RİTİM ÇALGISI İLE KISA VE UZUN SESLER Öğrenme Alanı: B. MÜZİKSEL ALGI VE BİLGİLENME Öğrenme Alanı: A. DİNLEME-SÖYLEME-ÇALMA
İlgili Kazanımlar: B.1. Müzikteki uzun ve kısa ses sürelerini fark eder. A.7. Yarattığı ritim çalgısıyla, dinlediği ve söylediği müziğe eşlik eder. Diğer derslerle ilişkilendirme: “Görsel Okuma ve Görsel Sunu” öğrenme alanı: Şekil, sembol ve işaretlerin anlamlarını bilir.
B. 1. MÜZİKTEKİ UZUN VE KISA SES SÜRELERİNİ FARK EDER. ETKİNLİK Öğrencilerinizden uzun ve kısa ses sürelerini fark etmeleri için evde kullanılan araç ve aletlerin çıkardığı sesleri örnek vererek taklit etmelerini isteyin. Ev araç ve aletlerinin resimlerini göstererek sesleri hakkında konuşun. Damlayan musluk ve açık musluktan akan su sesini karşılaştırmalarını isteyerek kısa ve uzun ses sürelerine örnek olarak verin. Saatin “tik tak” sesini kısa ses süresine; elektrik süpürgesi ve saç kurutma makinesi sesini ise uzun ses örneği olarak kullanın. Öğrencilerinizden kısa ve uzun ses sürelerini farklı benzetmelerle örneklemelerini isteyin.
Hangisi uzun hangisi kısa
Ritim çalgılarını sınıfa getirmelerini isteyin. A.7. YARATTIĞI RİTİM ÇALGISIYLA DİNLEDİĞİ VE SÖYLEDİĞİ MÜZİĞE EŞLİK EDER. ETKİNLİK Ritim çalgılarını sınıfa getirmelerini isteyin. Ellerinde hâli hazırda kullanabilecekleri ritim çalgısı yoksa dersten önce marakas, çelik üçgen, davul, zil, tırtır gibi basit ritim aletlerinin yapılışları hakkında bilgi verin ve sınıfta birlikte yapın. Bu çalışmada özellikle zil, marakas ve çelik üçgen kullanabileceğiniz yardımcı ritim çalgılarındandır.
Öğrencilerinizle oynadıkları oyunlar hakkında konuşarak derse giriş yapın. Öğrencilerinize “Oyun” şarkısını söyleyin. Uzun ve kısa heceleri – ve . İle gösterin
Oyun şarkısının sözlerini hecelere ayırarak tahtaya yazınız. Öğrencilerinize ikinci sınıfta öğrenmiş oldukları uzun ve kısa hece kavramlarını tekrar hatırlatınız. Öğrencilerinize günlük konuşmalarında uzun ve kısa heceler olduğunu, sonu ünlü ile biten hecelerin kısa, ünsüz ile biten hecelerin uzun heceler olduğunu anlatınız. Uzun hecelerin çizgi kısa hecelerin nokta ile gösterildiğini söyleyiniz. “Oyun” şarkısının sözlerini inceleyerek kısa ve uzun heceleri birlikte tespit ediniz.
Şarkının sözlerini söylerken elle sözlerin ritmik vuruşlarını yapın. Şarkıyı öğrencilerinize tekrar yoluyla öğretiniz ve şarkıyı tekrarlarken onların da vuruşları ritmik olarak yapmalarını isteyin. Vuruşları öğrencilerinizle birlikte yaparak onları doğru yapmaya teşvik edin. Öğrencilerinizden, getirdikleri ritim çalgıları ile şarkıya eşlik etmelerini isteyin.
Motif: Bir müzik eserinde kendi başına ayrı bir varlık olarak, eserin karakteristik yapısına özgü bir özellik taşıyan ve belirgin olarak tekrarlayan en küçük yapısal parçadır. “Oyun” adlı şarkıda her ölçü bir motife denk gelmektedir. Bu şarkıda motiflerin başında ve sonunda genelde uzun süreli sesler kullanılmış. Motiflerin başında ve sonunda zil ve/veya çelik üçgeni kullandırarak uzun sesleri öğrencilerinize hissettirin.
Ölçme Değerlendirme