Telsiz Duyarga Ağlarıyla Nesne Takip Projesi Project Advisor: İlker Korkmaz Team Members: Gökçer Peynirci Muharrem Gürgen Nihal Paçaman Yetkin Hafızoğlu Utkan Sürgevil
Giriş: Telsiz Duyarga Ağları(TDA) TDA temelde birçok duyarganın iletişimi ve yardımlaşması ile belirli bir amaca yönelik bilgi toplanması ve işlenmesine dayanır Duyargaların yapıları gereği enerji ve bellek gibi belirgin kısıtlara sahiptir Askeri, çevresel, sağlık gibi birçok alanda uygulamaları mevcuttur
Problem Tanımı ve Amaç Yok olma tehtidindeki kelaynakların izlenmesi Ns2 ve Omnet++ gibi ağ simulatorlerinde bu senaryonun simule edilmesi Simulasyon için, farklı teknikler ve algoritmalar kullanılması yoluyla, optimum sonuç verenlerin belirlenmesi Ulaştığımız sonuçların, önceden bulunmuş olan değerlerle karşılaştırılması
Kısıtlar Bazı faktörlere bağlı olarak duyargaların ortamı dinlemesi zorlaşabilir: Bölgenin fiziksel koşulları Nesnenin izleyeceği yolun tahmin edilmesinin zorluğu Bozulan duyargalar Ağın alana yayılışının düzgün ve izlenmeyen alan bırakmayacak biçimde olması
Literatür Taraması Tüm ağı uyanık tutmak Nesnenin izleyeceği yolun tahmini En son algılayan duyarganın komşularının uyandırılması Tüm ağın uyandırılması Bazı duyargaların geri kazanım duyargası olarak işaretlenmesi
Sistemin Altyapısı Duyargalar alana rastgele dağıtılırlar Bazı duyargalar baz istasyon düğümü(sink) ile doğrudan iletişim kurarken, bazıları ağaç(tree) ya da küme(cluster) yapısını kullanır(multi-hop) Her bir düğümün dört farklı radyo modu vardır; veri gönderme, veri alma, boş durma, uyuma.
Sistemin İşleyişi Üç ana evrede inceleyebiliriz: Hedefin hareketinin tahmini Hedefin yerinin belirlenmesi İzleme hatası için geri kazanma
Hedefin Hareketinin Tahmini Minimum sayıda duyarganın aktif olması, alana giren nesnenin algılanması için gereklidir Duyargalar nesnenin varlığını tespit edince, bu bilgiyi baz istasyon düğümüne(sink) yollarlar Baz istasyon düğümü nesne hakkında tüm bilgilerin toplandığı yerdir Toplanan bilgiler belirli bir seviyeye ulaşınca baz istasyon düğümü nesnenin hareketini tahmin etmeye başlayacaktır.
Hedefin Yerinin Belirlenmesi Baz istasyon düğümü tahmin sonucuna göre bir duyargayı uyandırır. Bu düğüm sonra kendisi bir duyargayı uyandıracaktır Uyandırılan duyarga eğer nesneyi algılıyorsa kendini uyandıran duyargaya “başarılı” mesajını gönderir Algılayamıyorsa o zaman “başarısız” mesajı gönderilir ve geri kazanma evresi başlatılır
İzleme Hatası için Geri Kazanma Geri kazanma evresinde duyargalar teker teker ve enerji kullanım verimliliğine göre uyandırılır Wang tarafından öne sürülen bu yöntem, geri kazanma işleminde, enerji kaybının en az düzeyde tutulmasını sağlayan bir yoldur Fakat bu enerji verimliliği, nesnenin geri kazanılması açısından, vakit kaybı nedeni de olabilir ve bazı durumlarda geri kazanmayı işlemini zorlaştırabilir
Önerilen Değişiklik Duyargalar gruplar halinde de uyandırılabilir. Geri kazanma olasılığının artması, geri kazanma periyodunun azaltılması sağlar ki bu da daha az zaman kaybı demektir Değişik durumlar için, farklı algoritmalar ve teknikler(ağaç veya küme yapısının kullanılması gibi) optimum sonuçları sağlayabilir Biz de optimum sonuçları sağlayan algoritma ve teknikleri her bir farklı durum için simule edip bulmayı amaçlıyoruz