Nitel Araştırma Desenleri (Gömülü Teori)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Eray Aktaş A PRESENTATION ON TRANSLATION STUDIES
Advertisements

BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Nitel Araştırma Yöntemleri
CASE STUDY ÖRNEK OLAY (DURUM) ÇALIŞMASI SEDA ÇIRAY
GROUNDED (GÖMÜLÜ) TEORİ
Kuram Oluşturma Durum Çalıması Eylem Araştırması Alımlama Çalışması
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
NİTEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
SLIDE 1BBY208 Alan Araştırması Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2009/bby208/
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
Kültür Analizi ve Olgubilim
Yrd.Doç.Dr. Ali Murat SÜNBÜL Selçuk Üniversitesi, Egt.Fak.
Nitel Araştırma Teknikleri
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2008/bby208/
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Nitel Araştırma Desenleri
ARAŞTIRMA ARAŞTIRMA TÜRLERİ ARAŞTIRMADA NİTELİKLER VE TUTUMLAR.
SOSYAL BİLİMLERDE NİTEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 Alan Araştırması Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/
Dayandığı felsefe ya da dünya görüşüne göre çeşitli değişiklikler göstermekle birlikte, eğitimin en yaygın kullanılan tanımlarından biri bireyin davranışlarında.
TEKRAR DERSİ Öğr.Gör. Türkan ÖZBAY.
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
Yapılandırmacı [Constructivist] Öğrenme Yaklaşımı Prof. Dr. Özcan DEMİREL ve Arş. Gör. Bünyamin YURDAKUL Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim.
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
UZEM TANITIM.
Araştırma Yöntemleri 3- Bilimsel araştırmanın amacı
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
(Sosyolojik Düşünme: Yöntem ve Teknikleri)
İSTANBUL GELİŞİM ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME DOKTORA PROGRAMI ÇAĞDAŞ YÖNETİM YAKLAŞIMLARI VE TEORİLERİ SOSYAL BİLİMLERDE NİTEL NİCEL.
BÖLÜM 1 DÜNYAYI KAVRAMAKBİLGİ KAYNAKLARIBİLİMSEL AÇIKLAMANIN DOĞASIPSİKOLOJİ BİLİMİ Birinci Bölüm Konuları.
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
Bilimsel Araştırma ve Bilimsel Araştırma Süreci II
Nitel Araştırma Sonuçlarının Raporlaştırılması
DERS 10: Birincil Kaynaklardan Veri Toplama (Data Collection – Primary Sources Akın Şahin.
Eğitim bilimlerinde yeni araştırma araçları ve katkıları: Niteliksel (kalitatif) analiz yazılımları ve ATLAS.ti örneği Mehmet Cüneyt Birkök - Sakarya Üniversitesi.
Analiz süreci Verilerin işlenmesi görsel hale getirilmesi sonuç çıkarma ve onaylama Strauss ve Corbin nitel analizi Betimsel analiz İçerik analizi olmak.
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Örnekleme Yöntemleri
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 1
BİLİMSEL YÖNTEM VE BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNEMLERİ
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
Araştırma Sürecinin Aşamaları
SOSYAL BİLİMLERDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 4
NİTEL ARAŞTIRMALAR 1. SOSYAL ARAŞTIRMALARIN TEMELİ :
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve İstatistik
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
NİTEL ARAŞTIRMALARDA GEÇERLİLİK VE GÜVENİRLİK
Nitel Araştırma Desenleri (Etnografya)
Mehmet ÖZŞAVLI. Nitel Araştırma Nedir? Nitel Araştırma gözlem, görüşme ve doküman analizi gibi nitel veri toplama yöntemlerinin kullanıldığı, algıların.
Nitel Veri Analiz Programlarının Veri Analizinde Kullanılması
Betimsel Analiz Ne? Yüzeysel Kavramsal Yapı bellidir
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
MAN-535 Araştırma Yöntemleri
NITEL ARAŞTIRMALARDA PLANLAMA
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
KARMA YÖNTEM.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ 6.DERS
NİTEL ARAŞTIRMA MODELLERİ
Nitel Araştırmalar I.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Bilimsel Araştırmada Kullanılan Temel Kavramlar
Nicel ve Nitel Araştırmalar
Sunum transkripti:

Nitel Araştırma Desenleri (Gömülü Teori)

Nitel Araştırma Desenleri Nitel araştırma desenleri araştırmanın yaklaşımını belirleyen ve çeşitli aşamalarının bu yaklaşım çerçevesinde tutarlı olmasına rehberlik eden bir strateji olarak tanımlanabilir. Kavram olarak “araştırma deseni” sistematik, sınırları ve aşamaları açık-seçik bir biçimde belirlenmiş bir süreci çağrıştırır.

Nitel Araştırma Desenleri Strauss & Corbin (1990) Gömülü Teori (Kuram Oluşturma, Grounded Theory) Etnografya Fenomenoloji

Gömülü Teori Amacı, betimlemenin ötesine geçmek, bir süreç veya eyleme ilişkin “birleştirilmiş kuramsal açıklama ” ortaya koymak, bir kuram oluşturmak ya da keşfetmektir (Creswell, 2013). Charmaz (2002) bu araştırma yaklaşımının amacını, kavramsal kategoriler arasındaki ilişkileri göstermek ve bunların hangi kuramsal ilişkiler çerçevesinde oluştuğunu, değiştirildiğini ve sürdürüldüğünü ortaya koymak olarak tanımlamıştır.

Kuram Oluşturmanın Özellikleri Araştırmacılar zaman içinde oluşan farklı adım veya evreye sahip bir süreç veya bir eyleme odaklanır. Araştırmacı en son aşamada bu süreç veya eyleme ilişkin bir kuram geliştirmeye çalışır. Kuramlar araştırmadan çıkar, araştırmayı etkilemezler. Hatırlatıcı notlar tutma, veriler analiz edildikçe fikirlerin kağıda dökülmesi kuram geliştirme çalışmasının bir parçası haline gelir. En temel veri toplama şekli genellikle görüşmedir. Açık kategoriler geliştirililir ve kategorilerin detaylandırılır (Strauss ve Corbin, 1998)

Kuram oluşturmada iki popüler yaklaşım vardır (Creswell, 2013): Sistematik prosedürler: Araştırmacı çalışma alanına yaptığı ziyaretlerde veri toplamak için çoğunlukla görüşmeler yapar. Veri toplama ve analiz işlemleri “zigzag” şeklinde, veriler doygunluğa ulaşıncaya kadar devam eder. Yapısalcı yaklaşım: Yapısalcı yaklaşım; zengin veri toplama yöntemleri, veri kodlama, hatırlatıcı notlar (memo), teorik örnekleme gibi sistematik yaklaşıma ait kavramları kullanmaktan bahsetmesine rağmen bireylerin görüş, değer, inanış ve hislerine araştırma yöntemlerinden daha çok değer verir

Kuram Oluşturma Çalışması Yürütülürken Takip Edilen Aşamalar Verilerin analizi, ilk verinin toplandığı anda başlar. Toplanan veriler kavramsallaştırılır. Kavramlar biriktikçe araştırmacı onları daha soyut ve açıklayıcı terimler altında Gruplamalı (kategoriler oluşturmalıdır). Veri toplama ve analizi sürecinin sonucu, belirli bir problem ya da insan topluluğu üzerine yazılmış temel düzeyde bir teoridir. Açık kodlama, eksenel kodlama ve seçici kodlama sırasında araştırmanın hatırlatıcı notlar (memo) tutması kuram geliştirmenin bir parçası haline gelmiştir. (Strauss ve Corbin, 1998)

Gömülü teorinin diğer nitel araştırma yöntemlerinden farklılkları (Goulding, 2002); Gömülü teoride vurgu teori oluşturma ve geliştirme üzerinedir. Bir çok nitel araştırmalar amaçlanan sonuç dar bir tanımı içermektedir (etnografya ve fenomenolojide olduğu gibi). Bu tür çalışmalar gerçekten değerli fakat gömülü teori araştırmalarından oldukça oldukça farklı amaçları vardır Gömülü teori, anlamlara ve yaşantılara odaklanması açısından fenomenoloji geleneğine yakındır. Ancak, olgulara ilişkin kuramlar ortaya koymaktadır. Var olan kavramlara ve anlayışa özgü bir katkı söz konusudur (Yıldırım ve Şimşek, 2008).

Gömülü teorinin diğer nitel araştırma yöntemler ile benzerlikleri; Nitel araştırmanın diğer türleri gibi veri kaynakları genellikle aynıdır. Bunlar en yaygın olarak görüşme ve gözlemdir (Goulding, 2002). Bununla birlikte bu noktada gömülü teori fenomenolojiden ayrılır. Fenomenoloji deneklerin kelimeleri ve eylemlerinden oluşan datayı kullanırken gömülü teori şirket raporları, ikincil datalar ve hatta istatistikleri bile içeren daha geniş ranjda bir veriyi içerir (Goulding, 2002).

Kaynaklar Charmaz, K.(2006). Constructing Grounded Theory: A Practical Guide Through Qualitative Analysis. Sage Publications, London. Creswell,J.W.(2013). Research Design Qualitative, Quantitative, And Mixed Method Approaches SAGE Publications Goulding, C. (2005). Grounded theory, ethnography and phenomenology: a comparative analysis of three qualitative strategies for marketing research. European Journal of Marketing 39, 294-308. Strauss, A ve Corbin, J. (1998). Basics of Qualitative Research: Techniqıes and Procedures for Developing Grounded Theory, Sage Publications, London. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık, Ankara.