NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KUTÜL AMARE ZAFERİ KUTLAMA PROGRAMI [100. Yıl] ERTUĞRUL GAZİ İMKB MESLEKİ VE TEKNİK VE ANADOLU LİSESİ.
Advertisements

ERZURUM KONGRESİ (23 Temmuz-7 Ağustos 1919) TOPLANIŞ AMACI
YUNUSELİ HACI NACİYE KANALICI İLKÖĞRETİM OKULU
Gitmek İ stedi ğ im BirÜlke FRANSA. KENDİMİ TANITIYORUM KENDİMİ TANITIYORUM Adı:İncilay Soyadı:Baş Sınıfı:4/c No:1121 Okul:Tezer Taşkıran İ.Ö.O. Ders:Bilişim.
HAZIRLAYAN Adı: Muhammed Soyadı: AYDIN No: 546 Okul: Darende İlköğretim Okulu KAYNAK: KAYNAK:
D E V L E T Y Ö N E T İ M İ OSMANLI DEVLETİ KÜLTÜR VE UYGARLIĞI.
OSMANLI İMPARATORLUĞU’NUN DEMOKRATİKLEŞME HAREKETLERİ
K O N G R E L E R D Ö N E M İ Dersin adı :İnkılap Tarihi HAZIRLAYAN Mert ULUS Sınıfı :8/B No:8.
Çağdaş ve uygar bir Türkiye idealini taşıyan Mustafa Kemal hedeflerinden biride demokrasiyi yerleştirmekti… Bu sistemde oy verilecek herkesin bu hakkını.
Mustafa Süreyya SEZGİN Mustafa Süreyya SEZGİN HAT SANATI Arap harfleri çevresinde oluşmuş güzel yazı yazma sanatıdır. Bu sanat Arap harflerinin 6. yüzyıl.
Hazırlayan:Ümit TURGUT. Kapitülasyon: Yabancı devlet ve vatandaşlarının bir ülkede sahip olduğu ayrıcalıkları, imtiyazları veya muafiyetleri ifade etmektedir.
1. Dünya Savaşı Osmanlı Devleti’nin Savaştığı Cepheler
II.BALKAN SAVAŞI (29-30 HAZİRAN 1913).
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR / Yeni Dil, Yeni Tarih
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
BİRİNCİ MEŞRUTİYET'İN İLANI
Bu sorunlar neden çözülmeli?
Türkiye'de Sosyal Politikanın Gelişimi Doç.Dr.Filiz YILDIRIM
KAMU YÖNETİMİNDE REFORM
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
SKY 423 Avrupa Birliği ve Sağlık Politikası
GİRİŞ Dersin Tanıtımı Ders tanımı ve dönemi programının içeriği
IV. HAFTA: GENEL HATLARIYLA OSMANLI TOPLUM YAPISI
Osmanlı’da Sanat ve Mimarlık Kültürü
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ STRATEJİK ARAŞTIRMALAR MERKEZİ (HÜSAM)
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
UŞAK EĞİTİM FAKÜLTESİ SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ Osmanlı tarİhİ ıı II. Mahmud Dönemİ, Balkanlarda İsyanlar, Köklü Reformlar NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi iisbf.nisantasi.edu.tr

XIX. Yüzyıl başında osmanlı Osmanlı Devleti XIX. yüzyıla, geleneksel dostu olarak gördüğü ve topraklarına taarruz ihtimali vermediği Fransa’nın Mısır’ı işgal girişiminin getirdiği şaşkınlık ve savaş ortamında girdi. Topraklarını kendi gücüyle koruyamayan Babıâli yaptığı askeri ittifaklarla Fransa’yı Mısır’dan çıkardı. Ancak müttefikleri Rusya ve İngiltere’nin siyasi emelleri, dış politikada güvenilir bir dost arayan Babıâli’yi denge politikası takip etmeye sevk etti. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

XIX. Yüzyıl başında osmanlı Öte yandan Fransa’nın Mora ve Arnavutluk sahillerine yerleşmesiyle Balkanlara yayılan ulusçuluk akımı, gayrimüslim Osmanlı tebaası arasında ayrılıkçı-bağımsızlıkçı isyanlara yol açtı. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Iı. Mahmud dönemi İç politikaya gelince; XVIII. yüzyıl sonlarında Nizam-ı Cedid adıyla başlatılan reform süreci, muhalif çevrelerin kışkırtmasıyla 29 Mayıs 1807’de bir isyana ve III. Selim’in katline yol açmıştı. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Iı. Mahmud dönemi Reformlara destek veren Alemdar Mustafa Paşa’nın kaos ortamına son vermesi ve II. Mahmud’u tahta çıkarmasıyla (28 Temmuz 1808) başkentte durum normale döndü. Ancak Sadrazam Alemdar Mustafa Paşa’nın 16 Kasım 1808’de yeniçerilerin isyanıyla katledilmesi yeni bir siyasi kriz yarattı. Asilerin IV. Mustafa’yı tekrar tahta çıkarmak istemeleri, bu defa II. Mahmud’un kardeşini katlettirmesine yol açtı. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Iı. Mahmud dönemi BALKANLARDA İSYANLAR Fransa Campo Formio Antlaşması’yla (1797) o dönemde Arnavutluk’un sahil kesimini oluşturan, bugün ise Yunanistan’ın sınırları içinde bulunan Preveze ve Parga sahilleri ile Yunan adalarını ele geçirmişti. bu gelişmeyle Fransız İhtilalı’nın getirdiği milliyetçilik ve bağımsızlık fikirleri bölgeye taşınmış oldu. Nüfuzunu güçlendirmek isteyen Fransa’nın gayrimüslim Osmanlı tebaasını kışkırtmasıyla, ayrılıkçı isyanların altyapısı da hazırlanmış oldu. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Iı. Mahmud dönemi BALKANLARDA İSYANLAR Dini veya siyasi amaçlı dış tahrikler ve bölgedeki asker-sivil yöneticilerin keyfi tavırlarıyla halkı yıldırması, isyanın fitilini ateşledi. Daha da önemlisi bu sırada Babıâli, söz konusu olumsuz gelişmeleri önleyecek siyasi-askeri güçten yoksundu. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Iı. Mahmud dönemi BALKANLARDA İSYANLAR Rusya’nın süper güç olmak amacıyla Çar I. Petro (hd.1682-1725) devrinden beri hedeflediği, Balkanlar ve Boğazlar üzerinden Akdeniz havzasına, diğer bir ifadeyle güneye inme emeli, her şeyden önce Balkanlarda istikrarsız bir ortam yaratılmasına bağlıydı. Bu doğrultuda çerçevesi ve hedefi belirlenen Panslavizm politikası ve Avrupalı devletler ile Rusya arasındaki sömürgecilik yarışının hızlanması, Balkanlarda bağımsızlık hareketlerinin başlamasında en önemli etkenler olmuştur. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Iı. Mahmud dönemi REFORMLAR Otuzuncu Osmanlı padişahı olarak tahta çıkan ve 31 yıl iktidarda kalan II. Mahmud’un kişiliği ve zihniyeti, reformist kimliğiyle bilinen kuzeni III. Selim’in on sekiz yıllık saltanatında şekillendi. Devrini iki bölümde ele almak mümkündür. İlki; 1808-1826 dönemi, diğer bir deyişle yeniçeri ocağının kaldırılmasına dek geçen on yedi yıllık reformlara hazırlık dönemi; ikincisi ise 1826-39 arasındaki on üç yıllık radikal değişim ve dönüşüm dönemi. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Iı. Mahmud dönemi REFORMLAR Saltanatının birinci dönemi, çıkarlarını statükonun devamında gören reform karşıtı koalisyonun baskısı altında geçti. İkinci dönemin başlangıcı olan yeniçeri ocağının kaldırılmasıyla, reform faaliyetleri ivme kazandı ve devletin idari, askeri ve sosyal yapısını önemli ölçüde değiştirecek sürecin adımları atılmaya başlandı. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Iı. Mahmud dönemi REFORMLAR Devrin en karakteristik özelliği, merkeziyetçi politikaların takip edilmiş olmasıdır. Yeninin yanında eskinin de yaşatıldığı geleneksel reform anlayışına son veren II. Mahmud; idari, askeri, sosyal ve kültürel alanda çağdaş normları yakalayabilmek amacıyla son derece radikal adımlar atmış, klasik Osmanlı sistemini zihniyet ve kurumsal olarak dönüştürmüştür. Son derece geniş bir yelpazede uygulanan reform programı, daha sonra Tanzimat Devri (1839-1876) olarak adlandırılacak değişim ve dönüşümün temellerini atmıştır. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © KAYNAKLAR KURŞUN, Zekeriya., HUT, Davut. (Ed.). (2013). Osmanlı Tarihi (1789-1876). Eskişehir: Anadolu Ü. Yay. No:2839 FAROQHI, Suraiya. (Ed.). (2016). Türkiye Tarihi 1603-1839. 2. Baskı. İstanbul: Kitap Yayınevi UZUNÇARŞILI, i. Hakkı. (2011). Osmanlı Tarihi. III. C. 2. Kısım. İstanbul: TTK Yay. UZUNÇARŞILI, i. Hakkı. (2011). Osmanlı Tarihi. IV. C. 2. Kısım. İstanbul: TTK Yay. UZUNÇARŞILI, i. Hakkı. (2011). Osmanlı Tarihi. IV. C. 1. Bölüm. İstanbul: TTK Yay. KARAL, Enver Ziya. (2017). Osmanlı Tarihi. V. C. İstanbul: TTK Yay. HAMMER, Joseph Von. (1997). Osmanlı Tarihi C.2. İstanbul: MEB Yay.No:3079 İNALCIK, Halil (2016). Devlet-i Aliyye Osmanlı İmparatorluğu Üzerine Araştırmalar-II. İstanbul. Türkiye İş Bankası Kültür Yay. İNALCIK, Halil (2016). Devlet-i Aliyye Osmanlı İmparatorluğu Üzerine Araştırmalar-III. İstanbul. Türkiye İş Bankası Kültür Yay. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©