Abbasi İhtilalı’nın Sosyo-Politik Arka Planı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Mescid-i Aksa Gerçeği.
Advertisements

Hz.Ali Dönemi ( ).
ORTA VE BATI AFRİKA’DA KURULAN MÜSLÜMAN DEVLETLER
KRİZ YÖNETİMİ ÖDEVİ HAZIRLAYANLAR: MURAT KOÇ
İSLAMİYETİN YAYILIŞI SOSYAL B. PERFORMANS GÖREVİ
TED Üniversitesi-Mütevelli Bşk Yrd.
EMEVİ DEVLETİNİN KURULUŞU ( )
Türkiye’de Kalkınma Ajanslarının Bölgesel Kalkınmadaki Rolü: Yerelleşme ve Sosyal Hesap Verebilirlik Perspektifinden bir Değerlendirme VI. Yerel Yönetimlerin.
HZ. Muhammed ve Dört Halife Devri
KÜTÜPHANELERDE BÜTÇE YÖNETİMİ
Ders: Siyer Sınıf: 10.sınıf Süre: Bir ders saati
ÇALIŞAN MEMNUNİYETİ VE MOTİVASYON
KONU:DÖRT HALİFE DÖNEMİ
Liderlik tarzları ve Yenilik
TÜPRAŞ 50.YIL ANADOLU LİSESİ
İnsan Hakları Nedir? İnsan hakları, olmadığı koşulda, kişilerin insan olarak onurlarıyla yaşabilmelerinin mümkün olmadığı temel ilkelerdir. İnsan hakları.
SİYASİ ALANDA YAPILAN İNKİLAPLAR
Türkler ve Müslümanlık
TASAVVUFÎ YORUMLAR Tasavvuf: İslam dininde yer alan ahlakî esasları hayata geçirmeyi amaçlayan, Peygamber Efendimizin sünnetine dayalı bir hayat tarzını.
EMEVİLER DÖNEMİ ( ).
Bilişim Teknolojileri Kullanımında Güvenlik Temel Kavramlar ve Bilgi Güvenliği.
Sosyal Bilgiler BEYLİKTEN DEVLETE
Mürcie/Tanımı Mürcie, R-C-A filinden türetilen ve
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
MESLEKİ ETİK ŞUBAT 2015 TOPLUMSAL YOZLAŞMA Mehmet ERDEM.
Alevilik.
Emevi Tarihi Berat Köse.
TÜRKLERİN MÜSLÜMAN OLUŞU
Abbasi Tarihi Berat Köse.
Emevi Tarihi Berat Köse.
FatImi Tarihi Berat Köse.
4 Halife Dönemi Berat Köse.
MOTİVASYON.
Adnan Menderes Üniversitesi Uzaktan Eğitim Merkezi MEŞRUTİYET Halk Meclisi (Meclis-i Mebusan) Anayasa (Kanun-i Esasi) Padişah (Saltanat ve Hilafet) MEŞRUTİYET.
EMEVİLER DÖNEMİNDE EĞLENCE HAYATI
EMEVİLER DÖNEMİNDE SOSYAL TABAKALAR.
Kamu Yönetiminin Denetlenmesi
Prof. Dr. İhsan Süreyya SIRMA. (10 Temmuz 1944, Siirt, Pervari)10 TemmuzSiirtPervari fikir adamı, öğretim görevlisi, İslâm tarihi uzmanı ve yazar.İslâm.
PEYGAMBER EFENDİMİZ HZ. MUHAMMED (S.A.V)' in HAYATI.
Müslümanlara Yönelik Boykot ve Baskılar
YÖNETİM BİÇİMLERİ MONARŞİ OLİGARŞİ TEOKRASİ CUMHURİYET.
plan modelinin ana öğeleri
Türklerin Müslüman Oluşu
ÜNİTE KONULARI 1. Hz. Muhammed’in Doğduğu Ortam
İnsan Hakları Nedir? İnsan hakları, olmadığı koşulda, kişilerin insan olarak onurlarıyla yaşabilmelerinin mümkün olmadığı temel ilkelerdir. İnsan hakları.
Konu:HİCRET Ders:Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi
İlk Çağrı ve İlk Müslümanlar
Merkezi Yönetim ile Yerel Yönetim İlişkileri
ÜNİTE KONULARI 1. Hz. Muhammed’in Doğduğu Ortam
Hz Ebubekir Dönemi.
TÜRKLERİN İSLÂMİYET’İ KABULÜ
İSLAM TARİHİ I.
İSLAM TARİHİ I.
KÜLTÜRÜMÜZDE H.Z MUHHAMMED SEVGİSİ. Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi: Bir çocuğa bir ad, çocuğun o adin manasını yasaması veya o ada sahip bir şahsin.
ABBÂSÎLERE BAĞLI DEVLETLER
Din ve devlet ilişkileri bağlamına kavramsal netlik açısından bakış
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İSLAM TARİHİ I.
Erken Dönem Abbasi Halifelerinin Din Politikası
İhtilal’ın Oluşum Süreci
Osmanlı Devleti’nde Dini Hayat ve Gayr-i Müslimler
SÂMERRÂ DÖNEMİ ( / ).
Hz. Osman Dönemi.
EMEVİLER Hz. ALİ TARAFTARLARI.
Hz. Ömer Dönemi.
Resmi dil: Farsça Başkent: Tahran En büyük şehir: Tahran Yüzölçümü: km² Nüfusu: 75 milyon Para birimi: İran Riyali.
Abbasi DEVLETİ’NİN ERKEN DÖNEMİ I
 Türklerin İslamiyet’i kabul etmeleri, İslam tarihi ve dünya tarihi açısından neticeleri itibariyle çok önemlidir. Çünkü Türkler İslamiyet’i küçük bir.
Kazanım SB İslamiyet’in ortaya çıkışını ve beraberinde getirdiği değişimleri yorumlar.
Sunum transkripti:

Abbasi İhtilalı’nın Sosyo-Politik Arka Planı

1. Hilâfetten saltanata... Hz. Hüseyin Abdullah b. ez-Zübeyr Tevvabun hareketi Muhtar es-Sakafî 2. Kabilecilik 3. Arap-Mevâli ayırımcılığı

4. Emevî halîfelerinin yaşam tarzı 5. Kaderiyye’nin eleştirisi Mab’ed el-Cühenî Gaylan ed-Dımeşkî 6. Hanedan içi çekişmeler

Abbasî ihtilâlinin arka planını oluşturan sosyo-politik etmenler söz konusu olduğunda karşımıza şöyle bir tablo çıkmaktadır: İslâm’ın kendisini evrensel bir din olarak takdim etmesi ve Müslümanların eşitliği üzerine yaptığı vurgu Emevîler döneminde genel olarak ihlal edilmişti. Arap olmayan Müslümanlar (Mevâlî) Araplarca küçümseniyor, Müslüman olmalarına rağmen, Müslüman olmayan halkların verdiği vergileri vermek zorunda bırakılıyordu.

Mevâlî, kendilerine uygulanan ayırımcı uygulamalardan hoşnut kalmamış, olumsuz bir iç tepki geliştirmişlerdi. Sosyal baskı, idarî ve askerî üst düzey görevlere getirilmeme gibi ayırımcı politikadan rahatsız olan Mevâlî, kendilerine insanca muamele edilmesi ve Müslüman Araplarla aynı kategoride değerlendirilmeleri gereğini hep dile getirdiler. Onların Araplarla hukuki eşitlik isteği Ömer b. Abdülaziz (99-101/717-720) döneminde yerine getirilmeye çalışıldı ise de, bu tavır Emevîler döneminde bir geleneğe dönüştürülemedi.

Mevâlîye karşı yapılan bu farklı uygulamanın yanı sıra fetih nedeniyle Horasan’a yerleşen Arap kabilelerinden Yemenliler ile Mudarlılar arasında da devletin gelirleri ve makamlarını paylaşma konusunda sürtüşmeler meydana geliyordu. Merkezî hükümet tarafından Horasan’a tayin edilen valilerin bu kabilelerden birini yakınlık duyması, onları devletin makam ve gelirlerinden faydalandırması, kabileler arası düşmanlığı artıran bir faktör haline dönüşüyordu.

Bazı Emevî halifelerinin oyun, eğlence, zevk merkezli, lüks yaşantı içinde olmaları toplumun geniş kesimlerinde, onların “İslâmî ilkelerin dışında bir yaşam sürdürdükleri” algısını yerleştirmişti. Bu algı, Emevî yönetimine karşı duyulan öfkenin bir başka dayanağını oluşturmaktaydı.

Mevcut koşullar altında halk, adaleti merkez alan bir iktidarın özlemi içindeydi. İşte bütün bu gelişmelerin neticesi olarak zeminin bir ihtilâl için yeterince hazır hale geldiğini gören ve zemini ihtilâl için hazır bulan Abbas b. Abdulmuttalib’in torunlarından Muhammed b. Ali (ö.125/742-43) iktidarı ele geçirmek harekete geçti ve örgütsel yapılanmayı gerçekleştirdi.