Prof. Dr. Aysel KÖKSAL AKYOL

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DUYGUNUN SAPTANABİLECEĞİ 4 DÜZEY
Advertisements

II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
BEBEKLER Giriş.
Eleştirel Düşünme Tahir BENEK S
A-BİLİŞSEL GELİŞİM İlk İki Yılda Görülen Bilişsel Gelişim : Bebek doğumunun ilk gününden itibaren çevresini keşfetme çabasına başlar. Keşif çabasında.
DEĞERİN PSİKOLOJİK TEMELİ BÜLENT DİLMAÇ
BİLİMSEL BİLGİNİN ÖZELLİKLERİ VE FEN - TEKNOLOJİ OKURYAZARLIĞI
SOSYAL ÖĞRENME KURAMI İlhan AYDOĞDU
ZiHiNSEL ÖZELLiKLER.
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
TOKİ ŞEHİT MUSTAFA DOLUMAY ANAOKULU
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
Öğrenme ilkeleri Prof Dr Süheyla Ünal.
DİL VE KONUŞMA ENGELLİLER
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
Beyin Temelli Öğrenme.
Gelişime Giriş.
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Gözleyerek Öğrenme Kuramı
BÖLÜM 1. BÖLÜM 1 Biyolojik, Bilişsel ve Sosyo-Duygusal Süreçler B) Gelişimin Doğası Biyolojik, Bilişsel ve Sosyo-Duygusal Süreçler Gelişim Dönemleri.
Motor Gelişim.
Öğr. Gör. Dr. Şirin KARADENİZ
HUKUK: kişilerin birbirleriyle ve toplumla olan ilişkilerini düzenleyen ve devlet gücüyle uyulması zorunlu hale getirilmiş kurallardır . Kanunların esas.
BİR YAŞAM TARZI OLARAK SPOR Doç.Dr.Sebahattin DEVECİOĞLU
MOTİVASYON.
KENDİNİ TANIMA Ses tonumuzun ve davranışlarımızın, yani iletişimde mesajlarımızın % 90'ının kontrolünü elimizde tutabilmemiz ancak kendimizi tanımamızla.
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
DİĞER TUTUMLAR.
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
BÖLÜM 5 Birey, Toplum ve Başkaları: Sosyal Beceriler.
BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
TUTUM VE DAVRANIŞLAR Şifa Üniversitesi
, Eğitici Drama Nedir? Önceden belirlenmiş açık ve net eğitim amaçları olan, tüm çocukların kendi öğretmenleri ile birlikte, daha çok büyük motor hareketlerle.
Prof. Dr. Ahmet Arıkan (Hilal Gülkılık’tan alınmıştır)
Uyarılmışlık, Stres ve Kaygı
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
BİLİŞSEL GELİŞİM.
Bilişsel Gelişim Çocukluk Çağı 1.
Sembolik Düşünce Nedir
DUYUŞSAL GELİŞİME YÖNELİK ETKİNLİKLER PLANLAMA
SInIf ÖĞretmenleri Sibel Elmas Ülfet Özten
OYUN KURAMLARI Doç. Dr. Ender DURUALP.
MONTESSORİ EĞİTİMİ I Montessori Eğitiminin Tarihçesi Felsefesi, İlkeleri ve Materyalleri Doç. Dr. Müdriye YILDIZ BIÇAKÇI.
BİLME-BİLGİ EDİNME, BİLGİ EDİNMENİN YOLLARI VE ÖNEMİ
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
Erken çocukluk döneminde fen ve matematiğin önemi
DRAMANIN NORMAL ÇOCUK AÇISINDAN SAĞLADIĞI YARARLAR
Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN.
ÇOKLU ZEKA Hazırlayan Figen BERBER.
EBEVEYNLERİN ÇOCUKLA KALİTELİ ZAMAN GEÇİRMESİ
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
OYUN Halime Helin YILMAZ Hazal Ekşi.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
ÇOCUĞUN GELİŞİMİNE BAĞLI OYUN AŞAMALARI
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TUTUMLAR: SOSYAL DÜNYAYI DEĞERLENDİRMEK
Başşliyoouu... Başlıyor....
Öğrenmeye Bilişsel Yaklaşım
EMPATİ-YARDIM ETME PROSOSYAL DAVRANIŞ
EMPATİK İLETİŞİM.
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6)
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMI. PLAN Bir düşünceyi, bir işi ve tasarıyı sonuçlandırmak için önceden belirtilen hususların çizgi resim ve ya yazıyla gösterilmesidir.
Sunum transkripti:

Prof. Dr. Aysel KÖKSAL AKYOL GELİŞİM KURAMLARI Prof. Dr. Aysel KÖKSAL AKYOL koksalaysel@gmail.com Ankara Üniversitesi

ZİHİN KURAMI Zihin kuramı ile ilgili ilk çalışmalar Piaget’in çalışmalarına dayanır. İlk olarak 1978 yılında Premack ve Woodruf tarafından ortaya atılan bir kuramdır. David Premack William Woodruff

ZİHİN KURAMI Zihin kuramı; Başkalarının zihinsel durumlarından (düşünceler, inançlar, istekler ve niyetler vb) anlam çıkarma, Bu bilgiyi onların ne söyleyeceklerini yorumlamada kullanabilme, Nasıl davranacaklarını sezebilme, Bir sonra ne yapacaklarını tahmin edebilme becerisi olarak tanımlanır.

ZİHİN KURAMI Normal gelişim gösteren bireylerde zihin kuramı gelişimi bebeklikten itibaren ortaya çıkmakta ve yıllar ile birlikte ilerlemektedir. Dolayısıyla çocuklar, zihin kuramı (zihin okuma) geliştirdikçe; kasıtlı ve kasıtlı olmayan davranışlar, arzular, planlar ve sonuçlar, gerçekler ve gerçeği yansıtmayan şeyler arasındaki ayrımı yapabilecek bilince ulaşırlar.

ZİHİN KURAMI Düşünceler ve şeyler farklı olabilirler İnançlar gerçeklerden farlıdır Arzular/niyetler sonuçlardan farklıdır Gerçekler hayalleri sınılandıramaz Zihin özel ve bireyseldir Beden zihin değildir

Gerçek ve inançlar farklı olabilirler Düşünceler, inançlar her zaman gerçeğin kendisini yansıtmayabilir. Dünya küre şeklinde olmasına rağmen, bazı kişiler dünyanın düz olduğuna dair yanlış bir inanca sahip olabilirler.

Arzular ve sonuçlar farklı olabilirler. Planlamak ve uygulamak farklı şeylerdir. Mısır’a gitmeyi planlayabiliriz, ama gidemeyebiliz.

Gerçek hayali kısıtlamaz. Uçan bir ev Tek boynuzlu bir at Ölümsüz bir yaşam .................

Zihin bireyseldir. Herkesin kendine has kişisel zihni olduğundan, bireyler arasında inançlar, düşünceler, tavırlar ve davranışlar farklılık göstermektedir.

Zihin ve vücut farklıdır. Düşüncelerimiz fiziksel durumlarımızdan bağımsızdırlar. Zihnimiz yorgun iken vücudumuz yorgun olmayabilir. Ya da vücudumuz yorgun iken zihnimiz yorgun olmayabilir

ZİHİN KURAMI Baron-Cohen, zihin kuramını zihin okuma olarak açıklamıştır. Zihin kuramı gelişiminin dört yaş civarında gerçekleşebilmesi için çocukların başkalarının niyetlerini anlamaya yönelik bazı becerilerinin olması gerekmektedir.

Başkalarının niyetlerini anlamaya yönelik beceriler beş aşamada gerçekleşir; Düşüncenin / Zihnin var olması Fiziksel dünya ile bağlantı kurabilme Düşünce ile fiziksel dünya arasındaki ayrımı yapabilme Düşüncenin / Zihnin nesne ve olayları doğru ve yanlış olarak temsil edebilmesi Düşüncenin / Zihnin duygusal deneyimler ver gerçeleri anlamlarımda aracı olması

Düşüncenin / Zihnin var olması Nesneleri bilme, zihinde canlandırma… Örneğin; anne-babanın yüzüne bakarak onların kaygılı oldukları hakkında bir çıkarımda bulunma…

Fiziksel dünya ile bağlantı kurabilme Belirli uyarıcılar belirli psikolojik durumlara, belirli psikolojik durumlar belirli davranışlara liderlik eder. Bu uyarıcı davranış zincirleri psikolojik durum hakkında çıkarımlarda bulunmayı sağlar. Psikolojik durum duyguları, motivasyonu, tutumları, inançları, bilgiyi, kişisel eğilimleri içerir.

Düşünce ile fiziksel dünya arasındaki ayrımı yapabilme Başkalarının düşüncelerini anlamada psikolojik süreçler ile bilişsel süreçler bağlantılıdır. Piaget’e göre iki yaşındaki çocuklar bu durumda karışıklık yaşayabilirler.

Düşüncenin / Zihnin nesne ve olayları doğru ve yanlış olarak temsil edebilmesi Nesnelerin zihinsel temsilleri yani sembolleri bebeklikten itibaren gelişerek ilerir. Bu aşamada çocuklar, başkalarının zihinsel durumunu sembolleştirebilirler.

Düşüncenin / Zihnin duygusal deneyimler ver gerçeleri anlamlarımda aracı olması Sembolleştirmenin doğasını anlama ve açıklama, gerçek deneyimlerin zihin aracılığı ile bazı imalara geldiğini anlamayı sağlar. Aracılık olanakları seçebilmeyi, organize etmeyi ya da bilgiyi aktarmayı çevresel bilgiyi ve gerçeğe değer katmayı ya da başka anlam vemeyi sağlar.