Sağlık Bilimleri Fakültesi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Güneş Vakfı İlim-Kültür ve Sanat Merkezi
Advertisements

Mali Suçları Araştırma Kurulu Başkanı
Uluslararası İnsan Hakları Hukukuna Giriş 15 Ekim 2012 – AFYON.
ENGELLİLERİN EĞİTİMİ VE İSTİHDAMINDA YENİ PERSPEKTİFLER
İÇ KONTROL SİSTEMİ ve KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI
TÜRKİYE’DE MÜSADERE SİSTEMİ 23 MAYIS 2012
UYGULAMADA DENETİMLİ SERBESTLİK
ÇEVRE HAKKI.
ENGELLİ OLMAK SUÇ DEĞİL
Hukukun Temel Kavramları
HUKUK KURALLARI HUKUK KURALLARI HUKUKUN MÜEYYİDESİ HUKUK TÜRLERİ
HUKUKUN DALLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
MEB – ÇİM İŞBİRLİĞİ SAMSUN ÇOCUK İZLEM MERKEZİ.
MÜDÜR YARDIMCISI / SOSYAL HİZMET UZMANI
Avrupa Birliği Ekonomisi Tezsiz Yüksek Lisans Programı
ADLİ SİCİL VE İSTATİSTİK GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
PROF. DR. YASEMİN IŞIKTAÇ
PROF. DR. YASEMİN IŞIKTAÇ
KAYNAŞTIRMA VE DESTEK ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ
FATMA ÇAVUŞ MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
Öğr. Gör. Mehmet Akif Barış
HUKUKTA BİLGİ YÖNETİMİ BBY Türk Yargı Sistemi
TUR İ ZM HUKUKU VE MEVZUATI DR. OSMAN AVŞAR KURGUN DR. AYHAN GÖKDEN İ Z DR. MURAT SEL İ M SELV İ DR. GONCA KILIÇ DR. ELBEYI PEL İ T Ö Ğ R. GÖR. HÜSEY İ.
İNSAN HAKLARI İNSAN HAKLARI.
MEMURLARIN YARGILANMASI
Bilişim Suçlarıyla İlgili Mevzuat 3- BM Kararları.
İnsan, sadece insan olmasından dolayı doğuştan bazı hakları kazanarak dünyaya adımını atmaktadır. Hak kavramı evrensel bir kavramdır. Kısaca hak; ‘hukuk.
Türk İşçilerin Serbest Dolaşım Hakkı Engellenebilir mi?
İNSAN HAKLARI HUKUKUNUN GENEL İLKELERİ
SINIF YÖNETİMİ.
SOSYAL GÜVENLİK VE SOSYAL GÜVENLİK MEVZUATI HAZIRLAYICI EĞİTİMİ
DANIŞMANLIK TEDBİRİ UYGULAMALARI
Ahmet ARDIÇ Tetkik Hâkimi ADANA. - TCK TCK ÖZEL AF - YASAMA DOKUNULMAZLIĞI - DAVA NAKLİ 2.
Standardizasyon.
Çocuk Hakları Konusunda Türkiye'de Yapılan Çalışmalar.
TÜRK MİLLÎ EĞİTİM SİSTEMİNİN GENEL AMAÇ VE İLKELERİ
KAMU HUKUKUNDA ÇOCUK HAKLARI ÇOCUĞUN ANAYASAL TEMEL HAKLARI
Denetimli Serbestlik Müdürlüğü
Türkiye’de Cinsel İstismar Bildirimi Nasıl Yapılmalı?
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE YAZILIM DERSİ
3. ÜNİTE TÜRKİYE’DE ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLARIN EĞİTİMİ İLE İLGİLİ ÖRGÜTLENME VE MEVZUAT.
ÇOCUK HUKUKU’NUN HUKUK SİSTEMİNDEKİ YERİ VE ÖZEL HUKUKTA ÇOCUK HAKLARI
YASALAR VE ÖZEL EĞİTİM.
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
Ceza ve Tutukevleri İşlemleri-2
Madde Kendisine bir suç yüklenen herkes, savunması için gerekli olan tüm güvencelerin tanındığı açık bir yargılama sonunda, yasaya göre suçlu olduğu.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
MEDENİ HUKUK.
YARARLANILABİLECEK KİTAPLAR
Sağlık Bilimleri Fakültesi
HUKUKUN KAYNAKLARI Hukukun kaynakları, asıl kaynaklar ve yardımcı kaynaklar olarak ikiye ayrılır. Asıl kaynaklar: Yazılı ve yazısız kaynaklar Yardımcı.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
YAPTIRIM TEORİSİ Ceza hukuku yaptırımlarıyla güdülen amaç,
HUKUKUN DALLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
FİKRİ VE SINAİ HAKLAR MAHKEMELERİ
Başlangıç Hükümleri- 1. Hafta
1982 TARİHLİ TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI’NDA İNSAN HAKLARI VE DEMOKRASİ Prof. Dr. Yasemin KARAMAN KEPENEKCİ Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
KANUNİLİK İLKESİ HUKUKİ DAYANAĞI KAPSAMI İŞLEVİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ TURİZM MEVZUATI
YARGI KARARLARI 2.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
III. Bireysel Başvurunun Kapsamı ve Nitelikleri
II. «Aslî» ve «Tali» Kurucu İktidar ve Demokratik Anayasa Yapım Süreci
İnsan, sadece insan olmasından dolayı doğuştan bazı hakları kazanarak dünyaya adımını atmaktadır. Hak kavramı evrensel bir kavramdır. Kısaca hak; ‘hukuk.
Sunum transkripti:

Sağlık Bilimleri Fakültesi ÇOCUK HAKLARI Sağlık Bilimleri Fakültesi Çocuk Gelişimi Bölümü

HUKUK İLE İLGİLİ KAVRAMLAR VE ÇOCUĞUN HUKUKTAKİ YERİ

Hukuk: Toplumu düzenleyen ve devletlerin yaptırım gücünü belirten yasaların bütününü oluşturur. Hukuk kuralları din, örf-adet ve ahlak kurallarından beslenir, ancak bire bir aynısını alır demek mümkün değildir. Doğal hukuk: İnsanın insan olmasından dolayı sahip olduğu haklardır. Örneğin, anayasanın 17. Maddesindeki ve insan hakları evrensel bildirisindeki yaşama hakkı.

Pozitif hukuk: Yürürlükte olan hukuk kurallarıdır. Anayasa: İktidarı sınırlayan metin ( kurallar) dır. Pozitif hukuk kurallarının en üstün gücüdür. Anayasaları en başında oluşturan veya toptan değiştiren iktidarlara asli kurucu, kısmi değişiklikler yapan iktidarlara tarihi kurucu denir.

Devlet: Belli toprak parçası üzerinde teşkilatlanmış insan topluluğu. Hukuk devleti: Hukuk kurallarıyla sınırlandırılmış, koyduğu kurallara halkı gibi kendi de uyan devlet. Laik devlet: Devlet düzeninin ve toplum kurallarının din kurallarına göre şekillenmediği devlettir. Demokratik devlet: İnsan haklarına saygılı devlet.

10 Haziran 2016 itibariyle Türkiye'de 3 çocuk ceza infaz kurumu, 2 çocuk eğitim evi ve bu kurumlarda toplam bin 95 çocuk tutuklu ve hükümlü barındırılmaktadır. Diğer ceza infaz kurumlarında ise yetişkin hükümlü ve tutuklularla temas etmeyecek şekilde ayrı bölümlerde barındırılan bin 447 çocuk tutuklu ve hükümlü bulunmaktadır. YASA VE ÇOCUK

Yetişkin adalet sisteminden farklı olarak, ceza adaleti ile koruma alanlarının birlikte ele alınması gerekir. Bu bağlamda çocuğun topluma kazandırılması ve suç dışındaki farklı alanlara yöneltilmesi çocuk adalet sistemi açısından önemlidir.

Suçlu olan sadece çocuklar mı? Çocuğun yargılanmasında, soruşturulmasında Çocuk Koruma Kanunun (5395) dördüncü maddesindeki temel ilkeler takip edilmelidir: Suçlu olan sadece çocuklar mı?

Çocuğun yaşama, gelişme, korunma ve katılım haklarının güvence altına alınması, Çocuğun yarar ve esenliğinin gözetilmesi, Çocuk ve ailesinin herhangi bir nedenle ayrımcılığa tâbi tutulmaması, Çocuk ve ailesi bilgilendirilmek suretiyle karar sürecine katılımlarının sağlanması,

e) Çocuğun, ailesinin, ilgililerin, kamu kurumlarının ve sivil toplum kuruluşlarının işbirliği içinde çalışmaları, f) İnsan haklarına dayalı, adil, etkili ve süratli bir usul izlenmesi, g) Soruşturma ve kovuşturma sürecinde çocuğun durumuna uygun özel ihtimam gösterilmesi,

h)Kararların alınmasında ve uygulanmasında, çocuğun yaşına ve gelişimine uygun eğitimini ve öğrenimini, kişiliğini ve toplumsal sorumluluğunu geliştirmesinin desteklenmesi, i)Çocuklar hakkında özgürlüğü kısıtlayıcı tedbirler ile hapis cezasına en son çare olarak başvurulması,

j)Tedbir kararı verilirken kurumda bakım ve kurumda tutmanın son çare olarak görülmesi, kararların verilmesinde ve uygulanmasında toplumsal sorumluluğun paylaşılmasının sağlanması, k)Çocukların bakılıp gözetildiği, tedbir kararlarının uygulandığı kurumlarda yetişkinlerden ayrı tutulmaları,

l) Çocuklar hakkında yürütülen işlemlerde, yargılama ve kararların yerine getirilmesinde kimliğinin başkaları tarafından belirlenememesine yönelik önlemler alınması ilkeleri gözetilir.

Çocukların Adli Makamlarla Karşılaşması Çocukların yargılanması mutlaka kapalı duruşmalarda yapılmalıdır. Çocukların kimlikleri ve eylemleri mutlaka gizli tutulmalıdır. Hiçbir iletişim aracı ile kapalı duruşmaların içeriği yayınlanmamalıdır. Çocuk, yetişkin ile beraber suç işlediğinde çocuk hakkındaki soruşturma ayrı yürütülür. Davaların birleştirilmesi kararı verilebilir.

5.Çocuğun ifadesinin alınması Cumhuriyet savcısı tarafından bizzat gerçekleştirilir. 6.İfade alma sırasında sosyal çalışma görevlisinin bulundurulması gerekir.

Gözetim Altında Tutulan Çocuklara Yönelik Uluslararası Standartlar BM Genel Kurulu Tarafından Belirlenen Standartlar (1985-1990): Çocuklar bakımından ceza yargılaması usulüne alternatif olabilecek şekilde kamu hizmetlerine dayalı yolların hazırlanması tavsiye edilmektedir.

Çocuklar bakımından hapse en son başvurulmalıdır Çocuklar bakımından hapse en son başvurulmalıdır. Ayrıca göz altında bulunan ya da yargılama bekleyen çocuklar mümkün olan her durumda ücretli bir işte çalıştırılmalıdır. Eğitimlerine devam etmeleri sağlanmalıdır. Boş vakitlerini geçirmeleri ve eğlenmeleri için gerekli tedbirler alınmalıdır.

Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesi’nin Tavsiye Kararları (1966-1978-1987) Çocuklar ve gençler hakkında alınacak tüm tedbirler eğitici olmalıdır. Küçükler hakkında hapis cezası kaldırılmalıdır. Toplumla bütünleşmelerini sağlamak amacıyla gençlere yönelik kapsamlı politikalar üretilmelidir. Çocuklar yaşlarına ve eğitim ihtiyaçlarına uygun olarak kamu hizmetinde çalıştırılmalıdır.

Cezaevi ve ıslahevlerinde görevli personelin dikkatli seçilmesi ve tahliye sonrasında çocuğa yardım imkanlarının her zaman mevcut olması önerilmektedir. Çocuk adalet sisteminde yeni yaklaşımlar ve onarıcı adalet : Onarıcı adaletin temelinde yatan düşünce: Mağdur ve suçlu bireylerin gereksinimleri ile toplumun gereksinimlerinin uzlaştırılabilmesidir.

Çocuk hukukunda onarıcı adalet uygulamalarının temelinde çocuklar tarafından işlenen suçlara kamu davası açmak yerine uygun alternatif yöntemler yaygınlaştırılmaktadır. Böylece çocuğa yaptıklarını telafi etme imkanı vererek çocuğun ne yaptığını farkına varması sağlanmalıdır.