ÖLÇME ARAÇLARI Yazılı Yoklama Sözlü Yoklama Kısa Cevaplı Test

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
GELENEKSEL ÖLÇME ARAÇLARI
Advertisements

Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
KISA CEVAPLI TESTLER ve DOĞRU-YANLIŞ TESTLERİ
SINAV PLANINDA BULUNMASI GEREKEN BASAMAKLAR-1
Doğru- Yanlış Testleri
Test Geliştirme ve Madde Analizi
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Çoktan Seçmeli Sınavlar
Test nedir? Kapsadığı sorulara (uyarıcı) verilen cevaplara ya da gösterilen tepkilere dayanılarak, bireyler ya da bireyin değişik özellikleri arasındaki.
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN NİTELİKLER
Ölçme Düzeyleri Ölçeklerin Kullanılması
TESTLERİN SINIFLANDIRILMASI
TEST HAZIRLAMA SÜRECİ VE
ÇOKTAN SEÇMELİ TESTLER
Yazılı Sınavlar ve Açık Uçlu Yanıtların Değerlendirilmesi
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -6-
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
Sözlü sınavlar Pınar Tunçer Afyon Kocatepe Üniversitesi Doktora Programı Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Mayıs 2007.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -7-
ÖLÇME DEĞERLENDİRME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Bilişşsel Hedeflerin Ölçülmesi
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Ölçme Aracının Özellikleri
TEST HAZIRLAMA SÜRECİ.
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -8-
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
YAZILI SINAVLAR (KOMPOSİZYON TİPİ)
Eğitimde Program Geliştirme Ölçme ve Değerlendirme Boyutu
DERECELİ PUANLAMA ANAHTARLARININ HAZIRLANMASI
Proje, Performans Değerlendirme
ÇOKTAN SEÇMELİ TESTLER
Ölçüm Geçerliği Murat Coşar Afyon Kocatepe Üniversitesi
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Çoktan seçmeli testleri, büyük miktarlarda katılımın söz konusu olduğu ulusal düzeyde gerçekleştirilen sınavların vazgeçilmezi hâline getiren en önemli.
2 - ÖLÇME ARAÇLARININ TAŞIMASI GEREKEN NİTELİKLER
3 - SÖZLÜ SINAVLAR. 3 - SÖZLÜ SINAVLAR GİRİŞ Bu bölümde öğretmenlerin, öğrencilerin başarılarını değerlendirmede kullandıkları sınav türlerinden.
Ölçme ve değerlendirme, sınıf içi öğrenme sürecinde öğrencide istenilen davranış değişikliğinin ne derece gerçekleştiğini belirlemede, eğitim sürecinin.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEDE Kısa Cevaplı Testler Yazılı Yoklamalar
Ölçme AraçlarInda BulunmasI İstenen NİTELİKLER
SINAV PLANI (Test Planı)
Ölçme ve Değerlendirme Semineri
Çoktan seçmeli testler
Standart Puanlar Z puanı: T puanı: T=10*Z+50 = Bireyin puanı
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 6
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
TEST PLANI MADDE ANALİZİ.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Verilerin Toplanması ANKET
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 10
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 9
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Prof. Dr. Mehmet KÜÇÜK
EĞİTİMDE KULLANILAN ÖLÇME ARAÇLARI
Test Oluşturma.
Yrd.doç.dr.h.denİz GÜlleroĞlu
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Psikolojik Testlerin Çeşitli Kriterlere Göre Sınıflandırılması
SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 5.DERS
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Eşleştirme ve Doğru/Yanlış Maddeleri
Sınav Türleri: Uzun Yanıtlı ve Kısa Yanıtlı
Sunum transkripti:

ÖLÇME ARAÇLARI Yazılı Yoklama Sözlü Yoklama Kısa Cevaplı Test Sınıflama Gerektiren Testler Doğru-Yanlış Tipi Sınavlar Çoktan Seçmeli Testler Eşleştirme Maddeleri

YAZILI YOKLAMANIN ÖZELLİKLERİ Cevaplayıcı, cevabı kendi düşünüp yazar İlgisiz cevaplar yazılabilir Yazı güzelliği ve ifade gücü puanlamayı etkileyebilir Soruları hazırlamak az, puanlamak çok zaman alır Soru sayısının az olması geçerliliği ve güvenilirliği düşürür Puanlamada objektifliği sağlamak çok zordur Soruların güçlüğü, ayırt ediciliği, varyansı gibi madde istatistikleri uygulanamaz

YAZILI YOKLAMANIN ÖZELLİKLERİ Sözlü sınavlardan farklı olarak, herkese aynı soru sorulabilir Cevapların tekrar okunması, gözden geçirilmesi mümkündür Soru sayısı arttırılarak geçerlilik ve güvenilirlik arttırılabilir Cevabın tahmin ve şans yoluyla bulunması yoktur Analiz, sentez, değerlendirme gibi üst düzey davranışların yoklanmasında objektif testlerden daha yeterlidir.

YAZILI YOKLAMA Soru çeşitleri Sınırlandırılmış cevaplı sorular: Puanlamadaki subjektifliği bir ölçüde azaltır. Ör: ”….neden sonuç ilişkilerini açıklayınız.” Serbest cevaplı sorular: Öğrencilerin özgürcü düşünmelerine fırsat verir. Bu durum onların analiz, sentez ve değerlendirmeler yapmalarını sağlar.

YAZILI YOKLAMA Uygulama Biçimleri Sınıf içi (Klasik) yazılılar: Sınırlı sayıda (3-5) soru sorulur. Soru tercihli sınavlar: Fazla sayıda soru sorulup, bunlardan belli bir kısmı cevaplanır. Serbest cevaplı yazılılar: Kompozisyon tipi yazılılardır. Verilen bir konuda, hiçbir kaynağa başvurmadan derinlemesine fikir üretilir. Açık kitap yazılılar: Cevapların sadece bir kaynağa dayalı olmayıp daha genel olması istendiğinde kullanılır Evde cevaplanan (ev ödevi) yazılılar: Açık kitap yazılıların daha serbest ve genişidir. Öğrencilerin okul dışında çok farklı kaynaklara ulaşması istenir.

YAZILI YOKLAMA Hazırlanmasında Dikkat Edilecek Noktalar Sorular açık ve anlaşılır olmalı Sorular bir kaynaktan aynen alınmamalı Cevapları kısa soru sorularak, soru sayısı arttırılmalı, böylece geçerlilik ve güvenilirlik sağlanmalı Her sorunun cevabı diğerinden bağımsız olmalı Başlangıçta fazla soru üretilmeli, içlerinden en uygun olanlar seçilerek uygulanmalıdır.

YAZILI YOKLAMALARDA Puanlama Genel izlenimle puanlama: Kağıt baştan sona okunur ve edinilen izlenime göre puan verilir. Sınıflama ile puanlama: Tüm kağıtlar; “iyi”, “orta”, ve “kötü” gibi sınıflara ayrılır. Sonra her gruptaki kağıtlar tekrar okunarak puanlanır. Sıralama ile puanlama: Kağıtlar en iyiden en kötüye doğru sıralanır. En iyi kağıda en yüksek puan verilerek aşağıya doğru gidilir. Anahtarla puanlama: Doğru kabul edilen cevaplar listelenerek cevap anahtarı oluşturulur. Her cevap, bu anahtarla karşılaştırılarak puanlanır. Daha güvenilirdir.

YAZILI YOKLAMALARDA Puanlama Hatalarının Azaltılması Öğrenci isimleri kapatılır Önce bütün kağıtların birinci soruları okunmalı, sonra diğer sorulara geçilmeli Yazı güzelliği, anlatım gücüne vs. puan verilmemeli Kağıtların birden fazla puanlayıcı tarafından puanlanması yanlılığı azaltır. Kağıtlar okunduktan sonra karıştırılarak tekrar okunmalıdır.

SÖZLÜ YOKLAMA Öğretmen tarafından sözlü olarak sorulan soruların öğrenciler tarafından sözlü olarak cevaplanması esasına dayanır.

Sözlü Yoklamanın Özellikleri Cevaplayıcının konuşma yeteneği ve sözlü anlatım gücü, giyimi, dış görünüşü puanlamaya karışabilir. Sınavı yapanın tepkileri, cevaplayıcıyı olumsuz etkileyebilir. Her öğrenciye farklı soru ve bunların zorluk derecesini ayarlamak zordur. Cevaplayıcı, cevaplarını gözden geçiremez. Uygulanması zaman alır Sorular önceden hazırlanmalıdır Puanlama subjektiftir.

Sözlü Yoklamanın Kullanıldığı Yerler Sözlü anlatım becerilerinin ölçülmesinde, Yazma becerisinin gelişmediği okul öncesi dönemde, Yabancı dilde konuşma becerisini ölçmede kullanılır.

TESTLERİN SINIFLANDIRILMASI Ölçülen Davranışın Yapısına Göre: Tipik performans testleri Maksimum performans testleri Hazırlanma Şekline Göre: Standart testler Öğretmen yapımı testler Puanlama Tipine Göre: Objektif testler Subjektif testler

TESTLERİN SINIFLANDIRILMASI Ayrılan Zamana Göre: Hız testleri Güç testleri Cevap formatına Göre: Kağıt-kalem testleri Seçme gerektiren testler Uygulanan Kişi Sayısına Göre: Bireysel testler Grup testleri

Test Geliştirmenin Aşamaları Testin amacının belirlenmesi Belirtke tablosunun hazırlanması Madde (soru) yazımı Maddelerin gözden geçirilmesi (redaksiyon) Test formunun hazırlanması Uygulama Puanlama Madde ve test istatistiklerinin belirlenmesi

Test Türü Sınav Soruları Boşluk doldurmalı sorular Doğru/yanlış tipi sorular Eşleştirmeli sorular Çoktan seçmeli sorular

Kısa Cevaplı Test (Boşluk Doldurma) Cevaplayıcının, cevabı bir kelime, bir rakam, bir sembol ya da bir cümle ile ifade edeceği soru türüdür. Örnek: Kaynağı, yönü ve miktarı bilinmeyen hatalara……………..hata denir. (tesadüfi)

Soru yazarken Nelere Dikkat edilir? Bilgiyi hatırlama ve bulma yeteneğini ölçer Kapsam geçerliliği yazılı sınava göre yüksektir Alt eğitim basamaklarında rahatlıkla kullanılır Puanlaması yazılı sınava göre daha kolay ve objektiftir. Çoktan seçmelilere göre objektifliği daha azdır Hazırlanması kolaydır Şans başarısı yoktur

Soru Yazarken Nelere Dikkat edilir? Sorular açık ve net olmalı Sorular kitaptan aynen alınmamalı. Gereksiz ayrıntılar sorulmamalı Birden fazla boşluktan kaçınılmalı

Doğru-Yanlış Tipi Test Soruları Öğrenci, kendine verilen bir önermenin doğru mu yanlış mı olduğunu belirlemeye çalışır. Olayların, tanımların ilkelerin doğru olup olmadığını ayırt edebilme yeteneğini ölçer.

Özellikleri Şans başarısı yüksektir (% 50). Dolayısıyla, güvenirliği düşüktür Bu tip soruları hazırlamak kolaydır Bazı iadelerin yanlış olarak verilmesi, yanlış öğrenmelere neden olabilir Üst düzey davranışların yoklanması zordur

Soru Yazarken Nelere Dikkat edilir? Her soru bir önermeyi yoklamalıdır Her madde kesin doğru ya da yanlış olmalı. Belirsiz ifadeler olmamalı Olumsuz ifade dikkatli kullanılmalı İfadelerin uzunlukları biribirine eşit olmalı Maddeler doğru cevabına göre belirli bir düzen içinde olmamalı Madde içinde çift olumsuz ifadeler kullanılmamalı Bir yanlış bir doğruyu götürmeli

Eşleştirmeli Sorular Birbirine paralel iki sütunda verilen ifadelerin belirli bir kurala göre eşleştirilmesidir Öğrencilerin bilgiler, nesneler, olaylar hakkında ilişki kurma güçlerini ölçer

Soru yazarken Nelere Dikkat edilir? Cevap seçenekleri, soru sayısında çok olmalıdır. Böylece şans başarı oranı düşer Kim?, Nerede?, Nasıl?, Ne zaman? gibi olgusal bilgilerin ölçülmesinde daha etkilidir Cevaplama yönergesi açık biçimde yazılmalıdır

Çoktan Seçmeli Sorular Öğrenci, bir sorunun cevabını verilen seçenekler arasından seçer Bir test maddesi: madde kökü Seçenekler Doğru cevap Çeldiricilerden oluşur

Özellikleri Bilgi, kavrama, uygulama, analiz ve kısmen de değerlendirme düzeyini ölçmede kullanılır. Sentezde yetersizdir Çok sayıda öğrencinin katıldığı sınavlarda kullanışlıdır Sınav sonuçları, öğrenci için çok önemli kararları gerektiriyorsa kullanılır Geniş öğrenme konuları yoklanmak isteniyorsa kullanılır

Özellikleri Okuduğunu anlama becerisine dayalı olarak cevaplandırılır Çok sayıda soru kullanılarak “duyarlılık” güvenilirlik; kapsam geçerliliği yükseltilir Puanlaması objektiftir Geçerliliği ve güvenilirliği yüksektir Hazırlanması zaman alır, uygulanması ve puanlaması az zaman alır

Özellikleri Hazırlanması uzmanlık gerektirir Şans başarısı vardır. Seçenekler öğrenci seviyesine uygun olmalı İlköğretim 3 ve 4. sınıflar için: 3 seçenek 5,6,7, ve 8. sınıflar için: 4 seçenek, daha üst sınıflar için 5 seçenek uygundur Elde edilen puanlar üzerinde istatistiki işlemler ve madde analizi yapılabilir

Çoktan Seçmeli Madde Çeşitleri Doğru cevabın sayısı ve yapısına göre sınıflama: (üçe ayrılır). Bir tek kesin cevaplı maddeler Uzunluğu 24 cm. olan dikdörtgenin genişliği, uzunluğundan 8 cm. kısadır. Dikdörtgenin çevresi kaç cm.dir? A) 60 cm B) 62 cm. C) 74 cm. D) 80 cm.

Çoktan Seçmeli Madde Çeşitleri Bir tek seçeneği en doğru olan maddeler Bir Türkçe öğretmeni öğrencilerinin, yazı yazarken yazım kurallarına ne ölçüde uyduklarını saptamak istemektedir. Öğretmenin, bu amaçla yapacağı sınavda aşağıdaki soru tiplerinin hangisinden yaralanması en uygun olur? Doğru-yanlış Tamamlamalı (Boşluk Doldurma) Çoktan seçmeli Eşleştirme Uzun yanıtlı (klasik)

Çoktan Seçmeli Madde Çeşitleri Birleşik cevaplı maddeler Aşağıdaki yerleşim merkezlerimize ait gruplamalardan hangisi Marmara bölgesinde yer alır? Edirne-İzmir-Bursa-İçel Kayseri-Mersin-Konya-Adana Tekirdağ-Edirne-İstanbul-Çanakkale Bolu-Bursa-Kütahya-Manisa

Çoktan Seçmeli Madde Çeşitleri Madde kökünü göre sınıflama: üçe ayrılır Kökü soru tipinde olan maddeler 47x2 çarpımının birler basamağındaki rakam kaçtır? A) 0 B)1 C) 2 D) 4 E) 5

Çoktan Seçmeli Madde Çeşitleri Kökü eksik cümle yapısında olan maddeler Konya şehri Türkiye’nin Yüzölçümü en geniş şehridir Nüfusu en kalabalık şehridir En büyük sanayi şehridir En büyük ihracat merkezidir

Çoktan Seçmeli Madde Çeşitleri Kökü olumsuz maddeler

Soru yazarken nelere dikkat edilir? Maddeler açık ve anlaşılır olmalıdır Her bir madde tek bir davranışı ölçmelidir Maddeler birbirinden bağımsız bir şekilde cevaplanmalıdır. İpucu taşımamalıdır Madde kökünde olumsuz ifadelerden kaçınılmalıdır Seçenekler birbirleriyle uyumlu ve benzer olmalıdır Çeldiriciler yanlış bilenleri kendine çekmelidir Seçenek sayısı cevaplayıcılara uygun olmalıdır Doğru cevaplar seçeneklere eşit dağıtılmalıdır