Bilişsel Öğrenme Teorileri ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bilişsel Öğrenme Teorileri ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME
Advertisements

Uzaktan Eğitim Sürecinde Materyal Ortam ve Teknoloji Tasarımı Yusuf DOĞANAY.
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT I. İBE’nin en karmaşık parçası KULLANICI yani ‘İNSAN’ dır.
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT III. İBE alanında etkileşimi anlamaya çalışan uzmanlar, özellikle şema ve zihinsel modeller üzerinde yoğunlaşırlar.
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
Program Tasarım Modelleri
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Bilişsel ve Dil Gelişimi
Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğrenme Stratejileri
İLETİŞİM VE ETİK SUNUMU İREM KAYAHAN G İLETİŞİM SÜRECİNİN AŞAMALARI VE ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ.
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
T.C MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI TEMEL EĞİTİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
PAZARLAMA KARARLARINI ETKİLEYEN ÇEVRESEL FAKTÖRLER
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
Bireysel Farklılıklar ve Öğretim Tasarımı
Kişisel-Sosyal Rehberlik
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM İÇİN ÖĞRETİM TASARIMI
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ VE ÖĞELERİ
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Bilginin Organizasyonu
Program Tasarım Modelleri
Abant İzzet Baysal Üniversitesi
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT III
TUTUM VE ALGILAR.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Bilgi-işlem yaklaşımı
BİLGİ TOPLUMUNDA ZİHNİYET DEĞİŞİMİ VE MPM
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
PROGRAM DEĞERLENDİRME
MOTOR ÖĞRENME KURAMLARI
Öğrenme Psikolojisi Kuramlar: Sosyal Bilişsel Öğrenme
ÖĞRENME STİLLERİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SPORDA DİKKAT.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretimde Görsel-İşitsel Araçlar Görsel Materyallerin Katkıları Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - I
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Ausubel’in Öğrenme Kuramı
Sağlık Bilimleri Fakültesi
SOSYAL BİLİŞ VE SOSYAL DÜŞÜNÜŞ
Gelişim ve Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI 3. HAFTA FATMA MIZIKACI.
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI 3. HAFTA FATMA MIZIKACI.
BELLEK.
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Tüketici Davranışları
Nitel Araştırmalar.
Her ülkenin sistemi ne olursa olsun, eğitim politikasının en üst seviyede amacı, bireyi topluma yararlı hale getirmektir. BİREYİ TOPLUMA YARRLI HALE GETİRME;
Gelişme ve Büyümenin Temelleri
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

Bilişsel Öğrenme Teorileri ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME 29.12.2018 Dr. Mustafa Ergün ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME

ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME Öğrenme bireyseldir. Hiç kimse, başkasının yerine öğrenemez. 29.12.2018 Dr. Mustafa Ergün ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME

ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME Aynı sınıfta iki öğrenci ders dinliyor. Dersin sonunda öğretmenin sorduğu soruları biri doğru olarak yanıtlarken, diğeri yanıtlayamıyor. Bu iki öğrenciye öğretmen tarafından sunulan uyarıcılar aynı olmasına rağmen, niçin biri diğerinden daha iyi öğrenmiştir? 29.12.2018 Dr. Mustafa Ergün ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME

ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME Çünkü öğrenme bireyseldir. Bireyin yeni gelen bir bilgiyi öğrenebilmesi için, öğrenme işine etkin olarak katılması, kendisine sunulan uyarıcıları seçmesi, bunları kendisi için anlamlı hale getirmesi ve en uygun tepkiyi üretmesi gerekir. 29.12.2018 Dr. Mustafa Ergün ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME

ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME XX. yüzyıl başında, Almanya’da bir grup bilim adamı, öğrenmede rol oynayan doğrudan gözlenemeyen bilişsel süreçlerle ilgilenmeye başlamıştır. Gestalt psikologlarıyla başlayan öğrenmedeki bilişsel süreçlere yönelik çalışmalar, daha sonra Piaget, Bruner, Ausubel gibi psikolog ve eğitimcilerin katkıları ile giderek gelişmiş ve bilişsel kuramlar adı altında toplanmıştır. 29.12.2018 Dr. Mustafa Ergün ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME

ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME Biliş, insan zihninin dünyayı ve çevresindeki olayları anlamaya yönelik yaptığı işlemlerin tümüdür. Dıştan alınan uyarımların algılanması, önceki bilgilerle karşılaştırılması, yeni bilgilerin oluşturulması, elde edilen bilgilerin belleğe depolanması, hatırlanması ile zihinsel ürünlerin kalite ve mantık yönünden değerlendirilmesi, bilişsel faaliyetlerdir. 29.12.2018 Dr. Mustafa Ergün ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME

ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME Davranışçı öğrenme yaklaşımı ile Bilişsel öğrenme teorileri arasındaki temel farklılıklar 29.12.2018 Dr. Mustafa Ergün ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME

ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME 1. Davranışçılar, davranışa neden olan ve davranışı takip eden uyarıcıları incelerken; bilişsel kuramcılar, uyarıcının birey tarafından algılanmasından itibaren bireyde meydana gelen içsel süreçler ve öğrenmeye etki eden bireysel özellikler ile ilgilenmişlerdir. 29.12.2018 Dr. Mustafa Ergün ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME

ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME 2. Davranışçı yaklaşıma göre davranış öğrenilir. Bilişsel yaklaşıma göre ise bilgi öğrenilir. Bilgide meydana gelen değişme davranışa yansır. 29.12.2018 Dr. Mustafa Ergün ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME

ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME 3. Davranışçı yaklaşımda pekiştireç davranışı kuvvetlendirir ve dıştan verilen pekiştireçler öğrenmede önemli rol oynar. Bilişsel kuramcılara göre dıştan verilen pekiştireçler öğrenen için, yaptığı davranışın doğruluğu hakkında dönüt sağlar. 29.12.2018 Dr. Mustafa Ergün ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME

ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME 4. Davranışçı yaklaşımda öğrenen, uyarıcılarla etkileşimde bulunmak ve pekiştireç almak için aktif olmalıdır. Bilişsel yaklaşımda ise öğrenen, dikkatini kontrol ederek, uyarıcıları seçerek, onları anlamlı hale getirip kodlayarak öğrenme sürecine aktif olarak katılır. 29.12.2018 Dr. Mustafa Ergün ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME

ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME 5. Davranışçı kuramlar, çoğunlukla hayvanlar üzerinde araştırmalar yaparak öğrenmeyi açıklayan genel kuralları bulmaya çalışmışlardır. Bilişsel kuramcılar ise insanların doğal çevre içinde değişik durumlarda nasıl öğrendikleri üzerinde araştırmalara ağırlık vermektedirler. 29.12.2018 Dr. Mustafa Ergün ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME

ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME BİLGİYİ İŞLEME KURAMI 29.12.2018 Dr. Mustafa Ergün ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME

ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME Birey belli bir zaman ve yerde öğrendiği bilgiyi, istediği yer ve zamanda uygulama yetisine sahiptir. Bu durum bireyin öğrenilen bilgileri belli bir yerde depolama kapasitesine sahip olduğunu göstermektedir. 29.12.2018 Dr. Mustafa Ergün ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME

ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME Bilgiyi işleme kuramı, bireyin bilgiyi toplama, örgütleme, depolama ve hatırlama aşamalarıyla ilgilenir. 29.12.2018 Dr. Mustafa Ergün ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME

ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME Bilgiyi işleme kuramındaki öğrenme modeli, bilgisayarın çalışmasına benzetilmektedir. 29.12.2018 Dr. Mustafa Ergün ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME

ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME Bilgiyi işleme kuramına göre öğrenme, bireyin sahip olduğu bazı yapılar ve bu yapılarla bağlantılı süreçler sonucunda gerçekleşir. Modele göre öğrenmeyi etkileyen temel yapılar; duyusal kayıt, kısa ve uzun süreli belleklerdir. Öğrenmeyi etkileyen belli başlı süreçler ise tanıma, algı ve dikkat, bilgiyi kodlama, örgütleme, depolama ve hatırlamadır. 29.12.2018 Dr. Mustafa Ergün ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME

ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME Bilgiyi işleme sürecinin ilk aşaması duyusal kayıttır. Bu aşamada çevredeki uyarıcı, duyu organları yoluyla sinirleri uyarır. Bu sırada uyarıcının izi yaklaşık bir saniye duyuya kayıt olur. Bu süreç duyusal kayıt olarak adlandırılmaktadır. Tüm duyu organlarının, organik bir bozukluk olmadığı durumlarda, duyusal kayıt yapma yeteneği vardır. 29.12.2018 Dr. Mustafa Ergün ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME

ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME Duyusal kayda gelen bilgiler çok kısa zamanda, yaklaşık bir saniye içinde silinir. Bu nedenle duyusal kayıt, anlık bellek olarak da isimlendirilir. 29.12.2018 Dr. Mustafa Ergün ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME

ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME Duyulara kaydolan bilgilerin hangilerinin kısa süreli belleğe transfer olacağını tanıma (recognition) ve dikkat (attention) süreçleri belirler. Tanıma, yeni gelen uyarıcıların özelliklerinin uzun süreli bellekteki bilgilerle karşılaştırılması eylemidir. 29.12.2018 Dr. Mustafa Ergün ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME

ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME Duyu organlarına gelen uyarımların anlamlı hale getirilmesi sürecine algı denir. İnsanlar, duyu organlarına gelen uyarımlara anlam vermek için, onları örgütlerler. Her bireyin aldığı uyarımları örgütleme biçimi farklıdır. Bu nedenle iki kişi aynı uyarıcıya baksalar da farklı şeyler görebilirler. 29.12.2018 Dr. Mustafa Ergün ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME

Algıyı Etkileyen Faktörler ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME Birey çevresindeki obje, olay ve fikirleri anlamlı bir bütün haline getirmeye çalışır. Bu nedenle örgütlü olmayan uyarıcıların hatırlanması ve anlaşılması güçtür. Algı görelidir. Sesler, renkler, objelerin büyüklüğü, zaman ve hareket göreli olarak algılanır. Birbirine benzer uyarıcılar bir grup olarak algılanırlar. Zamanda ve mekanda birbirine yakın uyarıcılar bir bütün olarak algılanır. Farklı uyarıcılar farklı fikirler olarak algılanırlar. 29.12.2018 Dr. Mustafa Ergün ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME

ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME Algıda Seçicilik ve Dikkat Organizma çevreden gelen uyarıcıların bazılarını seçer. Buna algıda seçicilik denir. Çevremizdeki uyarıcılardan hangisini seçeceğimiz dikkatimize bağlıdır. 1. Yabancı ve farklı uyarıcılar dikkat çekicidir. 2. Çok yalın ve karmaşık uyarıcılardan çok, orta derecede karmaşık uyarıcılar daha dikkat çekicidir.   3. Öğrenilmiş ipuçları dikkat çeker. 4. Bireyin beklenti ve ihtiyaçları dikkati etkiler. 29.12.2018 Dr. Mustafa Ergün ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME

ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME Kısa süreli bellek, duyusal kayda gelen bilgilerin davranışa dönüşmesini ya da uzun süreli belleğe kodlanmasını sağlar. Bu belleğin kapasitesi oldukça sınırlıdır. Kısa süreli belleğin bilgiyi koruma süresi ise yaklaşık 20 saniyedir. Kısa süreli bellek sürekli çalışır. Bu özelliğinden dolayı kısa süreli bellek, çalışan bellek olarak da adlandırılır. 29.12.2018 Dr. Mustafa Ergün ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME

ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME Kısa süreli belleğe gelen bilgilerin uzun süreli belleğe depolanması genellikle iki süreçle sağlanmaktadır. Bunlar tekrar (rehearsal) ve gruplandırmadır (chunking). Koruyucu tekrarda bilgiler hiçbir değişikliğe uğratılmadan, aynı biçimde tekrar edilerek hem kısa süreli bellekte korunabilir, hem de uzun süreli belleğe işlenebilir. Düzenleyici tekrarda ise, yeni bilgi eski bilgilerle ilişkilendirilerek tekrarlanır. Bu yolla yeni gelen bilgiler birey için anlamlı hale gelir. 29.12.2018 Dr. Mustafa Ergün ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME

ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME Uzun süreli bellek, yeni gelen bilgilerin eskilerle örgütlenerek saklandığı yerdir. Uzun süreli belleğin kapasite sınırları belli değildir. Bilgilerin burada kalma süresi de çok uzundur. Kısa süreli bellekte etkin olan bilgiler, uzun süreli bellekte edilgen biçimde durur. Bu nedenle kısa süreli bellekteki bilgiler anında hatırlanırken, uzun süreli bellekteki bilgilerin hatırlanması için belli bir süre geçmesi gerekmektedir. Uzun süreli bellekteki bilgilerin hatırlanma süresi, bilginin belleğe depolanma biçimine göre değişir. İyi örgütlenmiş bilgiler çabuk hatırlanırken, diğerleri daha uzun zamanda hatırlanır. 29.12.2018 Dr. Mustafa Ergün ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME

ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME Uzun süreli bellekte yeni gelen çok sayıdaki bilgiyi organize etmek ve düzenlemek için bilgisayardaki dosya ve dizinlerin işlevini gören şemalar vardır. Şema (Schemata), birçok önerme, durum ya da olayı benzerlik ve farklılıklarına göre düzenleyen bilişsel yapıdır. 29.12.2018 Dr. Mustafa Ergün ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME

ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME Uzun süreli belleğe depolanan bilgilerin türü ve örgütleniş biçimine göre üç türlü bellek tanımlanmaktadır: Anlamlı bellek (semantic memony) bilginin anlamlı hale gelmesini sağlar. Bu bellekte birbiriyle ilintili bilgiler bir araya gelerek önermeler ağını oluşturur. Kavramlar ve ilkelerle ilgili şemalar bu bellekte yer alır. 29.12.2018 Dr. Mustafa Ergün ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME

ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME Anısal bellek (episodic memory) ise, yaşadığımız olayların depolandığı yerdir. İnsanlar katıldıkları bir düğünle ilgili her türlü ayrıntıyı bir bütün olarak hatırlarlar. Bu tür bilgilerin saklandığı yer anısal bellek olarak tanımlanmaktadır. Anısal bellek anlamlı belleğe göre daha güçlüdür. Bilgilerin kodlanması için de fazla bir çabaya ihtiyaç yoktur. 29.12.2018 Dr. Mustafa Ergün ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME

ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME İşlemsel bellek (procedural memory) belli bir işin yapılması için gerekli işlem basamaklarının sırasıyla saklandığı yerdir. Örneğin lokantaya giden bir kişi belleğindeki lokantada yemek yemeyle ilgili şemaları kullanarak davranışta bulunur. Garsonu çağırır, yemeği ısmarlar, yemek yedikten sonra parasını öder. Garsonların servis yaptığı lokantalanda yemek yiyen bir kişi, ilk kez kendi kendine servis yapılan bir yerde yemek yemeğe gidince bir masaya oturup garsonun gelmesini bekleyebilir. 29.12.2018 Dr. Mustafa Ergün ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME