EMPATİ-YARDIM ETME PROSOSYAL DAVRANIŞ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
PERSONELİN SEÇİM SÜRECİ VE İŞLEMLERİ
Advertisements

ÖFKE DUYGUSUNUN TANINMASI VE KONTROL EDİLMESİ
ETİĞİN UNSURLARI.
PSİKOLOJİK TEMELLER Dr. Fatih DERVENT.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
TOKİ ŞEHİT MUSTAFA DOLUMAY ANAOKULU
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI. İşbirliğine dayalı öğrenme; öğrencilerin sınıf ortamında küçük karma guruplar oluşturarak (cinsiyet, başarı durumu,
ÖĞRENCİ MERKEZLİ EĞİTİM
Hasta Memnuniyeti-İletişim
ERK İSG&İK – –
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …. Çocuklarımızı çok severken kişisel isteklerimizin, beklentilerimizin onlar için belki de aşırı bir yük olacağını.
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
ETKİLİ İLETİŞİM ve EMPATİ Hazırlayan: Psk. Sezgi Gümüş
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …
ETKİLİ ÇATIŞMA ÇÖZME BASAMAKLARI
7-19 YAŞ AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI
MOTİVASYON.
ÇOCUKLA KALİTELİ ZAMAN GEÇİRMEK
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
İŞLETMELERDE MOTİVASYON
Oyunun Özellikleri ve Önemi
Bölümün Amacı Bu bölümde öncelikle, karar verme ve yöneticilerin aldıkları farklı karar türleri tanımlanmaktadır. Daha sonra, karar vermeye ilişkin.
1.1 GİRİŞ Bu kitap, çevre psikolojisi (environmental psychology) konusunda temel bilgileri kazandırmak amacıyla hazırlanmıştır. Çevre psikolojisini,
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
BAŞARI ÇALIŞMA ve KARİYERLER
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
Yardımlaşmayı Nasıl Artırabiliriz? HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Neden Yardım Ederiz? Ne Zaman Yardım Ederiz? Kimler Yardım Eder? Yardımlaşmayı.
İŞLETMELERDE İLETİŞİM
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
KISIM 2 İnançlar ve Biliş
GİRİŞ.
DANIŞMANLIK Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 191.
BÖLÜM 2 NEREYE VARMAK ÜZEREYİZ: PROBLEM VE PROBLEMİN BÜYÜKLÜĞÜ.
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
ACİL BAKIM GEREKTİREN HASTALIKLARDA İLK YARDIM.
ÇATIŞMA VE ÇATIŞMA YÖNETİMİ
Aile Katılımı Nedir? Çocuğun gelişimi hakkında anne babaları bilgilendirme. Anne babalara duygusal destek sağlama. Çocuklarına öğretmenlik ve rehberlik.
MOTİVASYON.
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI HAZIRLAYANLAR HAVVA KESKİN
Girİşİmcİ Kİmdİr? ÖĞR.GÖR.TAYLAN VURGUN.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Dr. Aysel BADIR ERİŞKİN SAĞLIĞI II
GENÇLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
EMPATİK İLETİŞİM Bireyler arası ilişkilerde gönderilen iletilerin duygusal yönü ve içeriği ile algılanması ve anlaşılması.
YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
Zihniyet Yargılayan «Her şeyi bilirim» yaklaşımı Tepkisel ve Otomatik Taraflı Gözlemci, Yargılayıcı Değerlendirici Kazan - Kaybet Yaklaşımı Sorun Odaklı.
EMPATİK İLETİŞİM 1.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
KİŞİLERARASI İLETİŞİM ÇATIŞMASI
GRUP İLETİŞİMİ.
AİLEDE İLETİŞİM.
KURUMSAL İLETİŞİM.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
GRUP İLETİŞİMİ.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EMPATİ-YARDIM ETME PROSOSYAL DAVRANIŞ
EMPATİK İLETİŞİM.
MOTİVASYON Dr. Ege AKGÜN.
Sunum transkripti:

EMPATİ-YARDIM ETME PROSOSYAL DAVRANIŞ

EMPATİ-YARDIM ETME-OLUMLU SOSYAL (PROSOSYAL) DAVRANIŞ Olumlu kişilerarası İlişkiler. Başkalarının yararı için, dışsal bir ödül beklemeden yapılan içten eylemler. Yardım etme davranışı birçok kişi tarafından egoist bir yaklaşım olarak değerlendirilmektedir. Yardım eden kişilerin gerçekte doğrudan kendi yararlarına hareket ettikleri belirtilmektedir (Synder, 2005: 485).

Empati kuran kişinin diğer kişinin içinde bulunduğu durumu algılamasının temel amacı yardım etmektir. Empatinin bir tür duygu durumu olduğu, buna bağlı olarak empati kuran kişinin, diğer kişinin içinde bulunduğu çevreyi anlaması ve tanımlaması sonucunda diğerkamlık hissederek yardım etme davranışında bulunacağı ifade edilmektedir.

Empati ve yardım etme davranışı arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmak amacı ile gerçekleştirilen araştırmalara göre, empati kuran kişinin karşısındaki kişinin durumunu anladığında bir sıkıntı hissettiği ve bu sıkıntıdan kendini kurtarmak amacı ile yardım ettiği açıklanmaktadır ve bu davranışı gösteren kişi egoist güdülerle hareket etmektedir. Özgecilik (diğerkamlık) davranışı ise diğer kişilere yardım etmeyi teşvik eden duygusal bir yaklaşıma odaklıdır.

Bu nedenle bu çocuklarda empatik eğilimlerin gelişmemesi oldukça doğaldır. Yardım etme davranışı, prososyal davranış, özgecilik kavramlarının tümü empatik iletişime dayanmaktadır. Yardım etme geniş bir alanı kapsar, prososyal davranış yardım edilen kişinin içinde bulunduğu durumu iyileştirmeye yönelik niyet edilmiş davranışı tanımlar ve daha dar bir alanı içerir. Özgecilik ise, daha da sınırlı bir alanı içermekle birlikte, genellikle diğer kişinin içinde bulunduğu durumu ve bakış açısını anlamaya yönelik yardım eden kişinin bir motivasyonu, empatik bir yaklaşımdır.

Yardım etme ve olumlu sosyal davranışın gelişimi ve nasıl ortaya çıktığına ilişkin farklı yaklaşımlar: Biyolojik yaklaşım: Yardım etme davranışının doğum yoluyla ve genetik özellikler ile kişilerde bulunduğunu açıklamaktadır. Kişilerin yardım etme eğilimlerinin doğal bir yolla oluştuğu belirtilmektedir. Prososyal davranış, kişinin yeniden üretme fırsatına ilişkin artmaya yönelik bir seçimidir. Prososyal davranış iki “arkadaş/dost/akraba seçimi ve karşılıklılık” olmak üzere iki şekilde gelişim göstermektedir. Arkadaş/dost seçimi, kişinin yeniden üretim sürecinde başarı elde etmesinde üretkenlik sağlamaktadır.

Bireysel yaklaşım: Özgeciliği esas alarak, yardım etmeye yönelik kişisel bir eğilim olarak tanımlamaktadır. Bu özelliklerin genetik olarak belirlenmesi gerekli değildir, sosyal öğrenme yolu ile de gelişebilmektedir. Bu yaklaşıma göre temel olarak iki özgecilik biçimi vardır. 1. Özgeciliği, kişinin içinde bulunduğu ruh durumu ile açıklar. 2. Kişilik özelliklerinin etkisi ile oluştuğunu ileri sürer. Özgeciliği, açıklamaya yönelik olarak gerçekleştirilen deneysel çalışmalar kişinin pozitif ruh durumunu arttırmak için yardım etme davranışını gerçekleştirdiğini göstermektedir.

Kişilerarası Yaklaşım: Bu yaklaşımda, sosyal sorumluluk, empati, içsel kontrol özelliği olan kişilerin yardıma ihtiyaç duyan, acil bir durumda bulunan kişilere karşı seyirci kalamama ve yardım etme sorumluluğu hissettikleri açıklanmaktadır. Kişilerarası yaklaşım kişiler arasındaki karşılıklı dayanışma ve birbirine bağlı olma özelliğine odaklanmaktadır. Kişilerarası ilişkilerin devamının genellikle olumlu sonuçlara bağlı olarak tanımlandığı görülmektedir. Prososyal davranış da kişilerin istekleri ve niyetleri temelinde gelişmektedir.

Empati yolu ile diğer kişinin duygusal durumunun paylaşılması, kişinin olumlu sosyal davranışında bir artışa neden olurken, saldırgan (agresif) özelliklerin azalmasına neden olur. Özellikle diğer kişinin bakış açısını tanımlarken empatik canlandırma yapılması kişinin olumlu sosyal davranışının gelişmesine katkıda bulunur.

Empatik davranış eğilimi ile yardım etme arasında doğru orantılı olarak bir ilişki vardır. İletişimin başarılı olmasında, önemli bir rolü olan empatik eğilimler ile diğer kişilerin psiko-sosyal durumlarının algılanması ve karşıdaki kişiye yardım ederek, içinde bulunduğu durumu anlayarak kendisini iyi hissetmesini sağlamak mümkün olmaktadır.