SOSYAL DAVRANIŞ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
Advertisements

Ders IV Bölüm 4 Tutumlar s Bölüm 5 Tutum Değişimine Kuramsal Yaklaşımlar : Tutarlılık kuramları s PDR Dr. Hüseyin Bayraktaroğlu.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ. Test çözmede 3 unsur önemlidir.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
FATİH MERCAN GÖKSU İ.Ö.O 5/B SINIFI ÖĞRENCİSİ SİLİFKE/MERSİN
Öğretim  Öğrenci gelişimini amaçlayan, öğrenmenin başlatılması, sürdürülmesi ve gerçekleştirilmesi için düzenlenen planlı etkinliklerden oluşan bir süreçtir.
KENDİMİZİ TANIMAK MESLEKLERİ TANIMAK MESLEK SEÇİMİNİN ÖNEMİ SEÇMEK İSTEDİĞİM MESLEKLER HAKKINDA NERELERDEN BİLGİ ALABİLİRİM.
Program Tasarım Modelleri
ÖĞRENME SINIF YÖNETİMİ
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğrenme Stratejileri
İLETİŞİM VE ETİK SUNUMU İREM KAYAHAN G İLETİŞİM SÜRECİNİN AŞAMALARI VE ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
Pazarlama İlkeleri.
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
İSTENEN DAVRANIŞLARIN DESTEKLENMESİ I
Öğretimin Uyarlanması
ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ VE ÖĞELERİ
CESARETLENDİRME ve ÖVGÜ
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Program Tasarım Modelleri
Fluvyal Jeomorfoloji Yrd. Doç. Dr. Levent Uncu.
TUTUM VE ALGILAR.
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİK İLETİŞİM 1.
BENLİK VE KİMLİK.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Bir psikolojik yapı olarak "zeka" ve madde geliştirme süreci*
Pedagojİk formasyon sertİfİka programI ÖğreTİM İLKE ve YÖNTEMLERİ Hafta I – 2. Bölüm Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
Öğretimle İlgili Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
PROGRAM DEĞERLENDİRME
RPD-104 SOSYAL PSİKOLOJİ DERSİ
Öğrenme Psikolojisi Kuramlar: Sosyal Bilişsel Öğrenme
ÖĞRENME STİLLERİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
AİLE TUTUMLARI.
Gelişim ve Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
SOSYAL PSİKOLOJİ 1. DERS.
SAĞLIK PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Tüketici Davranışları
Nitel Araştırmalar.
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
Öğrenme Psikolojisi Kuramları: Davranışçı Yaklaşım IV
Sunum transkripti:

SOSYAL DAVRANIŞ

SOSYAL DAVRANIŞ Sosyal psikoloji bir bireyin duygu, düşünce ve davranışlarının, diğer bireylerden nasıl etkilendiğini araştıran uzmanlık alanıdır. Sosyal psikolojinin değişik tanımları yapılmıştır. Tanımlara göre; 1. Sosyal psikoloji, kişiler arası ilişkileri inceler. 2.Kişi, duygu düşünce ve davranışlarının başkalarından nasıl etkilendiğini araştırır. 3. Bireyin davranışları sosyal psikolojinin alanını meydana getirir.

Sosyal psikolojinin temelleri sosyoloji ve psikolojiye dayalı olup kişi-toplum ilişkisinde bu bilimlerin yetersiz kaldığı sosyal olayları konu edinir. Örneğin, psikoloji kişilik konusunda önemli bilgiler verir, ancak liderlik sadece bireysel özelliklerle değil, toplum etkileri ile incelenebildiğinden sosyal çevrenin önemi konusunda diğer bilgilere gereksinim duyulur. Sosyal psikoloji bu bilgileri verir. SOSYAL ETKİ Bireyin davranışlarının çoğu sosyaldir. Farkında olunmadan davranışlar çevreye göre değişebilir. Davranışlar ,sosyal etkileşim süreci içinde tekrar edilerek alışkanlık haline dönüşür. Örnek: Otobüse binen genç bir bayanın izlendiğini farkedince, kendisini düzenlemeye çalışması, her otobüse bindiğinde izleneceğini düşünerek, bu davranışını sürdürmesi.

GRUP VE GRUP NORMLARININ OLUŞUMU Günlük olayları sosyal hale getiren ortak nokta sosyal etkidir. Sosyal yaşamda, her bireyin davranışı ya da tutumu bir diğerinin varlığıyla etkilenmektedir. Bireyin davranışı kendi başına değil, sosyal etkileşim süreci ile ortaya çıkmaktadır. Bu etki davranışlar üzerinde olumlu yada olumsuz sonuçlar doğurabilir. Örnek : Önceleri arkadaşının kitap okuma alışkanlığından rahatsız olan birinin sosyal etki sonucu giderek kitap okumayı sevmesi. GRUP VE GRUP NORMLARININ OLUŞUMU Her topluluk grup değildir. Bir kalabalığın grup olabilmesi için bir takım koşullar vardır. Ortak Amaçlar Ortak Normlar Kendilerini bir grup olarak hissetme Az düzeyde bile olsa ETKİLEŞİM

Muzaffer Şerif’in grup normlarının oluşması ve bu normlara uyma davranışını açıklayan temel araştırmasında otokinetik etki diye bilinen bir görsel algı yanılmasından yararlanılmıştır. Karanlık bir odada hareketsiz duran ışık noktasına göz kaydırılmadan bakılırsa, ışık hareket ediyormuş gibi algılanır. Araştırmanın I. aşamasında kişilere ufak bir ışık kısa aralıklarla gösterilerek, bu ışığın ne kadar hareket ettiği sorulmuştur. Her birey kişisel bir standart geliştirmiştir. II. aşamada, kişiler, gruplar halinde deney ortamına alınmış ve uzunluk tahminlerini yüksek sesle yapmışlardır. Bu bölümde kişisel standartlar yerine tek bir ortak standart gelişmiştir. Son bölümde yine aynı kişiler tek tek görüşler alınmıştır. Bu aşamada kişiler ilk bölümdeki değil, grup normuna bağlı kalmışlardır.

Grup standartlarının oluşumu 1 . Devre 2. Devre 3. Devre (Kişi tek) (Kişi Grup içinde) KİŞİSEL STANDARD GRUP STANDARDI Grup standartlarının oluşumu Yapılan diğer bir deneyde özellikle belirsiz bir fiziksel gerçek ile belli bir konuda bir grup standardının (normunun) nasıl oluştuğu incelenmiştir. Belirsiz fiziksel gerçek Sosyal gerçek Grup normu gerçek kabul edilerek norma uyum Birey burada grup kararına doğru olduğuna inandığı için uymaktadır,grup normu kişi tarafından benimsenmektedir. Fiziksel gerçeğin belirgin olduğu durumda bile, bireyler grup davranışına uyum gösterirler, Yapılan çeşitli deneylerde doğru olmadığına inandığı halde sadece kendisinden önce o şekilde söylendiği için ortak grup standardı geliştiği görülmüştür. Kişi burada grubun kararına yanlış olduğunu bilmesine rağmen uymaktadır. Ancak bu durumda uyum, yalnız davranış düzeyinde olur, tutum değişimi olmaz.

BİREY GRUP İLİŞKİLERİ VE LİDERLİK Bir toplulukta karşılıklı olarak birbirinin varlığından haberdar olan iki kişi arasında bile etkileşim vardır. Ancak sosyal psikologlar bu şekilde özellikleri çok sınırlı geçici gruplardan çok, aile, arkadaş, çalışma grubu küçük gruplar üzerinde araştırmalarını yoğunlaştırmışlardır. Bu çeşit gruplarla yapılacak olan çalışmalar birey-grup ilişkileri hakkında önemli bilgiler kazandırırlar. Çeşitli araştırmalar sonucunda bireyin grup içinde yalnız olduğu zamankinden farklı davrandığı sonucu ortaya çıkmıştırBir kişinin gruba katılmasında en önemli etken beklentilerdirBu karar, kişinin seçenekleri olup olmamasıyla yakından ilgilidir. 2. etken tutum değişimidir. Grup üye ya da üyelerinin tutum değişimi grup normuna uygunsa grup bunu destekler, tersinde ise grup bu değişimi engelleyici rol oynar.

E. TUTUMLAR VE SOSYAL DAVRANIŞ Tutum, kişinin davranışlarından anlaşılabilir, doğrudan doğruya gözlenemez TUTUM DUYGU İNANÇ Davranışlarda Bulunma eğilimi Tutumun Yönleri

A Kişisine olumsuz tutum A Kişisine olumsuz inanç Tutumun iki yönü olan duygu ve inanç karşılıklı olarak birbirlerini etkiler. Tutum ve inanç farklıdır ancak her zaman birlikte bulunurlar. A Kişisine olumsuz tutum A Kişisine olumsuz inanç Tutumun 3. yönü de duygu ve kanıya uygun biçimde davranışta bulunma eğilimidir. Kişilerde duygulara göre hareket etme durumu daima vardır. Tutumların kendileri doğrudan gözlenemezler ancak gözlenebilen bazı davranışlara yol açabilirler. Tutumlar ayrıca kişinin normal koşullarda tutarsız bazı duygu ve tepki eğilimlerine tutarlılık kazandırır. Örneğin, önceleri dişçiye gitmekten korkan bir kişi zamanla kendini bu korkunun yersizliğine inandırabilir ve doktora gitmeye karar verebilir. Böylelikle kendi içinde tutarlı bir eğilim meydana gelir.

Tutumlar sonradan öğrenme ile kazanılırlar Tutumlar sonradan öğrenme ile kazanılırlar.Yaşantıların etkisiyle, zaman içinde gelişir ve değişirler. İnsanın kişilik özelliklerinin bir parçasıdır. Önyargı, haklılığı kanıtlanmamış tutumdur. Olumlu ve olumsuz olmak üzere iki çeşittir. İnsanlar bu yolla bir takım yargılara göre katı şekilde gruplandırılırlar. Bu durum, yanlış düşünmenin bir sonucudur. Ön yargılar, tutumlar gibi sonradan kazanılırlar. Birey, sosyal etkileşim süreci içinde diğerlerine uyma davranışının sonucu olarak onların önyargılarını benimseyebilir. Bu tür düşünme onun gereksinimlerini doyurduğundan, oluştuktan sonra değişimi çok zordur.

TUTUM KURAMLARI Bilişsel Çelişki Kuramı: Kişi iki olumlu yada olumsuz öğe karsısında birini seçmeye zorlandığı durumlarda büyük çelişki yaşar. Örnek: Kendisine aynı anda hem ayakkabı hem de elbise almak isteyen bir genç kız sonuçta bazı özellikleri nedeniyle ayakkabı satın almaya karar verdiğinde, elbisenin olumlu özelliklerini düşünüp rahatsız olabilir.

Tutarlılık Kuramı: Bu kuramda, herhangi bir türden bir tutumun tutarsız olan tepkilerine tutarlılık kazandırılır. Örnek:Yeni göreve başlayan bir bayanın konuşmaları orada daha önce çalışmakta olan diğer bayana ters düşebilir ve bu nedenle yeni gelen bayana olumsuz bir tutum geliştirilebilir. Ancak daha sonra sahip olduğu dürüstlük, yardımseverlik gibi özellikleri onun olumlu bir kişi olduğunu gösterecektir. Bu durumda orada önceden çalışmakta olan bayan tutumunda değişiklik yapacaktır.