Kamu tüzel kişiliği Kişi, hak ve borçlara sahip olabilen varlıklardır. Tüzel kişilik, birden fazla kişinin belli bir amaç doğrultusunda bir araya gelmesiyle oluşmuş, hak ve borçlara sahip olabilen, kendisini oluşturan gerçek kişilerin dışında ayrı bir hukuki varlığa sahip olan topluluklardır. Kamu tüzel kişiliği: devlet tarafından kanunla veya kanunun verdiği yetkiye dayanılarak idare tarafından kurulan, kamu yararının gerçekleşmesi için çalışan, kamu gücü ve ayrıcalıklarına sahip olması dolayısıyla özel hukuk gerçek ve tüzel kişilerinden üstün konumda olan hukuki varlıklardır.
Kamu tüzel kişiliği Kamu gücü ayrıcalıkları: Tek yanlı işlemler yapma/icrai karar Re’sen icra Hukuka uygunluk karinesi Kamu malı statüsü Kamu alacaklarının tahsili usulü Haczedilememe ve iflas etmeme İdari sözleşme ve idari yargı Kamu görevlisi/kamu personeli Zorunlu üyelik ve aidat Vergi muafiyeti Düzenleme yapma ve kamulaştırma yetkisi
Kamu tüzel kişiliği Devlet tüzel kişiliği: devletin faaliyette bulunabilmesi, iş görebilmesi için kendisini oluşturan gerçek kişilerin dışında birtakım hukuki işlemler yapabilmesi, ayrı bir malvarlığına sahip olması, hak ve borç altına girebilmesi, mahkemeler huzurunda davacı ve davalı olabilmesi gerekir. Yöneticilerin gerçek kişiliklerinin dışında ayrı bir tüzel kişilik olmaması durumunda yöneticiler, devlet adına değil kendi adlarına faaliyet yapmış olurlar. Bu durumda modern hukuk devleti anlayışına uygun olmayan bir biçimde yöneticiler/liderler ile devletle özdeşlemiş olurlar. Devlet tüzel kişiliğinin tekliği esastır.
Kamu tüzel kişiliği Devlet tüzel kişiliği ile diğer kamu tüzel kişileri arasındaki ilişki: Kendi kendini düzenleme yetkisi Vesayet ilişkisi Eşitlik ve özerklik durumu Yetki dağılımı: HYYY kuruluşları yer bakımından genel ama konu bakımından sınırlı YYYY kuruluşları, yer bakımından sınırlı ama konu bakımından genel yetkili Devlet, hem yer hem de konu bakımından genel yetkili
Kamu tüzel kişiliği Kamu idaresi: Konuda genel, yer bakımından sınırlı, seçimle oluşmuş meclisli yapı, kişi topluluğu MY+YYYY (YY) Kamu Kurumu: Konuda sınırlı (tek/uzmanlık), yer bakımından genel, seçime dayalı meclis yapı yokluğu, mal topluluğu HYYY
İdarenin bütünlüğü Hiyerarşi Herkesin yükselerek giden statüler ve yetkiler serisi içinde yer aldığı sosyal ve yönetsel bir örgütlenmedir. Hiyerarşi, biri dışında her görevlinin diğer bir görevliye tabi olduğu bir personel düzenidir. Kısaca, ast-üst ilişkisidir. Genel bir yetkidir. Tek bir tüzel kişilik içinde geçerlidir Merkezi yönetim içinde geçerlidir Kişiler üzerinde: atama, terfi ettirme yetkisi/disiplin yetkisi/görev bölüşümü/emir ve talimat verme İşlemler üzerinde: hem yerindelik hem de hukukilik/iptal yetkisi/düzeltme yetkisi -(ikame yetkisinin yokluğu)
İdarenin bütünlüğü Hiyerarşi Hiyerarşi yetkisine tabi olmayan meslek grupları: Hakimler Askerler Akademisyenler Teknik uzmanlar
İdarenin bütünlüğü İdari vesayet Merkezi yönetim ile yerinden yönetim kuruluşları arasında birlik ve bütünlüğü sağlamaya dönük bir hukuki araçtır. Devlet tüzel kişiliğinin kamu tüzel kişileri üzerinde sahip olduğu bir yetkidir/bir denetim usulüdür. İstisnai bir yetkidir. Açık ve net bir şekilde kanunlarda belirtilmesi gerekir. Dar yoruma tabidir. Hukukilik denetimi esastır; ancak kanunla yerindelik denetimi yetkisi de verebilir. Emir ve talimat verme yetkisi yoktur. İkame yetkisi yoktur (hizmetlerde aksama durumu istisnası) Vesayet makamının kural olarak işlemleri değiştirme yetkisi yoktur; sınırlı bir onama yetkisine sahiptir. İdari vesayete tabi olanlar, idari yargıya başvurabilirler.
İdarenin bütünlüğü İdari vesayet Mahalli idareler Madde 127 – … Merkezi idare, mahalli idareler üzerinde, mahalli hizmetlerin idarenin bütünlüğü ilkesine uygun şekilde yürütülmesi/ kamu görevlerinde birliğin sağlanması/ toplum yararının korunması ve /mahalli ihtiyaçların gereği gibi karşılanması amacıyla, kanunda belirtilen esas ve usuller dairesinde idari vesayet yetkisine sahiptir.
İdarenin bütünlüğü İdari vesayet Kişiler/organlar üzerinde: mahalli idare organlarının geçici olarak görevden uzaklaştırılması/meslek kuruluşlarının sorumlu organlarının geçici olarak görevden uzaklaştırılması İşlemler üzerinde: iptal/onama/düzeltme/yeniden görüşülmesini isteme/erteleme/yargıya başvurma/izin
Kişiler üzerinde idari vesayet Mahalli idare organlarının geçici olarak görevden uzaklaştırılması: Anayasa md. 127 Mahalli idarelerin seçilmiş organlarının, organlık sıfatını kazanmalarına ilişkin itirazların çözümü ve kaybetmeleri, konusundaki denetim yargı yolu ile olur. Ancak, görevleri ile ilgili bir suç sebebi ile hakkında soruşturma veya kovuşturma açılan mahalli idare organları veya bu organların üyelerini, İçişleri Bakanı, geçici bir tedbir olarak, kesin hükme kadar uzaklaştırabilir. 5393 md. 47 Görevden uzaklaştırma: Görevleriyle ilgili bir suç nedeniyle haklarında soruşturma veya kovuşturma açılan belediye organları veya bu organların üyeleri, kesin hükme kadar İçişleri Bakanı tarafından görevden uzaklaştırılabilir.
Kişiler üzerinde idari vesayet Meclisin feshi: 5393 md. 30 Belediye meclisi; a) Kendisine kanunla verilen görevleri süresi içinde yapmayı ihmal eder ve bu durum belediyeye ait işleri sekteye veya gecikmeye uğratırsa, b) Belediyeye verilen görevlerle ilgisi olmayan siyasî konularda karar alırsa, İçişleri Bakanlığının bildirimi üzerine Danıştayın kararı ile feshedilir. İçişleri Bakanlığı gerekli gördüğü takdirde meclisin feshine dair bildirim ile birlikte, karar verilinceye kadar meclis toplantılarının ertelenmesini de ister. Danıştay, bu hususu en geç bir ay içinde karara bağlar. Belediye başkanlığının sona ermesi: 5393 md. 44 Belediye başkanının; a) Mazeretsiz ve kesintisiz olarak yirmi günden fazla görevini terk etmesi ve bu durumun mahallin mülkî idare amiri tarafından belirlenmesi, d) Meclisin feshine neden olan eylem ve işlemlere katılması, hâllerinden birinin meydana gelmesi durumunda İçişleri Bakanlığının başvurusu üzerine Danıştay kararıyla başkanlık sıfatı sona erer. Belediye başkanı görevlendirilmesi: 5393 md. 46 Belediye başkanlığının herhangi bir nedenle boşalması ve yeni belediye başkanı veya başkan vekili seçiminin yapılamaması durumunda, seçim yapılıncaya kadar belediye başkanlığına büyükşehir ve il belediyelerinde İçişleri Bakanı, diğer belediyelerde vali tarafından görevlendirme yapılır.
Kişiler üzerinde idari vesayet Meslek kuruluşlarının sorumlu organlarının geçici olarak görevden uzaklaştırılması: Anayasa md. 135. Madde Amaçları dışında faaliyet gösteren meslek kuruluşlarının sorumlu organlarının görevine, kanunun belirlediği merciin veya Cumhuriyet savcısının istemi üzerine mahkeme kararıyla son verilir ve yerlerine yenileri seçtirilir. Ancak, milli güvenliğin, kamu düzeninin, suç işlenmesini veya suçun devamını önlemenin yahut yakalamanın gerektirdiği hallerde gecikmede sakınca varsa, kanunla bir merci, meslek kuruluşlarını veya üst kuruluşlarını faaliyetten men ile yetkilendirilebilir. Bu merciin kararı, yirmidört saat içerisinde görevli hakimin onayına sunulur. Hakim, kararını kırksekiz saat içinde açıklar; aksi halde, bu idari karar kendiliğinden yürürlükten kalkar.
İşlemler üzerinde idari vesayet İptal: 422 sayılı Kanun md. 40 Köy muhtarının köylü faydasına olmıyan kararlarını kaymakam bozabilir. Fakat, onun yerine kaymakam kendiliğinden karar veremez. Karar, gene köylü tarafından verilir. Onama: TSE’nin 132 sayılı kuruluş kanunu md. 1 Yalnız Türk Standartları Enstitüsü tarafından kabul edilen standartlar “Türk Standardı” adını alır. Bu Standartlar ihtiyari olup; standardın ilgili olduğu Bakanlığın onayı ile mecburi kılınabilir. ... Enstitü, yurt içinde Yönetim Kurulunun teklifi ve ilgili Bakanın onayıyla, yurt dışında sayısı onu geçmemek üzere Bakanlar Kurulu kararıyla belirlenecek yerlerde temsilcilikler kurabilir. Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu Kurulması Hakkında 278 Sayılı Kanun, md. 2 Kurum bünyesinde araştırma ve geliştirme faaliyetlerini yapan merkezlerde, enstitülerde ve birimlerde geliştirilen teknolojilerin üretimde ve ihtiyaç duyulan alanlarda kullanılmasını, tanıtılmasını veya bunlardan daha kolay yararlanılmasını sağlamak için gerekli ortamları ve yönetim yöntemlerini hazırlamak ve bu teknolojilerin ülke ekonomisine, sınaî ve sosyal gelişmeye katkıda bulunacak ticari değerlere dönüşmesini sağlamak, bu amaçla ilgili Bakanın onayı üzerine şirket kurmak, kurulmuş şirketlere ortak olmak…
İşlemler üzerinde idari vesayet Onama: 442 md. 2 … C) Yeniden köy kurulması veya yerinin değiştirilmesi Bayındırlık ve Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlıklarının mütalaası alınmak suretiyle; Ç) Köy ve kasabaların aynı ilçe içinde bir bucaktan başka bir bucağa bağlanması, köy adlarının değiştirilmesi, köylerin birleştirilmesi ve ayrılması, bir köy, mahalle veya semtin o köyden ayrılıp başka bir köy ile birleştirilmesi İçişleri Bakanlığının tasvibiyle yapılır. 5393 md. 4 Nüfusu 5.000 ve üzerinde olan yerleşim birimlerinde belediye kurulabilir. İl ve ilçe merkezlerinde belediye kurulması zorunludur. … Bir veya birden fazla köyün köy ihtiyar meclisinin kararı veya seçmenlerinin en az yarısından bir fazlasının mahallin en büyük mülkî idare amirine yazılı başvurusu ya da valinin kendiliğinden buna gerek görmesi durumunda, valinin bildirimi üzerine, mahallî seçim kurulları, onbeş gün içinde köyde veya köy kısımlarında kayıtlı seçmenlerin oylarını alır ve sonucu bir tutanakla valiliğe bildirir. İşlem dosyası valinin görüşüyle birlikte İçişleri Bakanlığına gönderilir. Danıştayın görüşü alınarak müşterek kararname ile o yerde belediye kurulur. Yeni iskân nedeniyle oluşturulan ve nüfusu 5.000 ve üzerinde olan herhangi bir yerleşim yerinde, İçişleri Bakanlığının önerisi üzerine müşterek kararnameyle belediye kurulabilir.
İşlemler üzerinde idari vesayet Onama: 5393 md. 6 Belediye sınırları, belediye meclisinin kararı ve kaymakamın görüşü üzerine valinin onayı ile kesinleşir. 5393 md. 10 Bir beldenin adı, belediye meclisi üye tam sayısının en az dörtte üç çoğunluğunun kararı ve valinin görüşü üzerine İçişleri Bakanlığının onayı ile değiştirilir. 2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu, md. 6 Kamu yararı kararı; a) Köy ihtiyar kurulları ve belediye encümenleri kararları, ilçelerde kaymakamın, il merkezlerinde valinin, b) İlçe idare kurulları, il daimi encümenleri ve il idare kurulları kararları, valinin, g) Kamu kurumları yönetim kurulu veya idare meclisleri veya yetkili idare organları kararları, denetimine bağlı oldukları bakanın, h) Gerçek kişiler veya özel hukuk tüzelkişileri yararına; köy, belediye veya özel idarece verilen kararlar, valinin, onayı ile tamamlanır.
İşlemler üzerinde idari vesayet Kararın yeniden görüşülmesini isteme: 5302 md. 15 (Meclis Kararlarının Kesinleşmesi) İl genel meclisi tarafından alınan kararların tam metni, en geç beş gün içinde valiye gönderilir. Vali, hukuka aykırı gördüğü kararları, yedi gün içinde gerekçesini de belirterek yeniden görüşülmek üzere il genel meclisine iade edebilir. Valiye gönderilmeyen meclis kararları yürürlüğe girmez. Yeniden görüşülmesi istenilmeyen kararlar (…) kesinleşir. (İptal üçüncü fıkra: Anayasa Mahkemesinin 18/1/2007 tarihli ve E.:2005/32, K.:2007/3 sayılı Kararı ile. "ile yeniden görüşülmesi istenip de il genel meclisinin üye tam sayısının salt çoğunluğuyla ısrar edilen kararlar")
İşlemler üzerinde idari vesayet Yargıya Başvurma: (Eski Örnek) AYM iptal etti! 5393 sayılı Kanun’a göre mülki idare amirleri, belediye meclisinin hukuka aykırı gördüğü kararları aleyhine idari yargıya başvurabilirdi. Meclis Kararlarının Kesinleşmesi, md. 23 Belediye başkanı, hukuka aykırı gördüğü meclis kararlarını, gerekçesini de belirterek yeniden görüşülmek üzere beş gün içinde meclise iade edebilir. Yeniden görüşülmesi istenilmeyen kararlar ile yeniden görüşülmesi istenip de belediye meclisi üye tam sayısının salt çoğunluğuyla ısrar edilen kararlar kesinleşir. Belediye başkanı, meclisin ısrarı ile kesinleşen kararlar aleyhine on gün içinde idarî yargıya başvurabilir. Kararlar kesinleştiği tarihten itibaren en geç yedi gün içinde mahallin en büyük mülkî idare amirine gönderilir. Mülkî idare amirine gönderilmeyen kararlar yürürlüğe girmez. (İptal beşinci fıkra: Anayasa Mahkemesi’nin 4/2/2010 tarihli ve E.: 2008/27, K.: 2010/9 sayılı Kararı ile.) (Mülki idare amirleri, ancak İYUK'taki menfaat ihlali koşulu gerçekleştikten sonra dava açabileceklerdir)
İşlemler üzerinde idari vesayet Erteleme: 5302 md. 27, Encümen Toplantısı ... Vali kanun, tüzük, yönetmelik ve il genel meclisi kararlarına aykırı gördüğü encümen kararının bir sonraki toplantıda tekrar görüşülmesini isteyebilir. Encümen, kararında ısrar ederse karar kesinleşir. Bu takdirde, vali, kesinleşen encümen kararının uygulanmasını durdurur ve idari yargı mercilerine yürütmeyi durdurma talebi ile birlikte on gün içinde başvurur. İtiraz Danıştayca en geç altmış gün içinde karara bağlanır. ... İzin verme: 5393 md. 74, Yurt Dışı İlişkileri Belediye, belediye meclisinin kararına bağlı olarak görev alanıyla ilgili konularda faaliyet gösteren uluslararası teşekkül ve organizasyonlara, kurucu üye veya üye olabilir. Belediye bu teşekkül, organizasyon ve yabancı mahallî idarelerle ortak faaliyet ve hizmet projeleri gerçekleştirebilir veya kardeş kent ilişkisi kurabilir. Birinci ve ikinci fıkra gereğince yapılacak faaliyetlerin, dış politikaya ve uluslararası anlaşmalara uygun olarak yürütülmesi ve önceden İçişleri Bakanlığının izninin alınması zorunludur. 5393 md. 75, Diğer Kuruluşlarla İlişkiler Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları, kamu yararına çalışan dernekler, Bakanlar Kurulunca vergi muafiyeti tanınmış vakıflar ve 5362 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar Meslek Kuruluşları Kanunu kapsamına giren meslek odaları ile ortak hizmet projeleri gerçekleştirebilir. Diğer dernek ve vakıflar ile gerçekleştirilecek ortak hizmet projeleri için mahallin en büyük mülki idare amirinin izninin alınması gerekir.
İşlemler üzerinde idari vesayet Düzeltme (değiştirerek onama): 5216 md. 14 Büyükşehir kapsamındaki ilçe belediye meclisleri tarafından alınan imara ilişkin kararlar, kararın gelişinden itibaren üç ay içinde büyükşehir belediye meclisi tarafından nazım imar plânına uygunluğu yönünden incelenerek aynen veya değiştirilerek kabul edildikten sonra büyükşehir belediye başkanına gönderilir. Eski durum: 1580 sayılı Belediye Kanunu’nun (md. 122 ve 123) geçerli olduğu dönemde mahallin mülki idare amiri belediye bütçesini değiştirerek onama yetkisine sahipti.
İkame etme kapsamında idari vesayet Hizmetlerde aksama durumunda ikame: 5393 md. 57 Belediye hizmetlerinin ciddi bir biçimde aksatıldığının ve bu durumun halkın sağlık, huzur ve esenliğini hayati derecede olumsuz etkilediğinin İçişleri Bakanlığının talebi üzerine yetkili sulh hukuk hâkimi tarafından belirlenmesi durumunda İçişleri Bakanı, hizmetlerde meydana gelecek aksamanın giderilmesini, hizmetin özelliğine göre makul bir süre vererek belediye başkanından ister. Aksama giderilemezse, söz konusu hizmetin yerine getirilmesini o ilin valisinden ister. Bu durumda vali, aksaklığı öncelikle belediyenin araç, gereç, personel ve diğer kaynaklarıyla giderir. Mümkün olmadığı takdirde diğer kamu kurum ve kuruluşlarının imkânlarını da kullanabilir.
İkame etme kapsamında idari vesayet Hizmetlerde aksama durumunda ikame: 5302 md. 40 İl özel idaresi hizmetlerinin ciddî bir biçimde aksatıldığının ve bu durumun halkın sağlık, huzur ve esenliğini hayatî derecede olumsuz etkilediğinin ilgili bakanlığın talebi üzerine yetkili sulh hukuk hâkimi tarafından belirlenmesi durumunda, İçişleri Bakanlığı; a) Hizmetlerde meydana gelen aksamanın giderilmesini, hizmetin özelliğine göre makul bir süre vererek il özel idaresinden ister. b) Aksama giderilemezse, söz konusu hizmetin yerine getirilmesini o ilin valisinden ister. Bu durumda, vali, aksaklığı öncelikle il özel idaresinin araç, gereç, personel ve diğer kaynaklarıyla giderir. Mümkün olmadığı takdirde diğer kamu kurum ve kuruluşlarının imkânlarını da kullanabilir.
Diğer idari vesayet örnekleri Belediyelerin kuruluşuna ilişkin md. 4 5393 md. 19, başkanlık divanı Belediye meclisi, seçim sonuçlarının ilânını takip eden beşinci gün belediye başkanının başkanlığında kendiliğinden toplanır… Meclisin çalışması ve katılıma ilişkin esas ve usûller İçişleri Bakanlığı tarafından çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir. itfaiye, zabıta çalışma yönetmeliği, bütçe sistemi… Doğrudan yetkilendirme: 5393 md. 11 Tüzel kişiliği kaldırılan belediyelerin bulunduğu yerleşim birimlerinde, hizmetlerin aksamadan yürütülmesi amacıyla, ilgili belediye veya büyükşehir belediyesi ve köye dönüşen yerlerde il özel idaresi veya köylere hizmet götürme birlikleri tarafından içme suyu, kanalizasyon, temizlik, çöp toplama, ulaşım, itfaiye ve diğer hizmetlerin yürütülmesi için gerekli tedbirler alınır ve ihtiyaç durumuna göre bu hizmetleri yürütmek üzere hizmet birimleri kurulabilir. Mahalli hizmetlerin aksamadan yürütülmesi için vali veya kaymakamlar ilgili kuruluşlar arasında koordinasyonu sağlar ve gerekli tedbirleri alır.
Diğer idari vesayet örnekleri Denetim: 132 sayılı TSE'nin Kuruluş Kanunu md.8, Denetleme Kurulu Türk Standartları Enstitüsünün hesapları ve bunlarla ilgili muameleleri, Genel Kurul üyesi olan veya olmayan Başbakanlığın, Maliye ve Gümrük Bakanlığının Sanayi ve Ticaret Bakanlığının elemanları arasından Başbakanlıkça görevlendirilen birer kişiden teşekkül eden üç kişilik bir kurul tarafından denetlenir. 5393 md. 55, Denetimin kapsamı ve türleri Belediyelerde iç ve dış denetim yapılır. Denetim, iş ve işlemlerin hukuka uygunluk, malî ve performans denetimini kapsar. İç ve dış denetim 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu hükümlerine göre yapılır. Ayrıca, belediyenin malî işlemler dışında kalan diğer idarî işlemleri, hukuka uygunluk ve idarenin bütünlüğü açısından İçişleri Bakanlığı tarafından da denetlenir. 5393 md. 26, Meclisin bilgi edinme ve denetim yolları Belediye meclisi, bilgi edinme ve denetim yetkisini faaliyet raporunu değerlendirme, denetim komisyonu, soru, genel görüşme ve gensoru yoluyla kullanır. ... Belediye başkanınca meclise sunulan bir önceki yıla ait faaliyet raporundaki açıklamalar, meclis üye tam sayısının dörtte üç çoğunluğuyla yeterli görülmezse, yetersizlik kararıyla görüşmeleri kapsayan tutanak, meclis başkan vekili tarafından mahallin mülkî idare amirine gönderilir. Vali, dosyayı gerekçeli görüşüyle birlikte Danıştaya gönderir. Yetersizlik kararı, Danıştayca uygun görüldüğü takdirde belediye başkanı, başkanlıktan düşer.
Diğer idari vesayet örnekleri Atama: Anyasa md. 130, Yükseköğretim kurumları Kanunun belirlediği usul ve esaslara göre; rektörler Cumhurbaşkanınca, dekanlar ise Yükseköğretim Kurulunca seçilir ve atanır. Türk İşbirliği ve Koordinasyon Ajansı Başkanlığının Teşkilat Ve Görevleri Hakkında 656 Sayılı Kanun Hükmünde Kararname, md. 6, Program Koordinasyon Ofisleri (1) Başkanlığın yurtdışında yürüteceği program, proje, faaliyet ve yardım işlemlerinin gerektirdiği koordinasyonun sağlanması için Program Koordinasyon Ofisleri kurulabilir; (2) Program Koordinasyon Ofislerinde, Başkanlık personelinden görevlendirilenler ile bunlara yardımcı olmak üzere mahallinden temin edilen ve Ofis hizmetlerinde çalışan personelin niteliği, sayısı, görev süresi ve bunlara ödenecek ücretlerin belirlenmesi, personele yapılacak ödemeler dışında kalan diğer harcamaların neler olacağı ve harcamaya ilişkin usul ve esaslar Bakanlar Kurulunca belirlenir. Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu Kurulması Hakkında Kanun, 278 Sayılı Kanun, md. 5 Başkanlık; Başkan ve dört Başkan Yardımcısı ile Genel Sekreterden oluşur. ... Başkanlık görevinde boşalma olması hâlinde yeni Başkan atanıncaya kadar, Bilim Kurulu üyesi olan bir Başkan Yardımcısı, Bilim Kurulu Başkan Vekili ve Kurum Başkan Vekili olarak görev yapmak üzere Bakan tarafından görevlendirilir.
İdarenin bütünlüğü Yetki genişliği Merkezde toplanmış yetkilerin bir bölümünün, merkezin denetimi altında, taşradaki bazı yüksek görevlilere aktarılmasıdır. Madde 126 – … İllerin idaresi yetki genişliği esasına dayanır. Merkezi yönetim içindeki hiyerarşi ilkesinin esnetilmiş halidir. Mülki idare amiri olarak vali, bu yetkiye sahiptir. Yetki devrine göre geniş kapsamlı bir yetkidir. Yetki genişliği belirli konularla sınırlandırılamaz. Anayasal ve yasal sürekli bir yetkidir.