HARF ( (الحرف Tecvîd ilminin en temel öğesi harflerdir.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hazırlayan;Allah c.c. Bir kulu.
Advertisements

Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
Değerli Arkadaşlar, aşağıdaki sorular 7. ve 8. sınıflar için özel hazırlanmış dil bilgisi kitabımızdan yararlanılarak oluşturulmuştur. Kendi okulumuzda.
USING A DICTIONARY. Sözlük kullanırken ilk olarak dikkat etmemiz gereken şey KISALTMALAR (Abbreviations) dır.
PLATON NAMI DİĞER: EFLATUN
1 ZAMİRLER Dil, kısa, öz anlatımı sever. Konuşurken, yazarken gereksiz, sevimsiz tekrarlardan kaçınmak için, daha önce anılan bir ismin yerine, onu karşılayacak.
SES BİLGİSİ MUSTAFA DEMİRCAN.
SIFIRIN TAR İ HÇES İ NESL İ HAN KAPLAN Haluk Bingöl CMPE 220-Fall 2010/ /11.
- BASİT MAKİNELER -  .
BEBEKLER VE TELEVİZYON anket
1. Ders Bir, İki ve Üç Yazarlı Eserlerin Kataloglanması Prof. Dr. Bülent Yılmaz Arş. Gör. Tolga Çakmak.
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
KİRİŞ YÜKLERİ HESABI.
OLASILIK TEOREMLERİ Permütasyon
Kur’an Okuma Kural Ve Kaideleri NurşenVe İdris YAVUZYİĞİT
ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ KÜTÜPHANE VE DOKÜMANTASYON DAİRE BAŞKANLIĞI KATALOGLAMA VE SINIFLAMA EĞİTİM SEMİNERİ.
Öğretmen Merkezli Egitim
ZAMIRLER(ADILLAR). ZAMİR (ADILLAR) İsimlerin yerine kullanılan sözcüklerdir. Bütün zamirler sıfatlardan farklı olarak isim çekim eki alabilir.
YÜZEY :Cisimlerin hava ile temas eden bölümlerine yüzey denir.
KONULAR BÖLÜM: Kesirler, Ondalık Kesirler, Yüzde
Metinlerin Sınıflandırması
İÇİNDEKİLER NEGATİF ÜS ÜSSÜ SAYILARIN ÖZELLİKLERİ
Kaldırımlar Yayalarındır
Ayrık Zaman Hopfield Ağı ile Çağrışımlı Bellek Tasarımı
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
Bölüm 2: Bir Boyutta Hareket. Bölüm 2: Bir Boyutta Hareket.
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
Problem Çözelim.
NELER ÖĞRENECEĞİZ 1-Doğru ile nokta arasındaki ilişkiyi açıklamayı
klasik mantik önermeler
MÜNAZARA.
ÖZDEŞLİKLER- ÇARPANLARA AYIRMA
Zaman ve Gölgesi Prof. Dr. Şafak URAL
BİLİŞİM SİSTEMLERİ GÜVENLİĞİ (2016)
ELEMENTLER VE BİLEŞİKLER
Temel Haslık Testleri.
SERVETİFÜNUN EDEBİYATI
Klavye Kullanımı.
KELİME-SÖZCÜK NEDİR? Cümlenin anlamlı en küçük birimlerine ya da tek başına anlamı olmadığı hâlde cümle içinde anlam kazanan anlatım birimlerine kelime.
Harfi Cerler (Cer Harfleri)
GELECEK PİYASASI İŞLEMLERİ
BÖLÜM 11 SES. BÖLÜM 11 SES SES DALGALARI Aşağıdaki şeklin (1) ile gösterilen kısmı bir ses dalgasını temsil etmektedir. Dalga ortam boyunca hareket.
KIRAAT İLMİNİN DOĞUŞU Mushafların noktasız ve harekesiz olması
YOKLUK VE BUTLAN HUKUKİ İŞLEMLERDE HÜKÜMSÜZLÜK
KÜMELER HAZIRLAYAN : SELİM ACAR
KALKALE (القلقلة) Kalkale sözlükte; sarsmak, kımıldatmak, seslenmek, bir şeyi depretmek gibi manalara gelir. تَقَلْقُلُ الْمَخْرَجِ حَتَّى يُسْمَعَ له.
DUDAK TA’LÎMİ Tilavet esnasında dudakların usûl ve kaidelere uygun olarak hareket etmesine dudak ta’limi denir. Dudak Ta’limi’nin Gayesi: Harflerin harekelerinin,
Yazı Sistemleri.
Bilgisayar Mühendisliğine Giriş
SİSMİK PROSPEKSİYON DERS-3
MEDD-İ LÂZIM(المد اللازم)
HARFLERİN SIFATLARI Tecvîd ilminde sıfat; mahreçte meydana gelişi esnasında sese arız olan keyfiyete denir. Mahreçleri bir olan harfler sıfatlarıyla birbirlerinden.
BENZETİM Prof.Dr.Berna Dengiz 13. Ders Çıktı Analizi
X-IŞINLARI KRİSTALOGRAFİSİ
Yazı Sistemleri.
Bilgisayar Bilimi Koşullu Durumlar.
Tenvin (اَلتَّنْوِينُ) sözlükte, nûn’lama demektir
MED VE HÜKÜMLERİ (المدُّ و أحكامهُ)
الوقف ولإبتداء Vakf (الوقف) durmak, durdurmak demektir.
İDĞÂM (الإدغام) İdğâm bir harfi diğer bir harfin içine katmak demektir. İdğâm’ın tecvîd ilmindeki tarifi ise şöyledir: الإدغام: إدْخَالُ أحَدِ الحَرْفَيْنِ
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
BELLEK.
HAZIRLAYAN : KUR’AN KURSU HOCASI HAFIZ MESUT ÇELEBİ
ANAHTARLAR VE SES DEĞİŞTİRİCİ İŞARETLER
ZAMİRLER(ADILLAR) 6.SINIF.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Limit L i M i T 1981 yılından günümüze, bu konuyla ilgili 17 soru soruldu. Bu konu, türev ve integral konusunun temelini oluşturur. matcezir.
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
RASTGELE DEĞİŞKENLER Herhangi bir özellik bakımından birimlerin almış oldukları farklı değerlere değişken denir. Rastgele değişken ise tanım aralığında.
Öğrenci ve Öğretim Elemanının Uzaktan Eğitime Bakış Açısı
Sunum transkripti:

HARF ( (الحرف Tecvîd ilminin en temel öğesi harflerdir. Harf sözlükte; bir şeyin ucu ve kenarı demektir. Çoğulu hurûf veya ahruf’tur. Tecvîd ıstılahında, bir mahrece dayanarak çıkan sese harf denir. Kısaca harf, kurallı ses demektir.

HARF ( (الحرف ASLÎ HARFLER الحروفُ الأصليةُ FER’Î HARFLER الحروفُ الفرعيةُ

ASLÎ HARFLER (الحروفُ الأصليةُ) Aslî harfler bilinen 28 hece harfidir ki, dil bilginlerince şöyle sıralanmaktadır; أ ب ت ث ج ح خ د ذ ر زس ش ص ض ط ظ ع غ ف ق ك ل م ن و ه ي لا bazı kaynaklarda hece harfleri arasında sayılsa da bunun başlı başına bir harf olduğunu söylemek mümkün değildir. لا kullanımda kolaylık olması için ل ve ا harflerinin birlikte yazılmış şeklidir.

ASLÎ HARFLERİN İSİMLERİ الف(همزة) با تا ثا جيم حا خا دال ذال را زا (زاى) سين شين صاد ضاد طا ظا عين غين فا قاف كاف لام ميم نون واو ها يا

FER’Î HARFLER الحروفُ الفرعيةُ Sâd-ı Müşemme Lâm-ı Muğallaza Hemze-i Müsehhele الهمز ةُ المسهلةُ Elif-i Mümale الالف المما لة Sâd-ı Müşemme الصا د المشمة Lâm-ı Muğallaza الامُ المغلظةُ Nûn-i Muhfât النون المخفاة

HEMZE-İ MÜSEHHELE (الهمزةُ المسهلةُ) Teshîl; kolaylaştırmak, yumuşak hale getirmek anlamındadır. Hemze-i Müsehhele, teshil olunan, yani kolaylaştırılarak okunan hemze demektir. Yan yana gelen iki hemzeden ikincisini, hemzenin kendi sesi ile harekesi cinsinden olan harfin sesi arasındaki bir sesle okumaktır. Yani ikinci hemzenin harekesi ُ (ötre) ise و harfinin sesine yakın bir sesle, َ (üstün) ise أ harfinin sesine yakın bir sesle, ِ (esre) ise ى harfinin sesine yakın bir sesle okunmasıdır. Bu uygulama yapılırken dikkat edilmesi gereken nokta, teshîl olunan hemzenin sesini “ه” harfinin sesine benzetmemektir. Asım kıraatinde sadece fethalı okuyuşta bu uygulama yapılmaktadır Örnekler; ءَاَعْجَمِىٌّ, اَءِنَّكُمْ , اَ ؤُنَبِّءُكُمْ

ELİF-İ MÜMÂLE(الالف المما لة) İmale; bir şeyi bir tarafa eğmek, meylettirmek anlamındadır. Tecvîd ilminde, fethayı kesreye ve elif’i yâ’ya meylettirerek seslendirmeye denir. Elif-i Mümale, imale olunan elif demektir. Bu harf, elif ile yâ arasında (elif’i yâ’ya meylettirmek suretiyle) okunan bir harftir. İmâle iki çeşittir 1) İmale-i Suğrâ 2) İmale-i Kübrâ Med harfi olan elif’i, yâ’ya meylettirme işlemi, elif’e daha yakın bir şekilde oluyorsa buna imale-i suğra denir. موسَى , يخشَى , الهد ى gibi kelimeleri Verş bu şekilde okumaktadır. Elif’i yâ’ya meylettirme işlemi yâ’ya daha yakın bir tarzda yapılıyorsa buna da imâle-i kübrâ denir. Hamze, Kisâî, ve Halefü’l-Aşir’in bu tür imâleleri çoktur. يخشَى , الهد ى اَتَى , gibi. Asım Kıraatine göre sadece مَجْرَ يهاَ (Hûd-41) kelimesinde imâle yapılmaktadır.

Sâd-ı Müşemme (الصا دُ المشمةُ ) Sâd-ı Müşemme işmâm olunan sâd demektir. Buradaki işmâm, ötre harekeye işaret vermek için yapılan işmâm olmayıp sâd (ص ) harfini ze (ز ) harfine karıştırmak demektir. Asım kıraatinde bu uygulama yoktur. İmam Hamze’nin râvîsi Halef bütün صِرَاطَ ve الصِراطَ kelimelerini; Hallad ise sadece Fatihâ sûresindeki ( الصِراطَ) kelimesini sâd-ı müşemme ile okurlar. Hamze, Kisâî, Ruveys ve Halefu’l-Âşir, kendisinden sonra harekeli dâl (د) harfi gelen sâd’ları (اَصْدَقُ, قَصْدُ, يَصْدِقُ gibi) işmâm ile okurlar.

Lâm-ı Muğallaza(الامُ المغلظةُ ) Tağlîz; kalınlaştırmak, iri yapmak gibi manalara gelir. Lâm-ı Muğallaza kalın okunan lâm demektir. Sakin veya meftuh olan ص ط ظ harflerinden sonra gelen meftuh lâm (ل)’ın kalın okunmasıdır.Âsım kıraatinde böyle bir uygulama yoktur. Bu tarz okuyuş Verş’e aittir. اَظْلَمُ, اَلطَّلاَقُ, اَلصَّلَوةُ kellimelerinde olduğu gibi. Fetha ve damme harekeden sonra gelen lafzatullâh’ın lâm’ının kalın okunması konusunda bütün Kıraat imamları ittifak etmiştir. نَصْرُاللهُ, شَهِدَاللَّهُ gibi.

Nûn-i Muhfât (النون المخفاة ) İhfâ gizlemek demektir. “Nûn-i Muhfât”, ihfâ olunan gizlenen nûn demektir. Zâtı gidip ğunnesi kalan nûn şeklinde tanımlanır. İhfâ harflerinden önce gelen sakin nûn’un ihfâ edilmesidir ki bu, bildiğimiz ihfâ (ihfâ-i lisânî)’dir. اِنْ كُنْتُمْ ifadesinde olduğu gibi. Bütün kıraatlerle birlikte Âsım kıraatinde de vardır.