOZUKLUĞU Arş. Gör. Ahmet FİDAN
SOSYAL YETERLİLİK VE SOSYAL BECERİLER
Destek Eğitim Odaları.
KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME UYGULAMALARI VE BEP SEMİNERİ
YANLIŞSIZ ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ Öğr. Gör. Fidan Özbey
Özel eğitim hizmetleri kurulu, özel eğitim değerlendirme kurul raporu doğrultusunda özel eğitime ihtiyacı olan bireyi uygun resmî okul veya kuruma yerleştirir.
BÖLÜM 10 AÇIK SALDIRGANLIK ve ÖRTÜK ANTİSOSYAL DAVRANIŞ.
Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Bireylerin Öğretimi Görsel Destekler
Gündem  Eşzamanlı İpucuyla Öğretim (EİÖ)  EİÖ’de karşılaşılan olası öğrenci tepkileri  EİÖ ile öğretilebilen davranışlar  EİÖ’nün basamakları 6/2/2016.
ZEE ZİHİN ENGELLİLERE BECERİ VE KAVRAM ÖĞRETİMİ 12. HAFTA: İPUCUNUN GİDEREK ARTTRILMASIYLA ÖĞRETİM.
BEP BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARI.
Öğretim Öğretim  Öğrenci gelişimini amaçlayan, öğrenmenin başlatılması, sürdürülmesi ve gerçekleştirilmesi için düzenlenen planlı etkinliklerden oluşan.
YAKUTİYE REHBERLİK ve ARAŞTIRMA MERKEZİ ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETMENİ
ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN ÇOCUKLAR Hazırlayanlar Özlem DÜLGER Şule BORDANACI.
KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARI
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
12. Ders Bilişsel becerilere hazırlık öğretimi
Ders 6 Doğrudan öğretim yöntemi
Ders 4 Kavram öğretiminde öğretim yöntemleri
Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret
İletişim insan etkileşiminin temelinde yer alan, deneyimlerin, duygu ve düşüncelerin, ihtiyaçların başka insanlarla paylaşılması süreci olarak tanımlanabilir.
Ders 5 Kavram öğretiminde öğretim yöntemleri
ZEE ZİHİN ENGELLİLERE BECERİ VE KAVRAM ÖĞRETİMİ
ÖĞRENMENİN AŞAMALARI Sezgin Kartal
DİL VE İLETİŞİM BECERİLERİ Dil ve İletişim Becerilerinin Kazandırılması... "Dil ve İletişim Becerilerinin Kazandırılması"— 11 Dil ve İletişim Becerilerinin.
Şiddetin Birey Üzerindeki Etkileri AD ve SOYAD: Yunus Emre Ataman Sınıf:9/E No:640 Ders: Sağlık Bilgisi ve Trafik Kültürü.
İletişim becerileri.
OSB’Lİ ÇOCUKLARIN EĞİTİMİNDE KULLANILAN YÖNTEMLER
Otistik Çocuklar İçin Davranışsal Eğitim Programı (OÇİDEP)
OSB’Lİ ÇOCUKLARIN EĞİTİMİNDE KULLANILAN YÖNTEMLER
OYUN BECERİLERİNİN ÖĞRETİMİ
UYGUN DAVRANIŞLARIN ARTIRILMASI
OSB’Lİ ÇOCUKLARIN EĞİTİMİNDE KULLANILAN YÖNTEMLER
REHBERLİK DERS II.
Sunum transkripti:

Otistik Çocuklar İçin Davranışsal Eğitim Programı (OÇİDEP)

Türkiye’de yoğun davranışsal eğitim sunan bir program olarak Otistik Çocuklar için Davranışsal Eğitim Programı (OÇİDEP) yürütülmektedir. Yoğun, kesintisiz ve bire-bir davranışsal eğitim sağlamayı amaçlayan OÇİDEP’te temel vurgu çocuğun yaratılan öğrenme ortamında eğitim, masa başında yanlışsız öğretim formatıyla bire-bir yürütülen ayrık denemelerden ve serbest oyunlardan oluşmaktadır.

OÇİDEP’in kapsamında, çocuğa kazandırılması hedeflenen farklı düzeylerdeki beceri grupları yer almaktadır. Öğretime eşleme, taklit, alıcı dil ve oyun becerileriyle başlanmaktadır. Çocuğun özelliklerine bağlı olarak ifade edici dil becerilerini geliştirmek amacıyla fırsat öğretimine ve/veya PECS’e yer verilmektedir. Ayrıca, her çocuğun mümkün olan ilk fırsatta oyun grubu, sosyal beceri grubu, yuva vb. akran etkileşimi olanaklarından yararlanması da hedeflenmektedir.

OÇİDEP, eve ve kuruma dayalı olmak üzere iki şekilde başlatılmıştır OÇİDEP, eve ve kuruma dayalı olmak üzere iki şekilde başlatılmıştır. Ancak, OÇİDEP tarzı programlar genellikle her çocuğun kendi evinde yürütülmektedir. Bu amaçla, en az üç eğitmenden ve bir danışmandan oluşan bir ev eğitim ekibi kurulması önerilmektedir. Eğitmenler, sıklıkla, ön eğitimden geçen uzman olmayanlardan ya da yarı uzmanlardan oluşmaktadır. Bu eğitmenlerin tüm eğitim çalışmalarını bir uzman danışmanlığında sürdürmeleri gerekmektedir.

Uzmanların otizm, uygulamalı davranış analizi ve yoğun davranışsal eğitim alanlarında bilgi ve deneyimlerinin olması büyük önem taşımaktadır. Eğitmenler ve danışmanlık yapan uzman haftalık danışma toplantılarında görüş alışverişinde bulunmakta ve birbirlerinin eğitimini gözleyerek değerlendirmektedir. Ayrıca, belirtilen ekip üyelerinin çalışmaları uygulamalı davranış analizi, otizm ve yoğun davranışsal eğitim alanlarında deneyimli kıdemli uzmanlar tarafından izlenmelidir (Lovaas, 2003).

OÇİDEP’in Özellikleri ve Yürütülmesi OÇİDEP, otistik çocuklar üzerindeki etkililiği bilimsel olarak desteklenmiş bir eğitim yaklaşımı olan yoğun davranışsal eğitime ilişkin bir Türkçe program olarak Kırcaali-İftar (2006) tarafından, Lovaas’a (2003) dayalı olarak geliştirilmiştir.

OÇİDEP temel ve orta düzey beceri gruplarından oluşmaktadır (Bakınız, Tablo 1). Temel taklit becerilerinin öğretimi üç aşamada yürütülmektedir: nesneli büyük kas becerilerinin taklidi, nesnesiz büyük kas becerilerinin taklidi ve küçük kas becerilerinin taklidi.

Temel eşleme becerilerinin öğretimi ise yedi aşamada yürütülmektedir: -üç boyutlu eş nesneleri eşleme, -iki boyutlu eş nesneleri eşleme, - renk eşleme, -şekil eşleme, -üç boyutlu nesnelerle iki boyutlu temsillerini eşleme, -aynı sınıftan eş olmayan nesneleri eşleme -üç boyutlu nesnelerle eş olmayan iki boyutlu temsillerini eşleme.

Ayrık Denemelerle Öğretim (ADÖ) OSB tanılı bireylere öncelikle karmaşık üst becerileri öğrenmeleri için gerekli olan önkoşul becerilerinin (taklit, eşleme, vb.) öğretimi yapılmaktadır. ADÖ, bu önkoşul becerilerinin ediniminde kullanılan en güçlü yöntemlerden bir tanesidir (Lovaas, 2003). Eşleme becerileri; özellikle sınıflama, sözel taklit, nesneleri adlandırma ve akademik gibi pek çok beceri için önkoşul niteliği taşımaktadır. Dolayısıyla, eğitim sürecinde öğretilmesi gereken öncelikli bir beceridir.

Deneme Yönerge İpucu Öğrenci tepkisi Tepkiye uygun sonuç (pekiştireç/geribildirim) Denemeler arası süre 3-6 saniyedir.

(a) çalışılacak ortam düzenlenmiştir, (b) materyaller hazırlanır, (c) öğrencinin dikkatini sağlamak amacıyla dikkat sağlayıcı ipucu (örneğin, Ahmet, hazır mısın?) sunularak, öğrenci sözel ya da sözel olmayan yollarla hazır olduğunu ifade edince sürekli pekiştirme tarifesi doğrultusunda sosyal pekiştireçlerle pekiştirilir.

d) beceri yönergesi (eşle) sunulur. e) öğrencinin bağımsız tepkide bulunmasına fırsat verilmeden tam fiziksel ipucu sunularak, öğrencinin doğru tepkide bulunması sağlanır. Öğretim oturumları boyunca öğrencinin gereksinimi doğrultusunda, anlık alınan kararlarla ipucu düzeyine ve yoğunluğuna karar verilir. (öğrencinin daha az ipucuyla beceriyi gerçekleştireceği düşünüldüğünde aşamalı olarak ipuçları silikleştirilir) (f) öğretim oturumlarında öğrenci ölçütü karşılayıncaya kadar, tüm doğru tepkileri (ipuçlu/ipuçsuz) yiyecek-içecek pekiştireçleriyle ve sosyal pekiştireçlerle sürekli pekiştirme tarifesi ile pekiştirilir. Yanlış tepkiler pekiştirilmeyerek, hata düzeltmesi yapılmıştır. Bu bağlamda, yanlış tepki durdurularak, göz kontağını kesilmiş ve beceri yönergesi yinelenmiştir. Doğru tepkiyi kesinleştirecek ipucu sunulup, ipuçlu doğru tepki sadece sosyal olarak pekiştirilmiştir. Herhangi bir tepki gelmediğinde de aynı süreç izlenmiştir, (g) denemeler arası süre üç-altı saniyedir, (h) veri kaydı yapılmıştır