‘Özgün Ürünümü Tasarlıyorum’ Hazırlayan: Mustafa ÇAKIR http://www.teknolojivetasarim.org
Özgün Ürünümü Tasarlıyorum Bu ünitede öğrencilerin kendi belirleyeceği bir konuda özgün bir ürün veya eser tasarlamaları ve bu eseri sergilemeleri amaçlanmaktadır. http://www.teknolojivetasarim.org
Özgün Ürünümü Tasarlıyorum Özgün bir ürün veya eser tasarlamak için öncelikle tasarım sürecinin ilk basamağı olan problemin ne olduğuna karar vermeliyiz. Araştırma Planlama Aslında her gün bir çok sorunla karşılaşırız. Bir ürün tasarlamak için atmamız gereken ilk adım, dikkatli olmak ve karşılaştığımız yada bir başkasının karşılaştığı sorunları listelemektir. Problem Tanımlama Tasarım Süreci ve Tanıtım Oluşturma Tanıtım ve Pazarlama Değerlendirme Yeniden Yapılandırma http://www.teknolojivetasarim.org
Özgün Ürünümü Tasarlıyorum Tasarım modelini veya prototipini oluşturma: Uygulama aşamasında gerekli güvenlik önlemleri alınarak; tasarımın çözümüne yönelik maket veya çizim yapılarak görselleştirilmelidir. Daha sonra da uygun araç-gereç ve malzemeler temin edilerek tasarımın modeli yahut prototipi oluşturulmalıdır. http://www.teknolojivetasarim.org
Model: Aslını temsilen yapılan, bazı özelliklerini anlatan, üç boyutlu tipik ve küçük mamul parçalarına verilen isim. Model aslıyla aynı boyutta olabileceği gibi, aslının küçültülmüşü ya da büyütülmüşü de olabilir. Örneğin; model uçak. Prototip: Herhangi bir ürünün üretim aşamasından önce üretilmiş olan ilk örneğidir. Örneğin; ilk yerli otomobil prototipi. http://www.teknolojivetasarim.org
Özgün Ürünümü Tasarlıyorum Bir problemin (sorunun) birden fazla çözümü vardır. Önemli olan hangi çözüm önerisinin bizi kolayca çözüme ulaştıracağıdır. Ayrıca günlük hayatta değiştirmek yada geliştirmek istediğimiz tasarımları da ele alabiliriz. Örneğin; gemi yada yatları inceleyerek, değiştirip, geliştirerek çok farklı deniz üstü yaşam mekanları tasarlayabiliriz. http://www.teknolojivetasarim.org
Özgün Ürünümü Tasarlıyorum İşimize yaramayan kullanımı tamamlanmış ürünleri başka tasarımlarda hayata döndürerek, müthiş tasarımlar yapabiliriz. http://www.teknolojivetasarim.org
Özgün Ürünümü Tasarlıyorum Farklı yaş, cinsiyet ve durumdaki insanların hayatını kolaylaştırıcı projeler düşünmek Bebekler, çocuklar, gençler, yaşlılar, engelli kişiler, hastalar, sporcular, şişman kişiler, öğretmenler, ev hanımları, temizlik işçileri vb. http://www.teknolojivetasarim.org
Özgün Ürünümü Tasarlıyorum Eşyaları birleştirerek ikili-üçlü tasarımlar yapmak Bardaklı sürahi, çekmeceli sandalye, tuzluklu kaşık, tekerlekli askılık, ışıklı terlik, masaj yapan müzik çalarlı koltuk, yazıcı ve bilgisayarı içinde olan masa vb. http://www.teknolojivetasarim.org
Özgün Ürünümü Tasarlıyorum Hobilerinize ve ilgi duyduğunuz derslere yönelik projeler düşünmek Yeni bir müzik aleti tasarlamak, matematik dersinde bir konuyla ilgili ders aracı tasarlamak, sporla ilgili bir oyun aracı düşünmek, zeka oyunları ile dersleri bağdaştırmak gibi. http://www.teknolojivetasarim.org
Özgün Ürünümü Tasarlıyorum Hayatı kolaylaştıran icatlardan yararlanarak yeni buluşlar yapmak Mıknatıslı, tekerlekli, ışıklı neler yapılabilir vb. http://www.teknolojivetasarim.org
Özgün Ürünümü Tasarlıyorum Var olan eşyalar başka hangi amaç için kullanılabilir diye düşünmek. Çaydanlıktan saksı, çengelli iğneden küpe, tavadan duvar saati, deney tüplerinden vazo vb. http://www.teknolojivetasarim.org
Özgün Ürünümü Tasarlıyorum Kullanılan eşyaları inceleyerek onları değiştirip-geliştirmek Eşyaların hem tasarımlarını değiştirmek hem de onlara ek özellikler ilave etmek Farklı bir askılık tasarlamak, değişik bir bardak tasarlamak vb. http://www.teknolojivetasarim.org
Özgün Ürünümü Tasarlıyorum Çevredeki atık malzemeleri değerlendirmek için tasarımlar yapmak Eski cd’ler, pet şişeler, gazete kağıtları, metal kutuları vb. ile değişik tasarımlar yapmak http://www.teknolojivetasarim.org
Özgün Ürünümü Tasarlıyorum Çevredeki diğer canlıların hayatını kolaylaştırmak ve korumak için projeler düşünmek Hayvanların ve bitkilerin hayatını koruyucu ve kolaylaştırıcı projeler… http://www.teknolojivetasarim.org
Özgün Ürünümü Tasarlıyorum Yeni buluşlarla ve tasarımlarla ilgili internet sitelerini inceleyerek, yeni teknolojileri takip ederek fikir edinmek ve projeler düşünmek http://www.teknolojivetasarim.org
Özgün Ürünümü Tasarlıyorum Çevreyi gözlemleyerek sorunları belirlemek ve bunlar için çözüm üretmek İnsanların doğaya zararları, atık piller, geri dönüşüm, trafik kazaları, yaz sıcağının getirdiği sorunlar vb. http://www.teknolojivetasarim.org
Özgün Ürünümü Tasarlıyorum Bilim Çocuk Dergileri, kitapları incelemek ve bunlar için çözüm üretmek. http://www.teknolojivetasarim.org
Özgün Ürünümü Tasarlıyorum Yenilenebilir Enerji Kaynakları(Güneş, Rüzgar vb.) ile proje fikirleri geliştirmek. http://www.teknolojivetasarim.org
Özgün Ürünümü Tasarlıyorum Tasarımı belirlenen kriterlere göre değerlendirme: Ürün tasarımı tamamlandıktan sonra sınıf ortamında sunumu yapılarak sergilenecek ve iş birliği içerisinde değerlendirilecektir. Değerlendirme sürecinde; Özgün mü? Estetik mi? İşlevsel mi? Ergonomik mi? Yapılabilir ve sürdürülebilir mi? …gibi kriterler kullanılır. Not: Bu aşamada beyin fırtınası gibi teknikler kullanılarak ürünün yeniden yapılandırılmasına sınıfça katkı sağlanabilir. http://www.teknolojivetasarim.org
Özgün Ürünümü Tasarlıyorum Ek olarak Ürünleri Sergilemek için Örnek Proje Masası http://www.teknolojivetasarim.org
Özgün Ürünümü Tasarlıyorum Projeler önce taklit ile başlar sonra özgünleşmeye başlar. Öğretmenin teknik bilgisi önemlidir, öğrenciye yap-getir söylemi olursa etkinlik amacına ulaşmaz. Öğrencilere yeni buluşlara gösterip fikirlerini genişletmeden direk sorun-çözüm arayışını girmek yanlış olur. Hazırbulunuşluk önemlidir. Atölyesi olan ve sınıfı bölen öğretmenlerimiz bu konuda daha rahat ederler. Engelsiz Yaşam, Yenilenebilir Enerji, Ergonomi, Mimari Tasarım, Tasarım Odaklı Süreç konularını sentezleyerek çizim-tasarım konusu pekiştirerek öğrenci süreci tamamlar. Kolay gelsin. İyi çalışmalar. http://www.teknolojivetasarim.org
TEŞEKKÜRLER http://www.teknolojivetasarim.org