ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
GENÇ YETİŞKİNLERDE YAŞAM DOYUMUNUN YORDAYICISI OLARAK UMUT, DAYANIKLILIK VE İYİMSERLİK Makbule Kalı Soyer Ayşin Satan 13. Ulusal.
Advertisements

Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve İstatistik Doç.Dr. Ertuğrul GELEN.
İKİDEN ÇOK (K) ÖRNEKLEM TESTLERİ. BAĞIMSIZ GRUPLARA İLİŞKİN HİPOTEZ TESTLERİ.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
GELİŞİMLE İLGİLİ ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
ÖLÇME ARAÇ VE YÖNTEMLERİNDE ARANAN NİTELİKLER
VERİLERİN ANALİZİ Öğr. Gör. Funda Veren.
ANKARA İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ ACİL YARDIM VE KURTARMA HİZMETLERİ (112) AMBULANS EKİPLERİNDE ÇALIŞAN SAĞLIK PERSONELİNİN İŞ DOYUMLARININ VE ETKİLEYEN ETMENLERİN.
İstatistiksel Testler
HİPOTEZ TESTLERİ VE Kİ-KARE ANALİZİ
Adem Civan** Ramazan Arı*** Alpaslan Görücü** Mehmet Özdemir**
T- Testİ: ORTALAMALAR ARASI FARKLARIN TEST EDİLMESİ
Deneme Modelleri Neden-sonuç ilişkilerinin sorgulandığı araştırma türleridir. Deneme ve tarama modelleri arasındaki fark nedir? Deneme modellerinde amaçlar.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 5
Bölüm 5: Araştırmalarda Ölçme ve Ölçekler
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Prof. Dr. Mehmet Küçük
TEST GELİŞTİRME.
KORELASYON VE DOGRUSAL REGRESYON
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Yrd. Doç. Dr. H. deniz gülleroğlu
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
Yrd.doç.dr.H. deniz gülleroğlu
PARAMETRİK HİPOTEZ TESTLERİ
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
Tipik Performans Testlerinde Güvenirlik
Dr. İLKER YAKIN & Dr. HASAN TINMAZ
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Öğrenci Başarısının Belirlenmesinde Yeni Yaklaşımlar
Test Geliştirme Süreci
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Geçerlik ve Kullanışlılık
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 2
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Tipik Performans Testlerinde Geçerlik
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İletişim Fakültesi Bilişim A.B.D.
Test Geliştirme ve Madde Analizi
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
8.Hafta ANCOVA Kovaryans Analizi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 1
PSİKOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Eşleştirilmiş/Bağımlı Örneklem t Testi
Ölçmede Hata Kavramı ve Hata Türleri
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
6.HAFTA: ARAŞTIRMALARDA ÖLÇME VE ÖLÇEKLERDE GÜVENİLİRLİK
4. HAFTA Geçerlik, Güvenirlik ve Etik Kavramları
ARAŞTIMALARDA YÖNTEM.
Nimet IŞIK Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İlköğretim Bölümü
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
Bilimsel araştırma türleri (Deneysel Desenler)
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans Doç. Dr. ÖMAY ÇOKLUK BÖKEOĞLU

Geçerlik ve Güvenirlik Analizleri Bireyin davranışını tahmin etmeye yönelik sorulardan (maddelerden) oluşan ve “davranış örneklemesi” ismi de verilen testlere, psikolojik testler denilmektedir. Bireylerin davranışlarını tahmin etmedeki başarı büyük ölçüde testin, gerçekte testten elde edilen puanların a) geçerli (validity) ve b) güvenilir (reliability) olmasına bağlıdır.

Geçerlik ve Güvenirlik Analizleri Geçerlik; testin bireyin ölçülmek istenen özelliğini ne derece doğru ölçtüğüyle ilgili bir kavramdır. Geçerlik teknikleri için değişik sınıflandırmalardan bahsedilebilir. Bu sınıflandırma içinde daha çok tercih edileni ; Kapsam (content) geçerliği Ölçüt-bağımlı (criterion-related) geçerlik ve Yapı (construct) geçerliği

Geçerlik ve Güvenirlik Analizleri Güvenirlik, bireylerin test maddelerine verdikleri cevaplar arasındaki tutarlılık olarak tanımlanabilir. Güvenirlik, testin ölçmek istediği özelliği ne derece doğru ölçtüğü ile ilgilidir. Bir ölçme aracının güvenirliği için aranılan iki temel ölçüt, “değişik zamanlarda elde edilen cevaplar (puanlar) arasında tutarlık” ve “aynı zamanda elde edilen cevaplar arasında tutarlık” olarak açıklanabilir.

Geçerlik ve Güvenirlik Analizleri Testin anılan ölçütleri karşılama düzeyini incelemek amacıyla kullanılan başlıca güvenirlik türleri; Test-tekrar test güvenirliği Paralel (eşdeğer) form güvenirliği İki yarı test güvenirliği Kuder Richardson-20 (KR-20) ve Cronbach alfa () güvenirliği Madde-toplam puan korelasyonu

Açımlayıcı Faktör Analizi Yapı geçerliliğini belirlemek amacıyla pek çok yöntem ya da teknik bulunmaktadır. Faktör analizinin, yapı geçerliliğini ortaya koymak amacıyla en sık kullanılan istatistik teknik olduğu konusunda yaygın bir görüş birliği bulunmaktadır. Belli bir ölçeğe ya da alt ölçeğe ait maddelerin, belli bir yapı ya da faktör altında bir arada kümelenip kümelenmediğini tanımlama ve doğrulama amacıyla kullanılan bir tekniktir.

Açımlayıcı Faktör Analizi Faktör analizi üç temel amaçla kullanılabilir. Bunlar: Ölçme aracına ait puanların geçerliliğini değerlendirmek Yapıların doğasıyla ilgili kuram geliştirmek Daha sonraki analizlerde (varyans analizi, regresyon vb.) kullanılabilen faktör puanları arasındaki ilişkileri özetlemek

Madde Toplam Korelasyonu İçin Ki-Kare Bağımsızlık Testi İki değişken için ki-kare testi iki sınıflamalı değişken arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını test eder. Ki-kare parametrik olmayan bir tekniktir. İki sınıflamalı değişkenin düzeylerine göre oluşan gözeneklerde, gözlenen sayılarla/değerlerle, beklenen değerlerin birbirlerinden anlamlı bir şekilde farklılık gösterip göstermediğini test eder.

Ki-Kare Bağımsızlık Testi Bu testin kullanılabilmesi için, beklenen değeri beşten küçük olan kategori sayısının, toplam kategori sayısının %20’sini aşmaması ve tüm kategorilerde bu değerin birden büyük olması gerekir. Bu koşulun sağlanamadığı durumlarda, mantıklı ise kategoriler arası birleştirme yoluna gidilebilir. SPSS uygulaması

Kaynaklar Büyüköztürk, Ş. Çokluk-Bökeoğlu, Ö. Köklü, N. (2016). Sosyal Bilimler için İstatistik. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Büyüköztürk, Ş. (1995). Kestirisel istatistik. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 26 (1), 409-28. Büyüköztürk, Ş. (2017) Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni SPSS Uygulamaları ve Yorum. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Çokluk, Ö. Şekercioğlu, G. Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik SPSS ve LISREL Uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.