TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖFKE DUYGUSUNUN TANINMASI VE KONTROL EDİLMESİ
Advertisements

RUH SAĞLIĞI Zafer Zengin Özel Fatih Fen Lisesi Biyoloji Zümre Başkanı
UZ. DR. GÖNÜL ERDAL DAĞISTANLI
STRES YÖNETİMİ.
NESLİHAN AKÇER PSİKOLOG STRESS & BAŞETME YÖNTEMLERİ
TED ANTALYA KOLEJİ REHBERLİK HİZMETLERİ.
ÖFKEYLE BAŞ ETME.
Şİddet Muhammet GÜLER.
Hazırlayan: Öğr.Gör. Funda YORULMAZ
OTİZM (AUTISM).
ÇOCUKLARDA GÖRÜLEN DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI
İZMİR YÜKSEK TEKNOLOJİ ENSTİTÜSÜ Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Hizmetleri.
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
KRONİK HASTALIK TANISINA İLK TEPKİLER Fadime Şahin
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
Ş İ D D E T ŞEHİTKAMİL ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ
DOĞAL AFETLER DEPREM Hazırlayan:H.Özden Özdemir
Psikoanalitik Aile Terapisinin Hedefleri
REHBERLİK.
PSİKO SOSYAL BİLGİLENDİRME TOPLANTISI
ANNE BABA TUTUMLARI.
PSİKOLOJİK DANIŞMA KURAMLARI
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
Travma nedir? Travma sonrası tepkiler nelerdir?
TRAVMA SONRASI NORMAL TEPKİLER
Hazırlayan Psk.Dan. Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
STRES VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI 1.
AKRAN ZORBALIĞI.
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
Hazırlayanlar Psk.Dan Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan Sinem TARHAN
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
HACI KADRİYE ARSLAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ VE OKULA UYUM
“Stres ve Başa Çıkma Yöntemleri”
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
ŞİDDET NEDİR???.
Bölüm 6 Kaygı Bozuklukları II: Travma Sonrası Stres Bozukluğu, Yaygın Kaygı Bozukluğu, ve Obsesif-Kompulsif Bozukluk.
KİŞİLİK,SOSYAL, DUYGUSAL VE AHLAKSAL DEĞİŞİM
DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI
DUYGUSAL GELİŞİM Duygu: Ansızın şiddet ve yoğunluk düzeyi değişebilen yansıma veya tepki olarak hissedilen içsel yaşantılardır.
OKUL SEMİNERLERİ:2 ÇOCUKLARDA GÖRÜLEN UYUM VE DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI.
DİĞER TUTUMLAR.
ÖFKE NEDİR? Bireyin haz alma dünyasını engelleyen herhangi bir durum, olay veya kişi ile karşılaştığında oluşan duygudur. İstediğini alamama, haksız davranışlara.
BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI. BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI.
Kişisel Rehberlik.
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
Sağlık PsikolojisiÖğr. Gör. Musa ŞAHİN 1 FELAKETLERDE PSİKOLOJİK YAKLAŞIM.
ÖFKE VE ÖFKE KONTROLU.
ERGENLİK.
YAŞLILIKTA DEPRESYON ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
Engelli çocuğun kardeşlerinin tepkileri
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
PSİKOSOSYAL DESTEK EĞİTİM SUNUSU
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
Travma Nedir? YAŞAMA TEHDİT! VÜCUDUN BÜTÜNLÜĞÜNE TEHDİT!
T. C. ANKARA VALİLİĞİ İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ E ĞITIM Ş UBE M ÜDÜRLÜĞÜ WWW. ASM. GOV. TR.
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
STRES YÖNETİMİ
ŞİDDET.
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
Şiddetin Birey Üzerindeki Etkileri AD ve SOYAD: Yunus Emre Ataman Sınıf:9/E No:640 Ders: Sağlık Bilgisi ve Trafik Kültürü.
ESRA ÇELİK 12/A Şiddet, bireyin fiziksel, cinsel, psikolojik veya ekonomik yönden zarar görmesiyle ya da acı çekmesiyle sonuçlanan veya sonuçlanması.
GELİŞİM.
Sunum transkripti:

TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK

AFET(FELAKET)LERDE PSİKOLOJİK YAKLAŞIM İnsanlar için fiziksel, ekonomik ve sosyal kayıplar doğuran, normal yaşamı ve birey etkinliklerini engelleyerek toplumları etkileyen doğal, teknolojik veya yapısı insan kaynaklı olaylara afet (travmatik olay) ya da felaket denilmektedir. Travmatik olaylar, birdenbire ortaya çıkan, psikolojik durumu, sosyal güvenliği tehdit eden durumlardır.

AFET SONRASI BİREYSEL DAVRANIŞ AŞAMALARI Dört dönem halinde incelenir. 1.Gerçeklerden uzak durmaya çalışılır.Kişiler, kendilerini, ailelerini ve çevrelerindekileri kurtarmakla meşgul olurlar ve felaketin acı sonuçlarını hissetmiyor gibi davranırlar. Bazılarında da şok hâlini gösteren bir donukluk vardır.Hiç bir duygu belirtisi yoktur.

2. Gerçekle yüzleşme zamanı gelmiştir 2.Gerçekle yüzleşme zamanı gelmiştir.Uyum mekanizmaları kullanılarak gerçek, sağlığı mümkün olduğu kadar az etkileyecek şekilde kabullenmeye çalışılır. Kısa bir süre sonra felaketin bir an önce geçmesi ve normal yaşama dönme beklentisi içine girilir. Afet anındaki yardımlarla gelen çevre desteği ve dayanışma duygusu problemin atlatılabileceği inancını pekiştirir ancak bu dönem de kısa sürer. Kişide, alkol ve madde kullanımı gibi olumsuz alışkanlıklar ortaya çıkabilir.

3. Bu dönemde travmadan yavaş yavaş uzaklaşılmaktadır 3.Bu dönemde travmadan yavaş yavaş uzaklaşılmaktadır. Gerçek ilgi ve uğraşılar yeniden gün yüzüne çıkmaya başlar ve gelecek konusunda planlar yapılır. Duyguların ve yaşananların şiddeti, bireyin yaşına,kişilik özelliklerine ve afet öncesi durumuna göre değişiklik gösterir. 4.(Son Dönem):Kişinin kendine güven ve saygısı yeniden yükselmiştir.Hayata dönüp yeni ilişkiler kurularak,normal yaşamaya devam eder.

Süreklilik ve bütünlük duygusunu onarmak: AFETLERDEN SONRA ; Süreklilik ve bütünlük duygusunu onarmak: Fiziksel açıdan kuvvetli olabilmek: Duygusal açıdan toparlanabilmek: Düşünceleri toparlamak: Davranışları gözden geçirmek:

Travma Sonrası Stres Bozukluğu (TSSB) Trafik ve uçak kazaları, deprem, sel gibi doğal afetler,ihmal ve istismarlarda, olumsuz koşullarda uzun süre yaşama gibi travmatik olaylar sonrası ortaya çıkan tablodur. Belirtiler,travmatik olaylardan sonra birkaç saat ile birkaç ay içinde ortaya çıkar. Normalden uzun sürmesi durumunda bireyin iş ve özel yaşamı olumsuz yönde etkilenir. Erken tanı ve çevresel destek, tedavide başarı şansını artırır. Gelişim Dönemlerine Göre Travma Sonrası Stres Tepkileri ve Psikolojik Destek

Travmatik Yas Büyük kayıplardan sonra görülen psikolojik tepkilere yas denilmektedir. Bu tepki herkeste görülür ancak kişiden kişiye değişebileceği gibi kültürler arasında da farklılık gösterir.

Bu konuda önce bireylerin yanlış bilgilendirilmelerinin öğrenilmesi, TRAVMATİK OLAYLAR İLE BAŞ ETME YOLLARI Bu konuda önce bireylerin yanlış bilgilendirilmelerinin öğrenilmesi, bunların değiştirilmeye çalışılması, bilinmesi gerekli bilgi ve becerilerin kazanılması gerekmektedir.

Öncelikle, travmatik olaylara ilişkin genel bilgimiz olmalıdır Öncelikle, travmatik olaylara ilişkin genel bilgimiz olmalıdır. Örneğin depremin doğal bir olay olduğunu kabul etmek, bir depremin ne zaman olacağını önceden tahmin edememek vb. Afetlerden önce neler yapılması gerektiği bilinmelidir. Örneğin, oturulan evin sağlamlığı konusunda yapılacak değerlendirmeler, sonucu alınacak önlemler.

AİLEDE ŞİDDET VE SALDIRGANLIK Şiddet ve saldırganlık birbirinden bağımsız kavramlar değildir. Şiddet, insanda doğal olarak var olduğu kabul edilen saldırganlık eğiliminin bireysel veya sosyal boyutta, ancak zarar verecek biçimde dışa vurulmasıdır. Kişiyi isteği dışında belli bir biçimde davranmaya zorlayan her türlü tutum ve davranış aile içi şiddet içinde değerlendirilir. Çeşitli nedenlerle oluşan aile içi şiddet, insanların ruh sağlığını olumsuz etkileyen bir etmendir.

Erken çocukluk döneminde içselleştirilen öfke, korku ve çökkünlük duyguları, kişinin tutum ve davranışlarını yaşam boyu etkiler. Çocuğun aile içinde şiddete uğraması aile içinde mutsuz olmasına ve ilerleyen dönemlerde saldırgan davranışlar göstermesine neden olmaktadır. Çocukluk yaşantılarında şiddete maruz kalanlar yetişkinlik dönemlerinde olumsuz davranışlarını başkalarına yönelik olarak kullanmakta , sağlıklı aileler kuramamakta ve mutlu olamamaktadır.

MESLEKİ TÜKENMİŞLİK(BURNOUT) SENDROMU Mesleki tükenmişlik sendromu, kişinin kendisine hedefler koyup, İstediklerini elde edemediğinde yorularak enerjisinin tükenmesidir.Kişilik özellikleri ile ilgilidir, ancak daha çok sosyal çevre şartları sonucu ortaya çıkar. Tükenmişlik sendromu yavaş yavaş gelişir. Kişinin ruhsal dengesi ve iletişimi olumsuz yönde etkilenir.