KUYRUK SİSTEMLERİNDE PERFORMANS öLÇüTLERi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BENZETİM Prof.Dr.Berna Dengiz 5. Ders.
Advertisements

BENZETİM Prof.Dr.Berna Dengiz 5. Ders.
M/M/1 Kuyruk Modeli : Varışlar arası zamanın ve servis zamanının üstel dağılıma sahip olduğu,bir servis olanağı olan FİFO kuyruk disiplininin kullanıldığı.
Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
S İ STEM MODELLEME VE S İ MÜLASYON. S İ STEM Sistem; Bir amacı gerçekleştirmek için aralarında düzenli bir etkileşimin ya da ba ğ ımlılı ğ ın bulundu.
Algoritma.  Algoritma, belirli bir görevi yerine getiren sonlu sayıdaki işlemler dizisidir.  Başka bir deyişle; bir sorunu çözebilmek için gerekli olan.
Hat Dengeleme.
BULUT BİLİŞİM M. KÜRŞAT YILDIRIM İÇERİK  BULUT BİLİŞİM NEDİR?  BULUT BİLİŞİM ÖZELLİKLERİ  BULUT BİLİŞİM MİMARİ YAPISI  BULUT BİLİŞİM.
T. C. TORONTO BAŞKONSOLOSLUĞU KONSOLOSLUK İŞLEMLERİ RANDEVU SISTEMI.
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Bölüm 4 KAPALI SİSTEMLERİN ENERJİ ANALİZİ
YAPAY SİNİR AĞLARINA GİRİŞ. Yapay Sinir Ağlarının Genel Tanımı İnsan beyninin özelliklerinden olan öğrenme yoluyla yeni bilgiler türetebilme, yeni bilgiler.
©McGraw-Hill Education, 2014
Öğretim  Öğrenci gelişimini amaçlayan, öğrenmenin başlatılması, sürdürülmesi ve gerçekleştirilmesi için düzenlenen planlı etkinliklerden oluşan bir süreçtir.
OLASILIK TEOREMLERİ Permütasyon
İSTATİSTİK II BAĞIMSIZLIK TESTLERİ VE İYİ UYUM TESTLERİ “ c2 Kİ- KARE TESTLERİ “
Program Tasarım Modelleri
Hatırlatma: Olasılık Tanım (Şartlı olasılık): A olayı olduğunda B olayının olma olasılığı Bir örnek: çalışan işsiz Toplam Erkek Kadın
YÖNLENDİRME. Yönlendirme ● Statik ● Dinamik ● Kaynakta yönlendirme ● Hop by hop yönlendirme.
BİLGİSAYAR PROGRAMLAMA DERSİ
Excel 2007.
MESLEĞE YÖNELTME SEMİNERİ
11. SINIF: ELEKTRİK ve MANYETİZMA ÜNİTESİ Alternatif Akım 1
Sıklık Dağılımları Yrd. Doç. Dr. Emine Cabı.
Deneme Modelleri Neden-sonuç ilişkilerinin sorgulandığı araştırma türleridir. Deneme ve tarama modelleri arasındaki fark nedir? Deneme modellerinde amaçlar.
BENZETİME GİRİŞ VE TEMEL KAVRAMLAR.
1. Bernoulli Dağılımı Bernoulli dağılımı rassal bir deneyin sadece iyi- kötü, olumlu-olumsuz, başarılı-başarısız, kusurlu-kusursuz gibi sadece iki sonucu.
Yapay Sinir Ağı Modeli (öğretmenli öğrenme) Çok Katmanlı Algılayıcı
Kesikli Olasılık Dağılımları
BİLGİSAYAR PROGRAMLAMA Ders 5: Döngüler
Varlık-İlişki Modeli Örneği
DOĞAL SAYILAR TAM SAYILAR
Ünite 8: Olasılığa Giriş ve Temel Olasılık Hesaplamaları
ISO 9001:2015 standardı – 8. Maddenin Tanıtımı
MAT – 101 Temel Matematik Mustafa Sezer PEHLİVAN *
YÖNETİM- ÖRGÜT TEORİLERİ MODERN EKOL- SİSTEM TEORİSİ
6-Proje Maliyet Yönetimi
İnsan Kaynakları ve Kalite Yönetimi
Seminer Dersi Sunumu Sunum Adı Öğrenci Ad ve Soyadı Ay Yıl
ZEE ZİHİN ENGELLİLERE BECERİ VE KAVRAM ÖĞRETİMİ
PROBLEM ÇÖZME VE ALGORİTMALAR
İSTATİSTİK.
Bilgisayar Mühendisliğine Giriş
SİSMİK PROSPEKSİYON DERS-3
BENZETİM Prof.Dr.Berna Dengiz 13. Ders Çıktı Analizi
Bölüm 7 İfadeler ve atamalar.
Benzetim 11. Ders İmalat Yönetimde Benzetim.
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
Bilgisayar Bilimi Koşullu Durumlar.
Bilgisayar Mühendisliğine Giriş
BENZETIM 3. Ders Prof.Dr.Berna Dengiz Monte Carlo Benzetimi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BENZETİM DİLLERİNDE MODELLEME YAKLAŞIMLARI
YRD. DOÇ. DR. EDA ÖZDİLER KÜÇÜK
Ürün ve Hizmetler İçin Kapasite Planlaması
Ders 2: Yazılım Geliştirme
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 1
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Ölçmede Hata Kavramı ve Hata Türleri
Kesikli Olay benzetimi Bileşenleri
KARIK SULAMA YÖNTEMİ Prof. Dr. A. Halim ORTA.
OLASILIK Uygulamada karşılaşılan olayların birçoğu kesin olmayan diğer bir ifadeyle belirsizlik içeren bir yapıya sahiptir. Olasılık kavramı kesin olmayan.
RASTGELE DEĞİŞKENLER Herhangi bir özellik bakımından birimlerin almış oldukları farklı değerlere değişken denir. Rastgele değişken ise tanım aralığında.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Bilimsel araştırma türleri (Deneysel Desenler)
(Merkezi Yönetim) Bütçenin Hazırlanması
İSTATİSTİK II BAĞIMSIZLIK TESTLERİ VE İYİ UYUM TESTLERİ “ c2 Kİ- KARE TESTLERİ “
Sunum transkripti:

KUYRUK SİSTEMLERİNDE PERFORMANS öLÇüTLERi M/M/S kuyruk modelleri, M/G/1 kuyruk modelleri ve bazı diğer kuyruk sistemleri için önceki yansılarda verilen performans ölçütleri analitik olarak hesaplanabilir. Analitik çözümlerin mümkün olması için, varışlararası dağılımın, servis dağılımının ya da her ikisinin üstel olması ya da bazı özel kuyruk modelleri için tanımlanmış dağılımlar olması gerekir. Parametreler arasındaki ilişki; Q=λ*d ve L= λ*w w=d+E(s) 12/30/2018

M/M/1 Kuyruk Modeli : Varışlar arası zamanın ve servis zamanının üstel dağılıma sahip olduğu,bir servis olanağı olan FİFO kuyruk disiplininin kullanıldığı kuyruk modelidir. Kuyruk kapasitesi sonsuzdur. Bu modelin, sürekli zamanlı Markov Prosesinden elde edilen matematiksel modeller ile çözümü vardır. (Bu formüller, denge durumu için geçerlidir.) P0 : sistemde iş veya müşteri olmaması olasılığı P1 : sistemde 1 iş veya müşteri olma olasılığı Pn : sistemde n iş veya müşteri olma olasılığı 12/30/2018

M/M/1 Kuyruk Modeli : Trafik yoğunluğu, doluluk oranı 12/30/2018

M/M/1 Kuyruk Modeli : Sistemdeki ortalama müşteri sayısı / birim zaman Kuyruktaki ortalama müşteri sayıs / birim zaman Bir müşterinin sistemde ortalama bekleme zamanı Bir müşterinin kuyrukta ort. bekleme zamanı 12/30/2018

KESİKLİ-OLAY BENZETİMİ Kesikli olay benzetimi, durum değişkenlerinin zaman içinde belirli noktalarda değiştiği sistemlerin modellenmesi ile ilgilenir. Sistemin zamana göre benzetimidir. Zaman içinde kesikli noktalarda bir olay ortaya çıkar ve sistemin durumunu değiştirir. ÖRNEK 1 : Bir servisli kuyruk sistemi servis Müşteri çıkışı müşteri varışı 12/30/2018

KESiKLi-OLAY BENZETiMi Þ                Bir varış kanalı Þ                Bir servis olanağı Þ                FİFO ilk gelen ilk servis Þ                Servis meşgul ise, müşteri kuyrukta bekler Þ       Varışlararası zaman ve servis süreleri bilgisayar ortamında belirlenen dağılımlardan üretilir. M/M/1 Modelinde Þ                Varışlararası zamanlar rassal değişkendir Þ                Servis zamanları rassal değişkendir Þ            İş veya müşteri servisleri bittiği an sistemden çıkar Þ           Bir servis tamamlandığında en yakın müşteri servise alınır. 12/30/2018

KESiKLi-OLAY BENZETiMi Performans Ölçütü :  Performans ölçütünün tahmin edilmesinde sistemin durum değişkenlerinin izlenmesi gerekir. Durum Değişkenleri : 1. Servisin Durumu : Servisin boş veya dolu olması gelen müşterinin servise veya kuyruğa girmesini belirler. 2. Kuyruktaki Müşteri Sayısı : Bir servis tamamlandığında kuyurktaki müşteri sayısı servisin yeni durumunu belirler. Kuyrukta müşteri yoksa servis boş duruma geçer. Müşteri varsa, kuyruğun başındaki müşteri servise alınarak servis dolu duruma geçecektir. 3.Varış Zamanları : Her bir müşteri için kuyrukta bekleme zamanının bulunmasında kullanılır. 12/30/2018

KESiKLi-OLAY BENZETiMi Olaylar : 1. Müşteri Varışı (Varış Olayı) : Sistemin durumunu değiştirir. Yani, servis boş ise dolu konuma geçer veya kuyruktaki müşteri sayısı 1 artar. 2. Servisin Tamamlanması (Servis Olayı – Çıkış Olayı) Sistemin durumunu değiştir. Servis dolu iken boş konuma geçer ya da kuyruktaki müşteri sayısı 1 azalır. 12/30/2018

KOB’DA KULLANILAN KAVRAMLAR KOB’da kullanılan önemli kavramlar aşağıda sıralanmıştır. 1.Sistem : Bir veya daha fazla amacı gerçekleştirmek için çalışma zamanı boyunca etkileşimli nesnelerin (Örn; insan ve makine) toplamıdır. 2.Model: Bir sistemin gösterimidir. Bu gösterim, bir sistemi tanımlamak için sistem durumunu, nesnelerini, olaylarını, faaliyetlerini kullanan matematiksel ve mantıksal ilişkileri kapsar. 3.Sistem Durumu : Herhangi bir zamanda sistemi tanımlamak için gerekli olan bilgiyi kapsayan değişkenler setidir. 12/30/2018

KOB’DA KULLANILAN KAVRAMLAR 4.Nesne : Sistemin bir bileşenidir. (örn; bir servis, bir müşteri, bir makine) 2.Özellik : verilen nesnenin özellikleri (örn; bekleyen bir müşterinin önceliği, atölye’de bir işin uğrayacağı makinaların sırası) 3.Olay : Bir sitemin durumunu değiştiren bir oluş. (Örn; müşteri varışı) 4.Faaliyet: Belirli bir zaman içinde tamamlanan iş veya işlem. Bir üretim hattında bir aşamada bir kesme işleminin tamamlanması gibi. Faalişyetlerin zamanları değişken ise ilgili istatiksel dağılımlarla tanımlanır. 12/30/2018

Performans Ölçütleri : 12/30/2018

KOB’DA ZAMAN İLERLETME Kesikli olay benzetim modelinin yapısı gereği, her adımda benzetim zamanınınn bilinmesi gerekir. Bu nedenle, benzetim zamanının bir değerden diğer bir değere artmasını sağlayacak bir işlem gerekir. Benzetim zamanını veren değişken BENZETİM SAATİ olarak adlandırılır. Modelde zaman birimi olarak, giriş parametrelerinde kullanılan birim alınır. Benzetim zamanı ile modelin bilgisayarda işletilmesi zamanı arasında bir ilişki yoktur. Benzetim saatinin iletilmesinde iki yaklaşım kullanılmaktadır. 1.     En yakın olay zamanı 2.     Sabit artışlar 12/30/2018

En yakın olay zamanı ile Örnek: Bir servisli kuyruk modeli benzetimi ti= i. Müşterinin varış zamanı (t=0) Ai=ti-(ti-1)= i. ve ( i-1). müşterilerin varışlar arası zaman aralığı Si= i. müşteri için harcanan servis zamanı Di= i.müşterinin kuyrukta beklemesi ci=ti+Di+Si= i. müşterinin servisini tamamlaması ve çıkış zamanı ei= herhangi bir i. olayın ortaya çıkış zamanı A1,A2,………_ FA : varışlar arası zaman aralığı dağılımı S1,S2,………..._ FS : servis süreleri dağılımı 12/30/2018

En yakın olay zamanı ile 12/30/2018

En yakın olay zamanı ile e0=0 anında servisin durumu boştur. t1=1. müşterinin varış zamanı (FA dağılımından A1 değişkeninin üretilmesiyle belirlenir) ( 0+A1=t1). Benzetim saati e0=0’dan e1’e ilerletilir. t1’de gelen müşteri servisi boş bulur. D1=0. Servisin durumu boştan doluya çevrilir. 1. müşterinin çıkış zamanı = c1= ( t1+D1+S1 ) (t1 zamanında gelen müşteri FS’den üretilen s1 süresince servisini alarak sistemden çıkacaktır.) 12/30/2018

t2=t1+A2 anında gelecek yeni bir müşteri ve c1’de çıkacak eski bir müşteri vardır. Bunlardan hangisi en yakın olay olacak??? 12/30/2018

En yakın olay zamanı ile zaman ilerletme t2<c1 ise benzetim saati e2=t2 olarak ilerletilir. c1<t2 olsaydı , benzetim saati e1’den c1’e ilerletilmiş olacaktı. t2 zamanında gelen müşteri servisi meşgul bulacaktır. Kuyruktaki müşteri sayısı , 0’dan 1’e arttırılacak ve bu müşterinin varış zamanı kaydedilecektir. Bu müşterinin servis zamanı şu anda üretilemez. 3.varış zamanı t3 , t3=t2+A3 olarak hesaplanır. c1<t3 ise benzetim saati e3=c1 olarak ilerletilir. 12/30/2018

En yakın olay zamanı ile t1’de gelen müşteri c1 de çıkıyor ve t2’de gelen müşteri c1’de servise alınıyor. D2=c1-t2 ve c2=c1+S2 ( S2; FS’den şimdi üretildi ) . Kuyruktaki müşteri sayısı 1 azaltılır. t3<c2 ise benzetim saati e4=t3’e ilerletilir. 12/30/2018

Sabit artışlar ile zaman ilerletme Bu yaklaşımda benzetim saati, önceden belirlenen bir At (deltat) zamanı kadar arttırılır. Benzetim saatindeki her At artış sonrası, At aralığında herhangi bir olayın ortaya çıkıp çıkmadığı kontrol edilir. Bu aralıkta bir veya birden fazla olay ortaya çıkmış ise, bu olaylar aralığın sonunda olmuş gibi dikkate alınır ve sistemin durumu güncelleştirilir. 12/30/2018

Sabit artışlar ile zaman ilerletme 12/30/2018

Sabit artışlar ile zaman ilerletme [ 0, At ] zaman aralığında , e1 zamanında ortaya çıkan olay , modelde At zamanında olmuş gibi dikkate alınır. [ At, 2At ] aralığında hiçbir olay ortaya çıkmamıştır. Ancak, model bu durumu belirlemek için kontrol işlemini yapar. [ 2At, 3At ] aralığında e2 ve e3 zamanında 2 olay olmuştur. Ancak her iki olay da 3At zamanında olmuş gibi dikkate alınır. Modelde, aynı zamanda birden fazla olay ortaya çıktığında, olayların hangi sırada dikkate alınacağına karar verecek bir kural bulunmalıdır. Bu yaklaşımın iki dezavantajı vardır: 12/30/2018

Sabit artışlar ile zaman ilerletme Gerçekte aynı anda meydana gelmeyen olayların zaman aralığı sonunda birlikte dikkate alınması ve bunlardan hangisinin önce ortaya cıkacağına karar verme işlemi hata oluşur. At çok küçük alınarak bu hata azaltılabilir. Ancak, her At aralığında yapılacak kontrol’den dolayı modelin çalışma zamanı artacaktır. Bu nedenle KOB’da, bu yaklaşım genellikle kullanılmaz. 12/30/2018