NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Psikolojinin Konuları
Advertisements

T.C SAĞLIK BAKANLIĞI ÇAYELİ DEVLET HASTANESİ HASTA HAKLARI BİRİMİ
İZMİR YÜKSEK TEKNOLOJİ ENSTİTÜSÜ
ERGANİ DEVLET HASTANESİ EĞİTİM BİRİMİ
Halkla İlişkiler Sıtkı ASLANHAN.
ENVAR KOLEJİ.
DİNLEME KONUŞMA VE ELEŞTRİ ADABI
EMPATİ.
HASTA VE YAKINLARI İLE İLETİŞİM
Empati – Sempati Empatik Dinleme MDBS 116 KİŞLERARASI İLETİŞİM
Hasta Memnuniyeti-İletişim
SINIF YÖNETİMİ ÇOCUK EĞİTİMİ “ÇOCUĞUN RUHSAL GELİŞİMİ”
Çağdaş Bilimler Merkezi Dershanesi
Empati – Sempati Empatik Dinleme MDBS 116 KİŞLERARASI İLETİŞİM
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM -2-
DUYGU KUMBARAMDA DOSTLUK BİRİKİYOR!
Empati – Sempati Empatik Dinleme İLET 322 KİŞLERARASI İLETİŞİM
Empati – Sempati Empatik Dinleme COMM 322 KİŞLERARASI İLETİŞİM
ETKİLİ İLETİŞİM ve EMPATİ Hazırlayan: Psk. Sezgi Gümüş
İletişim ve Empati.
EMPATİ NEDİR?.
Empati – Sempati Empatik Dinleme MDBS 116 KİŞLERARASI İLETİŞİM
KONUŞMA HALKASI.
ETKİLİ İLETİŞİM.
İLETİŞİM BECERİLERİ.
EMPATİ KURMA.
Kişilerarası iletişim çatışmaları
MİDYAT ANADOLU LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
Didim Akbük Sağlık Eğitim Merkezi
Pozitif psikoloji İletişim becerileri.
EMPATİ ve ETKİLİ DİNLEME
SEMPATİ.
BAŞKALARINI TANIMA VE EMPATİ
İLETİŞİM BECERİLERİNE GİRİŞ
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
EMPATİ.
Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN
DİĞERGAMLIK AYŞEGÜL ŞULE KARAR.
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
EMPATİ.
Bir kişinin kendisini karşısındaki kişinin yerine koyarak olaylara onun bakış açısıyla bakması, o kişinin duygularını ve düşüncelerini doğru olarak anlaması,
2. BASAMAK Başkalarını Tanıma ve Empati
YETENEK VE İLGİ ALANLARI.
İLETİŞİM BECERİLERİ Ünite 2 EMPATİ Ünite 5
ÇATIŞMA ÇÖZME.
SOSYAL BİLGİLER ÖĞRENİYORUM
TERAPİSTİN ROLÜ Prof Dr Süheyla ÜNAL.
EMPATİNİN TANIMI VE TARİHÇESİ
DAVRANIŞÇILAR.
Duyuşsal Alan.
EMPATİK İLETİŞİM Bireyler arası ilişkilerde gönderilen iletilerin duygusal yönü ve içeriği ile algılanması ve anlaşılması.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİK İLETİŞİM 1.
OYUN Halime Helin YILMAZ Hazal Ekşi.
1/14 ÜNİTE-1 Psikoloji Bilimini Tanıyalım. 2/14 Psikoloji Nedir? (Etimolojik tanım) Psikoloji kavramı, “psyche” (ruh, nefes, zihin) ve “logos” (bilgi)
GELİŞİM VE ÖĞRENME PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ.
KİŞİLİK GELİŞİMİ PSİKOANALİTİK KURAM.
EMPATİK İLETİŞİM 1.
EMPATİ HAZIRLAYAN: Efe Demir BOZKURT OKULU: Özel Antakya Ata Koleji
Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİ-YARDIM ETME PROSOSYAL DAVRANIŞ
İ L E T İ Ş İ M ve E M P A T İ.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİ-YARDIM ETME PROSOSYAL DAVRANIŞ
EMPATİK İLETİŞİM.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SEMPATİ. Eroğlu, Feyzullah, 1996, Davranış Bilimleri, Beta Yayıncılık, Syf.159 Sempati, karşımızdaki kişiyle duygu ve düşünce bakımından tam bir örtüşme.
Bir kişinin kendisini karşısındaki kişinin yerine koyarak olaylara onun bakış açısıyla bakması, o kişinin duygularını ve düşüncelerini doğru olarak anlaması,
Sunum transkripti:

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ iletişim becerileri Empati NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu ubyo.nisantasi.edu.tr

Empati (Eşduyum, Duygudaşlık) Duyusal ya da kurgusal bir varlık tarafından yaşanan duyguları tanıma yeterliliğidir. Kökeni: İngilizce empathy içinde duyma & Eski Yunanca én iç + páthos his, duygu; Empati tarihte ilk olarak Aristo‟nun Rhetoric adlı eserinde yer almıştır ancak terim olarak psikoloji literatüründe ise empati kavramı ilk defa 1897‟de Lipps tarafından kullanılmıştır. Empati kelimesinin ilk kullanımı, güzel sanatlardaki estetik yaşantıyı ifade etmektedir Türk Dil Kurumu’na göre empati “Kişinin kendisini başka bir bilincin yerine koyarak söz konusu bilincin duygularını, isteklerini ve düşüncelerini, denemeksizin anlayabilmesi becerisi” olarak tanımlanır. Türkçesi özdeşleyim, eşduyum veya duygudaşlık olarak belirlenmiştir; Psikolog Carl Rogers (1902-1987)’a göre: “Bir kişinin kendisini karşısındaki kişinin yerine koyarak olaylara onun bakış açısıyla bakması, o kişinin duygularını ve düşüncelerini doğru olarak anlaması, hissetmesi ve durumu ona iletmesi sürecine “empati” adı verilir”; NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

Empati (Eşduyum, Duygudaşlık) Alman fenomenolog Edith Stein’a göre, empati kurma kolaylaştırılabilir, engellenebilir veya kısıtlanabilir; ancak olması için zorlanamaz; Stein’a göre empatiyi eşsiz yapan şey, tesadüfen olması, dolaylı olması ve önceden hesaplanamamasıdır, empati öğretilemez; Kendinin farkında olma, başkaları için yargılayıcı olmayan olumlu düşünme, iyi dinleme becerileri ve kendine güvenme gibi tutum ve davranışların arttırılması, empatik olmayı isteyen kişilerin gelişiminde önemlidir; Empati iki ana bileşene ayrılabilir-Duyuşsal (Duygusal) Empati ve Bilişsel Empati Duyuşsal Empati: Başkalarının duygusal durumlarına uygun duygularla yanıt verebilme kapasitesidir; Bilişsel Empati: Başkalarının bakış açısı ya da ruhsal durumunu anlama kapasitesidir; NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

Empati (Eşduyum, Duygudaşlık) Empati-Sempati Farkı: Empati-Karşımızdakinin duygu ve düşüncelerini anlamak; Sempati-Karşımızdakinin sahip olduğu duygu ve düşüncelere taraf olmak. Empati becerisinin tam olarak gerçekleşmesinin üç kuralı vardır: Bir insanın kendisini karşısındaki kişinin yerine koyarak, olaylara onun bakış açısıyla bakması, Karşıdaki insanın duygu ve düşüncelerini doğru olarak anlaması ve hissetmesi, O kişiyi anladığının ona ifade edilmesidir. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

Empati (Eşduyum, Duygudaşlık) Empati kurmanın yardım etme davranışına nasıl dönüştüğü hakkında başlıca iki kuramsal açıklama vardır: Bunlardan birincisine göre, sıkıntı içinde bulunan kişi ile empati kuran kişi, karşısındakinin durumunu anladığı için sıkıntıyı gidermek yani kendisini rahatlatmak için o kişiye yardımda bulunur; İkinci açıklama: Sıkıntıda bulunan kişi ile empati kurarak onun durumundan haberdar olan kişi, diğergam bir davranışta bulunarak, sıkıntıdaki kişiyi rahatlatmak amacıyla ona yardım eder. Yukarıdaki açıklamaların birincisine göre, yardım davranışının temelinde egoist bir güdü, ikincisine göre ise diğergam (altruistic) bir güdü bulunmaktadır; Empati sadece kendisiyle empati kurulana yararı olan bir etkinlik değildir; Empati, empatiyi kuran kişi için de önemlidir. Empatik becerileri ve eğilimleri yüksek olan, bu yüzden de diğer insanlara yardım eden kişilerin, çevreleri tarafından sevilme ihtimalleri artar; NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

Empati (Eşduyum, Duygudaşlık) Bell ve Hall (1954) yaptıkları araştırmada, liderlik özelliğine sahip kişilerin empati kurma becerilerinin yüksek olduğu belirlenmiştir; Bir araştırmada, piyano ve keman çalan gençlerin empatik becerileri ve kendilerine yönelik saygı düzeyleri, müzikle uğraşmayan gençlerinkine oranla daha yüksek bulunmuştur; Yine benzeri bir araştırmada, kedi köpek gibi evcil hayvanların beslendiği evlerdeki çocukların empatik becerileri (bilişsel ve duygusal rol alma becerileri), evcil hayvan beslenmeyen evlerdeki çocukların empatik becerilerinden daha yüksek bulunmuştur; Bir araştırmaya göre, meraklarına anne ve babalarından karşılık bulan çocuklar, yetişkin olduklarında, aynı ortamda yetişmeyenlere oranla daha yüksek empatik ilgiye sahip olmaktadırlar; NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

Empati (Eşduyum, Duygudaşlık) Aşamalı Empati Sınıflaması: Onlar Basamağı-Sorunu dinleyen kişi, sorun sahibine öyle bir geri bildirim verir ki, bu geri bildirim, o ortamda bulunmayan üçüncü şahısların (toplumun) görüşlerini dile getirmektedir. Bu basamakta tepki veren kişi, birtakım genellemeler yapar, atasözleri kullanır; Ben Basamağı-Bu basamakta empatik tepki veren kişi, benmerkezcidir; kendisine sorununu anlatan kişinin duygu ve düşüncelerine eğilmek yerine, sorunun sahibini eleştirir, ona akıl verir; bazende kişiyi kendi sorunlarıyla başbaşa bırakıp kendinden söz etmeye başlar; Sen Basamağı-Bu basamakta empatik tepki veren bir kişi, kendisine sorununu ileten kişini rolüne girer, olaylara o kişinin bakış açısıyla bakar. Yani kendisine iletilen sorun karşısında, toplumun ya da kendisinin düşüncelerini dile getirmez, doğrudan doğruya karşısındaki kişinin duyguları ve düşünceleri üzerinde odaklaşarak, o kişinin ne düşündüğünü ve hissettiğini anlamaya çalışır. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © kaynaklar NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©