ULUSLARARASI SOSYAL POLİTİKA

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Prof.Dr.Erdal BEŞER ADÜ Tıp Fakültesi ADÜ SEM Müdürü
Advertisements

Bakanlık Düzeyinde Rehberlik Örgütü (Milli Eğitim Bakanı)
İŞ KANUNUNDA ÜÇLÜ DANIŞMA KURULU VE EKONOMİK SOSYAL KONSEY AYŞE KÜÇÜK ZİYA AK MEHMET ÜSTBAŞ
Millî Eğitim Bakanlığı Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü
GENEL OLARAK ÜNİVERSİTE TEŞKİLATI
AB HUKUKU DOÇ. DR. MUSTAFA ÇEKER.
MMO ÖRGÜT KURULUŞ GÖREV VE YETKİ YÖNETMELİĞİ ŞUBE ÖRGÜTÜ Şube Genel Kurulu, Şube Yönetim Kurulu, Şube Danışma Kurulu, İl/ilçe Temsilcilikleri, Mesleki.
TTB-UDEK Çalışma Grupları Dr. Raşit Tükel TTB-Uzmanlık Dernekleri Eşgüdüm Kurulu 30 Kasım 2007 / İstanbul.
GÜMRÜK KIYMETİ TEKNİK KOMİTESİ Ek:II. 1. Bu Anlaşmanın 18 inci Maddesine göre, teknik düzeyde yorum ve uygulama birliği sağlamak amacıyla Gümrük İşbirliği.
ILO Çokuluslu Şirketler ve Sosyal Politikaya ilişkin İlkeler Üçlü Bildirgesi.
OKUL AİLE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ & OKUL-AİLE BİRLİĞİ.
REHBERLİK HİZMETLERİNİN ÖRGÜTLENMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
EKONOMİK İŞBİRLİĞİ VE KALKINMA TEŞKİLATI (OECD)
Milletler Arası Kuruluşlar ve Türkiye
AVRUPA BİRLİĞİNDE ÜYELİK
SOSYAL GÜVENLİKTE KURUMSAL YAPI
Kooperatifler ve 2012 Birleşmiş Milletler Uluslararası Kooperatif Yılı Simel Eşim Uluslararası Çalışma Örgütü Kooperatif Bölüm Şefi.
15 Ekim 2012 Afyonkarahisar ENGELLİLERİN HAKLARINA İLİŞKİN SÖZLEŞMENİN UYGULANMASININ TEŞVİK EDİLMESİ VE İZLENMESİNE İLİŞKİN ULUSLARARASI VE ULUSAL MEKANİZMALAR.
OKUL GELİŞİMİ YÖNETİM EKİBİ (OGYE) TOPLANTISI
İşçi Sağlığı ve Güvenliğinde Sosyal Diyalog Doç. Dr. Mücahit EĞRİ İnönü Ün. Tıp Fak. Halk Sağlığı Ana Bilim Dalı.
Avrupa Birliği Ekonomisi Tezsiz Yüksek Lisans Programı
İnsan Hakları Nedir? İnsan hakları, olmadığı koşulda, kişilerin insan olarak onurlarıyla yaşabilmelerinin mümkün olmadığı temel ilkelerdir. İnsan hakları.
SENDİKALARIN ENDÜSTRİYEL DEMOKRASİYE KATKISI VE SENDİKA İÇİ DEMOKRASİ
Avrupa Birliğinin Kurumları
İş Hukuku Yrd. Doç. Dr. Alptekin AKTALAY
Özlem Keçim.
BİRLEŞMİŞ MİLLETLER (United Nations)
Uluslararası Sistem Çocuk Hakları Hukuku.
ULUSAL VE ULUSLARARASI KURULUŞLAR
İŞLETMELERDE ÇALIŞANLARIN BİLGİLENDİRİLMESİ VE DANIŞMA SÜRECİNİN İŞLETİLMESİ AB 15’TEKİ UYGULAMALAR Ek b.
TUNCAY ÖZOĞLU. AVRUPA BİRLİĞİ ORGANLARI  Avrupa Parlamentosu, AB kurumları içinde doğrudan halk tarafından seçilen organdır.  AB üyesi ülkelerin vatandaşları.
MİLLETLER CEMİYETİ (CEMİYET-İ AKVAM).
Toplu pazarlık gücü.
İNSAN HAKLARI İNSAN HAKLARI.
AVRUPA BİRLİĞİ KURUMLARI
Yönetim Kurulu Toplantısı 16 Aralık 2009 MEBGEP FAALİYETLERİNİN UYGULAMAYA YÖNELİK İLERLEMELERİ Yönetim Kurulu Toplantısı 16 Aralık 2009 MEBGEP FAALİYETLERİNİN.
1 T.C. GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI ESNAF VE SANATKÂRLAR GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 14 Ocak 2016.
2. Hafta sorusu: Lizbon Anlaşması AB’nin kurumsal yapısında nasıl bir değişikliğe neden olmuştur. AB Lizbon anlaşması sonrası Demokratik bir yapıya kavuşmuş.
2. Ders Sendika Kavramı, Kuruluş, Organlar Yönetici Güvencesi
(International Labour Organization) (Uluslararası Çalışma Örgütü) (World Health Organization) (Dünya Sağlık Örgütü) (United Nations Environment Programme)
AB KURUMLARI VE KARAR ALMA YÖNTEMLERİ Avrupa Birliği Maliyesi Sakarya Üniversitesi/SBF-Maliye Yrd. Doç. Dr. Harun KILIÇASLAN.
TOPLU İŞ HUKUKU SENDİKA İŞYERİ TEMSİLCİĞİ
Coğrafya Performans Ödevi
Çocuk Hakları Konusunda Türkiye'de Yapılan Çalışmalar.
E Ş ME İ LÇE M İ LL İ E Ğİ T İ M MÜDÜRLÜ Ğ Ü İŞ YER İ SA Ğ LIK GÜVENL İ K BÜROSU.
TOPLU İŞ MÜZAKERELERİNİN ÖNCELİKLERİ Mato Lalić. MAAŞ POLİTİKASININ YÜRÜRÜRLÜĞE KONULMASI -Çalışanlar daha iyi bilgilendirilmesi: maaş değişiklikleri.
Yrd Doç Dr Turhan ŞALVA İş Sağlığı ve Güvenliği
IOSCO (International Organization of Securities Commissions)
PROJE SOSYAL DİYALOG KOMİTESİ TOPLANTISI GÜNDEMİ (1)
10. Yılında Bologna Süreci Uygulamaları
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
AB Birliği Kurumları Avrupa Parlamentosu (Yasamaya Yardım, Komisyon ve Konsey’in Denetimi, Bütçenin Görüşülmesi) Avrupa Komisyonu (Yürütme ve Yasamanın.
İnsan Hakları Nedir? İnsan hakları, olmadığı koşulda, kişilerin insan olarak onurlarıyla yaşabilmelerinin mümkün olmadığı temel ilkelerdir. İnsan hakları.
1.Uluslar Arası Kooperatifler birliği 2- Uluslar Arası Çalışma Örgütü
Toplu pazarlık.
IATA VE ICAO.
KALİTE GÜVENCESİ SİSTEMİ MEVZUATI
BİRLEŞMİŞ MİLLETLER
GÜVENLİK KONSEYİ (BM Antlaşması, m. 23 vd.)
AETR KONVANSİYONU
ULUSLARARASI SOSYAL POLİTİKA
OTP karar alma süreci Ortak Piyasa Düzeni (OPD) Gerekliliklerine
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
DÜZGÜN İŞ (DECENT WORK)
ÜNİVERSİTE ORGANLARI Öğr. Gör
ULUSLARARASI SOSYAL POLİTİKA
İKİ SAVAŞ ARASI DÜNYA VE MİLLETLER CEMİYETİ
Sunum transkripti:

ULUSLARARASI SOSYAL POLİTİKA Doç.Dr.Mehmet M.ÖZAYDIN Gazi Üniversitesi Öğretim Üyesi 2014/2015 BAHAR DÖNEMİ

ILO KURULUŞ AMAÇLARI İlk yıllarda; Sınıf mücadelesi ve ideolojisinden çok insancıl ve reformist bir yaklaşımla çalışanların durumunu iyileştirmek Çalışma koşullarını birbirine yaklaştırarak ülkeler arasındaki rekabeti denkleştirmek ve sorunları azaltmak

ILO KURULUŞ AMAÇLARI Günümüzde geliştirilmiş amaçlar; İnsan haklarını koruma Dünya barışı arayışı Sosyal adaletin gerçekleştirilmesi İnsanın ekonomiye üstünlüğünün doğrulanması

ILO Üyeliği Nasıl kazanıldı? 1.Kasım.1945’de ILO Birleşmiş Milletlere bağlı bir ihtisas kuruluşu olarak tanımlandı. Bu tarihte Birleşmiş Milletlere üye olan ülkeler aynı zamanda ILO üyeliğini de kazanmış oldu. Birleşmiş Milletler (Milletler Cemiyeti) üyesi olarak ILO Anayasasından doğan yükümlülükleri kabul etme ILO Konferansında 2/3 oy çokluğu ile üyeliğe kabul edilme Türkiye 1932 yılında Milletler Cemiyetine üye olarak ILO üyeliğini de kazanmış oldu. Filadelfiya Bildirgesini de 1946 yılında onaylamıştır.

Üçlü Yapı Sadece devlet temsilcilerinin değil, çalışanların ve işverenlerin temsilcilerinin de tüm karar mekanizmalarına dahil olduğu çalışma sistemidir. Bu yapı ulusüstü bir kurum olarak sadece ILO’da geçerli olan bir yapıdır Her üye ülke 2 hükümet, 1 işçi ve 1 işveren temsilcisiyle temsil edilir Küçük istisnalar dışında tüm organlarda üçlü yapı görülmektedir

Neden Üçlü Yapı? Çalışma hayatındaki sorunların çözümlenmesinin ancak tüm tarafların katılımı ile oluşan bir yapıda gerçekleşebilmesi Kararların çözüm etkinliğini artırmak (sözleşme ve tavsiyeler düzeyinde) İşçi ve işverenlere sorumluluk yükleyerek güvenlerinin kazanılması ve çalışma barışının bu yolla temin edilmesi Dünya barışına kaynaklık eden, daha geniş sosyal adalet sağlama ihtiyacı

ULUSLARARASI ÇALIŞMA ÖRGÜTÜ (ILO) Merkez Bina Cenevre-İsviçre

ILO ANAYASAL ORGANLAR ILO üç temel anayasal organ tarafından yönetilmektedir. Uluslararası Çalışma Konferansı Yönetim Konseyi Uluslararası Çalışma Ofisi (Bürosu)

Uluslararası Çalışma Konferansı Örgütün en üst karar organıdır. Sorunların tartışıldığı ve karara bağlandığı kurumdur. Üye ülkelerin tüm delegelerinin katılımı ile yılda bir kez toplanır. Her yıl Haziran ayının ilk üç haftası boyunca ILO merkezi Cenevre’de toplanır. Her ülke delegasyonu iki hükümet bir işçi ve bir de işveren sendikası temsilcisi ile temsil edilir. (Nüfus ya da gelişmişlik sınırı yoktur) Oy hakkı olmayan teknik danışmanlar da konferansa katılabilir. Her konu için teknik danışman sayısı ikidir. Kadınlarla ilgili tarışmalarda en az bir teknik danışman kadın olmalıdır.

Uluslararası Çalışma Konferansı Ulus devlet sistemine göre bir temsil sistemine sahiptir. Konferansa katılan üyeler bağımsız olarak oy kullanırlar ve görüş bildirirler. İşçi ve işveren kesimini temsilen en çok temsil yeteneğine sahip sendikalar seçilir. (bu seçimin hükümetlerce yapılması eleştiri konusudur) Sözleşme ve tavsiyelerin tartışılarak kabul edildiği yerdir. Konferansı bir başkan ve üç başkan yardımcısı yönetir.

Uluslararası Çalışma Konferansının Görevleri Uluslararası sosyal politikanın standartlarını belirler Çalışma yaşamına ilişkin sorunları tartışır Uluslararası sözleşme ve tavsiyeleri kabul eder Yönetim konseyini seçer ve izler Anayasal değişiklikleri görüşür ve kabul eder Devletlerin örgüt üyeliğine katılmasını veya reddine karar verir Örgütün bütçesini kabul eder Büronun hazırladığı raporları görüşür Geçmiş yılın çalışmalarını ve gelecek yılın planlarını inceler

Yönetim Konseyi Örgütün yürütme(icra) kuruluşudur Üç yıllık görev süresi için konferans tarafından seçilir 56 asil (28 hükümet, 14 işçi ve 14 işveren) ve 66 yedek (28 hükümet, 19 işçi ve 19 işveren) üyeden oluşur 10 Asil hükümet temsilcisi seçimsiz nitelikteki üyelerden oluşur. (ABD, Çin, İngiltere, Japonya, Almanya, Rusya, Fransa, İtalya, Hindistan, Brezilya) Diğer 18 üye ise konferansın seçim yaptığı dönemde üç yıl için seçilir 1986 yılında yapılan değişiklik 2/3 oy oranında kabul edilmediği için yürürlüğe giremedi. Bu düzenleme üye sayısını 112’ye çıkarıyor ve bölgesel temsil öngörüyordu.

Yönetim Konseyinin Görevleri Örgütüm tüm etkinliklerinin eşgüdümünü sağlar Konferansların gündemini belirler Kurulan uzmanlık komisyonlarının üyelerini atar Teknik işbirliği politikasını belirler, çeşitli programların yürütülmesini sağlar Kabulden önce bütçeyi inceler Büronun genel müdürünü atar Büronun çalışmalarını yönetir ve çalışma programlarını belirler

Uluslararası Çalışma Bürosu Örgütün sürekli sekreteryasıdır Sözleşme ve tavsiyelerin teknik hazırlığını yapar Onaylanan sözleşme ve tavsiyelerin uygulanmasını izler Örgütün belgeleme merkezidir Örgütün araştırma ve düşünce laboratuarıdır Burs, staj ve toplantıları düzenler Hükümetlere sözleşmelerle uyumlu yasal düzenlemeler konusunda teknik destek sağlar Merkezi Cenevre’de bulunan Uluslararası Sosyal Araştırmalar Enstitüsü ve merkezi Torino’da bulunan Uluslararası Mesleki Teknik Eğitim Merkezi gibi iki alt birimi mevcuttur

SÖZLEŞME VE TAVSİYELER ILO’nun kural koyma etkinliğinin en önemli araçlarıdır Uzun ve karmaşık bir yasama sürecinin sonucunda ortaya çıkarlar Kuralların belirlenmesindeki temel ilke; ideal durum ile mevcut durum arasındaki dengeyi sağlama ve ideolojik çatışmalara girmeden kuralların uygulanmasını sağlamaktır. Tüm sözleşme ve tavsiyelerin varlığı bir sorunun tespiti ve tartışılmasına dayanmaktadır. Örgütün sözleşme ve tavsiyelere ilişkin temel hedefi, bir yandan uluslararası standartları geliştirmek için kural sayısını artırmak, diğer yandan bunların kabul edilebilirlik düzeylerini artırmaktır

Sözleşme ve Tavsiyelerin Özellikleri Evrensel niteliktedir, (milli, kültürel, sektörel nitelik taşımaz) Ekonomik, sosyal ve siyasal koşullarla uyumludur Ayrıntılıdır, kuralı net olarak belirleme eğilimi taşır Uygulama yönünden esnektir Asgari sınırları belirleme eğilimi taşır İdeal olanla uygulama arasındadır

SÖZLEŞMELER Uluslararası sosyal politikanın en önemli metinleridir Üye ülkelerce onaylandığı andan itibaren yasa hükmüne dönüşme şartı taşır Şu ana kadar 189 adet sözleşme konferansça kabul edilmiştir Sözleşmelerin yürürlüğe girmesi en az iki ülkenin onayına bağlıdır

ILO Sözleşmelerini Diğer Uluslararası Antlaşmalardan Ayıran Özellikler ILO Sözleşmeleri kurumsal bir çerçevede hazırlanır ve kabul edilir -Sözleşmelerin kabulünde diplomasi yöntemi değil, kurumsal yazışma sistemi vardır -Anlaşmazlıkların çözümündeki mercii Uluslararası Adalet Divanı’dır -Sözleşmelerin hazırlanması ve gözden geçirilmesi ILO’YA aittir Sözleşmelerin uygulama etkinliğini artırmak için oy çokluğu(2/3) esası kabul edilmiştir Tüm üye ülkeler temsilde eşit oy hakkına sahiptir Üye ülkeler sözleşmeyi bütün olarak onaylamak ve yürürlüğe koymak zorundadır

Tavsiyeler Henüz sözleşme olgunluğuna ulaşmayan konularda hazırlanır Sözleşmeleri tamamlayıcı nitelikte ya da sözleşmenin uygulanmasına yol gösterici nitelikte olabilir Sözleşmeler onay anında yasa hükmünü kazanacağından bütün olarak onaylanırken, tavsiyelerde bütün olarak onaylama koşulu yoktur Tavsiyelerin içeriği istendiği takdirde tüzük ya da yönetmelik olarak da düzenlenebilir.

Dersimiz tamamlanmıştır… Sorularınızı bekliyor ve Teşekkür ediyorum… Doç.Dr.Mehmet M.ÖZAYDIN