MANTIK Doğru düşünmenin kurallarını ortaya koyan bir disiplindir. Mantık, Arapça konuşmak, söylemek, dile getirme anlamlarına gelen “nutuk” kelimesinden.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TümevarIMCILIK (İndüktİvİzm)
Advertisements

ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
ÖZGÜRLÜK VE BAĞIMSIZLIK BENİM KARAKTERİMDİR.
Doğruluğu apaçık görüldüğü için, ispatlanmadan kabul edilen ve tüm bilimlerde ortak olan genel ilkelere aksiyom adı verilir. Postülatlar da ispatlanmadan.
KONUMUZ : EPİSTEMOLOJİ
ÖNERMELER VE MANTIK HAZIRLAYAN: AYDIN EREN KORKMAZ
MANTIK Mantığın Konusu.
ÖNERME ANALİZİ VE YÜKLEM MANTIĞI Yılmaz KILIÇASLAN.
ÖNERME ANALİZİ VE YÜKLEM MANTIĞI Yılmaz KILIÇASLAN.
Felsefe Nedir? Aristoteles'in ünlü yapıtı Metafizik
CÜMLE TÜRLERİ.
Birinci Dereceden Denklemler
MATEMATİK 6. SINIF KONU: KÜMELER.
Zarflar Zarf: Eylemleri, eylemsileri, zarfları, kimi zaman da ekeylemle yargı anlamı kazanmış sözcükleri türlü yönlerden (durum, zaman, yön…) tamamlayan.
BİÇİMBİLİM Bugün biçimbilim adı altında yapılan araştırmaların, sözcüklerin kökenlerinin saptanması,ek ve kök olarak belirlenmeleri, dilbilgisinin en.
ÜNİTE 2: KILASİK MANTIK KONU KAVRAM ÇEŞİTLERİ.
MANTIK BİLİMİNE GİRİŞ VE ÖNERMELER MANTIĞI Yılmaz KILIÇASLAN.
EMPİRİZM.
EPİSTEMOLOJİ RASYONALİZM.
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?
MANTIK DERSİ AKIL YÜRÜTME YÖNTEMLERİ
ÜNİTE 2 : KLASİK MANTIK KONU: BEŞ TÜMEL VE KAVRAMLAR ARASI İLİŞKİLER.
3.Ünite Öğrenme,Bellek,Düşünme DÜŞÜNMENİN YAPITAŞLARI
YAPI BİLGİSİ.
MANTIK BİLİMİNE GİRİŞ Yılmaz KILIÇASLAN.
İnsan aklının erebileceği olgu, gerçek ve ilkelerin bütünü
Hazırlayan:Ahmet DEMiR
ANLATIM BOZUKLUKLARI Duygu ve düşüncelerin dil aracılığıyla anlatılmasına ANLATIM denir. Dil ve düşünce arasında iyi bir bağın kurulamaması, anlatım gücünü.
EĞİTİM FELSEFESİ Dr. Hasan Özder.
ÖNERMELER MANTIĞI Yılmaz KILIÇASLAN.
MANTIK BİLİMİNE GİRİŞ VE ÖNERMELER MANTIĞI Yılmaz KILIÇASLAN.
ÜNİTE 2 : KILASİK MANTIK KONU: BEŞ TÜMEL VE KAVRAMLAR ARASI İLİŞKİLER.
CÜMLEDE ANLAM Ahmet Eren Köksal.
CÜMLEDE DE ’NİN YAZIMI.
ÖNERMELER MANTIĞI Yılmaz KILIÇASLAN. Önermeler Mantığı - Bağlaçlar Yalnızca doğruluk değerleri üzerinden fonksiyonel olarak tanımlanabilen bağlaçlar ve.
MANTIK BİLİMİNE GİRİŞ VE ÖNERMELER MANTIĞI Yılmaz KILIÇASLAN.
DİL BİLGİSİ ÖĞRETİMİ Yrd. Doç Dr. Ş. Dilek BELET.
ÖNERME ANALİZİ VE YÜKLEM MANTIĞI Yılmaz KILIÇASLAN.
Mantığın Temel Kavramları
1. UNİTE MANTIĞA GİRİŞ.
Sözcük ( Kelime ) Tek başına anlamı olan ve cümle kurmaya yarayan sözlere , sözcük ( kelime ) denir.
Kişilik Kuramları Giriş ve kavramlar.
DİL-DÜŞÜNCE-DUYGU İLİŞKİSİ
HUKUK METODOLOJİSİ-1 YRD.DOÇ.DR. AHMET K. MASTI.
HUKUK METODOLOJİSİ-2 YRD.DOÇ.DR. AHMET K. MASTI.
Bir kavramın i ş aret etti ğ i herhangi bir varlıkta bir özelli ğ in bulunup bulunmadı ğ ını ifade etmenin tek yolu önerme kurmaktır. Yani öznesiyle yüklemi.
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
ADLAR (İSİMLER).
Bölüm 1 : Genel Kavramlar
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
KAVRAM OLAY ve OLAYLARIN ÇOK BOYUTLULUĞU GENELLEME OLGU ve GÖRÜŞ
SEVİYE: 11. SINIF 1. ÜNİTE KAZANIMLAR: Mantık ve Doğru Düşünme arasındaki ilişkiyi değerlendirir. Akıl ilkelerinin önemini değerlendirir. ÖĞRENME – ÖĞRETME.
BİLME-BİLGİ EDİNME, BİLGİ EDİNMENİN YOLLARI VE ÖNEMİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri.
MANTIK DERSLERİ -1- Prof. Dr. Şadi Eren.
ADLAR (İSİMLER).
9.SINIF MANTIK ÖZEL ÇAKABEY OKULLARI
KLASİK MANTIK.
Bugün neler öğreneceğiz?
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
RASYONALİZM. Mantık ilkeleri ile düşünebilen insan doğru ve açıklayıcı bilgileri şüphe durmaksızın akıl ile kavrar. Rasyonalizme göre duyularımızla nesnelerin.
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?.  Bilgi edinme insanın en temel güdülerinden birisidir.  İnsan bu özelliği sayesinde diğer canlılardan ayrılır.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Zarflar Zarf: Eylemleri, eylemsileri, zarfları, kimi zaman da ekeylemle yargı anlamı kazanmış sözcükleri türlü yönlerden (durum, zaman, yön…) tamamlayan.
Üst Düzey Zihinsel Özellikler
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
(Düzlem) Geometriye giriş:
FELSEFE İLE DÜŞÜNME TEMEL KAVRAMLAR DİLDOĞRULUKGERÇEKLİK FELSEFİ SORU ARGÜMAN AKIL YÜRÜTME.
Sunum transkripti:

MANTIK Doğru düşünmenin kurallarını ortaya koyan bir disiplindir. Mantık, Arapça konuşmak, söylemek, dile getirme anlamlarına gelen “nutuk” kelimesinden türetilmiştir. Sözcüğün Batı dillerindeki karşılığı ise bilgi/bilim anlamlarına gelen “logos” sözcüğüdür. Aristoteles, mantığa “gerçeği bulmayan yarayan araç” anlamına gelen “Organon” adını vermiştir.

Mantık, düşünmenin her türü ile ilgilenmez. Mantık, hangi bilginin doğru olduğu ile de ilgilenmez. (Bunu her alanın bilimi yapar.) Mantığı ilgilendiren yalnızca düşünmenin formudur. Örnek: Bütün iki ayaklılar tavuktur. Ender de iki ayaklıdır. O halde Ender de tavuktur.

MANTIK Bilinenler yardımıyla bilinmeyenlere ulaşma- nın yollarını gösterir. Doğru düşünmenin ilke ve kurallarını araştı- ran bir disiplindir. Önerme ve Akıl yürütme mantığın temel kav- ramlarıdır.

ÖNERME En az iki terimden oluşan, doğru veya yanlış gibi bir doğruluk değerine sahip olan ve bir yargı bildiren cümlelere “ÖNERME” denir. Her önerme bir cümledir. Fakat her cümle önerme değildir.

Neler “ÖNERME” değildir? Dilek (Umarım sınavın iyi geçer.) Emir (Kapıyı kapat.) Soru (Ödevini bitirdin mi?) Ünlem (Ey Türk Gençliği!) Dua (İnşallah üniversiteyi kazanırım.) Cümleleri bir yargı bildirmedikleri ve onlara doğru veya yanlış denemeyeceği için önerme kabul edilmez.

AKIL YÜRÜTME Bir şeyin doğruluğunu başka bir veya daha fazla şeye dayanarak ileri sürmedir. Birbiriyle ilgili önermeler arasında bağ kurarak bir sonuca ulaşmadır. Örnek: Evin ışıkları yanıyorsa Ersin evdedir. Evin ışıkları yanıyor. O halde Ersin evdedir.

Öncül ve Sonuç Önermeler ÖRNEK: Bütün bitkiler fotosentez yapar. ( 1.Öncül önerme ) Meşe de bir bitkidir. ( 2.Öncül önerme ) O halde meşe de fotosentez yapar. ( Sonuç önermesi )

Geçerlilik: Öncül önermelerin doğru olması durumunda sonucunda doğru olmasıdır. Örnek: Her kuş kanatlıdır. (öncül) Papağan kuştur. (öncül) O halde papağan kanatlıdır. (sonuç) Geçersizlik: Öncüller doğru iken sonucun yanlış olması durumudur. Örnek: Her insan beslenir. (öncül) Bazı beslenenler dört ayaklıdır. (öncül) O halde bazı insanlar dört ayaklıdır. (sonuç)

Tutarlılık: Bir yargının kendi içinde uyumlu olması, bir çıkarımda önermelerin birbiriyle çelişmemesidir. Örnek: İnsan akıllıdır. İnsan düşünür. Tutarsızlık: Bir yargının kendi içinde uyumlu olmaması, bir çıkarımda yer alan önermelerin çelişik olmasıdır. Örnek: Ersin hem adildir hem de ayrımcılık yapmayı çok sever.

MANTIK Mantık tek bir önermenin doğru olup olmadığı ile ilgilenmez. “Su, 100 derecede kaynar.” ifadesi tek bir önermedir ve mantığın değil kimyanın konusudur. Mantık, önermeler arasındaki ilişkilerin doğru kurulup kurulmadığı ile ilgilenir.

Mantık İki Tür Doğruyu Konu Alır 1)Mantık Doğrusu 2) Bilgi Doğrusu (Deney doğrusu)

Mantık Doğrusu Akıl ilkelerine uygunluğu zorunludur. Bilginin, gerçekliğe uygunluğu aranmaz. Bilginin (önermenin) içeriği değil yapısı ile ilgilenir. Sonucun öncüllerden zorunlu olarak çıktığı doğrudur.

ÖRNEK: Bütün iki ayaklılar düşünür. Tavuk da iki ayaklıdır. O halde tavuk da düşünür. NOT: Önemli olan önermenin içeriği değil yapısı. Sonuç öncüllerden zorunlu olarak çıkar.

Bilgi Doğrusu Bilginin gerçeğe uygunluğunu ifade eder. Deney ve gözleme dayalıdır. Bilginin içeriği ile ilgilidir. Yargının nesnesine uygunluğudur. Mantığın konusu değildir.

ÖRNEK: Bütün leylekler düşünür. (Yanlış) Kalem yazma aracıdır. (Doğru) NOT: Bilginin içeriği, yargının gerçeğe uygunluğu deney ve gözlemle belirlenir.

AKIL İLKELERİ İnsan doğru ile yanlışı, mantıklı ve mantıksızı birbirinden ayıran birtakım ilkelere göre hareket eder. Bu ilkelere Aklın İlkeleri denir. 1)Özdeşlik İlkesi 2)Çelişmezlik İlkesi 3)Üçüncü Halin İmkansızlığı İlkesi 4)Yeter-Sebep İlkesi

Özdeşlik İlkesi A → A “Bir şey ne ise odur ya da bir şey kendisidir.” Özdeşlik, iki şey arasındaki bir ilişki değil, bir şeyin kendisi olmasıdır. Akıl yürütmenin başında terime hangi anlam verildi ise hep o anlamı taşımalıdır. Örnek: Ali, Ali’dir. Elma, Elma’dır.

EŞİTLİK ÖZDEŞLİK BENZERLİK

Çelişmezlik İlkesi ̴(A Ʌ ̴A) “Bir şey aynı zaman ve koşullarda hem kendisi hem başka bir şey olamaz.” “A, A olmayan değildir.” ÖRNEK: İnsan hem ölüdür hem canlıdır. Su hem sıvıdır hem katıdır. Taş hem vardır hem yoktur.

Üçüncü Halin İmkansızlığı A v ̴A İki değerli mantık sistemini ifade eden ve üç değerli mantık sistemine ters düşen ilkedir. “Bir şey ya kendisidir ya da başka bir şeydir.” biçiminde açıklanır. Üçüncü hal düşünülemez. ÖRNEK: Bu sayı ya tektir ya da çifttir. Şu insan ya ölüdür ya da sağdır.

Yeter-Sebep İlkesi Bu ilke yeterli sebep olmadıkça, hiçbir yargının (önermenin) doğru olamayacağını ifade eder. BU ilkeye göre yeterli görülen neden, yargının doğruluğunun dayanağı olmalıdır. ÖRNEK: Çalışırsan başarırsın. Yağmur yağarsa yerler ıslanır.

AKIL YÜRÜTME YÖNTEMLERİ Tümdengelim Tümevarım Analoji

Tümdengelim (Dedüksiyon) Genelden özele doğru yapılan akıl yürütme şeklidir. Öncül önermelerden hareketle zorunlu olarak bir sonuca varma işlemidir. ÖRNEK: Bütün canlılar solunum yapar. Kaplumbağa canlıdır. O halde kaplumbağa da solunum yapar.

Tümevarım (Endüksiyon) Özelden genele doğru yapılan akıl yürütme şeklidir. Zorunlu olarak bir sonuç çıkarma işlemi yoktur. Yapılan deney ve gözlemlere dayalı olarak bir sonuca varılır. Tam tümevarım ve Eksik tümevarım olarak ikiye ayrılır.

Tam Tümevarım Bir bütünü meydana getiren parçaların hepsi hakkında ayrı ayrı verilen kararlar aracılığıyla o bütün hakkında yeni bir karar verilir. Bu tümevarım bize yeni bir şey vermez. ÖRNEK: Pazartesi, Salı, Çarşamba,Perşembe, Cuma, Cumartesi, Pazar günlerinin hepsi 24 saattir. Bunlar haftanın günleridir. O halde haftanın bütün günleri 24 saattir.

Eksik Tümevarım Bütünün bazı parçalarından hareketle elde edilen verilerin bütünün tamamını kuşatıcı bir sonuca varmasıdır. Deneysel bilimlerin kullandığı yöntemdir. ÖRNEK: Su ısıtılınca buharlaşır. Süt ısıtılınca buharlaşır. Meyve suyu ısıtılınca buharlaşır. O halde bütün sıvılar ısıtılınca buharlaşır.

Analoji (Benzeşim) Zihnin iki benzer kavram arasındaki benzerliğe dayanarak, birisi için verdiği hükmü genelleme yaparak diğeri için de vermesidir. Özelden özele akıl yürütme şeklidir. ÖRNEK: İtalya yarımadadır ve balıkçılık gelişmiş- tir. Türkiye de yarımadadır. O halde Türkiye’de de balıkçılık gelişmiştir.