Refahın Peşinde: İşletme ve İktisadın Temelleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Arz ve Talep Barış Serkan Kopurlu.
Advertisements

Tam rekabet çok sayıda alıcı ve satıcı firmalar fiyatı veri alırlar
Bazı Kavramlar Piyasa, Pazar (Market) Talep (Demand) Arz (Supply)
İKTİSAT FAKÜLTESİ İKTİSAT BÖLÜMÜ Para Teorisi ve Politikası
ARZ VE TALEP II: PİYASALAR VE REFAH
ARZ VE TALEP I: PİYASALAR NASIL İŞLER?
FAİZ ORANI DAVRANIŞI.
Rekabetçi Piyasalardaki Firmalar
9. BÖLÜM Faktör Piyasası-1.
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
Toplam Talep ve Toplam Arz.
Makroekonomi ... ekonominin bütünüyle ilgilenir
TA-TT SORULARI.
İşletme ve Ekonomi Copyright S.K.Mirze.
İktisadi Dalgalanmalar
1 CHAPTER.
Anahtar Terimler Piyasa Talep Arz Denge fiyatı
Toplam Talep ve Toplam Arz.
TEMEL EKONOMİ 1. GİRİŞ Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK.
Ünite 9 ENFLASYON PROF. DR. TÜMAY ERTEK
Ünite 4 GELİR ve ÜCRET DÜZEYİNİN BELİRLENMESİ:TOPLAM TALEP-TOPLAM ARZ (AD-AS) MODELİ.
Mal piyasalarında denge
MAKRO EKONOMİ POLİTİKALARI VE TARIM SEKTÖRÜ İLİŞKİLERİ
3. BÖLÜM Piyasa Talebi ve Talep Esnekliği
YÖNT 102 – İŞLETMEYE GİRİŞ II
Bazı anahtar terimler Piyasa Talep Arz Denge fiyatı
Makro İktisatta Temel Kavramlar
MAKRO EKONOMİYE GENEL BAKIŞ
Keynezyen Analiz ve IS-LM Modeli
Faiz Oranlarının Davranışı
Pazarlama nedir? iki veya daha fazla taraf arasında gerçekleşen bir değişim/mübadele sürecidir. Marketing mübadele sürecinde insan istek ve ihtiyaçlarını.
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
GSYH ve TÜFE: Makroekonominin İzlenmesi
Mikroiktisat: Teori ve Uygulama Bölüm 2 Arz ve Talep
Ders 8 Temel Analiz Hüseyin İlker Erçen
MİLLİ GELİRİN HESABI.
Pazarlama nedir? iki veya daha fazla taraf arasında gerçekleşen bir değişim/mübadele sürecidir. Marketing mübadele sürecinde insan istek ve ihtiyaçlarını.
TALEP (demand).
İŞLETME nedir? İnsan ihtiyaçlarını karşılayarak isteklerini tatmin etmek üzere kurulan ve işletilen ekonomik, teknik, yasal ve sosyal nitelikleri bulunan.
ARZ DOÇ. DR. AHMET UĞUR.
Adnan Menderes Üniversitesi Aydın İktisat Fakültesi Ekonomi ve Finans Bölümü Ekonomi I Ders notları 4.hafta ders notları Yrd.Doç.Dr. Öznur Özdamar
Toplam Talep (AD) Eğrisi
©McGraw-Hill Education, 2014
MAKRO EKONOMİYE GENEL BAKIŞ
 Bölüm 8: Piyasa Koşulları ve Kârı Ençoklama Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
 Bölüm 2: Piyasa Ekonomisi ve Fiyatların Oluşması Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
İŞLETME YÖNETİMİ-I Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO.
İKTİSADA GİRİŞ.
Para Politikası Yönetimi
MAKRO EKONOMİYE GİRİŞ VE TEMEL KAVRAMLAR
MAKRO İKTİSAT EKONOMİNİN ÖLÇÜLMESİ 1: HASILANIN ÖLÇÜLMESİ
MAKRO İKTİSAT İKTİSADİ BÜYÜME VE DALGALANMALAR
MAKROEKONOMİYE GİRİŞ Oya Cesur Demir.
Milli Gelir ve Fiyatların Genel Düzeyi: Toplam Talep ve Toplam Arz
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
MAKRO İKTİSAT II BÖLÜM 13-2 TOPLAM ARZ VE TOPLAM TALEP: MAKRO DENGE
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
9- Rekabet Koşulları Açısında İşletme Tipleri- Piyasa çeşitleri
SOSYAL BİLGİLRİN TEMELLERİ
DÖVİZ VE DÖVİZ PİYASASI
Yrd. Doç. Dr. Akın Usupbeyli
Bölüm 3 Talep, Arz ve Piyasa
REKABET KOŞULLARINA GÖRE PİYASALAR VE FİRMA DENGESİ
2. Hafta Talep, arz, ve piyasa
Refahın Peşinde: İşletme ve İktisadın Temelleri
Prof Dr Remzi ALTUNIŞIK
2. PİYASA EKONOMİSİNE GENEL BİR BAKIŞ
MAKRO İKTİSAT II BÖLÜM 13-2 TOPLAM ARZ VE TOPLAM TALEP: MAKRO DENGE
MAKRO İKTİSAT II BÖLÜM 13-1 TOPLAM ARZ VE TOPLAM TALEP: MAKRO DENGE
Sunum transkripti:

Refahın Peşinde: İşletme ve İktisadın Temelleri © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Bu Ders Size Meslek yaşamınıda Yardımcı Olacaktır Bir işletmenin nasıl yönetilebileceğini öğreneceksiniz İşletme terimlerini öğreneceksiniz İşyerinde kullanacağınız becerileri geliştireceksiniz Çeşitli mesleklere ilişkin bilgi alacaksınız Günümüzdeki yönetim mesleklerini öğreneceksiniz © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Excellence in Business, 3e İşletme Nedir? Kar için (amaçlı) Para (kar) sağlama Kar dışı amaç Toplumsal hizmet © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

İşletmenin Kategorileri Ürün üreten Hizmetler (hizmet üreten) © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Excellence in Business, 3e İktisat Nedir? Miroiktisat Makroiktisat İktisadi sistem © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Excellence in Business, 3e © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Ekonomik Sistem Türleri Serbest piyasa sistemi Kapitalizm Karma ekonomik sistem Planlı sistem Sosyalizm Komünizm © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Excellence in Business, 3e Microiktisat Arz ve Talep Güçleri © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Serbest Piyasa Sistemi Nasıl İşler? Arz ve talep Rekabet Devletin müdahalesi © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Excellence in Business, 3e Talebin Anlaşılması Tüketicinin geliri Tüketicinin tercihleri İkame malların fiyatları Tamamlayıcı malların fiyatları Reklam ve tutundurma harcaması Gelecekteki fiyatlara ilişkin beklentiler © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Havayolu Biletlerinin Talep Eğrisi Talep eğrisi fiyatlarla alıcıların çeşitli fiyatlardan alacakları miktarlar arasındaki ilişkidir. Talep eğrileri genellikle aşağı eğimlidir. Havayolları bilet fiyatlarını düşürünce biletlere olan talep artar. © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Talep Eğrisinde Beklenen Kaymalar Tüketicinin gelir Tüketici Tercihi İkame Edici Malların Fiyatı Tamamlayıcı malların fiyatı Reklam-tutundurma Tüketici Beklentileri Alıca Sayısı Değişken Şu olunca sağa kayar : Artar Daha Olumlu Azalır İyimser Şunlarda sola kayar: Daha olumsuz Kötümser © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Excellence in Business, 3e Talebi Anlamak Mallar ve hizmetler Fiyat artınca arz da artar Fiyat azalınca arz da azalır © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Havayolu Biletleri İçin Arz Eğrisi Arz eğrisi fiyatlar ve, talep dikkate alınmaksızın satıcıların satışa sunmaya razı oldukları miktarlar arasındaki ilişkidir. Arz eğrileri genellikle yukarı doğru eğimlidir . Bilet fiyatları artınca arz edilen miktar da artar. © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Arz Eğrisinde Beklenen Kaymalar Girdilerin maliyetleri Rakip Sayısı Yeni Teknoloji Üreticiler Gelecekte Satış Fiyatlarının Artacağını Tahmin Eder Değişken Bunlarla Sağa Kayar: Azalır Üretim Maliyetlerini Azaltır Bunlarla sola kayar: Artar Arttırır As with demand, several factors affect a seller’s willingness and ability to provide goods and services at various prices. These variables include the cost of inputs (for example, pilot wages, fuel, and planes for the airlines), the number of competitors in the marketplace, and advancements in technology that allow companies to operate more efficiently. A change in any of these variables can shift the entire supply curve, either increasing or decreasing the amount available at every price, as the table above suggests. © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Talep ve Arz nasıl Etkileşir Yüksek fiyat talebi azaltır Düşük fiyat arzı azaltır Doğru fiyat arz ve talebi dengeler © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Ekonominin Bütününün Sorunları Makroiktisat Ekonominin Bütününün Sorunları © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Serbest Piyasa Rekabeti Tam rekabet Tekel Oligopol Tekelci rekabet © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Excellence in Business, 3e Rekabet Avantajı Fiyat Hız Kalite Servis Yenilik © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Excellence in Business, 3e Devletin Rolü Rekabeti teşvik eder Sektörlerde düzenlemeler getirir Sektörlerde düzenlemeleri azaltır Paydaşların haklarını korur İktisadi istikrara katkıda bulunur © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Rekabetin Arttırılması Antitröst mevzuatı Şirket birleşmeleri ve satın almaları © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Sektörlerin Düzenlenmesi ve Deregülasyonu Adil (dürüst) rekabet İş etiği Çalışma koşulları Halkın güvenliği © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Protecting Stakeholders Consumer Product Safety Commission (CPSC) Environmental Protection Agency (EPA) Equal Opportunity Employment Commission (EEOC) Federal Communications Commission (FCC) Federal Aviation Administration (FAA) Federal Energy Regulation Commission (FERC) © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Protecting Stakeholders Federal Highway Administration (FHA) Federal Trade Commission (FTC) Food and Drug Administration (FDA) Interstate Commerce Commission (ICC) Occupational Safety and Health Administration (OSHA) Securities and Exchange Commission (SEC) © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

İktisadi İstikrara Katkıda Bulunanlar İş döngüleri İktisadi genişleme İktisadi geri çekilme Maliyet politikası Kamu harcamaları ve gelirleri Para politikası Faiz oranları © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Önemli İktisadi Göstergelerin İzlenmesi Faiz oranları Yeni başlayan konut inşaatları İşsizlik istatistikleri Dayanıklı tüketim malı siparişleri © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Fiyat Değişikliklerinin Ölçülmesi Satın alma gücü Enflasyon Deflasyon Tüketici Fiyat Endeksi (TÜFE) Üretici Fiyat Endeksi Producer Price Index (TEFE) © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Mille Gelirin Ölçülmesi TL Değeri Gayri Safi Yurt İçi Hasıla (GSYİH) Gayri Safi Milli Hasıla (GSMH) Nihai Mal ve Hizmetler Evet Yes Ülke İçindeki Şirketler Evet Yes Yabancı Mülkiyetindeki Şirketler Evet Hayır Ülkedışı Operasyonları Hayır Evet © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

İksitadi Performans Göstergeleri Temel faiz oranı Konut inşaat başlangıçları İşsizlik oranı Dayanıklı tüketim malı siparişleri İşgücü verimliliği Dış ticaret dengesi Enflasyon oranı Tüketici fiyat endeksi Gayri Safi Yurt İçi Hasıla Üretici fiyat endeksi © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

A.B.D. Büyümesinin Tarihi Sanayileşme Çağı (1900-1944) Savaş sonrası altın dönem (1945-1969) Çalkantılı yıllar (1970-1979) Küresel rekabetin artması (1980-1989) Yeni ekonomi ve ötesi (1990’dan günümüze) © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Köreselleşmenin Zorlukları Müşteri ihtiyaçlarına uygun kaliteli mal ve hizmet üretimi Bir girişimci ve küçük işletme yöneticisi gibi düşünmek Küreselleşme ve farklı kültürlerden işgücünün yönetimi Etiğe ve toplumsal sorumluluğa uygun davranmak Teknoloji ve e-ticaretin hızını yakalamak © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e