Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Eğitimde Hedefler Hedeflerin İşlevleri ve Analizi.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
Yrd. Doç. Dr. Nuray Ç. Dedeoğlu İlköğretim Matematik Eğitimi
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT III. İBE alanında etkileşimi anlamaya çalışan uzmanlar, özellikle şema ve zihinsel modeller üzerinde yoğunlaşırlar.
Fen tutum. Fen eğitimi ve fene karşı tutum ile ilgili araştırmalar incelendiğinde öğrencilerin, öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin fene karşı tutumları,
1 “Öğrenci Merkezli Öğretim” Öğretmen Adayları Bakış Açısı ile Ne İfade Ediyor? Dr.Dürdane JACOBS Dr. Fahriye HAYIRSEVER.
ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE SINAV HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
Program Tasarım Modelleri
Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğrenme Stratejileri
Etkin Öğretim Sistemi Etkin Öğretim Sistemi Ders Anlatım Föyleri
Emine Hoşoğlu doğan İstanbul şehir üniversitesi Eylül 2014
Mehmet halil ibrahim hekimoğlu mesleki ve tEknik anadolu lisesi 2016 / 2017 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI ALAN – DAL TANITIM ÇALIŞMALARI kONYA – 2017 Hazırlayan.
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Kişisel-Sosyal Rehberlik
Öğretimin Uyarlanması
Eğitsel Rehberlik Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
YAŞAM BECERİLERİ -Öfke kontrolü -“Hayır” diyebilme -Israrlara karşı koyabilme -Kendini ortaya koyma -İletişim becerileri -Sorun çözme -Stresle başa.
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BİLSEM NEDİR? “Bilim ve Sanat Merkezi, okul öncesi eğitim, ilkokul, ortaokul ve lise çağındaki özel yetenekli öğrencilerin bireysel yeteneklerinin farkında.
Teknolojİ ve tasarIm dersİ
Program Tasarım Modelleri
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME YAKLAŞIMI
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
PIRLS (The Project of International Reading Language Skills-Uluslararası Okuma Becerileri Projesi) Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
Etkili Öğretmen Kimdir?
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Eğitsel Rehberlik.
Dünyanın En Şaşırtıcı Eğitim Sistemi: Finlandiya
MBT-303 özel öğretim yöntemleri-ı
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
Öğrenci Başarısının Belirlenmesinde Yeni Yaklaşımlar
Test Geliştirme Süreci
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
PROGRAM DEĞERLENDİRME
Geçerlik ve Kullanışlılık
ÖĞRENME STİLLERİ.
Oyun İçine Gömülü Öğretim
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Eğitimde Ölçülen Bilişsel Özellikler
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
Gerçek Yaşama Dayalı Durum Belirleme
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Eğitimde Ölçülen Bilişsel Özelliklere İlişkin Sınıflamalar
Eğitimde Kullanılan Ölçme Araçları
Ölçmede Hata Kavramı ve Hata Türleri
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
ÖĞRENME.
Ölçme, Değerlendirme ve Durum Belirleme - devam
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sunum transkripti:

Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu

Öğretim sürecinde uzun yıllar, öğrencilerin/kursiyerlerin kitaplarda yazılı olan ve öğretmenlerce anlatılan bilgileri ne derece kazandıklarını belirlemeye dönük başarı testleri geliştirilmiştir. Bu yolla öğrencilerin ancak hatırlama ya da ezberleme gerektiren alt düzey zihinsel becerileri ölçülebilmiş ve ölçme sonuçları öğrencilerin sınıflarını geçip geçmediklerini (kursiyerlerin bir kursu başarıp başaramadıklarını) belirlemek amacıyla kullanılmıştır. Oysa günümüzde bilginin hızla değişmesi, bilginin depolanmasına önem veren eğitim anlayışından, bilgi ve becerilerin yeni durumlarda özellikle gerçek yaşam durumlarında kullanılmasına önem veren bir eğitim anlayışına doğru yönelmenin de ateşleyicisi olmuştur (Kutlu, 2006).

Haladyna’ya (1997) göre, öğrencilerin zihinsel süreçleri iki temel davranış boyutu içermektedir. Bunlardan ilki “erişi (achievement)” ikincisi ise “yetenek (ability)” olarak adlandırılabilir. Üst düzey zihinsel süreçlerin daha iyi anlaşılması ve kavranabilmesi için bu iki kavramın arasındaki farkları görebilmek önemlidir. Erişi bazı terimlerin, tanımların, gerçeklerin ezberlenmesiyle birlikte biraz daha karmaşık, ancak tek doğru yanıtı olan çeşitli zihinsel becerileri içeren bir kavramdır. Daha basite indirgersek: Erişi bir ders, ünite ya da dönem süresi gibi kısa sürede gelişen öğrenci davranışlarını içerir. Yeteneklerle karşılaştırıldığında daha az karmaşıktır, daha alt düzey zihinsel süreçlerle ilgilidir.

Erişi kendi içinde bilgi (knowledge) ve beceri (skill) olarak ikiye ayrılır. Bilgi, ders içeriğinin ezberlenmesi ya da anlaşılmasını temsil eder. Beceri ise, ezberlenen ve anlaşılan bilgilerin uygulamaya yönelik kullanılmasıdır. Becerilerin gelişmesi daha çok bilgi düzeyindeki öğrenmelere bağlıdır. Bir beceri birden çok bilginin birleşiminden oluşan yeni bir yapıdır ve bu bilgilerin aynı anda kullanılmasını içerir (Haladyna, 1997). Becerilerin ölçülmesinde açık uçlu maddelerin kullanılması yerinde olacaktır.

Açık Uçlu Maddeler Özellikle bir sınav saati içinde ya da sınıf içi etkinlikler sırasında sorulan bir soruya verilen yanıtın Öğrenci tarafından yapılandırılması yani öğrencinin kendi yanıtını oluşturması bekleniyor ise bu soru tercih edilmelidir. Öğretim programında yer alan kazanımlardan anlama ve daha üst düzeyde olanlar varsa açık uçlu soruların bu durumda tercih edilmesi yerinde olacaktır. Okul öğrenmelerinde öğretmenlerin öğrencilerin, anlama düzeyinin üstüne ulaştırmak zorundadırlar.

Öğrenme-öğretme sürecinde önemli olan öğrencilerin okulda öğrendikleri temel bilgi ve becerileri yeni durumlarda özellikle gerçek yaşam durumlarında kullanmalarıdır. Açık uçlu maddeler temel bilgi ve becerilerin gerçek yaşam durumlarında kullanmalarına bir zemin hazırlamazlar ama örnek durumlar üzerinde (yeni durumlar) düşünmelerini ve düşüncelerini yazıyla anlatmalarını sağlarlar. PIRLS, TIMMS, PISA gibi uluslararası, ÖBBS gibi ulusal düzeyde yapılan öğrenci başarısını belirleme sınavlarının bulguları, öğrencilerin temel bilgilerle ilgili maddeleri yanıtladıklarını ancak temel bilgilerin kullanımlarını gerektiren maddeleri yapamadıklarını ortaya koymaktadır.

Anlama ve üstünde yer alan kazanımlar, öğrencilerden örnek vermeyi, neden- sonuç ilişkisi kurmayı, sınıflamayı, açıklamayı, özetlemeyi, karşılaştırma yapmayı, özellikler arasındaki ilişkileri açıklamayı, ayırt etmeyi, yordamayı, soru sormayı, yargılamayı, eleştirmeyi, karar vermeyi, belirli bir iletişim biçimini istenilen başka bir iletişim biçimine çevirmeyi vb.’ni ister. Bu kapsamda yer alacak maddelerde nedenler, niçinler, gerekçeler önemlidir. Öğrenci verdiği bir yanıtın mantıksal temellerini ortaya koyarak yazabilmelidir. Açık uçlu maddeler öğrencilerin yazılı anlatım gücünü kullandıran ve gelişimini destekleyen bir özellik de taşımaktadır. Öğrencilerin bu kapsamda sorulmuş bir madde için en azından bir paragraflık yanıt oluşturması hatta üstüne çıkması da beklenir.

Bazı açık uçlu maddelerin yanıtları her öğrenci için ortak puanlanırken, öğrencinin yanıtı kendisinin temellendirmesi gereken durumlarda ortak ölçütlere göre puanlama yapmayı gerektirebilir. Böyle maddelerin öğrenci öğrenmelerine daha çok katkı sağladığı bilinmektedir. Bu tür maddelerin ve puanlama anahtarlarının önceden hazırlanması ve tekrar tekrar gözden geçirilmesi yerinde olacaktır.

Kaynakça Haladyna, T. M. (1997). Writing test ıtems to evaluate higher order thinking. USA: Allyn & Bacon. Kutlu, Ö. (2006). Performans sorularının yaşam becerileriyle ilişkisi. Eğitimde Çağdaş Yönelimler-3: Yapılandırmacılık ve Eğitime Yansımaları Sempozyumu. 29 Nisan 2006. 114-117. İzmir: Özel Tevfik Fikret Okulları.