İKTİSADA GİRİŞ I DERS 12 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Tam rekabet çok sayıda alıcı ve satıcı firmalar fiyatı veri alırlar
Advertisements

ULUSLARARASI İKTİSAT DERS-9 SLAYT GÖSTERİSİ
Bölüm 7 Maliyet ve Arz David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill, 2005 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
Rekabetçi Piyasalardaki Firmalar
Üretim Teknolojisi ve Maliyetler
9. BÖLÜM Faktör Piyasası-1.
6. PİYASALAR 1 Tam Rekabet Piyasası Monopol Piyasası
Mal Piyasasında Üretim ve Fiyatlandırma
Büyümenin Bileşenleri Yada Belirleyicileri
Maliyetler.
ÇEVRESEL PROBLEMLERİN ÇÖZÜMÜNDE EKONOMİK ANALİZLER
Üretim faktörleri Üretim faktörleri: Mal ve hizmetleri elde etmek için kullanılan kaynaklar Emek: İnsanların mal ve hizmet üretiminde sarf ettikleri bedensel.
İçindekiler: Marjinal Hâsılat Fonksiyonunun Ortalama Hâsılat Fonksiyonundan Elde Edilmesi 2. Marjinal Maliyet ve Ortalama Maliyet Fonksiyonları Arasındaki.
Kâr Maksimizasyonu.
ÜRETİM, MALİYETLER VE FİRMA DAVRANIŞLARI
Üretim Karar Süreleri Firmanın amacı k^arın maksimizasyonu (azamileştirilmesidir) Bazı kararlar şirket için hayati önemlidir. Bazı kararlar tersine çevrilemez.
FİRMA DAVRANIŞI VE ENDÜSTRİYEL ORGANİZASYON
Üretim düzeyi nasıl seçilir?
DEÜ.İİBF-İktisat Bölümü
Toplam Talep ve Toplam Arz.
Üretim ve Maliyetler.
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
Üretim Kuramı (Production Theory)
Bazı terimler Gelir Maliyetler Karlar
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
Azalan Verimler Yaklaşımı
8 Kısa Dönem Maliyetler ve Çıktı Kararları B Ö L ÜM İ Ç E R İ Ğ İ
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
Üretim Maliyetleri (Cost Production)
7. Bölüm Tam Rekabet ©2010  Worth Publishers 1.
Üretim ve Maliyetler.
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
EŞ ÜRÜN ANALİZİ.
Maliyet Analizi.
Bölüm 6. Tüketici Dengesi Analizi Bölüm 7. Üretici Dengesi Analizi
MALİYETLER Doç. Dr. Ahmet UĞUR.
TURİZMDE ÜRETİM VE FİRMA DAVRANIŞLARI Firmalar kârı maksimize eder. Bu amaçla bir taraftan uygun üretim hacmine ulaşmaya çalışırken diğer taraftan en düşük.
Bölüm 4 Üretici Teorisi.
Bölüm 5 Kısım 1 Fiyat Teorisi.
Doç. Dr. Mahmut BİLEN ENDÜSTRİEL EKONOMİ. 2 ENDÜSTRİ YAPISINI BELİRLEMEK İÇİN KULLANILAN YÖNTEMLER: TALEP VE MALİYET ile ÖLÇEK EKONOMİLERİ YÖNTEMİ Bu.
Toplam çıktı Bir ekonomide belirli bir dönemde üretilen (arz edilen) toplam mal ve hizmet miktarıdır. toplam gelir Belirli bir dönemde üretim faktörlerinin.
Doç. Dr. Mahmut BİLEN ENDÜSTRİEL EKONOMİ. ENDÜSTRİDE GİRİŞ VE ÇIKIŞLAR 2 Bu konuyu çalıştıktan sonra :
İKTİSADA GİRİŞ.
Üretim ve Maliyetler.
Milli Gelir ve Fiyatların Genel Düzeyi: Toplam Talep ve Toplam Arz
KLASİK MAKRO EKONOMİK MODEL
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
MAKRO İKTİSAT II BÖLÜM 13-2 TOPLAM ARZ VE TOPLAM TALEP: MAKRO DENGE
ARZ, ARZ FONKSİYONU VE ARZ EĞRİSİ
EKON203 Mikroiktisat BÖLÜM 7
6. İŞLETMENİN PERFORMANSI
MAKRO İKTİSAT I BÖLÜM 9 UZUN DÖNEMDE HASILA VE FİYAT DÜZEYİ: KLASİK MAKRO MODEL YRD. DOÇ. DR. OKTAY KIZILKAYA.
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 2 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
Yrd. Doç. Dr. Akın Usupbeyli
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 11 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
BÖLÜM 2: TALEP VE TÜKETİM TEORİSİ
ÜRETİM TEORİSİ Belgin Akçay.
Ekonomi Biliminin Doğuş Gerekçesi ; Kıtlık Kanunu Kaynakların;
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 3 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 13 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
BİLGİ EKONOMİSİNİN MALİYETLER ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN TEORİK ANALİZİ
Bölüm 4 Üretici Teorisi.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
MAKRO İKTİSAT II BÖLÜM 13-2 TOPLAM ARZ VE TOPLAM TALEP: MAKRO DENGE
MAKRO İKTİSAT II BÖLÜM 13-1 TOPLAM ARZ VE TOPLAM TALEP: MAKRO DENGE
Sunum transkripti:

İKTİSADA GİRİŞ I DERS 12 Y.Doç.Dr.Umut Öneş

UZUN DÖNEM MALİYETLER: Uzun Dönemde En Düşük Maliyetle Üretim: Sabit girdi-değişken girdi ayrımının söz konusu olmadığı uzun dönemde firma, farklı miktarlarda sermaye ve emek kullanarak çıktı üretme imkanına sahiptir. Belirli bir çıktı üreterek maksimum kar elde etmeyi amaçlayan bir firmanın bu amacına ulaşması için, her şeyden önce çıktıyı minimum maliyetle üretmesi gerekir. Firmanın uzun dönemde minimum maliyetle çıktı üretmesini sağlayan üretim yöntemine-girdi bileşimine, iktisadi olarak etkin üretim yöntemi veya kısaca optimum girdi bileşimi denir. Minimum maliyetle üretimi optimum girdi bileşimini tamamlayan koşul, girdilerin marjinal ürünleri arasındaki oranın girdilerin fiyatları arasındaki orana eşit olmasıdır.

Uzun Dönem Maliyet Kavramları: Uzun dönemde çıktıyı minimum maliyetle üretmenin firmaya yüklediği maliyete- iktisadi olarak etkin üretim yönteminin firmaya yüklediği maliyete-optimum girdi bileşiminin firmaya yüklediği maliyete, uzun dönem toplam maliyet (long run total cost, LRTC) denir. Uzun dönem maliyetin çıktı düzeyine oranı ise, uzun dönem ortalama maliyet (long run average cost, LRAC) diye nitelendirilir. LRAC=LRTC/Q Tüm girdilerin değişken girdi olduğu uzun dönemde bir birim ilave çıktı üretmenin toplam maliyette meydana getirdiği artışa, uzun dönem marjinal maliyet (long run marginal cost, LRMC) denir.

Uzun Dönem Ortalama Maliyet Eğrisi: LRAC uzun dönem ortalama maliyet eğrisinin negatif eğimli bölümü, çıktı düzeyi arttıkça uzun dönem ortalama maliyetin azaldığını gösterir. Bu husus pozitif ölçek ekonomileri diye nitelendirilir. LRAC=2LRTC/3<LRTC/Q Olumlu ölçek ekonomilerinin nedenleri arasında, çıktı miktarı arttıkça işbölümünün ve uzmanlaşmanın artması sonucu emeğin verimliliğinin yükselmesi, sermayenin bölünmezliği ve miktar iskontosu gibi unsurlar sayılabilir. LRAC uzun dönem ortalama maliyet eğrisinin pozitif eğimli bölümü ise, çıktı düzeyi arttıkça uzun dönem ortalama maliyetin de arttığını gösterir. Bu husus negatif ölçek ekonomileri diye nitelendirilir. LRAC=2LRTC/1.5Q>LRTC/Q. Olumsuz ölçek ekonomilerinin nedeni, belirli bir üretim hacminden sonra firma yönetiminde etkinliğin ortadan kalkmasıdır.

Uzun Dönem ve Kısa Dönem Ortalama Maliyet Eğrileri Arasındaki İlişki: Zarf Eğrisi Firma uzun dönemde hangi SRATC eğrisi üzerinde üretim yapacağına karar verir. Kar maksimizasyonunun maliyet minimizasyonunu içerdiği hesaba katılırsa, firma uzun dönemde alternatif SRATC kısa dönem ortalama maliyet eğrileri arasından çıktının en düşük maliyetle üretilmesini mümkün kılan SRATC eğrisini seçer.

Uzun Dönem ve Kısa Dönem Ortalama Maliyet Eğrileri: İktisatçılar uzun dönem ortalama maliyeti minimum kılan SRATC eğrisinin temsil ettiği tesis büyüklüğünü, optimum tesis büyüklüğü ; uzun dönem ortalama maliyeti minimum kılan Q1 çıktı düzeyini de minimum etkin ölçek diye nitelendirirler.