V. MUHASEBE UZMANLIĞI KONGRESİ BAĞIMSIZ DENETİM VE VERGİ AKIN AKBULUT E. Baş Hesap Uzmanı 30.05.2014, İstanbul.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MALİ İSTATİSTİK DEĞERLENDİRME RAPORU
Advertisements

TC. BAÜ Sındırgı MYO Öğr.Gör.Suat KARA
Finlandiya Ulusal Denetim Kurumu Mali Denetimi Visa Paajanen.
Esnaf ve Sanatkarlar Meslek Kuruluşlarınca Düzenlenecek Mali Tablolar Hangileridir? 1 – Mizan 2- Bilanço 3- Gelir Tablosu.
TÜRK TİCARET KANUNU DEĞİŞİKLİĞİ
KAMU İÇ KONTROL SİSTEMİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
Ahmet Emre Öz Maliye Uzmanı 21 kasım 2013
İÇ KONTROL SİSTEMİ ve KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI
TÜRKİYE FİNANSAL RAPORLAMA STANDARTLARININ İLK UYGULAMASI
Doç. Dr. A.R Zafer SAYAR 18 Eylül 2014, Ankara
DOÇ.DR. YILDIZ AYANOĞLU 1969 yılında Bulgaristan'da doğdu. İlk ve orta eğitimini tamamladıktan sonra Razgrad Ticaret Lisesinin Sanayi İşletmelerinde Muhasebe.
MUHASEBENİN TEMEL KAVRAMLARI
KUR DEĞİŞİMİNİN ETKİLERİ
Bağımsız Denetim : Finansal Tabloların önceden belirlenmiş muhasebe ve raporlama kriterlerine (muhasebe standartları) uygun bir biçimde hazırlanıp hazırlanmadığının.
Benoît Lebrun Başkan, Muhasebe Çalışma Grubu FEE 7 Haziran 2005 Muhasebe ve denetim düzenlemesinde gelişmiş program Muhasebe Direktifleri.
İleri Muhasebe ve Denetim Düzenleme Programı Modül 22 Mali Tabloların ve Vergi Raporlamasının Genel Amaçları Stefano Marchese FEE, Vergilendirmeden Sorumlu.
3. YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLİK DENETİM VE TASDİK SEMPOZYUMU
EKONOMİK KALKINMA İÇİN MUHASEBE DENETİMİ MESLEĞİ
6102 SAYILI TÜRK TİCARET KANUNU UYARINCA
ENTELEKTÜEL SERMAYENİN ÖNEMİ VE UYGULANABİLİRLİĞİ
İŞLETMELERDE BİLGİ VE ÖLÇME SİSTEMİ: MUHASEBE
SMMM Hasan Önder GÜVEN 1983 yılı İzmir doğumlu, İlk ve Orta Öğretimini Ankara’da tamamladıktan sonra 2005 Yılında Dokuz Eylül Üniversitesi Ekonomi Bölümünden.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL SİSTEMİ
SERMAYE PİYASASINDA FAALİYET GÖSTERMESİNE İZİN VERİLEN DİĞER KURUMLAR
Banka muhasebesi, banka işlemlerinin hesap ve defter sistemlerini ve bunların uygulama şekillerini inceleyen muhasebe sistemidir. Bankacılık Kanunu’nun.
TİCARİ DEFTERLER Doç. Dr. Mustafa ÇEKER
MUHASEBENİN UZMANLIK ALANLARI
IAS-1 Finansal Tabloların Sunumu
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
ÜNİTE 5 (Bölüm 1) FİNANSAL ANALİZ
İŞLETMELERDE BİLGİ VE ÖLÇME SİSTEMİ: MUHASEBE
MUHASEBENİN UZMANLIK ALANLARI
1 DÜNYADA ve TÜRKİYE’DE DENETİM MESLEĞİNE GENEL BAKIŞ.
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2009 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 30 Ocak 2009 – İSTANBUL T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Bağımsız Denetime (ve TMS’ye) geçişte Tecrübe Paylaşımları
Bağımsız Denetim Süreci
DOLAYSIZ VERGİLER OTOKONTROL ARAÇLARI 07 HAZİRAN HAZİRAN 2003.
Gelir Vergisi.
Finansal Tablo Analiz Teknikleri
BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA UYUM EYLEM PLANININ HAZIRLANMASI BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA.
Av. Prof. Dr. Mustafa AKKAYA. VERGİ HUKUKU TİCARET HUKUKU.
DENETİM İHTİYACI, DENETİM TÜRLERİ VE DENETİM BENZERİ KAVRAMLAR
FAALİYET RAPORLARI ve HAZIRLAMA ESASLARI
ALTINCI BÖLÜM ÇALIŞMA KAĞITLARI VE DENETİMİN RAPORLANMASI
Nakdi Sermaye Artırımlarında Vergi Avantajı
MUHASEBE DENETİMİ 1. HAFTA.
Bakanlığımız yönetiminde ve kullanımında bulunan taşınmazlar ;
YENİ TÜRK TİCARET KANUNU SÜRECİNDE YOL HARİTASI Hazırlayan: Recep Aşır Temmuz 2012.
MERSİN SERBEST MUHASEBECİ MALİ MÜŞAVİRLER ODASI TÜRKİYE FİNANSAL RAPORLAMA STANDARTLARININ İLK UYGULAMASI TFRS – 1 Denetim ve Muhasebe Standartları Komitesi.
İstanbul & 17 Mart 2016 SMMM ve YMM’DE SMMM ve YMM’DE DENETİM FAALİYETLERİNDE DENETİM FAALİYETLERİNDE SORUMLULUK KURALLARI VE ÇERÇEVESİ SORUMLULUK KURALLARI.
Sigorta Denetleme Kurulu
Bazı Kamu Alacaklarının Yapılandırılması.
Devlet Muhasebe Standartları
MUHASEBEDE KULLANILAN FİNANSAL TABLOLAR
Devlet Muhasebe Standartları
Devlet Muhasebe Standartları
MALİ DENETİME GİRİŞ.
İnceleme Dairesi Başkanlığı
MUHASEBE I DERSİNİN KAPSAMI
TEK DÜZEN HESAP PLANI PROF. DR. METİN SABAN YRD. DOÇ. DR. HAKAN VARGÜN
Muhasebe Bilimine Giriş
Devlet Muhasebe Standartları
TÜRKİYEDE BAĞIMSIZ DENETİM
MUHASEBENİN TEMEL KAVRAMLARI
GENEL OLARAK ENVANTER HAKKINDA BİLGİLER ÖZELLİKLİ ENVANTER İŞLEMLERİ
RECEP TAYYİP ERDOĞAN ÜNİVERSİTESİ, EĞİTİM BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
İŞLETMELERDE BİLGİ VE ÖLÇME SİSTEMİ: MUHASEBE
Ülkemizde Bağımsız Denetim Uygulamaları.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İŞLETMELERDE BİLGİ VE ÖLÇME SİSTEMİ: MUHASEBE
Sunum transkripti:

V. MUHASEBE UZMANLIĞI KONGRESİ BAĞIMSIZ DENETİM VE VERGİ AKIN AKBULUT E. Baş Hesap Uzmanı 30.05.2014, İstanbul

Yüksek kalitede finansal raporlama, sağlıklı işleyen ve güçlü bir ekonomik sistemin temel ihtiyacıdır. Mükellefçe sağlanan yüksek kalitede finansal raporlar, Vergi İdaresi için de gereklidir. Akın AKBULUT 31.12.2018

Genel olarak Türkiye’de Bağımsız Denetim 6102 sayılı TTK ile ticaret şirketlerinin -yüksek kalitede finansal raporlar oluşturması için UFRS/TFRS uygulamaları, -anılan raporların uluslararası seviyede kabul görmesi için de UDS/TDS kapsamında denetimi Zorunlu tutulmuştur. Akın AKBULUT 31.12.2018

Muhasebe-Denetim İlişkisi Muhasebe; finansal tabloları hazırlar. Denetim; finansal tabloların doğruluğunu ve güvenilirliğini değerlendirir. Akın AKBULUT 31.12.2018

Güvenilir ve Doğru Bilgi Akın AKBULUT 31.12.2018

Bağımsız Denetimle İlgili Kamu Otoriteleri KGK: Standart koyma, gözetim, denetçi tayini, yetkilendirme, BDDK: Finansal kuruluşların denetimi SPK: Halka açık şirketlerin denetimi, EPDK: Enerji şirketlerinin denetimi Hazine M: Sigorta şirketleri Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’nın “diğer denetim” talebi (Yönetmelikle düzenlenecektir.) Tabi şirketlere yaptırımları, bağımsız denetimin kalitesine ilişkin standartları konusunda yetkileri ve sorumlulukları vardır. Maliye Bakanlığı:…? Akın AKBULUT 31.12.2018

Bağımız Denetim-Vergi İlişkisi: A-Bugünün Türkiye’sinde Durum: Akın AKBULUT 31.12.2018

Soru: Bağımsız denetimin yapılacağı ve TFRS’ye göre hazırlanacak finansal tabloların vergi kanunları ile bir etkileşimi var mıdır? Akın AKBULUT 31.12.2018

A= Ticari defterler-Finansal tablolar ilişkisi ve vergi uygulamaları: Türk Ticaret Kanunu’nun 64/5. maddesi ile TTK’ya tabi gerçek ve tüzel kişiler; -yevmiye, -defteri kebir ve -envanter defterlerinin tutulmasında Vergi Usul Kanunu hükümlerine uymak zorundadırlar. Bu hükümler; -VUK’un değerleme ve diğer hükümleriyle -Gelir ve Kurumlar Vergisi Kanunu da dahil tahakkuk hükümlerini de içerir. Sonuç: Temel Ticari defterler vergi amaçlı muhasebeye göre tutulurlar. Akın AKBULUT 31.12.2018

-Defterler, VUK hükümlerine göre, Süreç; -Defterler, VUK hükümlerine göre, -Kıymetleri Değerleme ve Finansal tablolar TFRS düzenlemelerine göre, Hazırlanmalıdır. -Hazırlanan Finansal Tablolar ise TDS’na göre Denetlenmelidir. *Bağımsız denetime tabi finansal tablolar oluşturulurken, vergi amaçlı muhasebe bilgilerinden TFRS’ye uygun finansal tabloların üretilebilmesi gerekir. Bu da; VERGİ UYGULAMALARI+TFRS UYGULAMALARInın bir arada ve doğru ele alınmasıyla mümkündür. Her iki uygulamanın; -karıştırılmadan ortaya konulması, -geçiş işlemlerine/süreçlerine hakim olunması, -TFRS süreçlerinin birbirini doğrulayabilmesi gerekir. Akın AKBULUT 31.12.2018

B= Ertelenen Vergi Hesabında Vergi Uygulamalarından Yararlanma: TMS 12 Gelir Vergileri Standardına göre TFRS’ler gözetilerek doğru finansal tablolar elde etmek için bilanço kalemlerinin, ertelenen vergi etkilerinin de ortaya konulması gerekir. Bu da finansal tabloları hazırlayanların ve tabloları denetleyen bağımsız denetçilerin Ülke vergi usul ve gelir vergileri uygulamalarına hakim olmalarını gerektirir. *Vergi amaçlı muhasebeyi bilen SMMM veya YMM’nin bağımsız denetçi olması bu açıdan avantajdır. Akın AKBULUT 31.12.2018

ANALİZ: a.TDHP Finansal Tabloları-TFRS Finansal Tabloları Ayrımı: TDHP finansal tabloları VUK temelli, tarihsel maliyet esaslı raporlamayı öne çıkarır. TFRS finansal tabloları gerçeğe en uygun sunumu ve performansı öne çıkarır. TDHP-gerçekleşmeler üzerine kuruludur. TFRS-gerçekleşmeler+gerçekleşmesi muhtemel (ölçülebilir) olgular üzerine kuruludur. * TFRS’ye göre hazırlanan finansal tablolar daha ayrıntılıdır ve daha çok bilgi içerir. Akın AKBULUT 31.12.2018

b.TDHP-TFRS Finansal Tablolarının Ölçüm Farklılıkları: BİLANÇO KALEMLERİ FARKLARI Kaynaklardan ve kullanım yerlerinden oluşan bilançodaki değerlere ilişkin TFRS ve vergi düzenlemeleri; -bir yanda başlangıçtaki muhasebeleştirilecek tutar yönünden, -öte yandan raporlama sırasındaki değerler yönünden ayrışmaktadır. Bu nedenle varlık ve borçların i-Başlangıç kayda alma farkları ii-Dönem sonu değerleme farkları ortaya çıkmaktadır. Akın AKBULUT 31.12.2018

GELİR TABLOSU FARKLARI: Bilançonun dönem kar kaleminin ayrıntısı niteliğinde olan gelir tablosu açısından ise TFRS ve vergi düzenlemeleri "tahakkuk ve dönemsellik" anlayışları yönünden farklı sonuçlar üretebilmektedirler. Bu çerçevede gelir ve giderin; i-Hasılat ve gidere ilişkin tahakkuk ve dönemsellik farkları ii-Gelir ya da gider yazma anlayışında ortaya çıkan bazı farklılıklarını Tespit edebiliriz. Akın AKBULUT 31.12.2018

Bağımsız Denetim-Vergi İlişkisi: Geleceğin Türkiye’sinden Beklentiler: “Bağımsız denetimden geçmiş finansal raporlardan vergisel amaçlarla yararlanmak” Akın AKBULUT 31.12.2018

1-Dönem Vergisinin Hesabında Bağımsız Denetimden Geçmiş TFRS Finansal Tablolarından Yararlanmak Mümkün müdür? Mali Kar Nedir?: Ticari kar/zarar esas alınarak muhasebe dışı işlem yapmak suretiyle vergi yasalarındaki hükümler dikkate alınarak oluşturulan ve GV/KV beyannamesinde verginin hesaplanmasında temel alınan karı ifade eder. GELİR VERGİSİ KANUNU Madde 38 Bilanço esasına göre ticari kazanç, teşebbüsdeki öz sermayenin hesap dönemi sonunda ve başındaki değerleri arasındaki müsbet farktır. … Ticari kazancın bu suretle tespit edilmesi sırasında, Vergi Usul Kanunu'nun değerlemeye ait hükümleri ile bu Kanunun 40. 41. maddeleri hükümlerine uyulur. Akın AKBULUT 31.12.2018

-Mali karın ve ödenecek verginin hesabı için vergisel defter tutmaya ve raporlamaya gerek var mıdır? TFRS’ye göre sunulan finansal tablolardan dönem vergisinin hesabı için; Vergi Kanunları-TFRS Uygulama farklarının bilinmesi, ödenecek verginin hesabı için yeterlidir. Akın AKBULUT 31.12.2018

2- Vergi Denetiminde Bağımsız Denetimden Geçmiş TFRS Finansal Rapor ve Açıklamalarından Yararlanmak Mümkün müdür? TTK’da denetim MADDE 397- (1) …denetime tabi olan anonim şirketlerin ve şirketler topluluğunun finansal tabloları denetçi tarafından, KGK’ca yayımlanan UDS’lerle uyumlu TDS’larına göre denetlenir… MADDE 398- …Bu denetim, Türkiye Muhasebe Standartlarına, kanuna ve esas sözleşmenin finansal tablolara ilişkin hükümlerine uyulup uyulmadığının incelenmesini de kapsar. Denetleme, şirketin ve topluluğun, malvarlıksal ve finansal durumunun dürüst resim ilkesine uygun olarak yansıtılıp yansıtılmadığını, yansıtılmamışsa sebeplerini, dürüstçe belirtecek şekilde yapılır. Akın AKBULUT 31.12.2018

Bağımsız denetim süreci: -Türkiye Muhasebe Standartlarına göre oluşturulmuş finansal tabloların -Türkiye Denetim Standartları’na göre -Bağımsız bir uzman (bağımsız denetçi) tarafından ortaya konulmasıdır. Akın AKBULUT 31.12.2018

Tam Güvence – Garanti Verme Söz konusu denetim, bağımsız bir uzman tarafından yapılan kanıt toplama ve değerlendirme sürecidir. Çok Tam Güvence – Garanti Verme Makul Güvence – Finansal Tabloların Denetimi Güvence Düzeyi Ilımlı Güvence – Finansal Tabloların İncelenmesi Sınırlı Güvence – Proforma Tabloların Testleri Güvence Yok – Finansal Tabloların Hazırlanması Az Akın AKBULUT 31.12.2018

Akın AKBULUT 31.12.2018

Finansal Tabloların Denetimi Bu kapsama , finansal tablolardaki bilgilerin; Dürüst Bir Biçimde veya Dürüst Resim İlkesine Uygun (Doğru ve Dürüst) sunulup sunulmadığı girmektedir. Akın AKBULUT 31.12.2018

Finansal Tabloların Denetimi Denetçi görüşüne temel olmak üzere, İşletmenin finansal tablolarının, bir bütün olarak hata ve hileleri kapsayan önemli yanlışlıklar içerip içermediği konusunda makul bir güvence elde etmek durumundadır. TTK’da Hedef: Dürüst resim ilkesini (TTK m.515) hayata geçirmektir. Akın AKBULUT 31.12.2018

Vergi Denetiminde Hedef Nedir? VUK m.134: Vergi incelemesinden maksat, ödenmesi gereken vergilerin doğruluğunu araştırmak, tespit etmek ve sağlamaktır. VUK m. 3/B(ispat): Vergilemede vergiyi doğuran olay ve bu olaya ilişkin muamelelerin GERÇEK MAHİYETİ esastır. Akın AKBULUT 31.12.2018

TTK-VK Hedef Birliği TTK: Dürüst resim ilkesi Gerçeğe en uygun finansal raporlama TFRS Uygulamaları VUK: Vergiyi doğuran olayın gerçek mahiyeti? Akın AKBULUT 31.12.2018

Düzenleyici ve gözetici otoritelerin de doğru yönlendirmeleriyle; -Gerçeğe en uygun sunumun yapıldığı, -bağımsız denetimden geçmiş finansal tablolar o şirket hakkında finansal bilgileri “dürüst” bir şekilde ortaya koyar. Bunu nasıl sağlar? Örneğin şirketin ilişkili taraflarla işlemleri varsa, finansal tablolarında ; -TMS 24: İlişkili Taraf Açıklamaları Standardı uyarınca 14 maddede (13- 27. maddeler aralığı) ilişkili taraflarla yapılan işlemlerin öngörülen şekilde açıklanması gerekir. Bu bilgilerin tam ortaya konulması ve bağımsız denetçi tarafından da teyit edilmesiyle “transfer fiyatlandırması yoluyla örtülü kazanç dağıtımı incelemelerinde “olayın gerçek mahiyeti” daha kolay ve doğru kavranabilecektir. -Bir başka örnekte; stoklarla ilgili TMS 2’nin raporlanacak bilgileri şu şekildedir: Akın AKBULUT 31.12.2018

Akın AKBULUT 31.12.2018

Bu yaklaşım diğer işlem ve kalemler için de geçerlidir. Bu bilgilerin finansal raporlardan yararlananlar için daha ilk kontrol sırasında ilgilendiği kalemler hakkında çok sayıda hususu içerdiği ortadadır. *Tam set UFRS/TFRS uygulamasında; 3000’in üzerinde dipnot ve açıklama yer alır. **Bu kadar fazla ve ayrıntılı bilgiye doğru verginin hesabı ve kontrolü adına Vergi İdaresi ilgi göstermelidir. Akın AKBULUT 31.12.2018

Değerlendirme: GELECEĞİN TÜRKİYESİNDE, BAĞIMSIZ DENETİM VERGİ İLİŞKİSİNDE a-Dönem vergisinin hesabında ve b-Ödenen verginin denetiminde bağımsız denetimden geçmiş finansal tablolardan yararlanmak, 1-Daha fazla kayıtlı ekonomiyi ve daha az vergisel kayıp ve kaçağı sağlayabilir, 2-İşletmelerin vergi maliyetlerini daha gerçekçi ortaya koymalarına yardımcı olabilir, 3-İşletmelerde gerçekçi raporlamaya ve bu raporlardan yararlanmaya ilişkin işletmelerin kurumsallaşmalarının gelişmesine ve TTK’nın misyonunun hayata geçmesine katkıda bulunabilir, 4- Devletin vergi politikalarının daha sağlıklı uygulanmasına destek olabilir. Akın AKBULUT 31.12.2018

Öneriler: Vergi Yönetimi, Kamu Gözetimi Kurumu ile daha çok işbirliğine gitmeli, denetimden geçmiş TFRS raporların vergi tarhiyatı ve denetiminde kullanılması seçenekleri tartışılmalıdır. Maliye Bakanlığı, TDHP’yi TFRS’ye göre finansal tablolar elde edecek şekilde revize etmeli, iki çeşit defter, iki çeşit finansal tablolar setini ortadan kaldıracak, muhasebe ve denetim maliyetlerini düşürecek seçenekler ele alınmalıdır. Akın AKBULUT 31.12.2018

Teşekkürlerimle, akinakbulut35@gmail.com Akın AKBULUT 31.12.2018