Liderlik.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
Advertisements

Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
İl Sosyal Etüt ve Proje Müdürlüğü ERASMUS+ Gençlik KA3. Yapılandırılmış Diyalog.
Program Tasarım Modelleri
Ömer AKKAYA Nazmi GÖKÇE KATILIMCI LİDERLİK. KATILIMCI L İ DERL İ K (Participative leadership) Katılımcı liderlik, liderin yönetim yetkisini grup üyeleriyle.
SA Ğ LI Ğ IN GEL İŞ T İ R İ LMES İ VE İ L EYLEM PLANI.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
Liderlik.
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Tedarik Zincirinde Satın Alma ve Örgütsel İlişkiler
Üretim teknolojisi ve bilişim teknolojisindeki değişim
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM İÇİN ÖĞRETİM TASARIMI
ÖRGÜTSEL BAĞLILIK.
Eğitsel Rehberlik Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
Olgu Yönetimi Standartları
fiedler’ın durumsallık kuramı
Spor Psikolojisi Sporda Liderlik.
Program Tasarım Modelleri
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Üretim ve Üretim Yönetimi Temel Bilgileri
TUTUM VE ALGILAR.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
BEDEN EĞİTİMİNDE YÖNETİM VE ORGANİZASYON
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
İK MAKALESİ.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİK İLETİŞİM 1.
Öğretim İlke ve Yöntemleri
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
MAKALE ÖZET VE ÇEVİRİSİ
Dr. İLKER YAKIN & Dr. HASAN TINMAZ
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
PROGRAM DEĞERLENDİRME
SPORDA TEKNİK ve TAKTİK ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
ÖĞRENME STİLLERİ.
Geliştirme Genel Müdürlüğü
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
SPORDA TEKNİK ve TAKTİK ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
İŞLETMEDE ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRME (AR-GE) İŞLEVİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI 3. HAFTA FATMA MIZIKACI.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Filiz KUŞKAYA MUMCU Tülin HAŞLAMAN Yasemin KOÇAK USLUEL
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 1
KİŞİSEL REHBERLİK.
Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta V Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
E-TWINNING BİLGİLENDİRME SUNUSU
Spor Psikolojisi Psikolojik Beceri Antrenmanı.
Nitel Araştırmalar.
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
İnsan Kaynakları Yönetiminin
Geliştirme Genel Müdürlüğü
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
Öz, Akran ve Grup Değerlendirmeleri
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Paydaşlar, Yöneticiler ve Etik
Sunum transkripti:

Liderlik

Liderlik Barrow (1977)’e göre liderlik; Belirlenmiş hedeflere doğru bir bireyi ya da bir grubu etkilemenin davranışsal sürecidir (Barrow, 1977:232) Northouse (2012)’a göre liderlik; ortak amaca ulaşmak üzere bir grup insanı bireysel olarak etkileme sürecidir (Northouse, 2012:5) Yukl (2010)’a göre liderlik; paylaşılan hedeflerin başarılması için ne yapılması ve nasıl yapılması gerektiğini konusunda diğerlerini etkileme sürecidir (Yukl, 2010:8)

Liderlik Kuramları Özellikler Kuramı Davranış Kuramı Durumsallık-Olasılık Kuramı Dönüşümsel- Etkileşimsel Liderlik Yeni yaklaşımlar Karizmatik Liderlik Vizyoner Liderlik

Sporda Liderlik Araştırmaları Antrenör Normatif Karar Modeli (Chelladurai ve Haggerty, 1978) Arabulucu Liderlik Modeli (Smoll ve Smith, 1989) Çok Boyutlu Liderlik Modeli (Chelladurai, 1990) Etkili Antrenörlük Modeli (Horn, 2002)

Antrenör Normatif Karar Modeli (Chelladurai ve Haggerty, 1978) Vroom ve Yetton (1973)’nun Normatif Karar Modeli’ni temel alarak, Antrenör Normatif Karar Modeli (Normative Model of Decision Styles in Coaching)’ni geliştirmişlerdir

Normatif Karar Modeli Vroom ve Yetton (1973) 1. Kalite gerekli mi? 2. Kaliteli karar verebilmek için yeterli bilgi var mı? 3. Sorun yapılandırılmış mı? 4. Kararın uygulanması için astların kararı kabülü önemli mi? 5. Eğer kararı lider alacak olsaydı, astlar bu kararı büyük ölçüde kabul ederler miydi? 6. Bu sorunun çözümünde astlar örgütsel amaçları paylaşmakta mıdır? 7. Tercih edilmiş çözümler üzerinde astların çatışma ihtimali var mı? 8. Astlar, kaliteli karar alabilmek için yeterli bilgiye sahip mi?

Normatif Karar Modeli Vroom ve Yetton (1973) a) Otokratik I (Autocratic I ) : Lider, eldeki mevcut bilgisi ile sorunu kendi çözer ve kararı tek başına alır b) Otoriter II (Autocratic II ) : Lider grup üyelerinden bilgiyi elde ederek tek başına karar alır c) Danışmacı I (Consultative I ) : Lider grup içerisindeki tüm üyelerden bilgiyi teker teker toplar ve tek başına karar verir. d) Danışmacı II (Consultative II) : Lider grup üyeleri ile birlikte sorunu tartışır ancak kararı kendi verir e) Grup (Group) : Lider tüm grubun katılımıyla sorunu paylaşır, kendi kararını dayatmaz ve grup kararı alınmasını sağlar

Antrenör Normatif Karar Modeli (Chelladurai ve Haggerty, 1978)

Antrenör Normatif Karar Modeli (Chelladurai ve Haggerty, 1978) a) Otoriter Davranış : Son kararın antrenör tarafından verildiği davranış türünü ifade etmektedir. b) Katılımcı Davranış : Bu davranış türünde, antrenör sporcuları etkileyecek kararların alınması öncesinde grubun katılımını sağlar ve grup kararı alınır. c) Temsilci Yoluyla : Lider, örgütteki diğer üyelerin kendi kararlarını almalarına izin verir

Arabulucu Liderlik Modeli Smoll ve Smith (1989) Bandura (1969)’nın sosyal öğrenme kuramından hareketle Bilişsel-davranışsal model olan, Arabulucu Liderlik Modelini (Mediational Model of Leadership) Antrenörlerin davranışlarını, Sporcuların antrenörlerinden algıladıkları davranışı, Sporcuların değerlendirmelerini ve durumsal faktörleri

Arabulucu Liderlik Modeli Smool ve Smith (1989)

Arabulucu Liderlik Modeli Smoll ve Smith (1989) Sadece gençlere yönelik çalışmaların gerçekleştirilmesi nedeniyle eleştirilmiştir.

Sporda Çok Boyutlu Liderlik Modeli (Chelladurai, 1990,1993,2007) Fiedler (1967)’in durumsallık modeli, Evans (1970) ve House (1971)’un Yol-Amaç yaklaşımı, Osborne ve Hunt (1975)’ın Uyum-Tepki yaklaşımlarından yararlanılmıştır.

Sporda Çok Boyutlu Liderlik Modeli (Chelladurai, 1990,1993,2007)

Etkili Antrenörlük Modeli (Hoorn, 2002) Horn (2002) tarafından geliştirilen ve antrenörlerin davranışlarının doğrudan ve dolaylı nedenlerini açıklanabildiği etkili antrenör modeli, 3 ana noktada açıklanabilmektedir antrenörün davranışlarını belirleyen (öncelleyen) bazı etkenler sözkonusudur antrenörün antrenmanda ya da müsabakalardaki davranışları, sporcuların performanslarını ve davranışlarını doğrudan ve dolaylı olarak etkilemektedir antrenörlerin etkililiklerinin durumsal ve bireysel özelliklerden etkilenmesidir

Etkili Antrenörlük Modeli (Hoorn, 2002)

Sporda Liderliği Ölçme Araçları Danielson, Zelhart ve Drake (1975) tarafından geliştirilen Antrenör Davranışları Tanımlama Ölçeği (Coach Behavior Description Questionnaire-CBDQ), 8 alt boyutta toplanmış toplam 160 maddede’den oluşmaktadır. Smith, Smoll ve Hunt (1977) tarafından geliştirilen Antrenör Davranışı Değerlendirme Sistemi (Coach Behavior Assessment System-CBAS), 12 alt boyutta toplanmış toplam 12 maddeden oluşmaktadır. Chelladurai ve Saleh (1980) tarafından geliştirilen Spor için Liderlik Ölçeği (Leadership Scale for Sport-LSS), 5 alt boyutta toplanmış toplam 40 maddeden oluşan bir ölçektir. Kenow ve Wiliams (1992) tarafından geliştirilen Williams ve ark. (2003) tarafından güncellenen Antrenör Davranışı Ölçeği (Coach Behavior Questinnaire-CBQ) toplam 28 maddeden oluşan bir ölçektir. Amorose ve Horn (2000) tarafından geliştirilen Antrenör Geri Bildirim Ölçeği (Coaching Feedback Questinnaire-CFQ) ise toplam 16 maddeden oluşan bir ölçektir.

Spor için Liderlik Ölçeği (Chelladurai ve Saleh, 1980) 3 farklı versiyonu bulunmaktadır sporcunun antrenöründen beklediği liderlik davranışını belirttiği tercih versiyonu sporcun antrenörünün gösterdiği gerçek liderlik davranış türünü algılaması. antrenörün kendi liderlik davranışı betimlediği ve değerlendirdiği versiyon Ölçeğin her üç versiyonu da, Eğitim ve Öğretim, Demokratik Davranış, Otoriter Davranış, Sosyal Destek ve Ödüllendirici Davranış olmak üzere 5 alt boyut altında toplanmış 40 maddeden oluşmaktadır

Eğitim ve Öğretim sporcularının performanslarını geliştirmeyi hedefleyen, yaptırdıkları antrenmanlar ile sporcularının fiziksel potansiyellerini maksimale çıkarmaya çalışan, becerilerinin nasıl geliştirilebileceğini öğreten sporun teknik ve taktiklerini öğreten, takım üyelerinin koordineli hareket etmesini sağlayan antrenör davranışlarını temsil etmektedir.

Demokratik Davranış sporcuların grup hedeflerine, çalışma yöntemlerine, oyun taktiklerine ve stratejilerine ilişkin kararlara katılmalarına müsaade eden antrenör davranışlarını temsil etmektedir

Otoriter Davranış antrenörlerin bağımsız karar aldıkları ve otoritelerini hissettirdikleri davranışları temsil eder

Sosyal Destek takım üyeleri arasında sıcak ilişkiler kuran, olumlu grup atmosferi yaratan sporcularının sosyal ihtiyaçlarını karşılayan antrenör davranışları temsil eder.

Ödüllendirici davranış sporcusunun iyi performansının farkında olan ve sporcuyu ödüllendiren antrenör davranışlarını temsil eder