EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Dr. Öğr. Üyesi Lokman AKBAY Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi - Ölçme ve Değerlendirme ABD
Ders # 5 - Zihinsel Gelişim ve Düşünme Süreci Konu Başlıkları Zihinsel gelişim Zihinsel gelişimi etkileyen faktörler Zihinsel gelişim dönemleri Düşünme süreci
Ders # 5 - Zihinsel Gelişim ve Düşünme Süreci Jean Piaget ve Zihinsel Gelişim Kuramı Piaget’e göre zeka çevreye uyum yapabilme (başa çıkabilme) yeteneğidir bu tanım, birey ile çevresi arasındaki ilişkileri merkeze almakta ve bireyin uyum gücünü ön plana çıkarmaktadır insanlarda doğuştan gelen dünyayı anlama, nesneler arasında düzen oluşturma, oluşumları tahmin edebilme ihtiyacı vardır insanların dünyaya ilişkin algıları ve deneyimleri arasında bilişsel bir denge durumu vardır Görsel: https://www.tzv.org.tr/#/haber/759
Ders # 5 - Zihinsel Gelişim ve Düşünme Süreci Jean Piaget ve Zihinsel Gelişim Kuramı anlayışlarımız, algılarımız, gözlediğimiz olayları açıklayabiliyorsa, dünya anlamlıdır ve denge durumundayız; aksi halde daha iyi açıklamalar aramaya çalışırız Dengeleme, Piaget’in zihinsel gelişim kuramının temelidir insanlar deneyim edinirlerken yeni karşılaşılan durumları önceki bilinenlerle uyumlyu hale getirmeye çalışırlar Örgütleme, süreçleri sistematik ve tutarlı sistemler haline getirmek için birleştirme, koordinasyon sağlama, ve olayların birbirleriyle tutarlı bütünler haline getirilmesidir Şemalar, düşünmenin yapı taşlarıdır. farklı öğrenme şemalarının önemi yaşa göre değişir (ör. psikomotor şemalar; orantısal düşünme gibi soyut şemalar; kavram, prensip, kural ve prosedürler şeması)
Ders # 5 - Zihinsel Gelişim ve Düşünme Süreci Şemaların Uyumu Piaget bilgiyi üç temel kavramla tanımlamaya çalışmıştır: Özümleme, verilere karşı uyumun sağlandığı dahili bir süreçtir (yaşantının mevcut bir şemaya yerleştirildiği uyum biçimi) Genel şemalar, organizmanın özümleme sürecinde kullandığı içsel kapasitedir Alma, genel şamaların özel durumlara uygulandığı harici bir süreçtir (yeni yaşantı karşısında mevcut bir şemanın değiştirildiği ya da yeni bir şemanın oluşturulduğu uyum biçimi) Denge Uyum Özümleme Uyaran değişir Eski şemaya Alma Şema değişir Yeni şema
Ders # 5 - Zihinsel Gelişim ve Düşünme Süreci Zihin Gelişimini Etkileyen Etmenler Olgunlaşma: fiziksel gelişimi ifade eder. Bedensel açıdan gelişim demektir. Etkisi dada çok yoksunluk durumunda ortaya çıkar. Yaşantı: yaşantı şemaların biçimlendirilmesini etkiler. Zihin gelişimi yaşantılarla artar. Yaşantıyla birey yeni şemalar oluşturur. Sosyal etkişeşim: sosyal etkileşim bireylerin çevrelerindekilerle bir takım yaşantılar geçirmesi ve onlarla fikir alışverişinde bulunmasıdır. Kültürler, bireylerin zihinlerini nasıl kullanacakları üzerine gerek davranış kalıpları gerekse dil aracılığıyla belirlemede bulunmaktadır. Dengeleme: insan düşüncelerinde kararlılık ve tutarlılık vardır. Doğal haliyle zihin kararlı ve tutarlıdır, yani dengelidir. öğrenilen yeni bigiler önce dengesizlik oluştursa da sonra dengeye kavuşur. Zihin gelişimi, kolay dengelenebildiğinde daha hızlı olur.
Ders # 5 - Zihinsel Gelişim ve Düşünme Süreci Zihin Gelişimi Dönemleri bu dönemler, farklı yaşlardaki bireylerin bilgiyi kullanma ve düşünme biçimlerini tanımlar bir dönemden diğerine geçiş, bireyin düşünme biçiminde niteliksel değişimin varlığını gösterir farklı yaşlardaki öğrencilerin düşünme biçimlerinin ve zihinsel kapasitelerinin farklı olduğu gerçeği öğretim sürecinde gözönünde bulundurulması gereken önemli bir unsurdur
Ders # 5 - Zihinsel Gelişim ve Düşünme Süreci Zihin Gelişimi Dönemlerinin Özellikleri Gelişim yavaş ve aşamalıdır Aşamalardan edinilen yaşantılar sonraki aşamanın temelini oluşturur (hiyerarşik bir yapı vardır) Bu dönemler için tahmini yaş sınırları belirlenmiş olmasına rağmen bu sınırlar çocuktan çocuğa (olgunlaşma vb ile) değişebilir Gelişim oranlarında farklılıklar vardır. Aynı gelişim evresinde olan bireyler arasında gelişim oranları açısından farklılık görülebilir Evreler belirli bir sıra izler. Gelişim dönemlerine ilişkin yaş sınırları değişiklik gösterse bile, her insan gelişim evrelerindeki sırayı izler Gelişim kuramları ve Piaget’in gelişim kuramı, her evre için tipik gelişim özelliklerini belirtmektedir. Belirtilen özellikler, genel olarak, ilgili dönemde karşılaşılan veya kazanılan özelliklerdir.
Ders # 5 - Zihinsel Gelişim ve Düşünme Süreci Piaget’in Zihinsel Gelişimi Dönemleri
Ders # 5 - Zihinsel Gelişim ve Düşünme Süreci Piaget’in Zihinsel Gelişimi Dönemleri
Ders # 5 - Zihinsel Gelişim ve Düşünme Süreci Dört Çeyrek Daireli Beyin Modeli
Ders # 5 - Zihinsel Gelişim ve Düşünme Süreci Dr. Öğr. Üyesi Lokman AKBAY Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi - Ölçme ve Değerlendirme ABD