Uluslararası İşletme Yönetimi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MBA-502 Stratejik Yönetim Yard. Doç. Dr. Erlan Bakiev
Advertisements

İŞLETMELERİN ÇEVRESİ VE ÇEVRE FAKTÖRLERİ
Strateji Tasarımı İlker acar.
İKTİSAT FAKÜLTESİ İKTİSAT BÖLÜMÜ Para Teorisi ve Politikası
Global Pazar Analizi 1. adım: Organizasyonun U/A’laşmaya ne derece hazır olduğunu incele. Finansal ve fiziksel kaynaklar, ilgili beceri ve yetenekler,
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ.
PAZARLAMA YÖNETİMİ.
ISLETME BILIMINE GIRIS 1
T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI İhracat Genel Müdürlüğü KOBİ ve Kümelenme Destekleri Daire Başkanlığı Meral ŞENGÜL İhracatı Geliştirme Uzman Yardımcısı Kasım.
“We set the standards” Bill GATES
Bölüm 3 Dış Çevre Analizi
Tarımsal Pazarlama Aykut ORDUKAYA AB Uzmanı
FİNANSAL AMAÇ VE FİNANS FONKSİYONU
İşletmelerin Yasal Kuruluş Türleri
N Para ve sermaye piyasaları n Yatırımlar n İşletme Finansı Finans birbiriyle ilgili üç alanı içerir:
YEREL HİZMETLERİN GÖRÜLMESİNDE KAMU-ÖZEL ORTAKLIĞI VI. YEREL YÖNETİMLERİN MALİ YÖNETİMİ FORUMU Yrd. Doç. Dr. Hilmi Çoban Aralık 2013.
GİRİŞİMCİ SUNUMU.
Bölüm 11 Yönetim Stratejilerinin Uygulanmasında Kullanılan Teknikler
Lojistik Yönetimi Ders – II
Bölüm 10 İşlevsel Stratejiler (Fonksiyonel/Bölümsel Stratejiler)
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
İŞLETMELERİN BÜYÜMESİ
DIŞ TİCARET İŞLEMLERİ YÖNETİMİ DIŞ TİCARETTE BAŞLICA RİSKLER 1. ALICI RİSKİ: Mal bedelini kasıtlı olarak ödemez, ödeme güçlüğüne düşebilir,
Finansal Piyasalar Genel Bakış
Doç. Dr. Şule Lokmanoğlu Aker YONT308
KOBİ’LER VE KOBİ’LERİN ORTAK ÖZELLİKLERİ
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
9.BÖLÜM İŞLETMELERDE FİNANSMAN İŞLEVİ VE YENİ FİNANSMAN YÖNTEMLERİ
Uluslararası İşletmecilik Kısım 3 Bölüm 9 – Ödemeler Dengesi
İŞLETME İLKELERİ Küresel Ortamda İşletmecilik ve Rekabet
ANAHTAR TESLİM PROJELER
Firma Adı: Kişi Adı: İSTANBUL SANAYİ ODASI.
İŞLETMELERİN KURULUŞ SORUNLARI
İşletmeyi neden kurarız ?
Borsa İstanbul Piyasaları İşlem Görmeye Başlama ve Sonraki Süreçler
Dolaysız Yabancı Sermaye Yatırımı
Uluslar arası İşletmecilik İlk Bakış
İŞLETME BİLİMİNE GİRİŞ
İşletmeye Giriş Konu 2: İşletme Kurulması ve Türleri
Pazarlama Kanalları ve Dağıtım Politikaları
Menkul Kıymet Borsaları
Franchising.
Ders 8 Temel Analiz Hüseyin İlker Erçen
Öğr.Gör.SEDA AKIN GÜRDAL
III- Dış Çevre Analizi: Fırsat ve Tehditler
VII- ŞİRKET DÜZEYİNDE STRATEJİ- ÇEŞİTLENDİRME-BÜYÜME STRATEJİLERİ
Soru 7 Gümrük Birliğinin Türkiye’nin ekonomisi üzerinde etkilerini Türkiye’nin beklentileri ve gerçekleşenler üzerinden tartışınız?
Yenilik ve Yeni Ürün Altunışık-Özdemir-Torlak.
Pazarlama Kanalları ve Dağıtım Politikaları
İşletme Çevreleri, Büyüme, Küçülme ve Analizler
ULUSLARARASI PAZARLARA GİRİŞ STRATEJİLERİ
PAZARA GİRİŞ ENGELLERİ ve ÇÖZÜM YOLLARI. Pazara Giriş Engeli Nedir ? Pazara giriş engelleri; tarifeler, tarife dışı tedbir ve diğer idari uygulamalardan.
YRD.DOÇ.DR(YMM-BD-DU) E.YASEMİN YEGİNBOY 1. 2 FİNANSAL OLMAYAN PİYASALAR FİNANSAL OLMAYAN PİYASALAR REEL SEKTÖR ÜRETİM YAPAN SANAYİ, TİCARET VE HİZMET.
Uluslararasılaşma Stratejileri
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ.
FİNANSAL SİSTEM VE FİNANSAL PİYASALAR
İŞLETMELERİN KURULUŞ SORUNLARI
ÜRETİM ÖĞR.GÖR.TAYLAN VURGUN.
Bölüm 4 Fizibilite Analizi Gerçekleştirmek ve Kazançlı Bir İş Planı Oluşturmak.
Uluslararası İşletmecilik Kısım 1 Bölüm 6 – Uluslararası Pazarlara Giriş Yöntemleri Evrim Tören YONT308.
Uluslararası İşletmecilik Kısım 3 Bölüm 9 – Ödemeler Dengesi
Bölüm 11 Yönetim Stratejilerinin Uygulanmasında Kullanılan Teknikler
BÜYÜME: ULUSLARARASI PAZARLARA GİRİŞ STRATEJİLERİ
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
Yrd. Doç. Dr. Alpaslan ÖZMEN
İŞLETME BİLİMİ VE İŞLETMEYİ TANIYALIM
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Küresel Pazar Seçme Kararları ve Giriş Stratejileri
BÖLÜM1 :ULUSLARARASI İŞLETMECİLİĞE GİRİŞ
Sunum transkripti:

Uluslararası İşletme Yönetimi

HERŞEYİN BEDELİ VAR?

Nasıl Girilecek U/A Pazarlara… İşletmenin hedefleri İşletmenin büyüklüğü ve kapasitesi Ürün ve hizmetlerin sayı ve özellikleri Rekabet gücü Hedef ve pazarların sayıları ve büyüklükleri Tahmini satış potansiyelleri Tahmini kar hedefleri Esneklik Teknoloji Siyasi koşullar Yönetsel koşullar

U/A Pazara Girme Stratejileri İhracat Dolaylı Dolaysız Ortaklıklar Lisans Anlaşmaları Franchising Sözleşmeli üretim Yönetim sözleşmesi Montaj operasyonları Joint venture Konsorsuyum Anahtar teslim projeler Yap-İşlet-Devret Modeli Doğrudan Yabancı Yatırım

İhracat… Dış pazarlara girmenin en kolay yoludur.

İşi ana ülkedeki ihracatçılar yapar. Dolaylı İhracat… Riski çok düşük ve uzmanlık ve geniş nakit gerektirmeyen bir yöntemdir. İşi ana ülkedeki ihracatçılar yapar.

Dolaylı İhracat… Mevcut ihracatçılar arasında; Üreticiler için satış yapan temsilciler Denizaşırı müşteriler için alım yapan ihracat heyeti temsilcileri Kendi hesaplarına alım satım yapan ihracat tüccarları Deniz aşırı üretilen malları kullanan U/A işletmeler (maden, inşaat, petrol şirketleri)

Dolaysız İhracat… İşletme içinde ihracat işiyle ilgilenen personel atanmalıdır. Başlangıçta hesap, nakliye, kredi gibi cari işleri takip ederken işler gelişince ihracat bölümüne ihtiyaç duyulur.

Dolaysız İhracat… Daha ileri aşamada ev sahibi ülkede satış temsilcisi açmak ve bu temsilciliğin ana ülkeden ithal edeceği ürünleri ev sahibi ülkede pazarlamak gerekebilir.

İhracat… İhracatçılar ve ithalatçılar, doküman, finans, taşıma konularında önemli detayların elde edilmesine yardımcı olacak aracı kurumlar kullanırlar. Bunlar; İhracat yönetimi işletmeleri Webb-Pomerene Ticaret Şirketleri

İhracat Yönetimi İşletmeleri… U/A ticaret servisleri olarak çalışan, komisyon temsilcileri veya dağıtıcılar olarak uzmanlaşan işletmelerdir.

Webb-Pomerene… ABD’de 1918 yılında , fiyat bilgileri, finans, uluslar arası satış payları ilişkilerine dair birleşmelere izin veren kurumlardır. Amaçları rekabetin kırılmasına engel olmaktır.

Ticaret Şirketleri… Dünya ticaretinde ithalat, ihracat, karşı ticaret, yatırım ve üretim ile ilgili konularda rol oynamaktadırlar. Büyüklükleri ölçek ekonomisinden faydalanmalarına izin verir.

İhracat… İşletmelere çekici buldukları pazara giriş yöntemleri ile ilgili bilgi sağlayan kolaylaştırıcılar da vardır. Bunlar; Özel sektör kolaylaştırıcıları Kamu sektörü kolaylaştırıcıları

Özel Sektör Kolaylaştırıcıları… İhracatta ana teşvik ve yardım, aynı endüstri içindeki diğer işletmelerin beyan ve faaliyetlerinden gelmektedir. Dağıtımcılar U/A dağıtım hacmini artırmak için yerel firmaları U/A faaliyetlere teşvik ederler. Bankalar, ticaret odaları, muhasebe ve danışmanlık işletmeleri

Kamu Sektörü Kolaylaştırıcıları… Evsahibi ülke hükümetleri de; İşletmelere kaynaklar, araştırma raporları, finansal bilgiler ve yeri fikirler vermek suretiyle işletmelerin U/A faaliyetlerini kolaylaştırıcı rol oynamaktadır.

Ortaklıklar… Ev sahibi ülke hükümetleri

Ortaklıklar… - Lisans Anlaşmaları Franchising Sözleşmeli üretim Yönetim sözleşmesi Montaj operasyonları Joint venture Konsorsuyum Anahtar teslim projeler Yap-İşlet-Devret Modeli

Ortaklıklar- Lisans Anlaşmaları… Lisans anlaşmasında lisansör bir üretim sürecini, tekniğini, marka ve patentlerini bir bedel karşılığında lisans alana satmaktadır. Lisansör: Lisans veren Lisansiye: Lisans alan Royalty. Lisans karşılığı alınan satış payı.

Ortaklıklar- Lisans Anlaşmaları… Lisans anlaşması ile lisans veren taraf ürünlerini başka bir ülkede sermaye harcamadan, riske girmeden üretebilmektedir. Lisans alan sattığı her ürün için lisansöre işletme payı (royality) ödemektedir.

Ortaklıklar- Lisans Anlaşmaları… Lisansör lisansiyeye şu hakların tamamını veya bir kısmını devredebilir. Patentler, buluşlar, formüller, prosesler, dizaynlar, örnekler Telif hakları, edebi, müzik ve sanatsal kompozisyonlar, Marka, ticari isimler, işletme isimleri Franchise’ler, lisanslar, kontratlar Metotlar, programlar, prosedürler, sistemler vb.,

Demi Canderel, 100 ve 300 tabletli ambalajlarda. RUHSAT SAHİBİ VE İMAL YERİ ALİ RAİF İLAÇ SANAYİ A.Ş. İkitelli Organize Sanayi Bölgesi Haseyad II.Kısım No:228 34670 İkitelli – İstanbul Tel 0212 549 25 42 (pbx) Searle lisansı altında üretilmiştir.

Ortaklıklar- Lisans Anlaşmaları… Lisansiye şu hususlardan sorumludur. Ürün ambalajını haklara göre üretmek Tahsis edilmiş bölgede bu ürünleri pazarlamak Ürünlerin satış miktarına bağlı olarak lisansöre ödeme yapmak.

Anlaşmaya Özgü Faktörler Lisans anlaşmasında bedeli belirleyen faktörler.. Anlaşmaya Özgü Faktörler Pazar sınırlamaları Lisansın herkese açık olmayan hakları Üretim miktarının sınırı Ürün kalite gerekleri Geri verilen biriktirimler Anlaşılan biriktirimler Anlaşmanın süresi Patent süresi Teknoloji kullanımında kısıtlamalar. Çevreye Özgü Faktörler Lisans anlaşmasındaki hükümet düzenlemeleri Lisansiyenin ürün pazarındaki rekabet seviyesi Benzer teknolojinin alternatif tedarikçileri arasında rekabet seviyesi Lisansiyenin ülkesindeki politik ve iş riskleri Ürün ve sanayi normları Lisansiyenin ülkesindeki teknoloji emme kapasitesi

Fayda Mahzur… Faydalar Zor piyasalara girme imkanı Düşük sermaye ihtiyacı Kaynak tasarrufu Yerel piyasalar için hizmet ve kalitenin artırılması

Fayda Mahzur… Mahzurlar Teknoloji, bilgi ve tecrübenin kolay aktarımı Lisansiyeyi takip etmek güçtür. Piyasaya aktif bir şekilde girememek. Anlaşma şeklinin zorluğu Hatalı üretim, zayıf pazarlama lisansörün itibarını zedeleyebilir. Teknoloji transfer edilen ülkede işçilik gibi bazı üretim faktörleri ucuzsa, U/A işletme kendi eliyle potansiyel rakip yaratmaktadır.

Lisans Anlaşması Türleri… Temel lisans anlaşması Franchising Yönetim sözleşmesi Sözleşmeli üretim

Franchising… Belirli bir bölgede bir firmanın ürününü veya hizmetini satmak için verilmiş olan formal izindir.

Franchising… Lisans anlaşmasına benzemektedir. Fakat, işletmenin imajı, kullanılan pazarlama teknikleri, marka adı ve işletme metotlarını içeren Pazar programlarını kapsamaktadır.

Franchising… Franchisor: Ayrıcalığı veren firma Franchisee: Ayrıcalığı alan firma Franchise: Ayrıcalığın kendisi

Franchising… Franchising’in üç unsuru bulunmaktadır. En az iki işletme tarafından sürekli bir ilişki için oluşturulur. Aralarında yükümlülük ve sorumlulukların açıkça belirtildiği bir sözleşme bulunmaktadır. Franchisee, Franchisor’un ismi ile faaliyet gösterir.

Franchising…

Franchising… Franchising anlaşmasının başarılı olabilmesi için ürünün ve hizmet şeklinin eşsiz ve standart olması gerekir.

Yaygın Görülen Franchising Örnekleri… Yatırım Franchise’ı: Üretici-Perakendeci (Shell, BP vb.) Üretici- Toptancı (Pepsi Cola, 7 UP) Diğer (Avis,Budget) Ayrıcalıklı Frachise: Marka (Kentucky) Lisansör- Perakendeci (Mc Donald’s, Wimpy)

Sözleşmeli Üretim… Sözleşmeli üretimde, U/A pazara girmeyi hedefleyen işletme, ürünü dış pazarda yerel bir üreticiye yaptırırken, pazarlama faaliyetlerini ise kendisi üstlenmektedir.

Sözleşmeli Üretim… Bu stratejinin uygulanabilmesi için üretimi gerçekleştirecek olan işletmenin ürünü global standartlarda üretebilme yeteneğine sahip olması gerekmektedir.

Sözleşmeli Üretim-Fayda… Dış pazarda üretim birimi gerektirmez Sözleşmenin süresi bittiğinde yenilenmeyebilir. Yönetsel problemler başkasına devredilmiş olur. İstikrarsız ve riskli pazarlar için uygun bir yöntemdir. Dış pazarların ucuz faktör fiyatlarından faydalanmayı sağlar.

Sözleşmeli Üretim- Mahzur… Karın paylaşımı konusunda anlaşmazlıklar. Teknoloji transferinin yeni rakip yaratma olasılığı Üretici firmanın davranışlarından sorumluluk Yapılan teknoloji transferi ve işbirliği sonucu öğrenme nedeniyle potansiyel rakip yaratma

Yönetim Sözleşmesi… Yönetim sözleşmesi, U/A bir işletmenin yabancı bir işletme ile o işletmenin faaliyetlerinin tamamı veya bir bölümünü yönetmek üzere karşılıklı yaptıkları anlaşmadır.

Yönetim sözleşmesi ile bilgi ve tecrübe ihracı sağlanmış olmaktadır.

Yönetim Sözleşmesi… Yönetim sözleşmesi üç durumda ortaya çıkmaktadır. Yabancı yatırım, ev sahibi ülke tarafından kamulaştırıldığı ve yerel yönetim yetiştirilene kadar ilk firma sahibi tarafından işlemleri denetlemek için davet edildiğinde, Firma yeni bir girişimi yönetmek için sorduğunda, Yabancı firma devam eden işletmeyi daha etkili yönetmek için devam ettiğinde oluşmaktadır.

Yönetim Sözleşmesi… Yönetim sözleşmesi genellikle diğer ortaklık türleri ile beraber kullanılmaktadır. Ç/İ ler bu tip anlaşmaları, her hangi bir sahiplikleri olmayan işletmelerde, Joint- Venture ortaklarında veya tamamen kendilerine bağlı kuruluşlarda yapabilmektedirler.

Montaj Operasyonları… Dış pazarlara ihracat ve yerel üretimin karışımı olan montaj, orta ya da uzlaştırıcı bir yoldur.

Joint-Venture- Ortak Mülkiyet… İki veya daha fazla işletmenin ortak bir şekilde yeni bir işletme kurup, sahip olmalarıyla gerçekleşmektedir. Çoğunlukla yabancı bir işletmenin yerli işletmeyle ortaklık kurması sonucu Joint Venture kurulmuş olur.

Joint-Venture- Ortak Mülkiyet… NASIL??? Yerel işletmenin hisselerini satın alarak Yeni bir işletme kurma

Joint-Venture- Ortak Mülkiyet… Yabancı ortak riski yerel işletme ile paylaşılmakta Yerel işletmenin ev sahibi ülke ile ilgili bilgi ve deneyimlerinden faydalanılmakta Siyasi avantajlar da sağlamakta Ölçek ekonomisi ile maliyetler düşürülmekte Rakiplere karşı teknolojik üstünlük sağlanabilmekte Pazarda rekabetçi üstünlük sağlanmakta ÇUŞ üzerindeki politik baskılar azalmakta Yeni pazarlara giriş kolaylaşmaktadır.

Konsorsiyum… Ulusal ve U/A bir ihaleyi kazanabilmek için aynı veya farklı ülkelerden, aynı dalda veya farklı uzmanlık dallarındaki işletmeler finansal ve teknolojik imkanlarını birleştirip işbirliği yapmaktadır.

Anahtar Teslimi Projeler… U/A bir şirket dışarıda bir anahtar teslimi iş yapma girişiminde bulunuyorsa, tüm faaliyetlerin planlanması ve gerekli tüm hazırlıkların yapılmasından sorumludur.

Yap-İşlet-Devret Sözleşmesi… Bir ülkenin temel alt yapı yatırımlarının gerçekleşmesinde finansman sağlamayı ve özel kesime açılmayı amaçlayan yeni bir uygulamadır.

Yap-İşlet-Devret Sözleşmesi… Konsorsiyum sadece finansman sağlamakla kalmaz, yatırımın gerçekleşmesi ve tesisin işletilmesi gibi faaliyetleri de kendisi yürütür.

Yap-İşlet-Devret Sözleşmesi… Projeyi fiilen uygulamak ve tesisi işletmek için yerel bir işletme ile işbirliği yapılır.

Doğrudan Yabancı Yatırım… Taşıma maliyetlerinin yükselmesi Yüksek vergi oranları, İthalat kotaları Hükümet teşvikleri, Düşük işçilik ücretleri, Pazarda hakimiyet kazanmak, Pazarı derinliğine ve genişliğine ele geçirerek ev sahibi ülkede prestij kazanmak gibi bir çok faktör işletmeleri doğrudan yatırıma yönlendirmektedir.

Doğrudan Yabancı Yatırım… İki türlü Doğrudan yatırıma girilmektedir, Satın alma Tesis kurma

Doğrudan Yabancı Yatırım… Sahiplik stratejisinin belirleyicileri, Rekabet durumu Kabul edilebilir ortakların bulunabilmesi Yasal kısıtlamalar Kontrol gereksinimi Fayda/maliyet ilişkisi

Doğrudan Yabancı Yatırım… Ev sahibi ülkede yerel bir işletmeyi satın almak Pazara hızlı bir giriş ve maksimum kontrol arzu ediliyorsa yerel işletme satın alınabilir.

Doğrudan Yabancı Yatırım… Ev sahibi ülkede işletme satın almanın yolları; Yatay: (Satın alan ve alınan işletmelerin ürün çizgileri aynı veya benzerdir.) Dikey: (Satın alan işletme satın alınan işletmenin müşterisi ve ya satıcısıdır.) Eş merkezli: Satın alan işletme aynı pazara fakat farklı teknolojiye (veya tam tersi) sahiptir. Yığın: (Satın alan işletme satın alınandan farklı bir endüstri dalında faaliyet göstermektedir.)

Portföy Yatırımı… Ev sahibi ülkenin borsasında satışa arz edilen hisse senedi, tahvillerin diğer ülkeden yatırımcılar tarafından alınmasıdır.

Sonunda seçime esas 80 (5x4x4) alternatif ortaya çıkmaktadır. Doğrudan Yabancı Yatırım… Doğrudan yatırım kararı verildikten sonra yatırımın ne şekilde olacağına karar verilir. Bunlar; Yatırım ölçeği: satış ofisi, depo, paketleme, montaj, üretim Ortaklık payı: Tamamı, çoğunluğu, azı Ortaklık türü: Ortaklık yok, ÇU Ortak, Özel yerel ortak, yerel hükümet ortak, yerel kamu ortak) Sonunda seçime esas 80 (5x4x4) alternatif ortaya çıkmaktadır.

PARANIN RENGİ YOKTUR.