Araştırma Olayların incelenmesi, bilgilerin toplanması, düzenlenmesi, analiz ve senteze tabi tutulması, yorumlanması, değerlendirilmesi ve anlamlı bilgiler.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLİMSEL ARAŞTIRMA SÜRECİ
Advertisements

ARAŞTIRMA KONUSU VE SORUNUN SEÇİMİ
Bilimsel Yöntem ve Bilimsel Araştırma Türleri
Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri
HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAMCILIKTA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Nicel-Nitel Araştırma Yöntemleri
Kuram Oluşturma Durum Çalıması Eylem Araştırması Alımlama Çalışması
Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri
PSİKOLOJİNİN ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
Pazarlama Araştırması
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
KAM 209 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
BTO423 Bilimsel Araştırma Yöntemleri
EĞİTİMDE KALİTE ÖDÜLÜ EKİP RAPORU
ARAŞTIRMA ARAŞTIRMA TÜRLERİ ARAŞTIRMADA NİTELİKLER VE TUTUMLAR.
H.Ü. Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
Sağlık Hizmetlerinde Araştırma ve Değerlendirme Teknikleri
Bilimsel Araştırma ve Proje Yönetimi
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Araştırma Yöntemleri 3- Bilimsel araştırmanın amacı
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
İSTANBUL GELİŞİM ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME DOKTORA PROGRAMI ÇAĞDAŞ YÖNETİM YAKLAŞIMLARI VE TEORİLERİ SOSYAL BİLİMLERDE NİTEL NİCEL.
Bireysel Farklılıklar ve Engellilere Yönelik Tutumlar
Yrd. Doç. Dr. Duygu GÜR ERDOĞAN
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
EĞİTİMİN BİLİMSEL TEMELLERİ
Nitel Araştırma Sonuçlarının Raporlaştırılması
BİLİMSEL ARAŞTIRMA.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE TEKNİKLERİ
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
Bilimsel Yöntem Süreçleri
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
Araştırma Olayların incelenmesi, bilgilerin toplanması, düzenlenmesi, analiz ve senteze tabi tutulması, yorumlanması, değerlendirilmesi ve anlamlı bilgiler.
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ
ARAŞTIRMA TÜRLERİ Temel Araştırmalar: Olaylar arasındaki ilişkileri keşfetmek ve teori geliştirmek amacıyla yapılan çalışmalardır. Bunlar daha çok bilim.
Bilimsel Araştırmalarda Temel Kavramlar
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 1
BYE900 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Araştırma Yayın Etiği
BİLİMSEL YÖNTEM VE BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNEMLERİ
Yrd. Doç. Dr. Ebrucan İSLAMOĞLU
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
SOSYAL BİLİMLERDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 4
Araştırma Problemlere güvenilir çözümler bulmak amacı ile planlı ve sistematik olarak, verilerin toplanması, çözümlenmesi, değerlendirilmesi ve raporlaştırılması.
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
EĞİTİM BİLİMLERİNDE YÖNTEM
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
MAN-535 Araştırma Yöntemleri
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Toplumsal Araştırma.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel araştırma türleri
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
NİTEL ARAŞTIRMA MODELLERİ
GAS 208 PAZARLAMANIN TEMEL İLKELERİ ve HİZMET PAZARLAMASI
Anket ve Likert Ölçekler
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Veri Toplama Araçları Anket, Gözlem vb.
Nicel ve Nitel Araştırmalar
Sunum transkripti:

Araştırma Olayların incelenmesi, bilgilerin toplanması, düzenlenmesi, analiz ve senteze tabi tutulması, yorumlanması, değerlendirilmesi ve anlamlı bilgiler bütünü haline getirilmesi

Araştırma Yöntemlerinin Kökenleri Pozitivizm (Objektivizm) Relativizm (Subjektivizm) Quantitative (Nicelikle Belirlenen) Qulitative(Nitelikle Belirlenen) Deneysel Çalışmalar Etnografik Çalışmalar ("kültür ve günlük hayatın anlamına" odaklı bir araştırma yöntemidir. Anket Çalışmaları Mülakat Gözlem

Bilimsel Araştırma ve Türleri Bilimsel araştırma çok farklı biçimlerde tanımlanmaktadır (bkz. Karasar, 2005 s.22) Günümüzde bilimsel araştırmalar iki türdür: 1-Temel araştırmalar 2-Uygulamalı araştırmalar Geleneksel sınıflandırma: 1-Temel araştırmalar, kuram geliştiremeye yönelik bilgi üretmeye yöneliktir 2-Uygulamalı araştırmalar, temel araştırmalar ile elde edilen bilginin uygulamaya aktarılmasına yöneliktir 3-Aksiyon (eylem) araştırmaları ise, uygulamalardaki pratik sonuçların, uygulayıcılarının da katılması ile çözümüne yöneliktir

Bilimsel Araştırma ve en çok rastlanan sınıflandırmalar Temel, uygulamalı, aksiyon (eylem), AR-GE Tarihsel (ne idi?), betimsel (Nedir?), deneysel (neden?) Retrospektif (olmuş bitmiş olayları sonuçlarından izleyerek araştırmak), prospektif (tarama ve betimleme araştırmaları yanında, ileriye dönük ve neden-sonuç ilişkilerini belirlemeye çalışmak) Tarama, deneme Betimleyici, açıklayıcı, nicel, nitel

Araştırma Türleri I Temel araştırmalar Uygulamalı araştırmalar Kuram geliştirmeye yönelik bilgi üretmek Var olan bilgiye yenilerini katmak Açımlama-> Ayrıntı saptama -> Neden-sonuç ilişkisi saptama -> Kuram geliştirme Uygulamalı araştırmalar Üretilen bilgilerin değerlendirilmesiyle sorunların fiili çözümü (aksiyon araştırmaları, AR-GE araştırmaları) Değerlendirme, aksiyon, toplumsal etki ölçümü

Araştırma Türleri II Niceliksel Araştırmalar Niteliksel Araştırmalar Maddi olguların ölçümü (Sayısal özellikler ön planda, bir olgu ne derece var?) Değişkenler üzerine odaklanır Güvenilirlik önemli veri toplama araçlarının araştırma deseninin ve veri analizinin geçerliği ve güvenirliği çok dikkatli bir şekilde test edilmeli ve sonuçları okuyucuya rapor edilmelidir. Değerden arındırılmış (tutum ve değer yargılarından mümkün olduğunca arındırılmış ) Bağlamdan bağımsız Denek sayısı çok Araştırmacı olayın dışında Niteliksel Araştırmalar Sosyal gerçekliğin, kültürel anlamın yapısı (olgunun “varlığına ve anlamına olgu ve olayların niteliğine yönelir Etkileşimli süreçlere, olaylara odaklanır Gerçeğe uygunluk önemli Nitel araştırmada geçerlik ölçme aracının ölçmeyi amaçladığı olguyu doğru ölçmesi ile yakından ilişkilidir. Bu durumda toplanan veriler gerçeği yansıtır ve araştırma sonuçlarının geçerliğine katkıda bulunur. Değerler var ve açık Durumla sınırlı Denek sayısı az Tematik analiz Araştırmacı olayın içinde Kaynak: Neuman, 2003, s. 16

Daha fazla bilgi için bkz. (https://fenitay.files.wordpress.com/2009/02/13-nitel-arac59ftc4b1rmada-gec3a7erlik-ve-gc3bcvenirlik.pdf)

NİCEL ARAŞTIRMALAR NİTEL ARAŞTIRMALAR YAKLAŞIM AMAÇ ARAŞTIRMA ODAĞI Tümdengelim Tümevarım AMAÇ Kuram sınama, tahmin, gerçekleri ortaya koyma, hipotez sınama Gerçeklikleri betimleme, derinlemesine anlama sağlama, günlük yaşamı ve insanın bakış açısını ortaya koyma ARAŞTIRMA ODAĞI İzole değişkenler, daha büyük örneklem, bilinmeyen katılımcılar, testler ve standart ölçeklerle veri toplama Tüm bağlamı inceleme, katılımcılarla etkileşime girme, katılımcılardan yüz-yüze veri toplama ARAŞTIRMA PLANI Çalışma başlamadan önce geliştirilir ve yapılandırılır, öneri resmidir Katılımcılar ve ortamla ilgili daha fazla bilgi edinmek üzere başlar, esnektir, öneri geçicidir VERİ ANALİZİ Temel olarak istatistiksel ve sayısaldır. Temel olarak betimleyici ve yorumlayıcıdır.

Nicel Araştırma Sürecinin Aşamaları 1 Konu seç 7 Başkalarını bilgilendir 2 Soruya odaklan Kuram 6 Verileri yorumla 3 Araştırmayı tasarla 5 Verileri analiz et 4 Veri topla Kaynak: Neuman, 2006, s. 15

Nitel Araştırma Sürecinin Aşamaları 1 Toplumsal benliği kabul et 7 Başkalarını bilgilendir 2 Bakış açısı benimse Kuram 6 Verileri yorumla 3 Araştırmayı tasarla 5 Verileri analiz et 4 Veri topla Kaynak: Neuman, 2006, s. 15

Araştırma Türleri III Keşfedici Temel maddi verilerle aşinalık sağla Koşulların genel bir zihni resmini yarat Gelecekte yapılacak araştırmaların sorularını formüle et Yeni fikirler, hipotezler geliştir Araştırma yapılıp yapılamayacağını kararlaştır Yeni veri bulma ve ölçme teknikleri geliştir Tanımlayıcı Detaylı, doğru bir resim oluştur Eski verilerle çelişen yeni veri bul Yeni bir dizi kategori yarat ya da türleri sınıfla Nedensel bir süreci ya da mekanizmayı belgele Bir durumun arka planını ya da bağlamını rapor et Açıklayıcı Bir kuramın kestirimlerini ya da ilkelerini sına Bir kuramın açıklamasını detaylandır ya da zenginleştir Bir kuramı yeni sorunlara ya da konulara uygula Bir kestirim ya da açıklamayı destekle ya da çürüt Sorun ya da konuları genel bir ilkeyle ilişkilendir Hangi açıklamaların en iyisi olduğunu kararlaştır Kaynak: Neuman, 2006, s. 14

Sosyal Bilimlerde Araştırma Tanımlayıcı araştırma “Evsiz kimdir?” “Gereksinimleri nelerdir?” “Kaç kişi evsiz?” Keşfetmeye yönelik araştırma “Burada ne oluyor?” “Evsiz olmak nasıl bir şey?” Açıklayıcı araştırma Toplumsal olguların sebep ve sonuçlarını belirleme Bir olgunun diğeri üzerindeki etkisini tahmin etme “İnsanlar niçin evsiz kalıyor?” “İşsizlik oranı evsiz sayısını etkiliyor mu?” Değerlendirme araştırması Toplumsal bir programın etkilerini araştırma “Hangi hizmetlerin evsizlere yardımı dokunuyor?” Kaynak: Schutt, 1999, s. 12 vd.

Temel Araştırmalar Tanım Temel (basic, pure) araştırmalar, salt amacı var olan bilgiye yenilerini katan araştırmalardır. Temel araştırmalarda “bilgi bilgi içindir” anlayışı egemendir. Bu bilgi geleneksel algılamada yalnızca “kuram” düzeyi ile sınırlıdır. Ancak, burada, daha geniş bir yorum ile, kuramdan önceki bilgi düzeyleri de dikkate sunulmaktadır.

Temel Araştırma Düzeyleri 1-Açımlama 2-Ayrıntı saptama 3-Neden-sonuç ilişkisi 4-Kuram geliştirme

1. Temel AraştIrmalar Temel araştırmalar, kuram (teori) geliştirmeyi ya da var olan kuramları sınamayı amaçlamaktadır. Kuram geliştirme kavramsal bir süreçtir ve uzun zaman içerisinde pek çok araştırma yapmayı gerektirir.

Temel araştırmaların bulguları doğrudan bir fayda sağlamaz ve uygulamalı araştırmalara zemin hazırlayabilmek için ise yıllar gerekebilir.Örneğin, Skinner’in güvercinlerle (edimsel koşullama), Pavlov’un köpeklerle (klasik koşullama), Piaget’in kendi çocuklarıyla (gelişim evreleri) ve Bandura’nın çocuklarla (sosyal öğrenme) yıllarca çalışması temel araştırmalara en güzel örneklerdir.

Uygulamalı AraştIrmalar Bir kuramı uygulamak ve sınamak ya da uygulamada yaşanan sorunları çözmek üzere gerçekleştirilen araştırmalardır . Genellikle uygulamadaki bir sorunun çözümüne odaklanır ve elde edilen bulgular bu soruna ilişkin karar vermede yararlıdır.

Uygulamalı Araştırmalar Tanım ve Türler Üretilen bilgilerin değerlendirilmesiyle sorunların fiili çözümü, bilimin olayları denetim altına alma işlevini gerçekleştirmeyi amaçlayan araştırmalardır. Toplumsal etki ölçümüdür. Türleri: 1- Aksiyon araştırmaları 2-AR-GE araştırmaları 3-Değerlendirme Araştırmaları

3. Değerlendirme Araştırmaları Değerlendirme araştırmaları, herhangi bir program, ürün ya da uygulamanın niteliğini, etkililiğini, özelliklerini ve değerini belirlemek üzere sistematik olarak veri toplama ve analiz etme sürecidir. Diğer araştırmaların tersine, değerlendirme araştırmalarında yeni bir bilgi arayışından çok var olan program, ürün ve uygulamalarla ilgili karar vermeye odaklanır

5. Eylem Araştırmaları Aslında uygulamalı araştırmaların bir parçasıdır. Eylem araştırmalarının amacı, sorunları çözmek, uygulamaları geliştirmek ve belli bir konuda karar vermeye yardımcı olmaktır. Temel amacı, bilime katkıda bulunmaktan çok bir sorunu çözmektir.

Aksiyon araştırmaları Aksiyon (Eylem veya Öğretmen) araştırmaları, soruna çözüm getirmek ve var olan durumu iyileştirmek amacıyla uygulayıcıların ve soruna taraf olanların katılımıyla gerçekleştirilen araştırmalardır. Örneğin, okullarda var olan sorunları ilgililerin yerinde çözümlemek amacıyla gerçekleştirdikleri araştırmalar birer aksiyon araştırmasıdır. Bu araştırmalar, program geliştirme sürecinde uygulanmakta ve sürekli gelişmeyi sağlamak bakımından yararlı olmaktadır. Aksiyon araştırmalarının sonuçları yerel özellik taşıdıkları için genellenemezler.

Tüketici/müşteri gereksinimlerinin belirlenmesi ve daha sonra bu gereksinimleri karşılamak üzere ürünler geliştirme sürecidir. Bu ürünler belli özellikler doğrultusunda geliştirilir, geliştirildikten sonra alanda test edilir ve gözden geçirilir, etkililiği sınanarak son hali verilir (Gay, Mills ve Airasian, 2006).

Ar-Ge Nedir ? Eğitim, Bilim ve teknolojinin gelişmesini sağlayacak yeni bilgileri elde etmek veya mevcut bilgilerle yeni malzeme, ürün ve araçlar üretmek, bilgiye dayalı sistematik olarak yeni projeler üretebilmek, süreç ve hizmetler oluşturmak veya mevcut olanları geliştirmek amacı ile yapılan düzenli çalışmalar olarak tanımlanmaktadır. AR-GE, kişinin, toplumun ve kültürün bilgi birikimini artırmak ve bu birikimin yeni uygulamalara yol açması amacıyla sistematik bir temele dayalı yapılan yaratıcı işleri kapsar.

Ar-Ge Nedir ? AR-GE terimi üç ana aktiviteyi kapsar: 1-Temel Araştırma: Spesifik bir uygulama veya kullanım olmadan, araştırılan konunun temeli ve gözlemlenen gerçeklerine dair yeni bilgi kazanılması için yapılan deneysel veya teorik çalışmadır. 2-Uygulamalı Araştırma: Yeni bilgi kazanılması için yapılan özgün araştırmadır. Fakat bu Temel Araştırma’dan farklı olarak, spesifik bir pratik uygulamaya veya amaca yöneliktir. 3-Deneysel Gelişim: Yeni malzeme, ürün ve araçların üretimine; yeni işlemlerin,sistemlerin,hizmetlerin kurulmasına; veya halihazırda üretilmiş veya kurulmuş olanların geliştirilmesine yönelik, mevcut bilgiye dayalı sistematik çalışmasıdır.

Ar-Ge Nedir ? AR-GE Personeli AR-GE faaliyetlerinde fiili olarak çalışan, alanında uzman personel ile nitelikli destek personelini ve AR-GE faaliyetlerinin bilimsel ve teknik yanlarının planlanıp yönetilmesi, izlenip değerlendirilmesi ve desteklenmesi ile uğraşan personeli ifade eder. “AR-GE personeli” temel olarak bölümünde yüksek öğrenim görmüş ve/veya çalışma alanında gerekli sertifika, lisans, yetkinlik belgesi vb. belgelere sahip olmalıdır. 

Doğa Bilimleri ve Toplumbilimlerinde Araştırma Gelişmişlik Düzeyi Toplumbilim araştırmaları gelişmişlik düzeyi doğa bilimleri araştırmaları gelişmişlik düzeyinden düşüktür. Nedenleri: 1-Toplumbilim araştırmalarının yeniliği 2-İnsanın, kendi türünü inceleme güçlüğü 3-Sonuç alıcı araştırma alışkanlığındaki yetersizlik 4-Araştırmaya karşı geliştirilmiş yanlış tutumların varlığı

Araştırmaya Karşı Yanlış Tutumlar A-Araştırmanın Önemini anlayamamadan kaynaklanan yanlış tutumlar B-Araştırmanın sınırlılıklarını bilememeden kaynaklanan yanlış tutumlar

Araştırmaya Karşı Yanlış Tutumlar A-Araştırmanın Önemini anlayamamadan kaynaklanan yanlış tutumlar 1-Araştırmayı reddederek, alışkanlıklara aşırı bağlılık 2-Kendi kişisel görüşünü üstün tutma 3-Gelişmenin, araştırmadan başka nedenlerle ve otomatik olarak gerçekleşebileceği inancı

Araştırmaya Karşı Yanlış Tutumlar B-Araştırmanın sınırlılıklarını bilememeden kaynaklanan yanlış tutumlar 1-Araştırmacıya tapma 2-Çabuk sonuç bekleme 3-Bilimsellik ile doğa bilimleri eşleştirmesi