Nitel araştırma soruları sorma ve soru formu oluşturma

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Advertisements

Deneysel Yöntem BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan.
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
BAĞLAÇ. BAĞLAÇ  Eş görevli sözcükleri, söz öbeklerini, cümleleri birbirine bağlayan ya da çeşitli anlam ilgileri kuran sözcük veya söz öbekleridir. Başlıca.
AKIL (ZİHİN) HARİTASI.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
Nitel Görüşme Tekniği ve Temel Özellikleri. Nitel Görüşme: “Beceri, duyarlılık, yoğunlaşma, bireylerarası anlayış, öngörü, zihinsel uyanıklık ve disiplin.
S. R. Ranganathan ve Bilgi Hizmetlerinin Geleneksel İlkeleri
Literatür taramasının önemi  Daha önce neler yapıldığını çıkarmaya çalışmayan araştırmacılar alanlarında önemli katkı sağlama fırsatından yoksun kalırlar.
Paragraf Nedir? & Herhangi bir yazının bir satırbaşından öteki satırbaşına kadar olan bölümüdür. & Duygu, düşünce, istekleri anlatım tekniklerinden yararlanarak.
KENDİMİZİ TANIMAK MESLEKLERİ TANIMAK MESLEK SEÇİMİNİN ÖNEMİ SEÇMEK İSTEDİĞİM MESLEKLER HAKKINDA NERELERDEN BİLGİ ALABİLİRİM.
Dünya engelliler günü. Engelli Olmak Bir Engel Mi?
ZAMAN VE ÇATIŞMA YÖNETİMİ. ZAMAN YÖNETİMİ Zamanı Verimli Kullanmak Ufak zaman kazanımları Hatalı bir şeyi daha kuvvetli yapmanın bir faydası yoktur.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Sevgili 8.sınıf öğrencisi; Kendi yeteneklerin, ilgilerin, değerlerin hakkında bilgi sahibi olmak ve daha doğru lise tercihi yapabilmek için lütfen öncesinde.
2015 YGS ANALİZ KAMİL ÖZBAŞ Rehber Öğretmen YGS ANALİZİ (TÜRKÇE)  YGS’nin 40 soruluk Türkçe kısmında ağırlık; sözcük, cümle ve paragraf düzeyinde.
Araştırma ve Strateji BBY256 Bilgi Mimarisi.
GÖRÜŞ GELİŞTİRME TEKNİĞİ
Bireyi Tanıma Teknikleri I
MESLEĞE YÖNELTME SEMİNERİ
Metinlerin Sınıflandırması
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
Oyun, Sanal Dünya ve Simülasyonların Eğitimde Kullanımı
TELEFONDA İLETİŞİMDE ADAB-I MUAŞERET.
DENEYSEL YAKLAŞIM (Kullanıcı Testleri)
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
Proje Oluşturma ve Yönetimi Bilişim Teknolojileri Öğretmeni
İSTENEN DAVRANIŞLARIN DESTEKLENMESİ I
ULUSAL MESLEKİ BİLGİ SİSTEMİ
Değer eğitimi ve Değer Boyutlandırma
Öğretimin Uyarlanması
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
ÖRNEKLEME.
CESARETLENDİRME ve ÖVGÜ
YAŞAM BECERİLERİ -Öfke kontrolü -“Hayır” diyebilme -Israrlara karşı koyabilme -Kendini ortaya koyma -İletişim becerileri -Sorun çözme -Stresle başa.
Aile Atölyeleri Projesi
PEPE’NİN HİKAYESİ.
Buluş nedir?.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
TARTIŞMA YÖNTEMİ Hazırlayan:Yalçın ÇERMAN.
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
Etkili Öğretmen Kimdir?
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Eğitsel Rehberlik.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Tezin Olası Bölümleri.
NİTEL VERİLERİN ÇÖZÜMLENMESİ
B. ÇEŞİTLİ ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
SOSYAL PSİKOLOJİ 1. DERS.
7. SINIF 1. ÜNİTE Melek ve Ahiret İnancı.
ZAMİRLER(ADILLAR) 6.SINIF.
HZ. MUHAMMED VE AİLE HAYATI
Ders İçeriği Nicel araştırma adımları
Nitel Araştırmalar.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
2. HAFTA BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAKLAŞIMLARI
Nitel Araştırma Süreçleri ve Sorunsal Oluşturma
Sunum transkripti:

Nitel araştırma soruları sorma ve soru formu oluşturma

Açık uçlu sorular sormak Kapalı uçlu sorulara örnekler: “Saçlarınız siyah, kahverengi ya da kırmızı mı?” [Seçenekler verilmiş] “Bilişim sistemleri ile ilgileniyor musunuz?” [Seçim ima edilmiş: evet/hayır]

Açık uçlu sorular sormak Açık uçlu sorulara örnekler “Saçlarınız ne renk?” “İlgi duyduğunuz alanlardan biraz bahsedebilir misiniz?” Açık uçlu sorularda kullanılacak soru sözcükleri: Ne? Nerede? Kim? Ne zaman? Nasıl? Neden/Niçin? (sınırlı olarak kullanılmalıdır çünkü neden sorusu “doğru” bir cevabın olduğunu ima edebilir

Yönlendirici sorulardan kaçınmak İnsanların kendi görüşlerini, değerlerini, deneyimlerini kendi istediği biçimde ifade etmesine izin verin. Yönlendirici sorular, sorulan soruya verilebilecek doğru bir cevabın bulunduğunu ya da verilecek bir cevabın diğerlerine oranla daha doğru olduğunu ima eden sorulardır.

Yönlendirici sorulardan kaçınmak Örnek: “Okuldan atılacağınızı öğrendiğiniz zaman ne gibi korkular hissettiniz?” “Bu durumu önlemek için ne gibi adımlar attınız?” “Hastanede gördüğünüz tedavi ne kadar iyiydi?” Aynı soruların yönlendirme olmadan sorulması: “Okuldan atıldığınızı öğrendiğiniz zaman neler hissettiniz?” “Durumu öğrendikten sonra ne(ler) yaptınız?” “Hastanede gördüğünüz tedavi hakkında neler düşünüyorsunuz?”

SORU TİPLERİ 1.Tanıtıcı sorular: Bu tip sorular katılımcının spontane olarak kendisi ve hayatı hakkında geniş cevaplar vermesine olanak sağlayan sorulardır. Örneğin: Araştırma konunuz ne olursa olsun “Kendizi biraz tanıtabilir misiniz” gibi bir soru ile başlamak hem size hem de katılımcıyı görüşme sürecine ısındırır. Benzer biçimde çalışmanın genel amacını yansıtan sorular da burada uygun olacaktır. “Okulda böyle bir durum olduğunu öğrendiğiniz zaman neler hissettiniz?”

SORU TİPLERİ 2. Takip soruları: Eğer görüşmeci sabırlı, meraklı, devamlı ve eleştirel bir tavır takınırsa, görüşmeci büyük olasılıkla cevaplarını oldukça geniş bir çerçevede sizing istediğiniz biçimde verecektir. Hiç bir zaman aceleci olup sorudan soruya atlamayın. Katılımcının sözünün bittiğine siz değil kendisi karar versin. Her sorudan sonra makul bir sure beklemeyi tercih edin. Böylelikle katılımcı kendini konuşma konusunda daha özgür hissedecektir. Katılımcının konuşmalarında “kırmızı ışık” kelimelerini iyi seçin. Her ne zaman bu kelimeleri yakalarsanız hemen ardından “bu konuyu biraz daha açıklayabilir misiniz” tarzında takip soruları sorun. Görüşmeyi deşifre ederken üzülmek yerine hemen konuyu açın ve genişletin. Bu durumda katılımcı da söylediklerinin önemsendiğini düşünecektir.

3. Sondaj Soruları: Burada görüşmeci verilen cevabın peşine düşer ve daha derinlemesine bilgi edinmeye çalışır. “Bu konuda biraz daha konuşabilir misiniz?” “Peki daha sonra herhangi bir şey yaptınız mı?” “Size bu konuda yardımcı olan oldu mu?”

SORU TİPLERİ 4. Özelleştirici sorular: Görüşmeci bazen bir konuyu en ince ayrıntısına kadar öğrenmek isteyebilir. Hatta bu nicel veriler dahi olabilir. “Bu durumla karşılaştığınızda kaç yaşındaydınız?” “Okula ilk gittiğiniz günü hatırlıyor musunuz?”

SORU TİPLERİ 5. Doğrudan sorular: Bu tip sorular genellikle evet/hayır ya da kısa cevaplar üreten sorulardır. Bu tip sorular katılımcının kendini uzun uzun ifade etmesinden sonra belli bir durumu onaylayıp onaylamadığı, ya da eksik kaldığını düşündüğünüz, anlamadığınız bir noktayı onaylamak için sorulabilecek sorulardır. (Örneğin: Babanız burada olsa ona aynı şeyi yeniden söyler miydiniz? Sizce öğretmeniniz o davranışında haklı mıydı?”)

SORU TİPLERİ 6. Dolaylı sorular: Burada genellikle katılımcının yansıtma tekniği ile cevap verebileceği sorular sorulur. Örneğin: O öğretmenin yerinde siz olsaydınız nası davranırdınız? Bu tip sorular eğer çok gerekli değilse kullanılmamalıdır. Çünkü nitel bir araştırmanın asıl ilgilendiği kişilerin kendi deneyimleridir.

SORU TİPLERİ 7. Yapılandırıcı Sorular: Görüşmeci görüşme sürecinden ve bir konunun ne zaman kapatılması gerektiğinden sorumludur. Görüşülen kişi eğer kendini tekrar etmeye başlamışsa orada araya girerek “özür dilerim size yeni bir konu hakkında sorular sormak istiyorum” diyerek müdahalede bulunmalıdır.

SORU TİPLERİ 8. Sessizlik: Sessiz kalmak kimi zaman bir soru anlamına gelebilir. Katılımcıya sık sık sorduğunuz sorular üzerinde (Özellikle geçmişe ait ise) düşünmesine fırsat vermek için bekleyin.

SORU TİPLERİ 9. Yorumlayıcı Sorular: Görüşme esnasında yorumlama, katılımcının söylediklerini kendi cümlelerinizle yeniden ifade etmektir. Örneğin: “Anladığım kadarıyla okulda başınızdan geçen bu olay size çok fazla etkilememiş”. Katılımcının söylediklerini ona geri yansıtmanız hem ona düşünmesi için zaman verecek hem de ne söylediğini duymuş olacaktır. Aynı zamanda katılımcı görüşmecinin onu dinlediğinden de emin olacktır.