DA motorları Yük seçimi Devir yönü değiştirme Yol verme

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Alan Etkili Transistör (FET)
Advertisements

HAREKET İlk konum = -10 m (x2) Son konum = +15 m (x1)
SÜLEYMAN DEMİREL ÜNİVERSİTESİ TEKNOLOJİ FAKÜLTESİ
ELEKTRİK ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİNE GİRİŞ
Ders 5 AKTUATÖRLER.
INVERTER NEDİR? NASIL ÇALIŞIR?
6.SINIF FEN ve TEKNOLOJİ TESTİ
Deprem Muhendisliği Yrd. Doç. Dr. AHMET UTKU YAZGAN
ROTOR Öğr.Gör. Ferhat HALAT.
TEKNOLOJİNİN BİLİMSEL İLKELERİ
İŞ ve ENERJİ Enerji:İş yapabilme yeteneğidir.
EĞME MOMENTİ-KESME KUVVETİ ATALET MOMENTLERİ VE
Manyetik alan ve kuvvetler Manyetizma  Magnetler.
PARÇACIĞIN KİNEMATİĞİ
Bölüm 6 AKIŞ SİSTEMLERİNİN MOMENTUM ANALİZİ
AKIM ÖLÇME Öğr.Gör. Ferhat HALAT.
Asenkron Motor Nedir? Özellikleri Nelerdir?
DEVRE ve SİSTEM ANALİZİ PROJE PLANI
ELEKTRİK VE MANYETİZMA
AÇISAL YERDEĞİŞTİRME , HIZ ve İVME
BÖLÜM 6 NEWTON’UN YASALARI VE MOMENTUMUN KORUNUMU Doğrusal momentum:
GİRİŞ DİNAMİK’İN TANIMI
YAŞAMIMIZDAKİ ELEKTRİK
SEMRA BOZ FEN BİLĞİSİ ÖĞRETMENLİĞİ
MEKANİK SİSTEMLERİNİN TEMEL ELEMANLARI
GİRİŞ DİNAMİK’İN TANIMI
Elektrik-Elektronik Mühendisliği için Malzeme Bilgisi
MOMENT-DENGE-AĞIRLIK MERKEZİ
VOLTAJ KORUMA SİSTEMLERİ GRD – 03 – 01 – 01 – A GRD –
KONDANSATÖRLER Kondansatörler elektrik enerjisi depo edebilen devre elemanlarıdır. İki iletken levha arasına dielektrik adı verilen bir yalıtkan madde.
BÖLÜM 14 DA Sürücüler. BÖLÜM 14 DA Sürücüler.
ANALOG DEVRE ELEMANLARI
Dağıtıcı (Interface) Olarak Arduino Kullanımı
ALGILAYICILAR-IV MANYETİK SENSÖRLER
Yrd. Doç. Dr. Haydar ARSLAN
HADDELEME GÜCÜNÜN HESAPLANMASI:
Elektrik ve elektronik mühendisliği alanında diyotlar için pek çok uygulama alanı bulunmuştur. Güç diyotları, elektrik gücünün dönüşümü için.
PROJENİN ADI “Doğrusal Konumlandırıcılar” için Profesyonel Kontrol Ara yüz Tasarımı ve İmalatı.
Bir cisim çembersel bir yörünge üzerinde değişmeyen bir hızla deviniyorsa,bu devinime düzgün çembersel devinim (düzgün dairesel hareket) denir.
MEKANİK İmpuls Momentum Yrd. Doç. Dr. Emine AYDIN
Motor İhtiyacımızı Nasıl Belirlemeliyiz? Motor ihtiyaçlarımızı uygun belirlersek, hem enerji tasarrufu sağlar hem de arıza riskini azaltırız. Motor ihtiyacının.
ÜNİVERSAL MOTORLAR GİRİŞ
BÖLÜM 4 VİTES KUTULARI. BÖLÜM 4 VİTES KUTULARI.
STEP (ADIM) MOTORLAR Öğr. Gör. M.Uğur DOĞAN.
Prof. Dr. M. Tunç ÖZCAN Tarım Makinaları Bölümü
Diyot Giriş Diyot, transistör, tümleşik (entegre) devreler ve isimlerini buraya sığdıramadığımız daha birçok elektronik elemanlar, yarı iletken malzemelerden.
ASENKRON MOTOR SÜRÜŞ SİSTEMLERİ, SENKRON MOTOR SÜRÜŞ SİSTEMLERİ ve GÜÇ ELEKTRONİĞİNİN DİĞER UYGULAMALARI.
ELEKTRİK.
MKM 308 Makina Dinamiği Makinalarda Kütle ve Atalet Momenti İndirgemesi Prof. Dr. Recep Kozan Yrd.Doç.Dr. Aysun Eğrisöğüt Tiryaki Sakarya Üniversitesi.
Temel kanunlardan bizi ilgilendirenler şunlardır:
Genel Fizik Ders Notları
Eşdeğer Kuvvet, Denge Kuvveti Yrd.Doç.Dr. Aysun Eğrisöğüt Tiryaki
SİSMİK PROSPEKSİYON DERS-4 DOÇ.DR. HÜSEYİN TUR.
SİSMİK PROSPEKSİYON DERS-4 DOÇ.DR. HÜSEYİN TUR.
DA motorlarının elektrik devre modelleri
ALTERNATİF AKIMDA GÜÇ.
DA motorları-Kullanılma alanları
ELK-301 ELEKTRİK MAKİNALARI-1
Ototransformatorlar GİRİŞ
KADEMESİZ HIZ DEĞİŞTİRME SİSTEMLERİ (VARYATÖRLER)
Bir-fazlı transformatorların bağlantıları
7. Elektromekanik Sistemlerin Modellenmesi (Rijit şaft)
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Bir-fazlı Transformatorlar
A.Ü. GAMA MYO. Elektrik ve Enerji Bölümü
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
AA generatörlerinin çalışma esasları
Ne Öğreneceğiz ! Manyetizma ve Elektromanyetik İndüklenme
MECHANICS OF MATERIALS Eğilme Fifth Edition CHAPTER Ferdinand P. Beer
A.Ü. GAMA MYO. Elektrik ve Enerji Bölümü
Sunum transkripti:

DA motorları Yük seçimi Devir yönü değiştirme Yol verme Prof. Dr. Güngör Bal, gunbal@gazi.edu.tr Gazi Üniversitesi

DA motorları-Yük karakteristikleri DA motorların moment-hız karakteristikleri motor bağlantılarına göre değişir Seri motor: Şönt motor: Arttırmalı kompunt motor: Prof. Dr. Güngör Bal, gunbal@gazi.edu.tr Gazi Üniversitesi

Mekanik yüklerin hız-moment karakteristikleri Sabit momentli yük: Çalışma hızı aralığınca momenti değişmeyen yüklerdir. Konveyör (nakledici, taşıyıcı), öğütücü, haddane ve vinç-asansör uygulamaları sabit momentli yüklere örnek verilebilir. Hızla orantılı olarak momenti değişen yük: Bu tip yüke örnek olarak silindirler arasından kağıt ve kumaşların geçirilerek perdahlanması veya düzeltilmesinde kullanılan makinalar verilebilir. Sabit güçlü yük: Momenti, çalışma hızı ile ters orantılı olarak değişen yüklerdir. Dairesel testereler ve torna motorlar bu tip yüklerdendir. Momenti hızın karesiyle orantılı olarak değişen yük: Moment isteği hızın karesiyle artan yüklerdir. Santrafüj vantilatör, komproser ve üfleyicilerin yanı sıra ısıtmada, vantilasyonda ve klimalarda kullanılan bütün hava ile ilgili fanlar bu tip yüklerdendir. Mekanik yüklerin genel moment-hız karakteristikleri Prof. Dr. Güngör Bal, gunbal@gazi.edu.tr Gazi Üniversitesi

Yük Karakteristikleri Tipik yük karakteristikleri Bir DA motoru ve sürücüsü kullanırken, yükün güç, tork ve hız karakteristiklerini bilmek gerekir. Sabit Güçlü Yükler: Hız artarken yük azalır. Güç sabit kalır. Sabit Torklu Yükler: Yük hızla değişmez. Hız artarken güç doğrusal olarak artar. Değişken Torklu Yükler: Hız artarken yük artar. Güç hızla doğrusal olmayan bir şekilde yüke bağlı olarak değişir.

Motor ve yükün moment-hız karakteristiklerinin uyumu Motor-Yük eşleşmesi Genel olarak yükün moment-hız karakteristiği: Yük ve motorun moment-hız karakteristiklerinin kesiştiği nokta, motor ve yükün uyumlu olarak çalışabilecekleri moment T* ve karşılığı olan hız * değerlerini verir. Motorun bir yükü sürebilmesi için: Motor başlangıç momentinin yükün başlangıç momentinden büyük olması, Motor ve yükün hız moment karakteristiklerinin anma hızı içinde kesişmesi gerekir. Motor ve yükün moment-hız karakteristiklerinin uyumu Prof. Dr. Güngör Bal, gunbal@gazi.edu.tr Gazi Üniversitesi

DA motorları-Devir yönünün değiştirilmesi DA motorlarda devir yönünü değiştirmek için: Endüvi akımının yönünü veya Alan akımının yönünü değiştirmek gerekir. Her iki devrenin (endüvi ve alan) akımlarının yönlerini değiştirmek devir yönünü değiştirmez. Genel kural olarak endüvi devresi akımının yönünü değiştirmek tercih edilir. Çünkü alan sargısı endüktansı yüksektir ve alanda depolanan enerjiyi harcamadan yapılacak olan yön değiştirme işlemi tehlikeli olabilir. Prof. Dr. Güngör Bal, gunbal@gazi.edu.tr Gazi Üniversitesi

DA motorları-Devir yönünün değiştirilmesi ileri yönde dönme ters yönde dönme Prof. Dr. Güngör Bal, gunbal@gazi.edu.tr Gazi Üniversitesi

DA motorları-Dört çalışma bölgesi BÖLGELER BİRİNCİ İKİNCİ ÜÇÜNCÜ DÖRDÜNCÜ EYLEM Yük çekme Yükün motoru yenmesi Yük indirme Frenleme Çalışma Durumu Motor Generatör (VT-Ec) ve Ia + - Pa T  Prof. Dr. Güngör Bal, gunbal@gazi.edu.tr Gazi Üniversitesi

DA motorları-Dört çalışma bölgesi Dört-bölge çalışma: Belirli yüklerin dinamikleri dört-bölge çalışmayı gerektirir. Dönen bir motorun gerilimi aniden azaltılırsa, yük ataletinden dolayı motor negatif tork üretir. Motor bir generatör gibi davranır. Şaftındaki mekanik enerjiyi elektrik enerjisine çevirir. Bu ilave güç sürücüye geri döndürülür. Bu olay, bir aracın yokuş aşağı sürülürken motorunun firen olarak kullanılmasına benzerdir. Frenleme II ve IV bölgelerinde meydana gelir. Prof. Dr. Güngör Bal, gunbal@gazi.edu.tr Gazi Üniversitesi

DA motorları-Yol verme Prof. Dr. Güngör Bal, gunbal@gazi.edu.tr Gazi Üniversitesi