İKTİSADA GİRİŞ I DERS 13 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Arz ve Talep Esnekliği ve Eğrileri
Advertisements

Talep Esneklikleri.
Tam rekabet çok sayıda alıcı ve satıcı firmalar fiyatı veri alırlar
Mal ve Faktör Piyasaları
Esneklik (elastisite) ve Uygulamaları
Bölüm 8 Tam Rekabet ve Tekel (Monopol) Piyasaları
Esneklik Kavramı Bir önceki bölümde bir malın talep edilen miktarını belirleyen bir takım etkenler bulunduğunu belirtmiş, bu etkenlerdeki değişimlerin.
ARZ VE TALEP I: PİYASALAR NASIL İŞLER?
Eksik Rekabet Piyasaları-I Monopol, Monopson ve İki Yanlı Tekel
Rekabetçi Piyasalardaki Firmalar
15 Monopol.
Firma Teorisi Tam Rekabet Piyasası.
Firma Teorisi (Tam Rekabet Piyasası)
Üretim Teknolojisi ve Maliyetler
9. BÖLÜM Faktör Piyasası-1.
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
6. PİYASALAR 1 Tam Rekabet Piyasası Monopol Piyasası
Mal Piyasasında Üretim ve Fiyatlandırma
Monopolde Üretim ve Fiyatlandırma
ÇEVRESEL PROBLEMLERİN ÇÖZÜMÜNDE EKONOMİK ANALİZLER
Kâr Maksimizasyonu.
Tam Rekabet Tam rekabet piyasasının dört özelliği:
Bölüm 10 Monopol ve Monopson 1.
ÜRETİM, MALİYETLER VE FİRMA DAVRANIŞLARI
FİRMA DAVRANIŞI VE ENDÜSTRİYEL ORGANİZASYON
Üretim düzeyi nasıl seçilir?
4 ESNEKLİK CHAPTER.
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
23 Toplam Harcama ve Denge Çıktı Düzeyi BÖLÜM İÇERİĞİ
6. BÖLÜM Tam Rekabet Piyasası ve Firma Dengesi
Bazı terimler Gelir Maliyetler Karlar
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
Bazı anahtar terimler Piyasa Talep Arz Denge fiyatı
8 Kısa Dönem Maliyetler ve Çıktı Kararları B Ö L ÜM İ Ç E R İ Ğ İ
Üretim Maliyetleri (Cost Production)
MİKRO İKTİSAT PROBLEM ÇÖZÜMLERİ 3 Aralık 2008
htpp://kisi.deu.edu.tr/dilek.seymen
7. Bölüm Tam Rekabet ©2010  Worth Publishers 1.
Eksik rekabetçi bir firma
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
Tam Rekabet Piyasası ve Rekabet Oluşumu
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
Firma Teorisi Tam Rekabet Piyasası.
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
Adnan Menderes Üniversitesi Aydın İktisat Fakültesi Ekonomi ve Finans Bölümü Ekonomi I Ders notları 4.hafta ders notları Yrd.Doç.Dr. Öznur Özdamar
Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
Bölüm 5 Kısım 1 Fiyat Teorisi.
 Bölüm 8: Piyasa Koşulları ve Kârı Ençoklama Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
Doç. Dr. Mahmut BİLEN ENDÜSTRİEL EKONOMİ. ENDÜSTRİDE GİRİŞ VE ÇIKIŞLAR 2 Bu konuyu çalıştıktan sonra :
Üretim ve Maliyetler.
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
KLASİK MAKRO EKONOMİK MODEL
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
ARZ, ARZ FONKSİYONU VE ARZ EĞRİSİ
MAKRO İKTİSAT I BÖLÜM 9 UZUN DÖNEMDE HASILA VE FİYAT DÜZEYİ: KLASİK MAKRO MODEL YRD. DOÇ. DR. OKTAY KIZILKAYA.
8. TAM REKABET PİYASASI.
DÖVİZ VE DÖVİZ PİYASASI
Yrd. Doç. Dr. Akın Usupbeyli
Alternatif Makro Modeller: Klasik İktisat
Bölüm 3 Talep, Arz ve Piyasa
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 11 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
REKABET KOŞULLARINA GÖRE PİYASALAR VE FİRMA DENGESİ
2. Hafta Talep, arz, ve piyasa
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 12 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 6 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
MAKRO İKTİSAT II BÖLÜM 13-1 TOPLAM ARZ VE TOPLAM TALEP: MAKRO DENGE
Sunum transkripti:

İKTİSADA GİRİŞ I DERS 13 Y.Doç.Dr.Umut Öneş

BÖLÜM 11/ TAM REKABETTE ÜRETİM VE FİYATLANDIRMA TAM REKABETİN TANIMI: Beş koşulla tanımlanır; piyasada çok sayıda alıcı ve satıcının olması, piyasada alışverişe konu olan nesnenin homojen olması, piyasaya/endüstriye giriş ve çıkışın serbest olması, karar birimlerinin tam bilgiye sahip olmaları, ve faktör alışkanlığının tam olmasıdır. TAM REKABETTE TALEP VE HASILAT: Fiyat kabul edici konumda olması gereği, tam rekabetçi bir firma, piyasa fiyatından arzu ettiği kadar mal satabilir. Bir firmanın toplam hasılatı (total revenue,TR), üretilen-satılan mal miktarı (q) ile malın piyasa fiyatının (P) çarpımına eşittir: TR=Pxq Üretim-satış düzeyindeki bir birimlik artış sonucu toplam hasılatta meydana gelen artışa, marjinal hasılat (marginal revenue, MR) denir. MR=∆TR/∆q MR=∆TR/∆q=(Px∆q/∆q MR=P Diğer taraftan, birim üretim başına düşen hasılat demek olan ortalama hasılat (average revenue, AR), fiyata eşittir.

KISA DÖNEM FİRMA DENGE KOŞULU: Kısa dönemde toplam karda (π=TR-SRTC) meydana gelen değişme, toplam hasılatta kısa dönem toplam maliyette meydana gelen değişme arasındaki farka eşittir, ∆π=∆TR-∆SRTC. Dolayısıyla da üretim-satış düzeyindeki bir birimlik değişme sonucu toplam karda kısa dönemde meydana gelen değişme, veya kısaca marjinal kar (∆π/ ∆q), marjinal hasılat ile kısa dönem marjinal maliyet arasındaki farka eşittir. ∆π/ ∆q= ∆TR/ ∆q- ∆SRTC/ ∆q ∆π/ ∆q= MR-SRMC ∆π=MR ∆q-SRMC ∆q MR=SRMC Kar maksimizasyonu amaçlayan rekabetçi bir firma, bu koşulun içerdiği üretim düzeyinde karını maksimize ederek dengeye gelir.

ALTERNATİF KISA DÖNEM DENGE DURUMLARI: Rekabetçi bir firmanın kısa dönem karı-zararı, tam rekabette ortalama hasılata eşit olan piyasa fiyatı (P=AR) ile kısa dönem ortalama toplam maliyet (SRATC) arasındaki farkın çıktı miktarıyla (q) çarpımına eşittir: π= TR-SRTC π=TR-(TVC+TFC) π=Pxq-(AVC+AFC)q π=(P-AVC-AFC)q π=(P-SRATC)q

KISA DÖNEM FİRMA ARZ EĞRİSİ: Tam rekabet piyasasındaki bir firmanın farklı fiyat düzeylerinde kısa dönemde üretmeyi arzuladığı-planladığı mal miktarlarını gösteren eğriye, kısa dönem firma arz eğrisi (short run supply curve of the firm) denir.

KISA DÖNEM PİYASA ARZ EĞRİSİ: Kısa dönem endüstri arz eğrisi (short run industry/market supply curve) , aynı malı üreten tüm firmalar tarafından alternatif fiyat düzeylerinde kısa dönemde üretilmek istenen mal miktarını gösterir. Kısa dönem firma arz eğrisi gibi kısa dönem piyasa arz arz eğrisi de daima pozitif eğimlidir; malın piyasa fiyatı arttıkça tüm firmalar tarafından arz edilen miktarı da artar. Q=qxN

ARZ ESNEKLİĞİ: Bir maldan arz edilen miktarın o malın fiyatındaki değişmelere olan duyarlılığına arzın fiyat esnekliği (price elasticity of supply, )denir.