NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ Lİman termİnal NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Gemi AcentalarI ve ForwArder İşletmelerİ İktisadi İdari Sosyal Bilimler Fakültesi i.i.s.b.f.nisantasi.edu.tr
Gemİ AcentalarI ve ForwArder İşletmelerİ Bir gemi acentesi, mesleğini yapabilmesi için, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, Deniz ve İçsular Genel Müdürlüğü’nden “Gemi Acenteliği Yetki Belgesi” almak zorundadır. Bu Yetki Belgesi’ne haiz Gemi Acentelerinin Türk limanlarına geliş-gidişleriyle ilgili beher gemi için aşağıda belirtilen kurumlarla ilişkisi vardır ve bu kurumlardan elektronik ortamda gerekli izin ve şifreleri almaları gerekmektedir NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
Gemİ AcentalarI ve ForwArder İşletmelerİ Bu kurumlar: 1. Liman Başkanlığı, * 2. Hudut ve Sahiller Sağlık Denetleme Tabipliği, * 3. Emniyet Müdürlüğü, Deniz Limanı Şube Müdürlüğü, 4. Gümrük ve Muhafaza Müdürlüğü, * 5. Liman İşletmeleri, 6. Kılavuz ve Römorkör İşletmesi, * 7. Kıyı Emniyeti İşletmesi, * 8. Deniz Ticaret Odası ve Şubeleri, 9. İl Çevre Koruma Müdürlüğü, * 10. Konsolosluk İlişkileri, 11. Kabotaj Seferleri, NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
Gemİ AcentalarI ve ForwArder İşletmelerİ Gemilerin limanlara gelişlerinden en az 24 saat önce elektronik ortamda (*) diğer kurumlara ise dilekçe ile müracaat edilerek bilgi verilir. Zamanında yapılmayan müracaatlara cezai müeyyide uygulanır. Bir geminin limana gelişinde yapılacak kontrol işlemlerinin sıralaması: Liman Başkanlığı işlemleri, Sağlık kontrol işlemleri, Pasaport Polisi işlemleri, Gümrük kontrol işlemler NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
Gemİ AcentalarI ve ForwArder İşletmelerİ Liman Başkanlığı Türkiye limanlarına gelen ve ayrılan tüm deniz taşıt araçlarının liman işlemleri, 618 sayılı Limanlar Kanunu hükümlerine göre yapılır. Gemilerin liman demir sahalarında belirtilen yerlere demirlemeye, rıhtıma / iskeleye yanaşmasında, yük ve yolcu boşaltıp yükleme işlemlerinde, bu kanun hükümleri uygulanır. Bakanlık bu kanunun uygulama ve sorumluluğunu liman başkanlıklarına vermiştir. Liman hudutları içinde gemilerin her hareketi, liman başkanlıkları tarafından yürütülür. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
Gemİ AcentalarI ve ForwArder İşletmelerİ Liman Başkanlığı Türkiye limanlarına gelen ve ayrılan tüm deniz taşıt araçlarının liman işlemleri, 618 sayılı Limanlar Kanunu hükümlerine göre yapılır. Gemilerin liman demir sahalarında belirtilen yerlere demirlemeye, rıhtıma / iskeleye yanaşmasında, yük ve yolcu boşaltıp yükleme işlemlerinde, bu kanun hükümleri uygulanır. Bakanlık bu kanunun uygulama ve sorumluluğunu liman başkanlıklarına vermiştir. Liman hudutları içinde gemilerin her hareketi, liman başkanlıkları tarafından yürütülür. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
Gemİ AcentalarI ve ForwArder İşletmelerİ Liman kontrolü Limanlarımıza gelen yabancı bayraklı gemilerin kontrolü ve denetimi, Liman Başkanlığı bünyesinde bulunan uzmanlarca yapılmaktadır. Kurallarda Liman devletleri, limanlarını ziyaret eden, kendi karasularına gelen gemilerini olası riskler nedeniyle yaratabileceği sonuçları bertaraf etmek maksadıyla denetime tabi tutarlar. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
Gemİ AcentalarI ve ForwArder İşletmelerİ Liman kontrolü Limanlarımıza gelen yabancı bayraklı gemilerin kontrolü ve denetimi, Liman Başkanlığı bünyesinde bulunan uzmanlarca yapılmaktadır. Kurallarda Liman devletleri, limanlarını ziyaret eden, kendi karasularına gelen gemilerini olası riskler nedeniyle yaratabileceği sonuçları bertaraf etmek maksadıyla denetime tabi tutarlar. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
Gemİ AcentalarI ve ForwArder İşletmelerİ Gümrük ve Muhafaza Müdürlüğü Yurtdışından Türkiye Gümrük Bölgesi’ne gelen deniz taşıt ve araçlarının giriş ve çıkış işlemleri gümrük kapılarında yapılır. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
Gemİ AcentalarI ve ForwArder İşletmelerİ Liman İşletmeleri Liman İşletmeleri, ulusal ekonomide belirleyici bir hacme sahiptir. Ülkelerin, birbirleriyle yaptıkları sınır ötesi ticaret olan dış ticaret ve transit ticaret, aynı öneme sahiptir ve liman işletmeleri bu ticarette önemli rol üstlenirler. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
Gemİ AcentalarI ve ForwArder İşletmelerİ Kıyı Emniyeti İşletmesi Kara sularımız ve iç sularımızda seyreden Türk ve yabancı bayraklı gemilerin seyir güvenliğini sağlamak amacıyla deniz fenerlerini işletmek, denizde can, mal ve gemi kurtarma, yardım ve bunlarla ilgili hizmetleri yapmak amacıyla Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı’na bağlı olarak kurulmuş bir iktisadi devlet kuruluşudur. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
Gemİ AcentalarI ve ForwArder İşletmelerİ Deniz Ticaret Odaları ve Şubeleri 5174 sayılı Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ile Odalar ve Borsalar Kanunu gereğince, gemi acentelik mesleğini icra eden her kurum ve kişi, Deniz Ticaret Odası’na tescilini yaptırmak zorundadır. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
Gemİ AcentalarI ve ForwArder İşletmelerİ Bu bölüm Prof. Dr. Serap İNCAZ tarafından hazırlanmıştır. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © kaynaklar 1.Alkan, G. B. ve S. İncaz, Türk Limanları, Sorunları ve Çözüm Önerileri, TMMOB Makine Mühendisleri Odası, IV.Ulaşım-Trafik Kongre ve Sergisi, Ankara, 26-27 Eylül 2003. 2.Alpaslan Ateş, Şengül Karadeniz, Soner Esmer. Dünya Konteyner Taşımacılığı Pazarında Türkiye’nin Yeri. Denizcilik Fakültesi Dergisi 2/2 (2010) 83 Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi Cilt:2 Sayı:2 2010 3.Aydın, G., G. Alkan ve S. İncaz “Acentecilikte Dökümantasyonun Önemi”, Gemi Makineleri İşletme Mühendisleri Ulusal Sempozyumu, İstanbul, 17 Kasım 2007. 4. Çancı Metin, Erdal Murat, Uluslararası Taşımacılık Yönetimi, UTİKAD, 2003 5. Deniz Ticaret Odasının Yayınları, 6. Dokuz Eylül Üniversitesi, Denizcilik İşletmeleri Yönetimi, Editörler: A.Güldem Cerit, Ali Deveci, Soner Esmer, Beta Yayınevi, 2013. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © kaynaklar 7. Erdönmez, E.S., İncaz, S., (2016). “2018 Yılına Kadar Ab Denizyolu Taşımacılığının Stratejik Hedefleri Ve Önerilerinin Türkiye'ye Yansıması”, JOEEP | Journal Of Emerging Economies And Policy, Vol.1 | December 2016, s. 111-125, Bu makale 26-27 Kasım 2016 tarihlerinde İstanbul’da düzenlenmiş olan International Congress of Management, Economy and Policy adlı kongrede bildiri olarak sunulmuştur. 8. http://www.soneresmer.com/downloads/puplications/soner_esmer_doktora.pdf 9. https://documents.tips/download/link/boeluem-2-gemilerin-siniflandirilmasi 10.http://www.yildiz.edu.tr/~fcelik/dersler/dizayn/Ders%20Notlari/2.%20Gemilerin%20Siniflandiril masi.pdf NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © kaynaklar 11. http://kontrolmedya.com/deniz-tasimaciliginda-dokme-malzemenin-onemi/ 12. http://www.imo.org.tr/resimler/ekutuphane/pdf/16843_53_24.pdf 13. http://www.ulgener.com/files/upload/files/articles/turkish/21.Shipman.pdf 14. http://www.nasmaritime.com/documents/selcuk_nas_tez.pdf 15. https://polen.itu.edu.tr/bitstream/11527/10227/1/7477.pdf 16. http://tbbyayinlari.barobirlik.org.tr/TBBBooks/549.pdf 17. http://www.dtoizmir.org.tr/dosyalar/yayin/gemiacenteligi.pdf 18. http://www.7deniz.net/haber/38334/imodan-konteyner-gemileri-icin-agirlik-dogrulama- zorunlulugu.html 19. https://pxhere.com/tr/photo/1101058 NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © kaynaklar 20. İncaz, S. ve G. B. Alkan, “Türk Deniz Taşımacılığının Bugünkü Durumu ve Önemi”, TMMOB Makine Mühendisleri Odası, IV.Ulaşım-Trafik Kongre ve Sergisi, Ankara, 26-27 Eylül 2003. 21. İncaz, S. (2017). “Evaluation of Bulk Cargo According to Turkish Maritime Transportation”, Journal of Economics Bibliography,Volume 4, June 2017, Issue 2. 22. İncaz Güner, S., “Limanların Özelleştirilmesinin Ekonomik Boyutu, Türkiye Kıyıları 02, , Türkiye’nin Kıyı ve Deniz Alanları IV.Ulusal Konferansı, Kıyı Alanları Yönetimi Türkiye Milli Komitesi, ODTÜ, İzmir. 5-8 Kasım 2002. 23. İncaz, S., G. B. Alkan ve İ. A. Çakar, “Kruvaziyer Yolcu Taşımacılığı ve Sektörde Türkiye’nin Geleceği”, Türkiye’nin Kıyı ve Deniz Alanları IV.Ulusal Konferansı, Kıyı Alanları Yönetimi Türkiye Milli Komitesi, ODTÜ, , Adana, 2004. 24. İncaz, S., “Liman Ekonomisinde Talebin Fiyat Elastikiyetinin (Esnekliğinin) Değerlendirilmesi”, I.Ulusal Liman Kongresi, Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi, 1-2 Kasım 2013, İzmir. 25. İncaz, S., Konteyner Hat İşletmeciliğinde Hat Optimizasyonu, Konteyner Güzergah ve Maliyet Analizleri”, Konteyner Deniz ve Liman İşletmeciliği Kitabı, Editör: Murat Erdal, Beta Yayınları, 2017. 26. İncaz, S., Erdal, M., “Liman Proje ve Yatırım Analizi”, Konteyner Deniz ve Liman İşletmeciliği”, Konteyner Deniz ve Liman İşletmeciliği Kitabı, Editör: Murat Erdal, Beta Yayınları, 2017. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © kaynaklar 27. Özgür, Tatarağasıgıl, Konteyner Taşımacılığı, / 1314970013, İstanbul Üniversitesi. Tez.Danışman Doç. Dr. Mustafa Aksu 28. Özyılmaz Metin, IMEAK Deniz Ticaret Odası İzmir Şubesi Gemi Acenteliği Eğitimleri Konteyner Bilgi Notu TCDD İzmir Liman Operasyon Müdürü 2007 – İZMİR 29. Yavuz Keçeli, Taşımacılık Sistemleri, Atatürk Üniversitesi, Açıköğretim Fakültesi.2013 30. Yüksel, Y., Çevik, E., Çelikoğlu, Y., 1998. Kıyı ve Liman Mühendisliği, TMMOB, Ankara. Bu bölüme ek kaynak ÇALIŞKAN Aylin , TEKÖmer Baybars 2 Liman Pazarlamasında Bir Kaldıraç Olarak Kuruluş Yerinin Önemi, III.ULUSAL LOJİSTİK VE TEDARİK ZİNCİRİ KONGRESİ, 15 - 17 Mayıs 2014 Trabzon, http://www.baskent.edu.tr/~bahar/sos204/5-1.ppt. http://content.lms.sabis.sakarya.edu.tr/Uploads/66753/33049/i%C5%9Fletme_bilimine_giri%C5%9F_5._hafta.pdf https://twitter.com/pearlnaval http://www.borusanlimani.com/LimanFotograflari.aspx NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©