ÖĞRENME ÖĞRENME VE NİTELİĞİ ÖĞRENME ÇEŞİTLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Mesleki Gelişim Kuramı (Donald E. Super)
Advertisements

II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
TÜFAD İZMİR ŞUBESİ SERTİFİKASYON - 1 ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ Dr
ÖĞRENİM TÜRLERİ.
Öğrenme & Davranışcı Yaklaşım
ÖĞRENME KURAMLARI.
Temel Kavramlar: Öğrenme İlkeleri
Verimli Ders Çalışma F.N.Ç.A.L. REHBERLİK SERVİSİ
ÖĞRENMEYİ ÖĞRENME.
Proje Tabanlı Öğrenme Modeli ve Bilgisayar Destekli Eğitim
ZiHiNSEL ÖZELLiKLER.
Öğrenme ilkeleri Prof Dr Süheyla Ünal.
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
1 Okul Kültüründe Değişim. 2 Küresel Ekonominin Gerçekleri Problemler ve sistemler karmaşıktır. Problemler ve sistemler karmaşıktır.  Büyük resmi kavramsallaştırabilme;
Güdülenme Dr. Şirin KARADENİZ.
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
EDİMSEL (OPERANT) KOŞULLANMA
ÖĞRENMENİN DOĞASI.
Edward Lee Thorndike ( )
Problem Çözme Becerileri
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
EGIT 450 Öğrenci Merkezli Eğitim
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Öğrenmeye Hazır Bulunuşluluk
ÖĞRENEN ORGANİZASYONLAR
PROBLEME DAYALI ÖĞRENME
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
ÖĞRENME KURAMLARI DAVRANIŞÇI ÖĞRENME BİLİŞSEL ÖĞRENME.
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Öğr. Gör. Dr. Şirin KARADENİZ
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri
KEŞFEDEREK ÖĞRENME (BULUŞ YOLUYLA ÖĞRENME)
EĞİTİM BİLİMİNE GİRİŞ Dr. Kerim Karabacak
Program Geliştirme ve Öğretim
SINIF YÖNETİMİ.
KENDİNİ TANIMA Ses tonumuzun ve davranışlarımızın, yani iletişimde mesajlarımızın % 90'ının kontrolünü elimizde tutabilmemiz ancak kendimizi tanımamızla.
ÖĞRENME KURAMLARI Bilindiği gibi öğrenme , yaşam boyu devam eden ve davranışta kalıcı değişiklikler oluşturan bir süreçtir. Sağlıkla ilgili eğitim etkinlikleri.
NASIL ÖĞRENİYORUZ.
Öğretim Modelleri Anlamlı (Okulda) Öğrenme, Tam Öğrenme, Çoklu Zeka, Yapılandırmacılık, Dr. Kerim Karabacak.
BİREYİN GELİŞMESİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI
BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
YÖNTEMLERİ ETKİLİ ÖĞRENME.
Sosyal Öğrenme Kuramı (Bandura)
, Eğitici Drama Nedir? Önceden belirlenmiş açık ve net eğitim amaçları olan, tüm çocukların kendi öğretmenleri ile birlikte, daha çok büyük motor hareketlerle.
Bilişim Teknolojileri Öğretim Yöntemleri. Öğretim Yöntemi Nedir?  Hedefe ulaşmak için izlenecek önceden belirlenmiş yol.(Oğuzkan,1981)  Bir sorunu çözmek,
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
BİLİŞSEL GELİŞİM.
AOÖ 206 Matematik Eğitimi.
MOTİVASYON.
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
Yapılandırmacı Öğrenme
Duyuşsal Alan.
BAŞARIYA GİDEN YOLDA “VERİMLİ ÇALIŞMA”
ÖĞRENME.
PSİKOTERAPİLER Prof Dr Süheyla Ünal.
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
Eğitim; bireyin içinde yaşadığı toplumda yeteneğini, tutumlarını ve olumlu değerdeki diğer davranış biçimlerini geliştirdiği süreçler toplamıdır. Bireyin.
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
GELİŞİM VE ÖĞRENME ÖĞRENME TEORİLERİ VE KLASİK ŞARTLANMA
Öğrenme Psikolojisi Giriş.
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
ÖĞRENME.
Başşliyoouu... Başlıyor....
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
MAN 353 Tüketici Davranışının Temelleri
ÖĞRENME VE TÜRLERİ Öğrenme; tekrar ve yaşantı sonucu davranışlarda meydana gelen oldukça kalıcı bir değişmedir. Mesela; sobadan eli yanan bir çocuğun.
Sunum transkripti:

ÖĞRENME ÖĞRENME VE NİTELİĞİ ÖĞRENME ÇEŞİTLERİ ALIŞKANLIK VE YAŞAMDAKİ ROLÜ İRADE (İSTENÇ) KARARSIZLIK, İRADE EĞİTİMİ ETKİLİ ÖĞRENMENİN KOŞULLARI ÖĞRENMEDE MOTİVASYON

ÖĞRENMENİN TANIMI VE NİTELİĞİ Yaşantılar sonucunda, davranışlarda meydana gelen, nispeten kalıcı izli olan değişiklik öğrenme'dir. Bu tanımı dana iyi açıklayabilmek için öğrenmenin niteliğini kavramak gerekir. Davranış değişikliği ölçülebilmelidir. Organizmada meydana gelen davranış değişikliği görülebilmeli, uygun yol ve tekniklerle ölçülebilmelidir. Davranış değişikliği yeteri kadar devamlılık göstermelidir. Organizma, bir amaca ulaşmak için öğrendiği yeni tepkilerini ulaşıncaya kadar unutmamalıdır. Devamlılık gösteren davranış değişiklikleri öğrenmedir.

Refleksler öğrenme sonucu oluşmazlar. Davranış değişikliği, yaşantı sonucu meydana gelir. İnsanın davranışları çevresi ile etkileşimde bulunarak değişir. Organizmanın her tepkisi davranış değişikliği değildir. Okullardaki davranış değişiklikleri, öğrenme yaşantıları sonucu oluşur. Refleksler öğrenme sonucu oluşmazlar.

Organizmanın doğuştan getirdiği bazı tepkileri, organizmada olgunlaşma sonucu meydana gelen değişimler, öğrenme ile meydana gelmemiştir. Örneğin doğuştan getirilen refleksler, gıdıklanma, tikler. Örneğin; 1. Resimde öğretmen öğrencilere bir balık gösterir. Bu nedir? diye sorar 2. Resimde öğrenciler bir eğitim sürecinden geçerler. Resimdeki balığın, balina olduğunu öğrenirler. 3. Resimde, öğretmen öğrencilerine balina resmi gösterdiğinde, hepsi onun balina olduğunu söyler. Öğrenme, bilgiyi algılama, kaydetme, hatırlama ve kullanma sürecidir. Öğrenme süreci kişinin aktif olduğu bir süreçtir. Öğrenme, bireyin çabası sonucu gerçekleşir.

Modeli (Gözlemleyerek) ÖĞRENME ÇEŞİTLERİ Deneme-Yanılma Yolu ile Öğrenme Psiko-motor Öğrenme Koşullanma Yolu ile öğrenme Bilişsel Öğrenme Kavrayışla Öğrenme Farkına Varmadan öğrenme Taklit Etme/Örnek alma Klasik koşullanma Edimsel (Vasıtalı/Operant) Koşullanma Modeli (Gözlemleyerek) öğrenme

Klasik Koşullanma Edimsel Koşullanma 1- Pekiştirme, yapılan davranıştan bağımsızdır 1- Pekiştirme, davranışa bağımlıdır 2- Uyarıcı, ses, ışık gibi belirlidir ve kısa süre verilir. 2- Uyarıcı, belli bir olay değildir. 3- Türün yapısına özgü davranış söz konusudur. 3- Davranışlar, uyarıcı durumunda yapılan raslantısal davranışlardır ve başlangıçta çeşitlilik gösterir. 4- Organizma edilgendir. 4- Organizma etkindir. Klâsik ve Edimsel Koşullanma Yolu ile Öğrenme Olumlu pekiştirici, organizmanın sosyal ve psikolojik güdülerine doyum sağlayan çeşitli türlerden oluşur, istenmeyen davranışın bastırılmasında ceza kullanılır. Olumsuz pekiştirme ise, bir ceza değil aksine rahatsız edici bir durumun ortadan kalkması ile oluşmuş bir ödüllendirmedir. Pekiştirme kavramı, birincil ve ikincil pekiştirme olarak ikiye ayrılabilir. Birincil pekiştirme, öğrenilmiş olmayan, birincil pekiştireçlerle yapılan pekiştirmedir, ikincil pekiştirme öğrenilmiştir.

Deneme Yanılma Yolu İle Öğrenme Bu tür öğrenmenin esası, yanılmaların sayısını azaltarak, doğru olan tepkiyi yapmayı öğrenmektir.Yanılmaların azalması, organizmanın artık doğru yola koşullanması demektir. Bu konuda, hayvanlar üzerinde pek çok deneme yapılmıştır. Özellikle kedilerde öğrenmeyi araştırmak için kullanılan problem kafesi denemeleri ile dolambaçlı yol denemeleri, insanlar üzerinde de denenmiştir. Tüm çalışmalarda organizmalar, başlangıçta çok hata yapmış, giderek hataların sayısını azaltarak doğru tepkiyi yapmayı öğrenmişlerdir. Deneme-yanılma yolu ile öğrenme

Bilişsel Öğrenme Bilişsel öğrenme esnasında kişinin geçmiş yaşantıları önem taşır. Birey bu yolla kendisi ile ilgili değerlendirme yapar, özgüven geliştirir, algılama, düşünme ve hatırlama gibi zihinsel etkinliklerini kullanır. Bu tür öğrenme farkına varmadan öğrenme, taklit ederek (modeli gözleyerek) öğrenme ve kavrama yolu ile öğrenme olmak üzere üç kısımda incelenir.

Farkına Varmadan Öğrenme Bu tür öğrenmede önemli olan bilgilerin, geçmiş yaşantıların zihinde tutulabilme gücüdür. Bu konu ile ilgili yapılan araştırmada öğrenecek kişiye birbirleriyle bağlantılı olaylar verilmiş ve tepkisi gözlenmiştir. Kişi,zihnindeki birikimlerini kullanarak öğrenmeyi gerçekleştirmiştir. Taklit Ederek (Modeli Gözleyerek) Öğrenme Bireyler, taklit yolu ile (gözleyerek) başkalarının davranışlarını aynı şekilde uygulayabilirler, Beğenilen kişilerin davranışlarını örnek alma, ilk çocukluk çağından beri gerçekleşen bir durumdur. Modeli gözleyerek öğrenme

Kavrama Yolu ile Öğrenme Organizma karşılaştığı problemleri daha önce sahip olduğu bilgilerinin, geçmiş yaşantılarının etkisi altında inceleyerek, ortadan kaldırmağa çalışır. İnsanın karşılaştığı engelleri eleştirmesi bir süre devam edebilir. Ancak, duruma çözüm yolu bulması ani bir kavrama sonucu gerçekleşir. Bu çeşit öğrenmede, çözüm algılara dayalı olarak aniden bulunur. Öğrenmenin hızlı ya da yavaş olmasını, öğrenen kişinin zekâsı ve yeteneği etkiler. Organizma ani kavrama sonucu problemine çözüm bulabilir.

Psikomotor Öğrenme Motor öğrenme de denilen bu çeşit öğrenme, öğrenilen bir davranışın, daha iyi şekilde nasıl yapılacağının öğrenilmesi demektir. Örnek: Araba kullanmayı öğrenme. Bu çeşit öğrenmede, kişinin davranışlarını doğru ve hızlı şekilde yapabilmesi için alıştırma gereklidir. Bilişsel öğrenme, en karmaşık ve en üst düzeyde öğrenmedir. Bu öğrenme durumunun özelliği, yeni bilgilerin depolanması, eski bilgilerin yeni anlamlar kazanmasıdır. Psiko-motor Öğrenme

ETKİLİ ÖĞRENMENİN KOŞULLARI Etkili Öğrenmenin Koşulları öğrenenle (öğrenci), yöntemle, öğrenilecek konu ile ilişkilidir. Öğrenenle İlgili Etkenler a- Öğrenmeye hazır oluş: Kişinin öğrenmenin gerektirdiği ön yaşantıları kazanmış ve konu için istenilen öğrenme düzeyine gelmiş olması gerekir, olgunlaşma denilen bu özellik, öğrenme için gerekli bir koşuldur. b- Güdülenme: Öğrenme için sadece konuya hazır olma yeterli değildir. Organizmanın konuyu öğrenmek için istek duyarak, çabalaması önemlidir. Öğrenme Yöntemleri Öğrenmede Tekrar: Öğrenilecek Konunun Özellikleri

Öğrenmeyi kolaylaştırıcı yöntemler Çalışmaya başlamadan önceki NİYET Etkili öğrenme Yöntemlerini başarım İçin yerinde kullanım Her zaman başarılı olmak için, öğrenmemi kolaylaştıran bu yöntemleri kullanmaya devam etmeliyim. Bütün-parça-bütün Metoduna yer vermeli Tekrarları yeterli olarak uygulamalıyım İlgilenilen konuyu sürekli olarak ZİHİNDE YOĞURMA Daha önceleri uygun tekrarlamalarla özet çıkarıp konuyu anlattığımda konunun ana hatları zihnimde canlandırdığımda BAŞARILI OLDUM Anlamlı yaşantılar ile ilişki kurularak TEKRAR ETME ZİHİNDE CANLANDIRMA Öğrenmeyi kolaylaştırıcı yöntemler

MOTİVASYON VE ÖĞRENME Öğrenmeye karşı istek ve olumlu tutum, motivasyonu (güdülenmeyi) artıran etkenlerin başında yer almaktadır. Öğrenmeye karşı tutumun olumlu olmaması halinde, bu durumun değişmesi yönünde çalışmalar yapılması gerekmektedir. Araştırmalar, öğrencilerin öğrenmeye karşı tutumlarını ana hatlarıyla açıklanan üç grupta toplamaktadırlar. Aşağıda öğrencilerin öğrenmeye ilişkin tutumları görülmektedir Motivasyonun en iyi kaynağı bireyin kendisidir. Kendi kişi kendine bir takım motivasyon kaynakları oluşturabilir. Bu kaynaklar kişinin içinde ve dış çevrede yer alır. Okulda öğrenilenleri anlamlı ve değerli kılmalıdır. Çabaların gelecekteki başarı ve mutlulukla ilişkili olduğuna inanılmalıdır. Monoton bulunan derslerin gelecekte gerçekleştirmek istenen hedeflere ulaşmada bir etkisi olduğu kabul edilirse, o dersleri çalışma isteği artacaktır. Ders çalışma başarılması gereken bir iş yada çözülmesi gereken bir problem olarak görülürse, daha zevkli bir hale gelebilir. Böylelikle, zamanla ders çalışmanın yani öğrenmenin doyum sağlayıcı bir etkinlik olduğunu düşünmek mümkün olacaktır.

Olumsuz Düşünceler Öğrenciye Bıkkınlık Verir Kısaca motivasyon artırmada en önemli etken, ders çalışmaya yönelik düşünceleri olumsuzdan olumluya doğru değiştirmedir. Olumsuz Düşünceler Öğrenciye Bıkkınlık Verir Düşünceler Davranışlar Ama ben şanslıydım bu herkes yapabilirdi Başarının değerini arttırma Hepsi benim hatamdı Kişiselleştirme Bir işe yaramıyorum Genelleştirme Bu sınav felaket olacak Panik davranışları Olumsuz düşünce kişiyi mutsuzluğa yöneltir. Olumlu Düşünceler Öğrencinin Motivasyonunu Yükseltir Düşünceler Davranışlar Gayet iyi gitti Başarıyı kabullenme 2. bölümü bir sonraki sınavda çok çalışsam iyi olacak Hataları düzeltme çabası Ekonomi dersinde iyi değilim, daha çok çalışmalıyım Yeterlilik alanını belirleme Ortalamam ekonomi ve tarih yüzünden düştü Sonuçları yapıcı bir şekilde değerlendirme Olumlu düşünce kişiyi mutluluğa götürür. Olumlu ve Olumsuz Düşüncelerin motivasyon ile ilişkisi