KUŞADALI İBRAHİM HALVETÎ KUŞADASI CİVARINDA TASAVVUFİ HAYAT.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
HACI BEKTAŞ,SEYYİD NESİMİ,HALLACI MANSUR VE PİR SULTAN ABDAL
Advertisements

YUNUS EMRE EYLÜL DAMLA OKTAY 4/C 546.
SEYYİD SALİH ÖZCAN HOCAMIZ, BEDİÜZZAMAN HAZRETLERİ’NİN EN ÇOK SEVDİĞİ,
Konu : Yunus Emre Araştırması
BÜNYAMİN-İ Ayaş-İ.
VAAZLARDA KUR’AN-I KERİMDEN VE MEALLERDEN YARARLANMA ESASLARI
Dİnİ tasavvuFİ Türk şİİRİ İslamiyet‘in temel ilkelerine dayanarak nefsi arıtıp, ahlâkı güzelleştirerek dini yaşama ve bu yolla allah'a ulaşma düşüncesine.
Hazırlayan: Kenan Nemli 6/B 247
AHMET YESEVİ ve DİVAN-I HİKMET
Ahmet Şuayip’ in Biyografisi
OSMANLIDA DEVLETİNDE BİLİM VE BİLİM ADAMLARI
Nedim’in Hayatı.
SEYYİD MAHMUT HAYRANÎ (?-1268)
MEZHEPLER.
Türklerin İslam Medeniyetine Katkıları
Mevlana Celaleddin-i Rumi
KUR’AN’ IN ANA KONULARI
Türkler Arasında İslam’ ın Yayılmasında Etkili Olan Bazı Şahsiyetler
Hicret Olayı.
Yunus Emre:  Yunus Emre (d Sarayköy, Mihalıçcık, Eskişehir - ö. 1321), Anadolu'da Türkçe şiirin öncüsü mutasavvıf ve filozof, Anadolu'da yaşamış.
İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar sade bir hayat yaşıyorlardı
NİMETULLAH NAHÇİVANİ (?-1514?)
TASAVVUFÎ YORUMLAR Tasavvuf: İslam dininde yer alan ahlakî esasları hayata geçirmeyi amaçlayan, Peygamber Efendimizin sünnetine dayalı bir hayat tarzını.
Başkalarının İnançlarına Hoşgörülü Olmak
Nakil Dönemi 6. Ders.
AHMET VEFİK PAŞA
Son Dönem -devam 10. Ders.
Hazırlayan:Ömer Faruk Şahin
Kâdirîlik:  Abdülkadir Geylani'nin (öl. 1169) görüş ve düşüncelerine dayanan tasavvuf ekolüdür. Abdülkadir Geylani Peygamberimizin soyundan gelmekte.
Alevilik.
NAMIK KEMAL.
13 VE 14.YÜZYILDA ANADOLU’DA GELİŞEN TÜRK EDEBİYATI
TÜRK LİRASININ ARKA YÜZÜNDEKİ İSİMLER. 5 TL Ord. Prof. Dr. Aydın Sayılı.
ÖLÜMÜNÜN 79. YILINDA. Mehmet Akif Ersoy 1873 yılının Aralık ayında İstanbul’un Fatih ilçesinin Sarıgüzel semtinde doğmuş ve 27 Aralık 1936 Pazar günü,
On dördüncü yüzyılda yaşamıştır. Osmanlı padişahı Kanuni Sultan Süleyman Han zamanında Isparta valisi Hızır Beyin dâveti ile Horasan’dan Anadolu’ya.
EYÜP SULTAN. Medineli müslümanlardan ve hicret sırasında Hz. Peygamber'i evinde misafir eden sahâbidir... Bütün Müslümanlar Peygamber efendimizi kendi.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 7. SINIF 4. ÜNİTE
İNSAN HAKLARI VE ÖZGÜRLÜKLERİ
AD(İSİM) ÇEŞİTLERİ.
FOTOĞRAFLARLA MEHMET AKİF ERSOY
Behçet Gündüz İzmir Kur’an-ı Kerim Allah tarafından vahiy meleği cebrail’e, ondan peygamberimize ve onun şahsında tüm insanlık alemine.
Mevlana Celaleddin-i Rumi. Mevlana Celaleddin-i Rumi: Mevlana hazretleri 1207 yılında Horasan'ın Belh şehrinde dünyaya geldi. Asıl adı Muhammed Celaleddin'dir.
Kuran-ı kerimin ilk ayeti 610 yılında hira sultanlığında inen Alak suresinin ilk beş ayetidir.
Oğuz Han Cerit 9-B / 150 Konu : Yunus Emre Araştırması.
Mevlana Celaleddin Rumi Amaç n Mevlana’nın hayatı hakkında bilgi verme n Mevlana’nın düşüncelerini anlatmak. n Mevlana’nın tasavvufunu öğretmek. n Mevlana’nın.
DİNİ TASAVVUFİ HALK ŞİİRİ
Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ
NAKŞİBENDİLİK Nakşibendilik (NaNakşibendilik (Nakşbendiyye, Osmanlıca: ﻧﻘﺸﺒﻨﺪﻴﻪ), Abdulhalik-ıl Güjdevani tarafından sistemleştirilen, Muhammed Bahauddin.
Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi
9. Sınıftan Mezun Olunana Dek Görülecek Tüm Dersler
Neymar Gururla Sunar……..
YUNUS EMRE MATÜRİDİ.
Bugün neler öğreneceğiz?
YUNUS EMRE HAYATI.
Ziya Paşa (1825 – 1880).
TANZİMAT EDEBİYATI’NIN OLUŞUMU
Yunus Emre ŞENEL 9-C / 233 Konu : Yunus Emre Araştırması.
MEZHEPLER (5 MEZHEP) Hamza Solak. HANEFI MEZHEBI  Hanefi mezhebi, (Arapça: الحنفية veya المذهب الحنفي) İslam dininin sünni fıkıh mezheplerinden biri.
KÜLTÜRÜMÜZDE H.Z MUHHAMMED SEVGİSİ. Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi: Bir çocuğa bir ad, çocuğun o adin manasını yasaması veya o ada sahip bir şahsin.
Hicret Olayı. Akabe biatları: Peygamberimiz şehir dışından Mekke'ye gelen yabancılara da İslam'ı tebliğ ediyordu.
AŞIK MAHSUNİ ŞERİF.  Asıl ismiyle Şerif Cırık, mahlasıyla Âşık Mahzunî Şerif, 1940'ın başlarında Kahramanmaraş iline bağlı Afşin'in Berçenek Köyünde.
 Ahmed Yesevi, İslamiyet’in Türkler arasında yayılmasında önemli bir rol oynamış olan, büyük alim ve sufilerden; Türk illerinin manevi hayatında, asırlar.
9. Sınıf 4. Ünite Öğrenme Alanı: Vahiy ve Akıl
OSMANLI’DA HOŞGÖRÜ SUNU
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
 Suffe sözlükte "sofa, revak, üzeri örtülü geniş ve yüksek yer" anlamlarına gelir. Medine'de bulunan Mescid-i Nebi etrafındaki odalara "suffe" denir.
HZ. MUHAMMED VE AİLE HAYATI
MERAK, İLMİN HOCASIDIR..
Sunum transkripti:

KUŞADALI İBRAHİM HALVETÎ KUŞADASI CİVARINDA TASAVVUFİ HAYAT

KUŞADALı İBRAHIM HALVETI KIMDIR? OSMANLıLAR ZAMÂNıNDA, ANADOLU’DA YETIŞEN HANEFÎ MEZHEBI FıKıH ÂLIMLERINDEN, VELÎ VE TASAVVUF BÜYÜKLERINDEN. İSMI, İBRÂHIM BIN MUSTAFA EŞ-ŞA’BÂNÎ EL- HALVETÎ OLUP, HALVETIYYE TARÎKATıNıN ŞA’BÂNIYYE KOLUNUN BÜYÜKLERINDENDIR. AYDıN VILÂYETININ KUŞADASı KASABASıNA BAĞLı ÇıNAR KÖYÜNDE 1774 (H.1188) SENESINDE DOĞDU. İLIM VE IRFÂN SÂHIBI SÂLIH BIR ZÂT OLAN İBRÂHIM HALVETÎ, ÂILESINDEN ÇOK GÜZEL EDEB VE TERBIYE ALARAK YETIŞTI. ANADOLU’DA ÇEŞITLI YERLERDE ILIM TAHSÎL ETTIKTEN SONRA İSTANBUL’A GELEREK, FÂTIH’TE BULUNAN FEYZIYYE MEDRESESINE (ŞIMDIKI MILLET KÜTÜPHÂNESI’NIN BULUNDUĞU YERE) YERLEŞTI. BURADAEMÎN EFENDIDEN DERS ALARAK ILMINI ILERLETTI. SONRA YINE FÂTIH’TE BULUNAN ATPAZARı DERGÂHıNA GEÇTI. ATPAZARı DERGÂHıNDA RIYÂZETLER VE MÜCÂHEDELER ÇEKEREK, TASAVVUF YOLUNDA ILERLEMEYE ÇALıŞTı. BURAYA GEÇMESI ŞÖYLE OLMUŞTUR:

KUŞADALı, BIR GÜN BIR ÂYET-I KERÎMENIN TEFSÎRI ÜZERINDE ÇALıŞıYOR, FAKAT BIR TÜRLÜ ÇÖZEMIYORDU. BU MÜŞKIL DURUMDAYKEN, YANıNA MEDRESE ARKADAŞLARıNDAN OLAN MUSTAFA EFENDIGELDI. ONUN BU HÂLINI GÖREN MUSTAFA EFENDI, ONA BÖYLE MÜŞKIL MESELELERINI HALLETMEK HUSÛSUNDA, O GÜNLERDE FÂTIH’TEKI ATPAZARı DERGÂHıNDA BULUNAN BEYPAZARLı ŞEYH ALI EFENDIYI TAVSIYE ETTI VE ONU ALARAK ALI EFENDININ YANıNA GÖTÜRDÜ. ALI EFENDI, KUŞADALı’NıN ÜZERINDE ÇOK DURUP ÇÖZEMEDIĞI ÂYET-I KERÎMENIN, ZÂHIRÎ VE BÂTıNÎ MÂNÂLARıNı, ÂLIMLER TARAFıNDAN BILDIRILEN ÇEŞIT ÇEŞIT TEFSÎRINI, AYRı AYRı VE UZUN UZUN ÎZÂH ETTI. KUŞADALı İBRAHIM HALVETI KIMDIR?

BU ILK SOHBETTE ALI EFENDIYE HAYRAN KALAN KUŞADALı, ARTıK O BÜYÜK ZÂTTAN AYRıLMAYıP, TALEBELERINDEN OLDU. O BÜYÜK ZÂTıN, FEYZ VE NÛR SAÇAN HUZUR VE SOHBETLERINDE BULUNARAK, KEMÂLE GELDI. ALI EFENDI, FıNDıKZÂDE SEMTINDEKI KıZıLELMA CADDESINDE BULUNAN BEŞIKÇIZÂDE DERGÂHıNDA VAZIFE YAPMAKTAYKEN, 1818 (H.1234) SENESINDE VEFÂT ETTI. VEFÂT EDERKEN, KENDI YERINE BAKACAK ZÂTıN, KUŞADALı İBRÂHIM HALVETÎ OLDUĞUNU BILDIRDI. ONU KENDI YERINE TÂYIN ETTI. KUŞADALı, O SıRADA MıSıR’DA BULUNUYORDU. ALI EFENDININ KUŞADALı’DAN BAŞKA, AHMED NÂZIKÎ, KÂTIP MUHAMMEDAZÎZ İSTANBÛLÎ VEVELIYYÜDDÎN HILMI EFENDI ISIMLERINDE ÜÇ BÜYÜK TALEBESI DAHA VARDı. KUŞADALı İBRAHIM HALVETI KIMDIR?

KUŞADALı, HOCASıNıN VEFÂTı ÜZERINE İSTANBUL’A DÖNDÜ. DAHA EVVEL KENDISININ DERS ALARAK YETIŞTIĞI FEYZIYYE MEDRESESINE YERLEŞTI. ORADA BIR YıLA YAKıN KALDı. BUNDAN SONRA, AKSARAY SINEKLIBAKKAL’DA, HACı HALÎL EFENDI ISMINDE BIR ZÂTıN, KENDISI IÇIN YAPTıRDıĞı VE KUŞADALı DERGÂHı DIYE ANıLAN DERGÂHA GEÇEREK, ORADA HIZMETE DEVÂM ETTI. ONUN BURADAKI HIZMETI O TEKKENIN BIR YANGıNDA YANDıĞı 1833 (H.1249) SENESINE KADAR DEVÂM ETTI. KUŞADALı İBRAHIM HALVETI KIMDIR?

DERGÂH YANDıĞı ZAMAN, YAKıNLARı, SEVENLERI YENIDEN INŞÂ EDELIM DIYE ÇOK ıSRAR ETMELERINE RAĞMEN O, TEKKELERDE ESKI SÂFIYETIN KALMADıĞıNı, GITTIKÇE DEĞIŞTIĞINI, ASıL HÜVIYETINDEN UZAKLAŞTıĞıNı BILDIREREK, DERGÂHıNıN YENIDEN INŞÂSıNA MÜSÂADE ETMEDI.DERGÂHı YANDıKTAN SONRA, BÂYEZÎD SEMTINDE KIRÂLADıĞı BIR EVDE BIR YıL KADAR KALAN KUŞADALı, SONRA FÂTIH’TE, ÇARŞAMBA PAZARı CIVÂRıNDA BIR EV SATıN ALARAK ORAYA TAŞıNDı. AKSARAY’DA ON ÜÇ, BÂYEZÎD’DE BIR VE ÇARŞAMBA’DA DOKUZ SENE OLMAK ÜZERE, YIRMI ÜÇ SENE MÜDDETLE İSTANBUL’DA HIZMET EDIP, BIRÇOK TALEBEYE HOCALıK ETTIKTEN SONA, 1843 (H.1259) SENESI ŞEVVAL VEYA ZILKÂDE AYıNDA, HACCA GITMEK ÜZERE İSTANBUL’DAN YOLA ÇıKTı. KUŞADALı İBRAHIM HALVETI KIMDIR?

HACDAN SONRA MEDÎNE-I MÜNEVVEREYE GEÇEREK, ORADA DA BIR MÜDDET KALDı. SONRA ŞAM’AGELIP YERLEŞTI. HAYÂTıNıN SONUNA KADAR ORADA KALıP, IMKÂNLARı DÂHILINDE HIZMETE DEVÂM EDEN KUŞADALı, ILIM ÂŞıKLARıNA ÇOK FAYDALı OLDU. ŞAM VÂLISI HACı ALI PAŞA DA TALEBELERINDENDI (H.1262) SENESINDE, YANıNDA ÂILE EFRÂDı VE EN BÜYÜK TALEBESI BOSNALı MUHAMMED TEVFÎK EFENDI DE OLARAK IKINCI DEFÂ HACCA GITTI. O SENE HACDAN DÖNERKEN O MUKADDES TOPRAKLARDA VEFÂT ETTI. VEFÂT SENESININ 1847 (H. 1263) – 1848 (H.1264) OLDUĞUDA RIVÂYET EDILMIŞTIR. KUŞADALı İBRAHIM HALVETI KIMDIR?

KUTB-ÜL-ÂRIFÎN, MEŞHÛD-I AYN-IL-YAKÎN, GAVS-ÜL-VÂSıLÎN VE MUKÂBIL-I ŞEMS-I A’ZAM GIBI ISIMLERLE TANıNMıŞ OLAN KUŞADALı İBRÂHIM HALVETÎ, BILHASSA TÜRK TASAVVUF BÜYÜKLERI IÇINDE HUSÛSÎ BIR YERE SÂHIP, ÇOK YÜKSEK BIR VELÎ IDI. AHMED CEVDET PAŞA DÂHIL, O ZAMÂNıN MÜHIM ŞAHSIYETLERI ONUN SOHBETLERINE KOŞARLARDı. AHMED CEVDET PAŞA, ESERLERINDEN BIRINDE ŞÖYLE DEMEKTEDIR: KUŞADALı İBRAHIM HALVETI KIMDIR?

“KUŞADALı İBRÂHIM EFENDI, DEVRININ EN DERIN DIN ÂLIMIYDI. SON DERECE VAKARLı VE HEYBETLIYDI. GÜLER YÜZLÜYDÜ. EN BÜYÜK ILMÎ MÜŞKÜLLER ONUN VESÎLESIYLE HÂLLEDILIRDI. " İLIM VE VELILIKTEKI YÜKSEKLIĞI ILE BIRLIKTE, EDEBIYÂT VE ŞIIRDE DE MÂHIR OLAN KUŞADALı, OSMANLı TÜRKÇESINI FEVKALÂDE GÜZEL BIR ŞEKILDE KONUŞURDU. ŞIIRLERI DE VARDıR. KUŞADALı İBRÂHIM HALVETÎ HAZRETLERININ TALEBELERINDEN BÂZıLARıNıN ISIMLERI ŞÖYLEDIR: KUŞADALı İBRAHIM HALVETI KIMDIR?

1. BOSNALı MUHAMMED TEVFÎK EFENDI, 2. MUHAMMED ALI FETHI ER-RUSÇUKÎ, 3. HACı KAYYıM MÜEZZIN EFENDI, 4. MUHAMMED NÂŞIR EFENDI, 5. NÂZIKÎ AHMED EFENDI, 6. MUHAMMED EL-KıRÎMÎ, 7. MUSTAFA ACZÎ EFENDI, 8. ALI FIKRÎ, 9. KÂDıZÂDE ÖMER HALVETÎ, 10. KAPÂNÎ HACı HÜSEYIN, 11. MUHAMMED NECÎB, 12. MUHAMMED ŞEVKÎ, 13. AHMED İZZET, 14. KEÇECIZÂDE HÂFıZ ALI İZZET EFENDI, 15. AYDÎ MUHAMMED EFENDI. KUŞADALı İBRAHIM HALVETI KIMDIR?

KUŞADALı İBRÂHIM HALVETÎ’NIN (RAHMETULLAHI ALEYH), TALEBELERINDEN VE SEVDIKLERINDEN BÂZıLARıNA YAZDıĞı MEKTUPLARDAN BAŞKA HERHANGI BIR ESERI YOKTUR. KUŞADALı İBRAHIM HALVETI KIMDIR?

ANEKDOTLAR BIR GÜN KUŞADALı HAZRETLERININ SOHBETI ESNASıNDA DERGAHTA YANGıN ÇıKAR. HAZRET ALDıRıŞ ETMEZ. BIRKAÇ DEFA DAHA GELIRLER "DERGÂH YANıYOR EFENDIM!" DERLER. PEK ALDıRıŞ ETMEZ. ODAYA DUMAN DOLUNCA DINLEYENLERI DÖNÜP "ARTıK KALKALıM." DER. DERGÂH YANAR KÜL OLURKEN "ŞÜKÜR MERASIMDEN KURTULDUK" BUYURUR. KUŞADALı İBRAHIM HALVETI

GÜNÜN BIRINDE ŞEHRE BIR ÇOK BÜYÜK AĞıRLıKLARı KALDıRAN BIR ADAM GELIR. DERVIŞLERI KUŞADALı HAZRETLERI'NE "GIDIP BAKALıM Mı, IZNINIZ VAR Mı" DIYE SORARLAR. KUŞADALı HAZRETLERI "ONUN O AĞıRLıĞı KALDıRMASıNDA HAZ VARDıR. BU ÇOK ŞAŞıLACAK ŞEY DEĞILDIR. O ADAM EĞER ÇOK KUVVETLIYSE GELSIN BENIM ABDEST IBRIĞIMI KALDıRSıN VE ABDEST ALSıN. MAHARET BUDUR, NEFSE MUHALEFET ETMEKTIR." DEDI. KAYNAKLAR 1. SEFÎNET-ÜL-EVLIYÂ; C.4, S OSMANLı MÜELLIFLERI; C.1, S İSLÂM ÂLIMLERIANSIKLOPEDISI; C.18, S.66 “ İSLAM DÜŞÜNCESINDE BIR DÖNÜM NOKTASı, KUŞADALI İBRAHİM HALVETİ, YAŞAR NURI ÖZTÜRK, YENI BOYUT YAYıNLARı, İSTANBUL 1997 “ KITABıNı TAVSIYE EDERIZ. KUŞADASI KÜLTÜREL VE TARİHİ MİRASI KORUMA DERNEĞİ İNTERNET SITESI KUŞADALı İBRAHIM HALVETI KIMDIR?

Kuşadalı, Kur'an'daki İslam yazarının doğumundan tam yüzyıl önce Kur'an dışı din hayatının devrini kapattığını ve Kur'an'a bağlanacak yeni bir dini hayatın yapılandırılmasına az bir zaman kaldığını açık bir biçimde ifade etmiştir. Başka bir deyişle, Kuşadalı'nın temsilcisi olduğu dini düşüncenin temel niteliklerinden biri de Kur'an'daki İslam'ı ve onun fikir ve iman atmosferini müjdelemiş olmasıdır. Bu nokta bazılarınca çok açık bir biçimde fark edilirken, bazılarınca sadece hissedilir. Fakat ortada elle tutulur bir gerçek var: Kuşadalı'nın din, özellikle tasavvuf hayatından Kur'an dışı dayanakları çıkarmış ve Kur'an'ı tıpkı Hz. Peygamber'in devrinde olduğu gibi, din hayatının omurgasına oturtmuş olduğunun anlaşılması... İnanıyoruz ki, büyük müceddit Kuşadalı'nın, kendi ifadesiyle, Mukaddimesini yaptığı Kur'an'a dönüş hareketi, Allah'ın muradı yönünde tamamlanacak ve Kuşadalı'nın ruhu bunu izleyecektir."Arifler Kutbu Kuşadalı Aziz"in irfanı, ilhamı ve hatırası önünde bir kez daha hürmetle eğiliyor, onun müjdelediği "Kur'an'a Dönüş Hareketi"nin samimi bir neferi olmaktan mutluluk ve onur duyuyorum. Sayfa Sayısı: 307 Baskı Yılı: 1997 Yayınevi: Yeni Boyut İlk Baskı Yılı : 1982

KUŞADALı İBRAHIM HALVETI

Vehbi Akşit Kuşadası Müftüsü- Mahmut ÖKÇESİZ Dernek Başkanı