REFAH SİSTEMLERİ DERS 1 DR. BANU METİN.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Etik Günü Göktuğ Kubat 4-C 414 Göktuğ Kubat.
Advertisements

Felsefenin Neliği Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
MANTIK Mantığın Konusu.
ETİĞİN UNSURLARI.
AHLAK FELSEFESİ.
HEMŞİRELİK FELSEFESİ HATİCE OLTULUOĞLU.
FELSEFİ BİLGİ NEDİR?.
MAHALLİ İDARELER (Yerel Yönetimler)
EĞİTİMDE YENİ YAKLAŞIMLAR VE KÖY ENSTİTÜLERİ ÖRNEĞİNDE TÜRK MİLLİ EĞİTİM SİSTEMİ VE 21. YÜZYIL BECERİLERİ.
EMPİRİZM.
EPİSTEMOLOJİ RASYONALİZM.
İdealist Eğitim Felsefesi
REHBERLİK.
ETİK NEDİR?.
Felsefe-Bilim İlişkisi
Farklılaştırılmış Öğretim
Felsefe Nedir?.

Hazırlayan:Ahmet DEMiR
ESKİ ÇAĞDA ETİK.
Vefa; insana duyulan sevgidir..
ERDEMLİLİK.
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI
Evrensel Ahlak Yasasının Varlığını Kabul Edenler
SANAT FELSEFESİ Sercan KALKAN Felsefe Öğretmeni.
ÜTOPYALAR Ütopya, hiçbir yerde bulunmayan anlamında eski Yunancadan gelen bir sözcüktür. Felsefede bu terim, ger­çekleştirilmesi olanaksız tasarı ya da düşünceleri.
SANATTA GÜZELLİK ANLAYIŞI
EĞİTİMDE ETİK KURALLAR
SINAV KAYGISI KONUSUNDA VELİLERE ÖNERİLER
BİR YAŞAM TARZI OLARAK SPOR Doç.Dr.Sebahattin DEVECİOĞLU
Etik İle İlgili Temel Kavramlar
Yrd Doç Dr Mehmet KARATAŞ Tıp Tarihi ve Etik AD
AHLAK FELSEFESİ (ETİK).
Bilişim Etiği Kuramlar.
AHLAK FELSEFESİ.
TÖREL- AHLAK GELİŞİMİ AHLAK; Bir toplumda bireylerin tümü için geçerli ve uyulması gereken davranışlar, kurallar bütünlüğüdür. AHLAKLI OLMA; Toplumun gelenek,
Tarih Sosyolojisi-4- Yöntem-1- Tarihsel Materyalizm.
IV. Ünite Ahlak Felsefesi ETİK.
VII. Ünite SİYASET FELSEFESİ
ÜNİTE4. AHLAK FELSEFESİ YAZILIYA HAZIRLIK.
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
SANAT FELSEFESİ.
BİLİM NEDİR? BİLİMİN SINIFLANDIRILMASI Hazırlayan= Meslina ÖZER.
DEONTOLOJİ Eski Yunanca “deontos” “gereklilik, zorunluluk”
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
Zinde Eğitim Kurumu İSG Etiği AHMET YİĞİTALP ZİNDE.
Sosyal Hizmet Etiği Doç.Dr. Elif Gökçearslan Çifci
GENEL OLARAK ETİK ve AHLAK KAVRAMLARI
Sosyal Hizmet Etiği Dersine Giriş Etik Nedir Ne Değildir?
BİLİM KAVRAMI TANIMI-AMACI-SINIRLARI-ÖZELLİKLERİ
Elealı Zenon Sofistler Septikler
KAMU YÖNETİMİNDE ETİK.
SANAT FELSEFESİSANAT FELSEFESİ Sanatçı Sanat Eserinin Özellikleri Ve NitelikleriSanat Eserinin Özellikleri Ve Nitelikleri.
 Felsefenin anlamı  Felsefenin Doğuşu  Felsefenin Tarihsel Gelişimi  Felsefenin amacı  Felsefe toplum ilişkisi  Bilgi ve Bilgi.
MEDENİ HUKUK.
ETİK KAVRAMI VE TÜRLERİ
RASYONALİZM. Mantık ilkeleri ile düşünebilen insan doğru ve açıklayıcı bilgileri şüphe durmaksızın akıl ile kavrar. Rasyonalizme göre duyularımızla nesnelerin.
EĞITIME FELSEFI YAKLAŞıMLAR IDEALIZM REALİZM NATÜRALİZM PRAGMATİZM VAROLUŞÇILIK (EGZİSTANSİYALİZM)
ÜTOPYALAR Ahmet Taşer 11-A Ütopya Ne Demektir ? Ütopya, aslında olmayan, tasarlanmış olan ideal toplum ve devlet şekli anlamı taşır. Ütopyalar,
 Felsefenin anlamı  Felsefenin Doğuşu  Felsefenin Tarihsel Gelişimi  Felsefenin amacı  Felsefe toplum ilişkisi  Bilgi ve Bilgi.
 Felsefenin anlamı  Felsefenin Doğuşu  Felsefenin Tarihsel Gelişimi  Felsefenin amacı  Felsefe toplum ilişkisi  Bilgi ve Bilgi.
IV. Ünite Ahlak Felsefesi ETİK.
EVRENSEL AHLAKİ İLKELER VAR MIDIR?
REFAH SİSTEMLERİ DERS 1 DOÇ. DR. MEHMET M. ÖZAYDIN.
AHLAK FELSEFESİ.
TEST 1.
V. Ünite Sanat Felsefesi ESTETİK.
18.yy ve 19.yy FELSEFESİ (AYDINLANMA FELSEFESİ)
Sunum transkripti:

REFAH SİSTEMLERİ DERS 1 DR. BANU METİN

Refah (Welfare) Nedir? Türk Dil Kurumu, refah kelimesinin sözlükteki anlamını «gönenç» olarak belirtmektedir. Gönenç: «Bolluk, rahatlık ve varlık içinde iyi yaşama» anlamına gelmektedir (TDK). Refahı, sadece maddi unsurlarla açıklamak yeterli midir? İyi yaşama ne anlama gelmektedir?

Refah (Welfare) Nedir? Refah, İngilizce’de «welfare» kelimesine karşılık gelmektedir. Welfare kelimesinin İngilizcedeki sözlük anlamı, «gönenç», «refah», «mutluluk ve sağlık içinde yaşama», «esenlik», «iyilik», «mutluluk» Köken itibariyle; «well-fare» iyi bir yolculuk, «Wohl-fahrt» hayat yolunda iyi bir seyahat anlamlarına gelmektedir. İngilizce literatürde welfare kelimesisnin «human well-being» kavramı ile anlamdaş olduğu genellikle kabul edilmektedir. Human well-being; kelime anlamı itibariyle, «iyilik», «sağlık», «esenlik», «mutluluk», «refah» anlamlarına gelmektedir.

Refah (Welfare) Nedir? Refah: «iyi olma hali», «mutluluk» kavramları düşünsel, felsefi olarak ne ifade etmektedir? Aristo ve Mutluluk İdeali : Antik Çağın en önemli filozoflarından, Platon’un öğrencisi Aristoteles’e göre mutluluk, hissedilebilir bir durumdan ziyade bir hayat tarzı idi. Aristo’ya göre mutluluk tüm insanların en yüksek arzusu ve hevesidir. Mutluluğa giden yol erdemden geçer. Yani, insan kendinde en yüksek değerleri var ettiği takdirde mutluluğa erişecektir.

Aristo ve Mutluluk İdeali : Eudaimonia: İnsanın ulaşabileceği en yüksek kalite, insanın nihai ve en yüksek hedefi olan kendini tam olarak gerçekleştirme ve mutluluk hali. Aristo’da mutluluk (eudaimonia) kavramı, statik bir durum değil, insan faaliyetlerinin amacıdır. Aristo felsefesinin teorisine bakıldığında, dünyadaki bütün varlıkların (nesneler, bitkiler, hayvanlar, insanlar) bir işlevi olduğu ileri sürülür. Söz konusu işlev, ilgili varlığın en önemli ve ayırt edici özelliğidir. «iyi ve mutlu» bir yaşamın elde edilebilmesi sahip olunan işlevlerin etkin kullanılmasına bağlıdır.

Aristo ve Mutluluk İdeali : Aristoteles etiğinde, eylemler daima bir amaç doğrultusunda incelenirler ve son kertede insanın iyiliği yani mutluluğu amacına yönelmişlerdir. İyi, insanlar için nihai amaç olarak vurgulanmıştır. İyi ya da mutluluk nedir? Ne ile sağlanabilir? İnsanın mutlu olabilmesi için erdem sahibi olması gerekir. Aristoteles erdemi ikiye ayırır: Etik (ahlaki) erdemler: Adalet, cesaret, ölçülülük, cömertlik, dostluk vb. iki aşırı uç arasındaki doğru ortayı bulmaktan meydana gelen erdemlerdir.

Aristo ve Mutluluk İdeali : Dianoetik Erdemler (Bilgelik erdemleri): Bilim, sanat, teorik bilgelik gibi akli uğraşlarla ilgili olan erdemler. Entelektüel faaliyete bağlı olan ve şeylerin niçin olduklarını anlamak ve keşfetmekle belirlenen erdemlerdir. Aristoteles’e göre iyi olma ya da mutluluk denen şey erdeme uygun etkinliklerle elde edilebilecek bir amaçtır. Aristoteles’e göre erdemli yani iyi bir kişilik, insanın özgür seçimleriyle daima erdemi seçerek ona göre eylemde bulunarak ve bunu bir alışkanlık ve doğal eğilim haline getirerek başarabileceği bir amaçtır. İnsanda erdeme göre eylemde bulunma yetenek ve kapasitesi doğuştan mevcuttur. Erdemlilik bu yetinin uygun biçimde işlenmesi yoluyla yine bu yetiden çıkan bir eğilimdir.

Aristo ve Mutluluk İdeali : İnsanlar erdemli iş yapa yapa erdemli, adil iş yapa yapa adil, ölçülü iş yapa yapa ölçülü olurlar (Nikomakhos’a Etik, 1105a). Yani tüm erdemler, dayanaklarını insanın doğal bazı yeteneklerinde, kapasitelerinde bulurlar ama bunlar ancak akıl ve bilgelik tarafından idare edildiklerinde, insanda tabii bir eğilim hâline getirildiklerinde gerçek birer erdem hâlini alırlar (Zeller, 2008: 265). O hâlde etik erdemler, insanın istemesinin ve seçimlerinin eğitilmesiyle oluşurlar. Bu eğitim sayesinde insan doğru görüşlere dayanarak eylemeye alışır, kararlarında doğru bir görüşe dayanmak yeteneğini kazanır (Gökberk, 1994: 88). Kısacası insan her durumda erdemli eylemi seçmeli ve yapmalı, bunu alışkanlık hâline getirmelidir. Bu durumda erdem aynı zamanda bir seçim sorunudur.

Aristo ve Mutluluk İdeali : Aristoteles bu noktadan sonra her insan için az çok geçerli olabilecek bir seçim ilkesi belirlemeye girişir. Aristoteles’e göre bölünebilir yapıdaki her şey iki uç ve bir de orta noktadan oluşur ve bölünebilir her şey için daha az, daha çok gibi ifadelere başvurulabilir. Matematikte, bir doğrunun ortası, iki ucundan eşit uzaklıkta olandır. Ama insani olaylarda bu denli kesin yargılara başvurmak, herkes için geçerli olacak bir “orta” tanımına ulaşmak elbette imkânsızdır. Aristoteles, insani olaylar ve durumlar söz konusu olduğunda herhangi bir şey için çok az ya da orta gibi ifadelerin kişiden kişiye değişeceğini kabul etmekle birlikte, herkesin kendi durumuna göre bir az, çok ve orta anlayışına sahip olduğunu da benimser.

Aristo ve Mutluluk İdeali : Aristoteles’e göre erdem, insanın aşırılıklardan ve eksiklikten kaçması, daima ortayı araması, onu tercih etmesidir. Bu orta, elbette matematik kesinlikte bir orta değil, “bize göre” orta olandır. Erdem, işte bu ortayı hedef edinmektir. Aristoteles bize göre ortayı “gerektiği zaman, gereken şeylere, gereken kişilere karşı, gerektiği için gerektiği gibi davranmak” olarak tanımlar ve bunu erdeme özgü bir hâl tarzı olarak kabul eder. Sonuçta şu yargıya ulaşır; “O hâlde erdem, tercihlere ilişkin bir huy: Akıl tarafından ve aklı başında insanın belirleyeceğiyle belirlenen, bizle ilgili olarak orta olanda bulunma huyudur” (Nikomakhos’a Etik, 1106a-1106b).

Aristo ve Mutluluk İdeali : Aristo iyileri üç kısma ayırır: 1- Dış İyiler: Servet, mevki, başarı ve saygınlıktır. 2- Ruhla İlgili İyiler: Karakter erdemine işaret eder. En makbulüdür. 3- Bedenle İlgili İyiler: Sağlıklı yaşama ilişkindir.

Schopenhauer ve Mutluluk Aristo’nun yaklaşımını kendine has yorumuyla ve farklı bir bakış açısıyla ele almaktadır. İnsanın iyi yaşamı üç temel unsur etrafında şekillenir: 1- İnsanın «ne olduğu»: Karakter erdemlerine ilişkindir. 2- İnsanın «neyi olduğu»: Sahip olunan mal ve servetin araştırılmasına yöneliktir. 3- İnsanın «neyi temsil ettiği»: Bireyin başkaları nezdindeki varoluşudur.

J. Bentham ve Büyük Mutluluk İlkesi Aristippos ve Epikuros’un hazcı felsefesinin bir uzantısı niteliğindedir. Faydacılık ilkesinin kurucusu olarak bilinmektedir (Faydayı hayatın ve bütün ahlaki davranışların ölçüsü olarak gören felsefe öğretisi) «En çok sayıda insana en yüksek düzeyde mutluluk» idealini ele almaktadır. Refahı, «faydacılık» ekseninde incelemiştir. En çok sayıda kişi için en büyük mutluluğu üretmeyen her türlü eylemin ahlaken yanlış olduğunu söyler. Mutluluk hazzın çokluğuna ve acının yokluğuna bağlı olarak hesaplanabilirdir. Mutluluk hesabı yapılırken her bir bireyin diğerine eşit olarak alınması söz konusudur.

Sonuç olarak; Bireysel iyileri toplumsal iyi haline dönüştürmek kolay mıdır? Refah devletlerinin buradaki fonksiyonu nedir?